• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

koivijver 10Lx3Bx1,80D incl filterzone

Zoals vanzelfsprekend: vijvers aangelegd door professionelen

Re: Prijsofferte koivijver 10Lx3Bx1,80D incl filterzone

Berichtdoor mario1 » zo 17 dec 2017, 8:09:18

Een vijver storten in beton is een zeer goed idee, alleen ben je gebonden aan enkele voorwaarden.
Zeer belangrijk is dat je ruimte hebt, ruimte aan de binnenkant heb je sowieso, echter heb je ook ruimte nodig aan de buitenkanten van je te gieten muren.
Verder moet je uiteraard ook veel meer aarde weg scheppen als nodig is t.o.v. een gemetste vijver.
Best is dus ook om ruimte te hebben om een groot deel van de aarde te deponeren om na het wegnemen van de bekistingselementen te kunnen terughalen, anders heb je vaak dubbele kosten gezien je aarde moet wegvoeren om nadien terug te halen..... onderschat de kostprijs hiervan niet.
Ook het terugplaatsen van de teveel weggeschepte aarde loopt vaak niet als het hoort en heb je jaren nadien nog de gevolgen van..... ik heb er in het verleden nog weten voorbijkomen welke hierover niet te spreken waren ;cool;

Zenkoi werkt ook vaak op deze manier, waarom niet altijd als de klant kiest om een rechthoekige vijver te bouwen :?:

Vaak lees je ook dat koiliefhebbers stoppen met de hobby, zou dan ook liever een gemetste vijver afbreken dan een gegoten, misschien is dit de reden :?:

Hier heb ik indertijd ook prijs gevraagd om een vijver te gieten in beton en kwam goedkoper uit dan er eentje te metselen.
Heb nadien gekozen om zelf aan de slag te gaan.

Weet ook dat een gegoten vijver geen polyester nodig heeft wat de kostprijs van het totaalplaatje merkelijk doet dalen.
mario1

Afbeeldingen: 2163

Re: koivijver 10Lx3Bx1,80D incl filterzone

Berichtdoor jocca » ma 18 dec 2017, 7:38:35

@ mario, als ik zie hoe sommigen hier hun vijvers metsen dan wil ik die ook niet afbreken hoor :shock: , precies of er moet een appartement op gemetst worden.

Het afvoeren en terubrengen van de grond ... daar moet je wat geluk mee hebben met uw loonwerker.
Heb je ergens een boer in de buurt die bv een put moet dempen dan kan je het daar al gratis kwijt, ben je enkel de kost van het materiaal en uren kwijt.
Hier was de kost voor de kraan en camion incl chauffeur iets van een 70 euro gemiddeld (per kraan, per camion).
In totaal hebben ze nog geen 3 uur zitten graven.

Wij hadden het geluk dat we een dikke laag teelaarde hadden, met de loonwerker overengekomen dat hij deze gratis mocht hebben, we moesten enkel de werkuren betalen. Het afvoeren was gratis (hij verkoopt dit toch door aan een dikke prijs). enkel het vet zand moesten we betalen, maar hiermee hebben we dan nadien de wanden mee aangevuld.
jocca

Afbeeldingen: 90

Berichtdoor polleke » ma 18 dec 2017, 8:40:15

Volgens mij kan je rekenen dat een vijver €500 de cuub kost ,maar de filtering maakt het meestal nog veel duurder tegenwoordig ?Maar dan kan het ook wel gemakkelijk en zuinig met het onderhoud voor de koikeeper .
We spreken met vele stemmen maar hebben een gezamelijk doel,een beter leefmilieu voor onze koi .
polleke

Afbeeldingen: 1157

Berichtdoor evn35 » ma 18 dec 2017, 9:40:40

Vijveren kost geld, zoveel is zeker, als je teveel bespaard , kan je dat met tijd zuur opbreken.
evn35

Afbeeldingen: 101

Berichtdoor wadapatja » ma 18 dec 2017, 13:10:55

Ik maak alles zelf. En hou de kosten zo in de hand. Ik woon in een huurwoning en ik moet er niet aan denken, dat ik eruit moet en dan alles afbreken. Als een koivijver 25000 of meer kost en gemetseld of in beton uitgevoerd is breek je dat ook niet even zomaar af.

