Nieuwe koivijver 60m3 - helder water krijgen

Zoals vanzelfsprekend: vijvers aangelegd door professionelen
scratch009

Re: Nieuwe koivijver 60m3 - helder water krijgen

Bericht door scratch009 » 09 mar 2018, 13:01

jocca schreef:mijns inzien heb je altijd een biofilter nodig achter uw trommel
onze meerkamerfilter met matten is toch het biologisch filter gedeelte, niet?

groeten,
philippe

goshiko

Bericht door goshiko » 09 mar 2018, 13:55

inderdaad.
Matten, bewegend bed, bioringen,.... allemaal biofiltermateriaal dewelke ervoor zorgt dat ammoniak omgezet wordt naar nitriet en zo naar nitraat.
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

Guyke

Bericht door Guyke » 09 mar 2018, 15:55

Hallo,
scratch009 schreef:
jocca schreef:mijns inzien heb je altijd een biofilter nodig achter uw trommel
onze meerkamerfilter met matten is toch het biologisch filter gedeelte, niet?

groeten,
philippe
Dat kan dus ook maar geen spoelingen anders spoel je de biomassa ook weg en kan je steeds opnieuw gaan beginnen.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

Claudevdvd

Bericht door Claudevdvd » 09 mar 2018, 16:26

Zou het niet beter zijn om wat ruimte te laten tussen de grote hoeveelheid matten in de hoop om wat meer circulatie te krijgen tussen de matten?
Biologisch zit je toch goed.Desnoods een gedeelte.

jocca

Bericht door jocca » 09 mar 2018, 18:54

dan moeten de matten toch belucht zijn om te aanzien als biologische filtering of sla ik de bal nu helemaal mis.
Waarom maken ze anders een onderscheid tussen een statisch bed en een bewegend bed. Als het allemaal hetzelfde is dan steek ik mij 2 SB na elkaar, spaart mij een hoop elektriciteit uit.

frankske

Bericht door frankske » 09 mar 2018, 21:29

jocca schreef:dan moeten de matten toch belucht zijn om te aanzien als biologische filtering of sla ik de bal nu helemaal mis.
Waarom maken ze anders een onderscheid tussen een statisch bed en een bewegend bed. Als het allemaal hetzelfde is dan steek ik mij 2 SB na elkaar, spaart mij een hoop elektriciteit uit.
Waarom het vuil sparen in een stilstaand bed? sta hier maar even bij stil want dit is het toch?
je kan dan net blijven werken met lava, vuil blijft ook hangen.
Best is het vuil direkt te verwijderen uit je water.

grt
Franky

Guyke

Bericht door Guyke » 09 mar 2018, 21:39

Hallo,
jocca schreef:dan moeten de matten toch belucht zijn om te aanzien als biologische filtering of sla ik de bal nu helemaal mis.
Wat ik er van uitmaak is dat het statisch bed vervangen word door de fijnheid van de trommelfilter.
Vroeger had men een sb nodig omdat het voorfilter ( zeven , borstels .... ) nog veel doorliet.
Men heeft dus door de trommel een stap overgeslagen in de filterlijn.
Het bwb heeft dan weer meer "" opp "" en kan gemakkelijker belucht worden dan het statisch materiaal dat matten zijn.
Daar komt dan bij dat een sb regelmatig gespoeld wordt ( biomassa weg ) tegenover een bwb.
De beluchting is effectiever bij een bwb met bv bioballen tov matten omdat dit medium zich door het water beweegt ( door de beluchting )
De effectieviteit van het beluchten in het bwb als zuurstofleverancier heb ik persoonlijk een twijfel over ( maar dat is maar hoe ik dit zie )
Ik heb bv feitelijk een enorm statisch bed ( geen beluchting ) als biofilter.

mvg
Guyke

jocca

Bericht door jocca » 10 mar 2018, 07:24

Sparen is een groot woord in deze context, het is fijn vuil dat maximaal 1 week in de filter blijft, waar trouwens nog ruim voldoende doorstroming is.
Als je een SB gaat vergelijken met een mattenkamer dan denk ik dat er in een mattenkamer nog een pak meer vuil gaat achterblijven na verloop van tijd dan en SB. Die laatste spoel je iedere week uit, een mattenkamer zie ik nog niet iedereen om de week gaan kuisen.

