• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

retour en " waterval "

Zoals vanzelfsprekend: vijvers aangelegd door professionelen

Re: retour en " waterval "

Berichtdoor Ramones76 » ma 14 aug 2017, 15:29:06

En zoals gezegd heb ik hier apart van de toevoer nog een aftakking met een kogelkraantje om de leiding van de waterval leeg te laten in de winter om bevriezing te voorkomen.
If you don't build your dream, someone else will hire you to build theirs.
Mijn vijver: http://www.koivrienden.com/phpBB/viewtopic.php?f=17&t=13703

www.ramonstijnen.nl
www.ramonstijnen.com
Ramones76

Afbeeldingen: 659

Re: retour en " waterval "

Berichtdoor AVG » ma 14 aug 2017, 21:46:51

willem v d schreef:Ø50mm maximaal 5M³/h pomp.
Ø63mm maximaal 10M³/h pomp.
Ø75mm maximaal 15M³/h pomp.
Ø90mm maximaal 20M³/h pomp.
Ø110mm bij pompen die meer dan 20M³/h kunnen.
dit is een advies en geen must, maar hiermee haal je wel een beter rendament uit uw pomp.

De laatste alinea doet mij geruststellen, want t.a.v. van de 50mm en het optimale rendement vind ik dit wel wat krap genomen.

Heb hier alles op 50mm ,( met de wetenschap van nu zou ik zou ik 63 genomen hebben.) bij het opkuizen van de filterunits gebruik ik een Aquamax 10.000 ltr. welke in werkelijkheid 9 kuub geeft
Deze geplaatst in de filtermand van de skimmer ( is een ruime bak waar toch al een pomp in ligt ) is de opvoer 1 mtr. en ik ben er zeker van dat door de flexibele slang intern 40 mm ruim 6 kuub gaat.
Loopt het systeem vanaf de sieves met 50mm en bochtenwerk is de opvoer pakweg 1.50 mtr. De Red Devels 14 geven dan nog een pak meer water, heb dat eens globaal getest en kom dat uit op 12 kuub.
Mee eens dat dit niet de optimale manier is ! veranderen is lastig uit te voeren omdat de buizen ondergronds liggen waar de bouwers van destijds van alles op en rondom gebouwd hebben, bovendien zit ik met drie Proclaer 55 UV lampen ( staan maar zelden aan ) met een doorvoer van dacht 40 mm.
AVG

Afbeeldingen: 3478

Vorige

Keer terug naar De vijver ....door, of met professionelen