Daarom hou ik me bij een gat in de grond met folie. De aankomende verbouwing wordt de vijver iets groter maar nog steeds in een gat in de grond met folie gemaakt.
Deze keer echter wel besloten om een trommelfilter te kopen. Dit is dan ook de eerste keer dat ik het filter niet zelf gemaakt heb. Ben al bijna 27 jaar bezig heb nog niet echte problemen gehad omdat er bezuinigd is op de materialen.
Ook vind ik dat een vijver een ronde vorm hoort te hebben en zo'n rechthoekige plas noem ik liever een bak. Daar komt bij dat je met een ronde of ovale vorm de tuin er echt natuurlijk uit kunt laten zien en dat alles een geheel wordt.
Ik ben eerder geneigd als ik veel uit zou geven om dan een ovale vijver in beton te maken. Maar zolang een huurwoning de basis is..........
<WIM> Koivijver 18 kuub. Befil 2.0 trommel en 510 liter bewegend-bed met ingebouwde Koshi dompel uv-lamp van 42 watt.
2 beluchte drains en 1 skimmer.
Doorstroming op airlift, aangedreven door een Thomas LP-60HN luchtpomp.
wadapatja

Afbeeldingen: 104

Berichtdoor Guyke » ma 18 dec 2017, 13:34:50

Hallo,

Ik weet dat de prijzen de pan uitswingen. Ik woon dan wel niet een huurwoning maar hier ook een gat in de grond en een epdm er in.
De laatste vernieuwing van mijn vijver ( vervanging van de folie naar epdm, beetje meer volume, aanpassing naar airlift, enz..) heeft amper een tiende gekost van wat ik hier lees.
Ik zou er gerust nog een trommel kunnen op plaatsen en dan kom ik nog een pak beter uit.
Hier is alles zelf gedaan ( met hulp van vrienden, familie...) maar als je alles laat aanleggen wordt het een heel ander verhaal.
Ook ben ik wat van mening dat het verhaal van ""de buurman heeft een nieuwe auto dus dan maar ook een nieuwe ( en grotere )"" ook op het vijveren van toepassing is.
Alle betrokken partijen spelen daar dan handig op in.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Guyke

Afbeeldingen: 961

Berichtdoor koiiok » zo 24 dec 2017, 17:54:48

Bedankt voor jullie reactie, heb besloten om de plannen nog enkele jaren in de koelkast te stoppen.
Het zou een grote hap uit ons spaarboekje nemen, terwijl er nog tal van zaken moeten gebeuren in ons huis (nieuwe keuken,badkamer etc) :roll: Dit krijg ik aan mijn vrouw niet uitgelegt :wink:

@guyke; ik kan je verhaal wel volgen, je kan er inderdaad zo ver in gaan als je wilt.. Soms denk ik ook wel als ik hier projecten zie voorbij gaan van :roll:
Het lijkt wel of ze een huis gaan bouwen.. Maar ik ben toch ook voorstander van een gemetste vijver met polyster erop en een technische ruimte. Dan zit je gebeiteld voor derest van je dagen..
Je wil het niet gedroomd hebben dat je met 40a50.000l.. water zit, en je na 15jaar het boeltje mag leeg pompen om een nieuwe folie aan te brengen,
of er andere problemen de kop op steken.. In dat soort zaken heb ik geen zin.. Want dan gaat het kostenplaatje pas omhoog.. Dus liever in één keer goed doen denk ik (zeker voor grotere vijvers).
koiiok

Berichtdoor Ramones76 » zo 24 dec 2017, 19:19:18

Waarom geen PE folie laten lassen? Scheelt n paar duzend euro.
Hier alles zelf gedaan behalve metsen en de 3D zak op maat voor 20 m3. Was de helft van jouw offerte inclusief graafwerken en afvoeren.
If you don't build your dream, someone else will hire you to build theirs.
Mijn vijver: http://www.koivrienden.com/phpBB/viewtopic.php?f=17&t=13703

www.ramonstijnen.nl
www.ramonstijnen.com
Ramones76

Afbeeldingen: 659

Berichtdoor FredLekx » zo 24 dec 2017, 22:07:45

koiiok schreef:Bedankt voor jullie reactie, heb besloten om de plannen nog enkele jaren in de koelkast te stoppen.
Het zou een grote hap uit ons spaarboekje nemen, terwijl er nog tal van zaken moeten gebeuren in ons huis (nieuwe keuken,badkamer etc) :roll: Dit krijg ik aan mijn vrouw niet uitgelegt :wink:

