Ik zal om te beginnen mezelf eerst eens voorstellen.
Ik ben Pascal, 27 jaar en ik ben woonachtig in Nederland in het Achterhoekse Lichtenvoorde. Ik rijd graag motor, en werk als docent consumptieve technieken. (lees Leraar Bakker)
Als tweede hobby is de laatste jaren het houden van koi ontstaan.
Ik heb in 2005 een klein vijvertje gegraven in de tuin, en stuitte toen al snel op een dikke laag bikkelharde kleigrond. Het was toen toch een kleine vijver en besloten werd om hem toen een 60cm diep te laten. Een paar goudvissen erin en klaar...
Niet dus, al snel kwamen er kleine koi's bij en de goudvissen werden al gauw verbannen uit de vijver. Alles ging leuk tot tweede paasdag 2008. De reiger had een paasontbijt en had alle 12 de koi's, toen allen rond de 15 cm opgegeten. Helaas pindakaas. Draden gespannen, en nieuwe koi's erin. ook die waren vorig jaar zomer onverklaarbare wijze weg. Toen toch maar besloten de vijver uit te bereiden om herhaling te voorkomen.
De plannen werden gemaakt, er werd her en der veel gelezen, en in mei 2010 begonnen met graven.
Het moest een vijver worden van 3,25x 2,25 en minimaal 1,20 diep.
Tijdens het graven kwamen we erachter dat 1,20 ook echt het maximale was, omdat de klei zo bikkelhard was dat we er met een houweel niet doorkwamen
Aangezien we een huurwoning hebben, ook maar eens overlegd wat wel en niet mocht. Omdat als we eruit gaan alles in originele staat moet zijn waren de zo graag gewilde bodemdrains geen optie. Dus de hele boel moest pompgevoed. Nadat we eindelijk na een paar weken graven de 10m3 eruit hadden, kon de bouw beginnen. De vijver werd opgebouwd met panelen van 10cm dik met geperst pur ertussen. Velen hebben hiervoor dezelfde panelen gebruikt. De vijver is 80 cm ondergronds gekomen en 50 cm boven het maaiveld. Toen de panelen met hoekstukken en U-profielen in elkaar zat is de folie erin gevouwen. Ook omdat dit demontabel moest blijven, hebben we een dakdekker bereid gevonden om voor ons de folie er superstrak in te vouwen zonder de hoeken te lijmen of kitten. Er zijn puntzakken gevormd waar het vuil en slib niet in kan komen, en deze zijn zo netjes langs de wanden weggevouwen.
de oude vijver.

De huidige vijver

Hier wat foto's van een aantal van mijn koi's