• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

105m³ met aquariumlooks door Het koiparadijs

Zoals vanzelfsprekend: vijvers aangelegd door professionelen

Re: 105m³ met aquariumlooks door Het koiparadijs

Berichtdoor koiparadijs » za 14 feb 2015, 13:06:02

zoals gezegd is de zoon hobbyduiker en zal hij de reiniging van het glas doen. zoals je ziet is het de bedoeling dat het glas onderaan gemonteerd word, en bovenaan word ook een demonteerbaar glas geplaatst effen met het terras. tussen de 2 glazen komt er ventilatie te zitten afkomstig uit de kelder van het huis om condens in de mate van het mogelijke te voorkomen. De waterdruk word dus rondom door de constructie opgevangen, waardoor de afdichting geen trekkracht te verwerken krijgt.
http://WWW.KOIPARADIJS.BE
Wij kunnen voor u de aanleg, de afdichting, de filtering, het onderhoud, etc... van uw vijver realiseren naar uw wens!
koiparadijs

Afbeeldingen: 410

Berichtdoor ferdy.1234 » za 14 feb 2015, 15:16:34

Op zich is dit project een hele uitdaging daar ben ik van overtuigd !
Maar ik zou deze vijver eens willen zien een jaar na dat er water in staat .... ik hoop ook voor de klant dat de zoon regelmatig tijd heeft voor zijn vader ....
Om de hoeveel tijd zouden de ruiten moeten gekuist worden ?
Groeten Ferdy
ferdy.1234

Afbeeldingen: 124

Berichtdoor koiparadijs » za 14 feb 2015, 15:59:39

Dat is moeilijk op voorhand te voorspellen. Ik heb de man advies gegeven om met regelmaat eens een periode het glas af te dekken, zodat er geen licht aan het glas kan komen. Op die manier kun je de biofilm voor een groot stuk inperken.
Als ik zie bij welke mensen we deze werken moeten uitvoeren, ben ik er van overtuigd dat de vijver een juweeltje zal worden/blijven. Zijn ideeën pikt hij op uit dubai, singapore, china, brazilie, etc... als hij zijn bedrijven gaat bezoeken, of m.a.w., hij kan gerust deelnemen aan "the sky is the limit" :lol:
Wij kunnen voor u de aanleg, de afdichting, de filtering, het onderhoud, etc... van uw vijver realiseren naar uw wens!
koiparadijs

Berichtdoor FredLekx » za 14 feb 2015, 16:09:10

Dat was vanaf de 1e foto's al duidelijk. :D
Jammer voor de klant dat die Koivrienden niet kende toen die begon...
FredLekx

Afbeeldingen: 73

Berichtdoor Talparocker » za 14 feb 2015, 22:24:28

FredLekx schreef:Jammer voor de klant dat die Koivrienden niet kende toen die begon...

En ik denk dat die klant gewoon zijn neus ophaalt voor al die zgz. 'kennis en wetenschap' van Koivrienden, of er misschien eens goed mee zal lachen :lol: In elk geval denk ik dat je hem niet moet onderschatten of zien als een naïeve en onervaren beginneling, want dan zit je verkeerd vrees ik ;cool;
"An amazing, awesome, pumping powerhouse of a filter, with zero airlift".

Beter één dikke knuppel in het hoenderhok gooien dan tien voetzoekertjes in de menigte.
Talparocker

Berichtdoor flowfriend » za 14 feb 2015, 23:04:00

Blijft toch ongewoon zo een koivijver, mag zijn wat het wil, maar ik vind dat jou koi de beste huisvesting moet geven en hier vind ik dat niet terug.
Hoe ga je nu in godsnaam koi netten als er zich een probleem voordoet, we weten allemaal dat meer dan eens in het jaar een koi moet genet worden bv simpelweg een afstrijkje nemen tenzij dat je koi harpoeneert aangezien de zoon toch graag duikt spijtig voor de koi.
Ieder zijn ding maar de mijne is het niet, omdat ik er bij blijf dit is niet wat koi wil sorry als er mensen zijn die er anders over denken of het nu van Dubai Chakamaka of China is. the sky is the limit waanzin.

flowfriend
flowfriend

Afbeeldingen: 1

Berichtdoor Guyke » za 14 feb 2015, 23:20:03

Hallo,

Ondanks de ongewone vorm, ben ik toch eens wat dieper op deze ongewone bouwwijze gaan nadenken.
Als ik het zo zie is er nog geen derde van de vijver blootgesteld aan daglicht. Dit betekent volgens mij ook veel minder algengroei en minder draadwier voor de inhoud van de vijver.
Ik weet dat algen en wieren licht nodig hebben om te groeien. De vissen zullen daar ook wel goed kunnen gaan schuilen. ( hier gaan ze onder de brug liggen in de avond en nacht.)
Een minpunt dat ik wil aanhalen is dat de filterinstallatie boven de grond komt te staan wat in de zomer een fikse opwarming gaat geven in de filters wat de huishouding niet echt ten goede gaat komen. Ook in de winter zijn bovengrondse installaties moeilijker te isoleren tegen bevriezen.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 914

