Natuur vijver

Zoals vanzelfsprekend: vijvers aangelegd door professionelen
Plaats reactie
Ed

Natuur vijver

Bericht door Ed » 07 mei 2017, 22:12

Koivrienden graag heb ik wat raad nodig !! Thuis en bij vrienden heb ik reeds 3 koi vijvers ontworpen en mee gebouwd. Maar nu wil iemand een natuur vijver , 10/12 meter lengte op 5/6 meter breedte . Diepte ?? . Dus wil ik werken met een natuurlijkevorm en enkele ondiepe plateaus voor het plaatsen van planten. Ook wil ik er wat gewone vis in zetten met misschien een enkele koi. Deze vijver komt wel op een vochtige plaats in de tuin , in de winter staat het grondwater daar toch vrij hoog +- op 0.50m . De bewoners denken dat er ook meer water naar de vijver gaat en zo de tuin minder drassig wordt. We zitten daar op kleigrond !! zou ik kunnen werken zonder folie ??.

Dus hier enkele vragen: kan dit zonder folie ? kan dit zonder filter en / of een pomp ivm; circulatie in de vijver ?? hoe diep zou ik deze maken ??
Is het mogelijk om een folie te plaatsen tot onder de planten plateaus , zodat er zeker water in de vijver blijft en de planten toch gewoon in de aarde staan ??

Graag wat raad hoe dat ik hier aan begin en dit zou uitwerken , alle raad is welkom. Mogelijk zijn er koivrienden die zo een vijver hebben en mij kunnen vertellen hoe je zo een waterplas in evenwicht krijgt !!!!!!!!!!!!!!!!

Grtz: Ed
LACHEN EN ZONNESCHIJN DOEN WONDEREN

jocca

Re: Natuur vijver

Bericht door jocca » 08 mei 2017, 06:41

het gaat toch niet over diezelfde vijver van een paar dagen terug hier op het forum van 150 kuub?
Zelfde verhaal ... steek je er karper of koi op dan krijg je die zeer moeilijk in evenwicht,
formaat is te klein hiervoor (stel diepte 1,5 meter dan zit je op 75 à 100 kuub te draaien.

die gewone vis en enkele koi zijn na een paar jaar een zwerm vissen en misschien een school koi geworden en dan is het 1 grote modderpoel.

zonder pomp zou ik nooit werken, in de zomer ga je vrijwel zeker zuurstofarm water krijgen en vissterfte hebben.
Een natuurvijver kan zeker lukken, maar dan zou ik persoonlijk nooit geen karperachtigen op steken (dus geen koi - tenzij bv allen maar male .. dan steek je er een 5-tal op en zie ik het wel weer goed komen).
Ik zou dan boven die paar koi verder kiezen voor voorn, rietvoorn, windes (goudwinde of gewone winde ...) maar ook zeker zorgen dat er 1 of meerdere roofvissen in zitten. Dan denk ik niet aan zonnebaars, maar bv 1 snoekbaars, 1 gewone baars of misschien 1 snoek (wel opletten die laatste vreet ook grote prooien ... en zou de koi kunnen lastig vallen als het kleine zijn).
Een paar forellen kunnen bv ook passen. Gewoon niet overdrijven in aantallen (van iedere soort trouwens)
Op die manier heb je geen bodemwoelers in de vijver en zal de kans dat die helder blijft veel groter zijn.

manier van graven.
ik zou het diepste punt 2 meter nemen. na verloop van tijd gaat die vrijwel zeker wat gaan verzanden en dichtslippen. Je hebt dan nog ruim een halve meter speling voordat de vijver wat aan de nipte kant komt tegen dat je eventueel slib moet gaan ruimen (diepte 120 à 130 cm is toch het minimum voor riviervissen).
De breedte ga je dan wel al vlug richting de 7 meter moeten gaan tegen het inkalven van de randen.

De oevers zelf kan je aan 3 kanten relatief stijl naar beneden laten gaan (werk je dan af met hardhouten boording - tegen inkalven), maar 1 kant zou ik zachtjesaan laten afhellen richting 1 meter diepte (vanaf daar terug vlug richting 2 meter), die zachte helling voorzie je dan van een flinke rietkraag.
Het opgepompte water laat je dan via die rietkraag terugvloeien naar de vijver.
In de stukken van 100 cm diepte kan je dan een waterlelie zetten en zuurstofplanten.

Een zeer lichte bezetting in het begin zal ook helpen om een natuurlijk evenwicht te krijgen in de vijver omdat de visbelasting niet zo groot is.

En zoals deze week aangehaald ...
vooral navragen of je zo een grote plas mag plaatsen ...

