De vijver van Pascal

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Brokkie

Bericht door Brokkie » 22 mei 2012, 18:40

Pascal,

Ik had/heb in mijn rvs trickle een rvs zeef zitten. Net onder de sproeibuis.
Maar ja, je zult het moeten blijven verschonen. Of het nu een mat of zeef oid is...
Je zou iets van een statisch bed of zo voor de trickle moeten maken, maar dat is wéér meer werk!
Succes ermee, draadalgen is trouwens ook nog eens vaak tijdelijk...

Mooie woordkeuze; plokken! :lol:
Laatst gewijzigd door Brokkie op 06 mei 2014, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, René

PascalGoossens

Bericht door PascalGoossens » 22 mei 2012, 22:57

Hoi Rene,

Kun je van die zeef een foto maken? Wellicht kan ik iets laten maken. Een zeef moet ook schoon maar de draadalg hecht zich nu vast in de mat. Dit kost meer tijd om schoon te maken als mijn borstelkamer...

Ik kan het water ook wel in en uit mijn laatste filterkamer het BWB pompen, maar dat gaat ten koste van de werking lijkt me, Dit omdat het gewone meerkamerfilter de afvalstoffen al heeft gefilterd..

Plokken is een Achterhoeks woord :lol:
Laatst gewijzigd door PascalGoossens op 06 mei 2014, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Als maisolie van mais afkomt en zonnebloemolie van zonnebloempitten.... Hoe zit dat dan met babyolie?

Brokkie

Bericht door Brokkie » 23 mei 2012, 09:18

Pascal, je hebt mail.
Laatst gewijzigd door Brokkie op 06 mei 2014, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, René

PascalGoossens

Bericht door PascalGoossens » 26 mei 2012, 18:42

Ik heb inmiddels een soort van oplossing gevonden. Ik heb een stuk zeefgaas besteld van 50x100. Dit gaas heeft een doorloop van 500 micron. Dit gaas wil ik door middel van PVC om een frame spannen wat ik in de bovenste bak van de trickle plaats. Hierdoor hoop ik uiteindelijk van het schoonmaken van de mat af te zijn. Deze zal er wel onder blijven liggen voor het nog fijnere vuil.

Hoe denken jullie over dit plan?
Laatst gewijzigd door PascalGoossens op 06 mei 2014, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Als maisolie van mais afkomt en zonnebloemolie van zonnebloempitten.... Hoe zit dat dan met babyolie?

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 26 mei 2012, 22:25

Hoi pascal,

Zonder zeef blijft het moeilijk, en ik vrees ervoor dat ook dit gaas vrij snel zal verstoppen

Kan er eventueel geen zeef boven de trickle voorzien worden

Groetjes,

Marc
Laatst gewijzigd door Marcje op 06 mei 2014, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

PascalGoossens

Bericht door PascalGoossens » 12 aug 2012, 17:07

Hier even een update van mijn vijver.

De zeef die ik gemaakt heb voor de trickle werkt super. Het RVS gaas doet zijn werk en slibt niet dicht. Het is een rekje geworden dat ik gemaakt heb met pvc waarik vervolgens het gaas omheen gespannen heb. Kosten €50,00 euro aan gaas en ongeveer €5,00 aan PVC

Afbeelding
Afbeelding

Afgelopen vrijdag ben ik als Hollander in de auto gestapt met mijn vriendin om eens een ritje Belgie te maken. Ik heb een bezoek gebracht aan Danny's koi Cafe in Brugge. Wat een indruk liet dat op me achter. Geen alcohol in het cafe gehad, maar toch was ik er vol van.. :lol:

Bij Danny heb ik twee jumbo tosai sankes van SFF gekocht. 29cm en 38 cm

Afbeelding
Afbeelding

Op de HKS komend weekend zal nog een tweetal aankopen op mijn lijstje staan. Een zwaardere pomp voor de trickle van de vijver en een sansai baby trickle voor de q bak. Hier ga ik dan ook een zeef in maken.