het al dan niet beluchten van een bwb heeft wel degelijk een grote invloed op de verwerking van afvalstoffen,
bij u Guyke werkt uw mega statisch bed uiteraard prima, maar tov een BWB heb jij een pak meer ruimte nodig om hetzelfde effect te bereiken.
Heb je die ruimte dan kan wat jij hebt prima, heb je de ruimte niet dan is een BWB een zeer goed alternatief. Het principe van een BWB heeft reeds ruimschoots zijn grote voordeel bewezen (waar het oorspronkelijk van komt, rioolwaterzuivering)

Guyke

Bericht door Guyke » 10 mar 2018, 12:07

Hallo,
jocca schreef:Sparen is een groot woord in deze context, het is fijn vuil dat maximaal 1 week in de filter blijft, waar trouwens nog ruim voldoende doorstroming is.
Als je een SB gaat vergelijken met een mattenkamer dan denk ik dat er in een mattenkamer nog een pak meer vuil gaat achterblijven na verloop van tijd dan en SB. Die laatste spoel je iedere week uit, een mattenkamer zie ik nog niet iedereen om de week gaan kuisen.

het al dan niet beluchten van een bwb heeft wel degelijk een grote invloed op de verwerking van afvalstoffen,
bij u Guyke werkt uw mega statisch bed uiteraard prima, maar tov een BWB heb jij een pak meer ruimte nodig om hetzelfde effect te bereiken.
Heb je die ruimte dan kan wat jij hebt prima, heb je de ruimte niet dan is een BWB een zeer goed alternatief. Het principe van een BWB heeft reeds ruimschoots zijn grote voordeel bewezen (waar het oorspronkelijk van komt, rioolwaterzuivering)
Als er in een mattenkamer meer vuil achterblijft dan in een statisch bed dan vraag ik mij af waarom er dan voor het bwb geen mattenkamer geplaatst word maar wel meer na een bwb. En dan gaat het nog verder waarom men dan na een trommel, BWB, uberhaupt nog met een mattenkamer aan de slag wil gaan.

Ik heb dan wel een vergelijkbaar mega statisch bed maar het is ook mijn biofilter gelijktijdig. Ik belucht deze niet en spoelen in de zin van het woord ( wekelijks ) is er ook niet bij.
En als ik de benutte ruimte bekijk die ik voor mijn filtering gebruik dan denk ik dat ik in opp nog niet in de buurt kom van wat aan plaats er gebruikt wordt voor filterinstallatie's .
Ook is mijn filter ook nog een toegang ( hofpad ) waardoor ik in feite mijn opp veel efficienter benut.

mvg
Guyke

jocca

Bericht door jocca » 10 mar 2018, 14:25

Bye

scratch009

Bericht door scratch009 » 08 mei 2018, 11:46

Even een update, we zijn nu 2 maanden verder. Midden maart hebben we wat aanpassingen gedaan. Er is een gat geboord in de pompput van 110mm en met buizen van 110mm gaan we nu naar het begin van de filter, de UV lamp (Niro-X VS50, 2x 95W PLL) hebben we gelaten omdat deze toch redelijk prijzig was en we nu eenmaal hadden. De aansluiting ervan is nu rechtstreeks op de buis van 110 (lamp heeft 90mm draad-aansluiting, en gaat dan via stuk 90 de oase trommelfilter in. De flexibels van 50 or 63 worden niet meer gebruikt. In de pompput staat nu een Oase titanium 50k, we hebben de flow opnieuw gemeten na de aanpassingen, door de kranen in de pompput dicht te doen en zien hoeveel cm het water zakte op 1min. We komen nu op +/-520 liter/min (dus doen net 30k/l per uur voor vijver van 60), de flow is nagenoeg verdubbeld door de aanpassingen naar dikkere pvc leidingen. De trommel hebben we ook 12cm verhoogd, en het niveau staat nu prima, loopt niet over en spoelt momenteel ongeveer 90x per 24u.