Ed

Bericht door Ed » 08 mei 2017, 11:45

Jocca ; bedankt voor de uitleg, en de info van de vijver van 150m³ heb ik niet gezien/gelezen ?? In ieder geval interessante info dat je hebt , maar zou je deze vijver bekleden met liner of toch riskeren om deze put zo op te vullen ? En ik denk ook om het vis bestand langzaam te verhogen ook zonder koi. Je spreekt ook aan één kant een flinke rietkraag , gaat riet niet woekeren ??
Als er nog personen zijn die hier degelijke info over hebben dan wil ik dit graag lezen.
hartelijke dank en Grtz: Ed

Ed

Bericht door Ed » 08 mei 2017, 11:59

" het gaat toch niet over diezelfde vijver van een paar dagen terug hier op het forum van 150 kuub "
Mogelijk ligt het aan mij maar deze info over de 150m³ vijver kan ik niet vinden !!! kan iemand mij in de juiste richting sturen :oops: :oops:

jocca

Bericht door jocca » 08 mei 2017, 12:53

bij deze
http://www.koivrienden.com/phpBB/viewto ... 51&t=17922" onclick="window.open(this.href);return false;

was een kleine discussie rond wat je wel en niet mocht doen bij zo een grote vijvers ...
maar even volgende links lezen
http://www.geopunt.be/kaart?viewer_url= ... ea6ef1004a" onclick="window.open(this.href);return false;
en
https://www.ruimtelijkeordening.be/NL/B ... bad-vijver" onclick="window.open(this.href);return false;

verder ga ik over het wettelijke niet verder mij wagen Bye

Wat betreft de rietkragen, deze gaan normaal niet verder woekeren eens ze naar dieper water gaan.
IPV riet zou je ook gele iris kunnen plaatsen ... deze gaan supergoed groeien in ondiepe delen, maar kan je prima in de hand houden. In dieper water gaan deze niet meer groeien.

Hoh in principe hoef je een natuurvijver niet te gaan bekleden met een folie of epdm ... voorbeelden zat waar dit prima werkt, alleen moet je rekening houden dat een natuurvijver echt GROOT moet zijn om deftige te werken, ik zou dan richting 300à400 kuub en meer gaan. Probleem is dat uw wateroppervlak dat vrij groot zal worden en dit kan dan weer problemen geven naar vergunningen toe...

reden waarom je zo groot moet gaan eigenlijk is simpel, hoe groter hoe gemakkelijk het is om een evenwicht in de vijver te krijgen en hoe minder vlug er een overbezetting zal zijn. Lees, steek er een 2-tal snoeken op (als die vijver toch groot genoeg is kan je dit prima doen) en die houden alles wel binnen te perken. Ook kan je dan makkelijk riching een 2 meter diepte gaan zonder dat je met oevers zit die zeer stijl zijn.

Blijf je rond de afmeting zitten dat je aanhaalt, dan zou ik persoonlijk kiezen voor een epdm folie, zorgen dat je met hellende delen in de vijver zit, desnoods een paar taluds waar je een waterlelie in een grote pot kan plaatsen.
De rietkraag zet je dan volledig appart van de vijver zelf, dan kan die nooit buiten die aparte vijver gaan woekeren.
Je kan alles netjes op airlift steken,
steek onderaan meerdere bodemdrains (beter 2 te veel dan 2 te weinig), maak die dan meteen 160 mm diameter. Laat die allemaal apart toekomen in 1 grote bezinkkamer (kan je metsen en bekleden met EPDM of polyester. Maak die grote put dan meteen 2 meter diep, dan kan je uw airliften in die put hangen ... en laat die uitstromen in het rietveld.

De overloop tussen het rietveld en vijver kan je nog bekijken dan (hier is de overloop tussen vijver en plantenfilter een muur die 7 cm onder waterniveau zit.
in uw geval neem je een zone van 1 meter breed waar je een soort van kleine ondiepe zone maakt waar het water over stroomt, daar kan je dan grote natuurstenen stapstenen leggen ...

voordeel is dat je op die manier toch nog iets of wat gaat filteren, uw grote ontvangstkamer gaat dienen als bezinkruimte voor het grootste vuil (deel uw bak dan op in 2 stukken en zorg dat het water over het schot loopt richting airliften ...
Bijkomend, wil je later nog crielzeven plaatsen dan kan je dit nog doen in die grote ontvangstkamer, gewoon zeven komen en er in hangen en per zeef een doorvoer maken richting het gedeelte waar de liften hangen. Je kan dan 1, 2, 3, ... liften naast elkaar plaatsen, zodoende kan je een flow genereren die zeer hoog is.

Uw plantengedeelte er achter gaat dan de boel verder zuiveren. Deze kan je dan gaan opbouwen als een plantenfilter met bezinkruimte maar dit is weer een ander verhaal ...

wil je natuurlijk gaan filteren?
zoek es op het net hoe ze landelijk rioleringswater zuiveren met kleine installaties (lees veelal rietvelden ...).

indien het grondwater hoog genoeg zit in de winter dan zou ik het wel aandurven om dit zo te graven, mits je met kleigrond zit.
Zit het grondwater laag, dan moet je voor een grotere vijver gaan ..., hou er wel mee rekening dat in de zomer het water makkelijk een halve meter kan dalen zonder een epdm er in.

Ed

Bericht door Ed » 08 mei 2017, 16:13

Jocca; Prachtig , bedankt voor de info. Veel om over na te denken en te bekijken. :good: :good:
Ik heb de topic van de 150m³ vijver gelezen , dat ging blijkbaar een beetje moeilijk !! In ieder geval bedankt voor de uitleg ik weet hier weinig van dus uw uitleg is heel interessant voor mij. En ik ga daar eerst eens goed overleggen hoeveel eurokes ze willen spenderen en wat de mogelijkheden zijn van de bodem, dan pas beslissingen nemen. Ze hebben een tuin van 4000m² en plaats hebben ze dus wel genoeg.

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ....door, of met professionelen”