@guyke; ik kan je verhaal wel volgen, je kan er inderdaad zo ver in gaan als je wilt.. Soms denk ik ook wel als ik hier projecten zie voorbij gaan van :roll:
Het lijkt wel of ze een huis gaan bouwen.. Maar ik ben toch ook voorstander van een gemetste vijver met polyster erop en een technische ruimte. Dan zit je gebeiteld voor derest van je dagen..
Je wil het niet gedroomd hebben dat je met 40a50.000l.. water zit, en je na 15jaar het boeltje mag leeg pompen om een nieuwe folie aan te brengen,
of er andere problemen de kop op steken.. In dat soort zaken heb ik geen zin.. Want dan gaat het kostenplaatje pas omhoog.. Dus liever in één keer goed doen denk ik (zeker voor grotere vijvers).

De garantie dat je vijver in polyester langer meegaat dan folie heb je, naar mijn mening, ook niet. Grondlagen verschuiven ook. Ergens een gescheurde buis in bv. het hemelwaterafvoer en je krijg op langer termijn de gevolgen. Hier kan je bij voorbaat niet allemaal rekening mee houden. Bepaalde zaken "niet uitgelegd" krijgen, ja dat is iets wat eerder het meest lastig is en meestal de onderliggende oorzaak van uitstel. Je bent daar op zeker niet de enige in. Ook hier heeft dit meegespeeld. Je kan de euro's nu eenmaal maar 1x uitgeven. Zaken zoals huis, tandarts, vervoer etc. staan hoger op de prioriteitenlijst dan een vijver.
500 euro per kuub, zoals Polleke aangeeft, is met het nodige zelfwerk prima te doen. Zelf heb ik een vijver van zo'n 12 kuub en zat ook op dit bedrag. Wanneer ik de vijver 20 kuub had kunnen (mogen :( ) maken, was ik niet veel meer kwijt geweest. bepaalde kosten zijn nu eenmaal zo goed als vast.
FredLekx

Afbeeldingen: 108

Berichtdoor Ramones76 » ma 25 dec 2017, 7:01:39

Zou ik het hier opnieuw doen kwam er zeer zeker 3 mm PE folie in. Rot niet (bij polyester wel mogelijk indien scheurtjes), uv bestendig, geeft niks af, neemt niks op, alle vormen mogelijk, geeft mee, ultra stevig.
If you don't build your dream, someone else will hire you to build theirs.
Mijn vijver: http://www.koivrienden.com/phpBB/viewtopic.php?f=17&t=13703

www.ramonstijnen.nl
www.ramonstijnen.com
Ramones76

Afbeeldingen: 659

Berichtdoor paul1 » ma 25 dec 2017, 7:54:41

Ramones76 schreef:...3 mm PE folie ...

Weer iets nieuw?
Nog nooit van gehoord.
Heb je hiervan misschien een link met meer info?
paul1

Afbeeldingen: 390

Berichtdoor Guyke » ma 25 dec 2017, 9:53:07

Hallo,

paul1 schreef:
Ramones76 schreef:...3 mm PE folie ...

Weer iets nieuw?
Nog nooit van gehoord.
Heb je hiervan misschien een link met meer info?

wil ik ook wel meer info over.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor BDohmen » ma 25 dec 2017, 10:47:23

3mm PE folie is niets nieuws, is eigenlijk een 3mm PE plaat opgerold.
2mm wordt vaker gebruikt voor vijvers, maar 3mm op rol is ook verkrijgbaar
Ik heb er gelukkig geen verstand van!

Ik word niet gehinderd door enige vorm van kennis!
BDohmen

Afbeeldingen: 263

Berichtdoor renesylvia » ma 25 dec 2017, 11:54:23

Hier ook al jaren in de vijver.
3 mm op rol en ter plaatse op maat gesneden en aan elkaar gelast.
Kan je met een hark op slaan gebeurt niks mee. :good:
vijver 24m3 - 2x bodem drain 1x skimmer -trommelfilter- 1 pomp naar 5 kamer en 1 pomp naar 4 kamer - retour via plantfilter
renesylvia

Afbeeldingen: 6

Berichtdoor Guyke » ma 25 dec 2017, 12:02:20

Hallo,

Bedankt voor de toelichting.
Het is dus in feite een dunne pe plaat en geen folie.
Is dus niet zo goed bruikbaar in een vijver met afwijkende vormen.

mvg
Guyke
Guyke

VorigeVolgende

Keer terug naar De vijver ....door, of met professionelen