• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

NIEUW PROJECT: CRIELZEEF 200µ in NEXUS

Zoals vanzelfsprekend: vijvers aangelegd door professionelen

NIEUW PROJECT: CRIELZEEF 200µ in NEXUS

Berichtdoor Geert » zo 09 feb 2014, 16:59:47

Hallo Iedereen,

Het idee om de standtijd van de nexus filter (easy) te verbeteren door een crielzeef rijpt al een klein jaar, ondertussen liepen enkele testen bij een collegasponsor (waarvoor dank Patrick).
De testen waren beloftevol en eind vorig jaar kreeg ik onverwacht rechtstreeks de vraag om een zeef te ontwikkelen voor een nexus.

Bij deze enkele foto's van het resultaat:

40913

40914

Vervolgens nexus ombouwen, easy verwijderen en Crielzeef plaatsen.

40915

Zorgen dat alles mooi waterplas staat, luchtdoorvoer leggen en vullen maar.

40916

Vooropgestelde spoelbeurt: tussen 7 en 10 dagen
Tijd spoelbeurt 10 - 15 min.
Het doel van dit project is een mooi alternatief te bieden zodanig dat de Nexus echt "easy" wordt voor de gebruiker :wink:
Indien de beloftes kunnen ingevuld worden zoals vooropgesteld zal er een nieuwsbrief verschijnen met meer informatie.

mvg,

Geert
Koivijver 11m³ / Gravity gemetste 4 kamer filter 1250l + crielzeef 200µ (www.pondplastics.be) + japanse mat 8m² + BWB 25L Caldness/ pomp oase optimax 10.000 l + 3500l aquamax met Drijvende skimmer naar Plantenfilter 2500L
Geert

Afbeeldingen: 199

Berichtdoor Des » zo 09 feb 2014, 17:45:58

Schitterend gevonden geert,
Mooi project, daar ga je heel wat mensen blij mee maken, dit moet een hele verbetering zijn dat kan niet anders .
mijn vijverbouw:
de vijver van Daniel
Mvg Daniel,
koivijver : +- 28 m³
airlift gestuurde filter,
pomp gevoede skimmer ,
plantjes in de boord van de vijver
Des

Afbeeldingen: 125

Berichtdoor bart » zo 23 feb 2014, 17:46:29

Twee weken zonden spoelen zal gemakkelijk haalbaar zijn , op 5 dagen zijn de zeven amper bevuild , mijn ondervinding is dat ik meer water
verplaatst (minder remming ) als door de easy . nu ga ik eens kijken hoeveel dagen ze het max houd zonder spoelen , ik hou julie op de hoogte
Kaldnes geeft geen stilstaande zone meer ! Bedankt Geert
echt een aanrader een persoon waar je kan op rekenen !!! mag ook wel vermeld worden .
Gr Bart
Nishikigoi zijn levende wezens,dus we willen dat ze worden opgekweekt in een omgeving waarin
iedere koi tot zijn recht komt
bart

Berichtdoor Geert » ma 03 maart 2014, 20:11:15

Beelden zeggen veel meer dan woorden, bij deze... :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=_KAFHftJ ... e=youtu.be

Momenteel wordt er een 150g/dag gevoederd, na 7 dagen is de zeef nauwelijks vuil, er is geen flowverlies merkbaar.
De kaldness van het SB draait mee rond als BWB dus geen verlies aan filtercapaciteit. Waterwaarden blijven stabiel, samengevat...
De test loopt voorlopig volgens verwachtingen, laat de zomer maar beginnen :D
Koivijver 11m³ / Gravity gemetste 4 kamer filter 1250l + crielzeef 200µ (www.pondplastics.be) + japanse mat 8m² + BWB 25L Caldness/ pomp oase optimax 10.000 l + 3500l aquamax met Drijvende skimmer naar Plantenfilter 2500L
Geert

Berichtdoor bart » ma 03 maart 2014, 21:27:08

Geert; Wat ik ondervind met de crielzeef tov de nexus met SB is dat er momenteel veel meer waterverplaatsing (flow) is de makkie in de nexus remt
toch enorm als er vervuiling inkomt , dit is met de crielzeef niet het geval
momenteel is er in de nexus ong 300l k1 aanwezig zonder stilstaande zone
Gr Bart :wink:
Nishikigoi zijn levende wezens,dus we willen dat ze worden opgekweekt in een omgeving waarin
bart

Berichtdoor Dominique » di 04 maart 2014, 9:43:03

Bart,

da's logisch toch? Je statisch bed vangt vuil af en houd deze vast. Met deze Crielzeef gebeurt dit niet, het fijne(re) niet afgevangen vuil gaat er gewoon door....

Net als de rest: uitkijkend naar wat er gaat gebeuren binnen een maand of 2 :wink:

Ik hoop op een regelmatige update
44m³ opgroeivijver, Nexus 310 Eazy AiRlifT 2x12w .2000 ltr MKF full jap mat na Dubbele 200 micron Originele Crielzeef (http://www.crielzeef.be) Bakki Shower incl 60kg bacteria House via Skim en Cetussieve, Blue Eco & BioUV.Aquasonic10 Ultrasoon.
Dominique

Afbeeldingen: 37

Berichtdoor FFF » vr 14 maart 2014, 10:44:31

Ik sluit me aan bij bovenstaande. Met alle respect voor het prachtige bouwwerk.

Een zeef filtert over het algemeen veel grover als een SB. Een SB vangt zeer kleine deeltjes af en houdt deze vast (laten we zeggen tot 80 micron, maar kleiner blijft ook kleven).