Berichtdoor FredLekx » za 14 feb 2015, 23:22:42

Gelet op het gedurfde ontwerp, lijkt het me niet iemand die onderschat moet worden. Heeft in ieder geval een visie. Of het de juiste is, zal de tijd leren.
Het is in ieder geval niet alledaags...
FredLekx

Afbeeldingen: 73

Berichtdoor koiparadijs » zo 15 feb 2015, 13:37:11

Guyke,
De man heeft een gigantische schrik van vorst. Dat was voor de man ook de hoofdreden dat alle buizen in opbouw moesten komen.
Als je verder goed kijkt naar onderstaande foto, merk je ook al op dat op de plaats waar de filterruimte moet komen reeds isolatie onder de betonplaat is voorzien, net als tussen de wanden.
In de hoek ziet u ook een buis van 110mm zitten, deze is rechtstreeks verbonden met de kelder van zijn woning. De bedoeling van de klant is om de zuurstoftoevoer van die ruimte uit de woning te halen, waardoor je in de winter een iets warmer klimaat zal krijgen in de ruimte dan daarbuiten. De filterruimte word volledig in sandwichpanelen afgesloten om zeker geen vorstschade te hebben, en zal dus ook zeker geen kookpunt bereiken.

48593

Flowfriend,
Er zijn veel hobbyisten die een schaduwzone proberen te creëren voor de koi door middel van een drijvend planteneiland, een parasol plaatsen of zelfs schaduwdoek over de vijver hangen. Dit om de koi niet te veel in de zon te laten zitten. Ook het laten groen worden van het water is om zonlicht te beperken, maar dan in combinatie met de voeding die uit de algen te halen zijn. Ik zie dus niet onmiddellijk het probleem in met het overdekte geheel. De beste huisvesting voor een koi is dus niet een kale bak met glashelder water, maar een ruimte waarin ze niet constant aan zonlicht bloot gesteld zijn door 1 van de vorige punten. Echter willen wij bijna allemaal onze koi mooi zien zwemmen in onze vijvers om er te kunnen van genieten, maar dit is een discussie die elders op een forum kan gevoerd worden, en die al verschillende keren de reveu zijn gepasseerd! Het is wel een feit dat het houden van koi/vissen er niet makkelijker op word, maar dit is iets wat je op voorhand weet als je met dergelijk project start, en waar de eigenaar zich ook bewust van is.
koiparadijs

Berichtdoor Guyke » zo 15 feb 2015, 13:54:22

Hallo,

Ik ga het geheel wat afwachten. Ik zie ook een pak buizen boven de grond en zelfs boven water uitkomen.

Afbeelding

Ben benieuwd hoe dat allemaal op een mooie en degelijke manier gaat weggewerkt worden.
Ik vermoed dat er een verhoogd dak op de filterplaats gaat komen maar ik zal wel zien.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor Talparocker » zo 15 feb 2015, 21:47:38

koiparadijs schreef:Er zijn veel hobbyisten die een schaduwzone proberen te creëren voor de koi door middel van een drijvend planteneiland, een parasol plaatsen of zelfs schaduwdoek over de vijver hangen. Dit om de koi niet te veel in de zon te laten zitten. Ook het laten groen worden van het water is om zonlicht te beperken, maar dan in combinatie met de voeding die uit de algen te halen zijn. Ik zie dus niet onmiddellijk het probleem in met het overdekte geheel. De beste huisvesting voor een koi is dus niet een kale bak met glashelder water, maar een ruimte waarin ze niet constant aan zonlicht bloot gesteld zijn door 1 van de vorige punten. Echter willen wij bijna allemaal onze koi mooi zien zwemmen in onze vijvers om er te kunnen van genieten, maar dit is een discussie die elders op een forum kan gevoerd worden, en die al verschillende keren de reveu zijn gepasseerd!