Deze aanpassingen zijn gebeurd midden maart, 2 weken later toen alles opgestart was (voegden elke week ook een kamiac'je toe) zagen we duidelijk verbetering en water klaarde op. Sindsdien is het betere weer wel begonnen, warmer water, meer eten en ondertussen is het water terug een beetje minder helder geworden. Flow is nog steeds ok, op de matten in het filter zit een bruin laagje maar veronderstel dat dat vooral bio materiaal is, dus die ga ik zeker niet afspoelen. Waardes zijn ook prima en de vissen doen het goed. Alleen zouden we graag toch net wat helderder water hebben. Ik heb afgelopen zondag een dompel UV-C amalgaam 80W in de pompput bij gehangen, met het idee dat dit alleen maar kan helpen en hindert de flow niet en heeft waarschijnlijk meer contacttijd dan in de bestaande UV lamp die we hadden. Voorlopig zie ik nog niet al te veel verbetering, ik kan de bodem net zien, maar meer nog niet, water heeft een beetje groene/donkere schijn. Ben misschien ongeduldig aangezien die nog meer 2 dagen bezig is, maar toch :)

Mijn vraag is of ik met extra UV de groene schijn uit het water zou krijgen, als ik weet dat dat het zou oplossen hang ik er desnoods nog een zwaardere dompel UV bij in de put, al is het maar om tijdelijk tot het klaarder is. Of gaat dat alleen met UV niet lukken? (ter info, we hebben geen planten).
Biologisch loopt het filter prima lijkt ons, meet niks ammoniak/nitriet (seneye zegt 0.028ppm vrij ammoniak, maar met druppels blijft ie helemaal geel), ph zit rond 7.8, kh 7.5, gh 8, NO3 2ppm. Enkel de groene/donkere schijn :)
Geven wel behoorlijk wat eten (gebruiken probites spring), zit momenteel aan zo'n 300gr/dag, dat zal wel voor wat vervuiling/verkleuring zorgen misschien, maar zou willen weten of we dat eruit krijgen met extra UV-C.
Ik zou in de pompput ook nog een bak kunnen maken en onderdompelen met evt moving bed zonder al te veel moeite, moet dan wel zien dat die geen licht krijgt van de UV die er in hangt, weet niet of dat echt nodig is natuurlijk om extra filter te creeren, kan maar helpen maar toch..

Hieronder nog enkele foto's, maar reacties zijn altijd welkom.

groetjes!
philippe

70571705707056970566

bazzio

Bericht door bazzio » 08 mei 2018, 13:09

Kijk dat is een hele verbetering!

Als je nog helderder wilt zal je m.i. toch iets aan die matten moeten doen, als deze verzadigd zijn zullen ze het fijne stof wat ze normaal opvangen nu doorlaten met als gevolg geen helder water. Daarom gebruikt men voor bioloog tegenwoordig beluchtte matten (beter is BWB) en dan een extra mattenkamer als mechanische filtering. Zo gebruik is de laatste kamer van mijn filter ook. Als je ziet wat voor vuil eruit die matten komt als ze nog ogenschijnlijk aardig schoon lijken zijn is al verbazend.

Die 2x 95 Watt UV zou m.i. ook voldoende moeten zijn bij 60 m3.

scratch009

Bericht door scratch009 » 08 mei 2018, 13:38

Dus zou het volgens jou niet slecht zijn om een BWB te zetten voor de filter (ik dacht aan een verzonken bak van 80x80x80cm in de pompput, met geperforeerde zijwanden waar het water van de inlaatkranen tegen stroomt. Dat kan ik zonder al te veel ingrepen bij plaatsen. Met een BWB materiaal en enkele luchtstenen).
En dan bv de laatste kamer (heb er 3 in totaal in mijn meerkamerfilter), of 2 laatste kamers de matten af en toe schoon spoelen, of beter nog een ander materiaal gebruiken?

bazzio

Bericht door bazzio » 08 mei 2018, 13:50

Ja BWb is (m.i.) beter dan een mattenkamer. Alleen het BWB in de pompput is denk ik ook niet aan te raden omdat je daar in het vuile gedeelte zit.

Jef

Bericht door Jef » 08 mei 2018, 15:28

mijn water is ook nooit volledig helder, er zit altijd een donkere schijn in. Oorzaak kan het soort water zijn dat je gebruikt, voersoort,....
nog steeds aan het bouwen ...

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ....door, of met professionelen”