Een zeefpaneel is in dit geval 200 micron (de meeste crielzeven die ik zie 500). Met vuil wordt niet vastgehouden maar blijft circuleren en wordt klein geslagen. Natuurlijk vervuild de zeef niet, het vuil gaat er deels weer door heen!

Ik ben daarom erg benieuwd hoe het effect gaat zijn, ik denk dat je kans hebt op:
- Meer zweefvuil in de vijver
- Hogere bacteriedruk
- Mindere waterwaardes
- Sterkere vervuiling van je BWB
- etc.

Het vuil wat niet in je voorfilter blijft hangen haal je er immers ook niet uit :wink: Wat dat betreft kun je beter na een paar uur een enorme vervuiling constateren, dan weet je dat je veel af vangt.

Ben benieuwd naar je lange termijn ervaring, misschien pakt het voor jou goed uit als je de flow nodig hebt.
FFF

Afbeeldingen: 25

Berichtdoor Geert » vr 14 maart 2014, 12:03:35

Ik begrijp bovenstaande reactie's maar toch nog even de doelstelling herhalen.

Een Nexus filter met minder en gebuiksvriendelijke onderhoudsbeurten gekoppeld aan goede waterwaarden!

Er zal inderdaaad een punt X komen waar het vuil door de zeef begint te slippen en de waterwaarden beïnvloeden, vandaar ook deze testfase om dit te achterhalen.
Het is nogal wieddes dat je met een zeef geen SB kan vervangen, dit heb ik ook nooit vooropgesteld. Het zou mooi zijn maar helaas utopie :wink:
Het SB vervangen kan de answer ook niet ten volle verwezenlijken...

De opzet is om een energie en budgetvriendelijk alternatief de zoeken voor de answer zodanig dat de standtijd van nexus verlengt wordt alvorens men moet spoelen. :D
Geert

Berichtdoor rie » vr 14 maart 2014, 19:35:42

Geert,

Een vraagje.

Zou het dan niet beter zijn om voor de nexus een airsieve te plaatsen en in de nexus een SB ? Of is dit niet mogelijk?
Met vriendelijke groeten
Rie

Men mag niets meer, alles is verboden en het gaat van kwaad naar erger !!
rie

Afbeeldingen: 531

Berichtdoor Geert » vr 14 maart 2014, 23:21:33

@ Rie : dit is idd een goede (of betere) oplossing die mogelijk is, ik zou dan wel een Aërosieve XL aanraden (zeef met 500mm breedte) om zeker genoeg flow te hebben.
Momenteel gaat door deze zeef in testfase een 17m³ water (via Airlift) volgens Bart, met een standaard zeef 355mm is dit niet haalbaar.
Helaas heeft niet iedereen de plaats om een Aërosieve of andere voorfilter te plaatsen in zijn filterput.
Geert

Berichtdoor bart » za 15 maart 2014, 7:39:21

Ja, Geert; Dit klopt volledig indien ik de plaats had gehad stond er allang een zeef voor de nexus , deze draaide met SB ook naar wens. Momenteel ook in werking bakki shower met zeefbak 100micron Gisteren heb ik de waterwaarden gemeten
en alles was perfect van zweefvuil heb ik momenteel totaal geen last.Hopelijk blijft het zo want ik heb alles al geprobeerd in de Nexus maar Geert weet ook waar hij mee bezig is en laat je niet aan je lot over zoals sommige verkopers.
bart

Berichtdoor bart » do 17 apr 2014, 22:25:57

Update ; Momenteel doe ik een test met 300 micron zeven en heb de Nexus tot vandaag niet moeten kuisen en zeven zijn nog proper na 8 dagen dit heb ik nog nooit gehaald niet met het SB , de answer ,van zweefvuil is er totaal niets aanwezig ,nu ga ik kijken hoe veel dagen de zeven het uithouden en dan ga ik weer de 200 micron plaatsen om het verschil te weten .
bart

Berichtdoor Geert » za 19 apr 2014, 1:44:12

beelden zeggen veel meer dan woorden :D :D :D .

https://www.youtube.com/edit?o=U&video_id=KmEgZLaWA0U

Deze test is 2 weken geleden gemaakt met zeven van 200µ.
Het water is glashelder binnen de zeef en buiten de zeef algen a volenté.
Op deze momenten is extra spoeling nodig per week daarom dat we nu overigeschakeld zijn op 300µ. om het verschil in standtijd te kunnen meten.
Zoals Bart al zei kan hij makkelijk een week zonder spoelen, wij zijn even benieuwd als jullie wanneer de zeef zijn flow zal verminderen.
Mijn inziens is 12 dagen mogelijk.

Voergedrag zit rond de 15 handen per dag dus dit is aardig wat.

Tot binnenkort voor een nieuwe update!

grtn

Geert
Geert

Berichtdoor stiebolt » za 19 apr 2014, 7:07:39

ziet er goed uit. ben zelf van mening hoe fijner het vuil hoe groter het oppervlak van het vuil zodat bacteriën het beter kunnen verwerken. als het water retour gaat via een plantenfilter zal je ook een hoop bezinksel in je plantenfilter hebben zodat je bijna geen zweefvuil in de vijver heb .
dat is wat ik hier bij mij in de vijver ziet, planten staan in manden in de plantenfilter en onder de manden 40 cm ruimte over en daar zie je wat er door je filter gaat en bezinkt.
stiebolt

Afbeeldingen: 2

Re: NIEUW PROJECT: CRIELZEEF 200µ in NEXUS

Berichtdoor margon » vr 29 jul 2016, 11:26:53

Even deze topic wakker maken ,

Wat is de status van deze nexus crielzeef versie ?
margon

Keer terug naar De vijver ....door, of met professionelen