Zeer gevatte en verstandige repliek in mijn ogen, waarin op de eerste plaats en ook op een correcte wijze het belang van de koi voor ogen wordt genomen :good: . Jammer genoeg hebben zeer veel koivijveraars (en ook de meeste Koivrienden heb ik de indruk) hier kennelijk geen boodschap aan en plaatsen zij het belang en egoïstisch comfort van het baasje (lees: glashelder water om de koi steeds goed te kunnen zien/tonen) bewust of onbewust ver boven dat van de koi. De benaming 'koivrienden' onwaardig eigenlijk! (Sorry, het moet mij eens van het hart, maar meer gepast zou in mijn ogen zijn de benaming 'koivijvertechneuten') :shock: Persoonlijk - geloof mij of niet - laat ik hier het vijverwater elk seizoen enkele keren op gecontroleerde wijze groen worden van de zweefalgen. Je zou er versteld van staan hoeveel goeds dit op alle vlakken uit de koi naar boven haalt, en je gelooft je eigen ogen niet wat er bij iedere voederbeurt aan gezonde koilijven en -kleurenpracht aan het wateroppervlak te voorschijn komt. Om duimen en vingers van af te likken! Maar ja, wellicht ben ik hiermee weer de zoveelste eenzame prediker in de woestijn ;cool; . Mij niet gelaten hoor :!:

Beter één dikke knuppel in het hoenderhok gooien dan tien voetzoekertjes in de menigte.
Talparocker

Berichtdoor FFF » zo 15 feb 2015, 22:18:38

Ik ben erg benieuwd naar dit project. Jammer dat jullie er nu pas bij betrokken zijn geraakt. In de basis een leuk idee maar de uitvoering was al voor een groot deel geschied en ik denk dat een nette afwerken niet mee zal vallen... Ik doel dan met name op het goed aansluiten van het leidingsysteem. Wel respect dat jullie dit project nog aan durven pakken en ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat.
FFF

Afbeeldingen: 25

Berichtdoor Guyke » zo 15 feb 2015, 23:48:09

Hallo,

@ Talparocker

Jij bent er ook eentje van gaat het niet dan botst het maar he :wink: :wink:
Ik weet niet of je mijn idee hier over gelezen hebt maar had ook zo iets voor ogen.

Ik vijver niet op de gewone manier ( of moet ik zeggen koivrienden manier ) Ik bouw geen koizwembaden of ongelooflijke filterinstallatie's.
Spijtig dat mijn vijver ook dit jaar weer niet groen is willen worden ( aan wat dat ligt daar ben ik nog niet uit )
Toch moet ik er bij zeggen dat mijn water zeer helder is wat ik wel kan waarderen. Mijn vijverbewoners hebben wel schuilplaatsen in de vijver en ook ik zie dat ze er gebruik van maken. Als het etenstijd is moet ik niet roepen " AAN TAFEL " want zijn ze al present.

Het idee hier vind ik zeker nog niet zo slecht. De overdekte "vijver" is dan wel wat groot maar daar ga ik niet over, alleen de eigenaar.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor Talparocker » ma 16 feb 2015, 0:53:01

Tja Guyke,

Je kent mij onderhand toch wel hé (zo niet, kijk nog eens even naar mijn vast onderschrift). Een forum als dit is er toch niet om iedereen altijd maar stroop aan de mond te smeren hé, want daar leren we niks mee :nono: .

Voor het overige kan ik je alleen maar proficiat wensen met uw visie en manier van vijveren, onder meer uw streven naar af en toe eens groen water, maar ik kan je ook niet meteen helpen als je daar zelfs in het midden van de zomer niet in slaagt. De enige reden die ik mij hiervoor kan bedenken is dat je op één of andere wijze een zodanig sterke bioloog hebt dat die steevast de bovenhand houdt (lees: overfiltering) en daardoor de nuttige zweefalgen geen schijn van kans biedt.
Of dit goed is voor de koi, dat is een ander paar mauwen en dat laat ik hier in het midden. Ik zie wel wat mijn koi mij vertellen als ik mijn vijver af en toe groen laat worden tijdens de zomer, en dat is altijd een 'goed nieuws' verhaal ;cool; .

Talparocker

Berichtdoor Guyke » ma 16 feb 2015, 10:31:15

Hallo,

@ Talparocker

Ik heb inderdaad wel een groot bioloog. Echter vroeger was alles pompgevoed en nu is alles overgebouwd naar airlift.
En nu wil hij niet meer groen worden zelfs de uv lamp staat al maanden werkloos. Buiten mijn bioloog heb ik ook een borstelkamer maar dat was vroeger ook pompgevoed en nu ook in airlift.

Het enige dat ik kan bedenken is dat ik er nu een pak meer lucht in blaas ( ik spreek over lucht en niet over zuurstof )
Ik ga er later eens terug de pomp op zetten om te zien wat effect het gaat geven.

mvg
Guyke
Guyke

VorigeVolgende

Keer terug naar De vijver ....door, of met professionelen