JeroenP
Contacteer:

Bericht door JeroenP » 12 aug 2012, 19:53

Twee zeer mooie aankopen Pascal :)

Jeroen
Laatst gewijzigd door JeroenP op 06 mei 2014, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.

dannyvr

Bericht door dannyvr » 13 aug 2012, 16:32

Hoi Pascal,

Wat een mooie vissen heb jij! Waar heb je dat RVS gaas gehaald? Zou dit gaas ook gebruikt kunnen worden voor een makkie in mijn vortex?

Gr. Danny
Laatst gewijzigd door dannyvr op 06 mei 2014, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.

PascalGoossens

Bericht door PascalGoossens » 13 aug 2012, 16:55

Hallo Danny,

Ik heb dat gaas besteld bij een zeefgaasweverij in Dinxperlo. Dat is een dorpje bij ons in de buurt. Zij werken ook met verzending geloof ik.
Ik denk dat het voor een makkie zeker goed kan werken. Alle grove vuil blijft dan al in de makkie en het fijne vuil blijft in de kaldness.
Wellicht even googlen op de zoektermen die ik je heb gegeven en dan even bellen voor de mogelijkheden. Ik heb gaas van 500 micron gebruikt.

Wat betreft de vissen heb ik dit jaar een aantal wisselingen gehad. de mindere er uit en hoogwaardige erin. Ik zal binnenkort weer een nieuw filmje maken.. :D

PascalGoossens

Bericht door PascalGoossens » 22 aug 2012, 23:59

Aangezien we op een forum zijn wil ik niet alleen de positieve kanten, maar ook de minder positieve kanten van de hobby met jullie delen.

Vandaag heb ik Rob Heijmans bij de vijver gehad. De kohaku van Yagenji had zich vermoedelijk bij wat paaiactiviteiten een paar weken geleden gestoten aan de rugvin. Hierdoor was een klein wondje ontstaan. Ondanks goede zorg lukt het mij niet om dit opgelost te krijgen. Ook had ik een shiro die al enige tijd dan weer wel en dan weer niet wit was. Af en toe had deze last van roze bloedadertjes op de rug. Echter was er op de afstrijkjes door mij en een koivriend van mij niks te vinden..

Vandaag heeft Rob de vissen afgestreken en een aantal hele kleine witte stip gevonden. Ook de Kohaku heeft hij verdoofd en behandeld. De vin was besmet geraakt met lichte vinrot, vandaar dat genezing niet wilde vlotten. de slechte plek is weggeknipt en met waterstofperoxide schoon gemaakt en geseald. De kohaku heeft ook een breedspectrum antibiotica injectie gekregen.

Voor de witte stip heeft Rob mij ondanks de alternatieven met plastic geadviseerd om toch te behandelen. Hiermee is namelijk de kans op terugkeer van de vinrot ook kleiner aangezien de bacterieen door de FMC gedood worden. Ik hoop binnen enkele dagen verbetering te zien. Ik houd jullie op de hoogte.

JeroenP
Contacteer:

Bericht door JeroenP » 23 aug 2012, 09:27

Succes Pascal

Jeroen
Laatst gewijzigd door JeroenP op 06 mei 2014, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.

PascalGoossens

Bericht door PascalGoossens » 31 aug 2012, 23:41

Alles is weer de goede kant aan het opgaan. De tweede bacteriedrukmeting was weer naar behoren. Nu alles weer opnieuw opstarten en de vijver lekker groen laten worden.

PascalGoossens

Bericht door PascalGoossens » 01 sep 2012, 21:08

Kleine update! Een nieuwe Qbak van 1100 liter.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

AVG

Bericht door AVG » 01 sep 2012, 21:19

Nette Q bak Pascal,(voor een kleine Koi zeker afdoende) kan deze indien nodig ook verwarmd worden ?
Laatst gewijzigd door AVG op 06 mei 2014, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.

PascalGoossens

Bericht door PascalGoossens » 01 sep 2012, 21:31

Deze bak is volledig en goed geisoleerd. Naast de bak tussen de muur komt een soort van kast waarin ook de elektra en de luchtpomp komt te staan. De bak word nu voldoende op temperatuur gehouden door een enkel aquarium staafverwarming. Door de isolatie is het goed op temperatuur te houden

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”