Beste koivrienden,
Ik ben Paul, tuinder uit de Noorderkempen.
Nu onze nieuwbouw bijna klaar is kunnen we aan de koivijver beginnen. Hij wordt 12 m x 8 m, waarvan 35 à 40 m² lavaplantenfilter met kelderruimte.
Schets van wat het gaat worden:
Doorsnede van wat het gaat worden:
Aan 2 kanten grensd de vijver aan het terras, daar werd een muur gemetst. Vijver komt aan deze kant van de muur. Links achter is een put gemetst van 2,5 m x 4 m, daar kan, mocht dat nog nodig zijn, een meerkamerfilter in:
Waterplanten heb ik reeds opgekweekt, oa kaalmoes, dotterbloem, lidsteng, gele lis, mazus, munt, mimulus, naaldgras, aronskelk en waterviolier:
ps: foto's zijn van ruim een maand geleden, nu ligt het hier ook helemaal ondergesneeuwd.
M.V.G.,
Paul
Koivijver met plantenfilter van Paul.
Koivijver met plantenfilter van Paul.
Laatst gewijzigd door paul1 op 06 mei 2014, 21:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Hoi Paul,
Welkom bij de koivrienden
Ik zou sowieso een meerkamer plaatsen en van daaruit naar kelderruimte onder de lavaplantenfilter.
Gaat u via bodemdrains werken ?
Aan planten geen gebrek zie ik
Groetjes,
Marc
Welkom bij de koivrienden
Ik zou sowieso een meerkamer plaatsen en van daaruit naar kelderruimte onder de lavaplantenfilter.
Gaat u via bodemdrains werken ?
Aan planten geen gebrek zie ik
Groetjes,
Marc
Laatst gewijzigd door Marcje op 06 mei 2014, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Dag Mark,
Er komen 2 bodemdrains. Ik had wel gedacht een of 2 vortexen te gebruiken om het grootste vuil af te filteren. Een meerkamerfilter wil ik voorlopig nog achterwege laten. Ik denk dat zo'n oppervlakte lava, een meerkamerfilter makkelijk kan vervangen. Moest het toch nodig zijn kan die er later nog altijd bij.
M.V.G.,
Paul
Er komen 2 bodemdrains. Ik had wel gedacht een of 2 vortexen te gebruiken om het grootste vuil af te filteren. Een meerkamerfilter wil ik voorlopig nog achterwege laten. Ik denk dat zo'n oppervlakte lava, een meerkamerfilter makkelijk kan vervangen. Moest het toch nodig zijn kan die er later nog altijd bij.
M.V.G.,
Paul
Laatst gewijzigd door paul1 op 06 mei 2014, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoi Paul,
Mijn bedoeling van meerkamer was om zoveel mogelijk vuil af te vangen, om zodoende het lava filter zo weinig mogelijk te belasten
Ik ben niet zo'n vortex liefhebber, maar dit is een persoonlijke mening, al zijn er veel koivrienden die daar wel in geloven ( moet kunnen )
Lava filter met voorfilter en spoelruite onderin vind ik persoonlijk super
Groetjes
Marc
Mijn bedoeling van meerkamer was om zoveel mogelijk vuil af te vangen, om zodoende het lava filter zo weinig mogelijk te belasten
Ik ben niet zo'n vortex liefhebber, maar dit is een persoonlijke mening, al zijn er veel koivrienden die daar wel in geloven ( moet kunnen )
Lava filter met voorfilter en spoelruite onderin vind ik persoonlijk super
Groetjes
Marc
Laatst gewijzigd door Marcje op 06 mei 2014, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Naar mijn idee is het belangrijkste onmisbare stuk vOOr de plantenfilter de zeef !!
Nadien kan je plantenfilter alles aan zolang je maar een goeie stevige afloop (én eventueel een sproei/spoel mekaniek ) voorziet voor de holle ruimte.
In de genre van -trek open en bloep -- alles weg.
Nadien kan je plantenfilter alles aan zolang je maar een goeie stevige afloop (én eventueel een sproei/spoel mekaniek ) voorziet voor de holle ruimte.
In de genre van -trek open en bloep -- alles weg.
Laatst gewijzigd door Ingrid op 06 mei 2014, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
--> En leid me niet in bekoring,
ik zal het zelf wel vinden <--
Zou het aandeel bloep niet sterk verminderd kunnen worden door onder de lava, in de kelderruimte te gaan beluchten?Ingrid schreef:In de genre van -trek open en bloep -- alles weg.
Dag Paul,paul1 schreef:Zou het aandeel bloep niet sterk verminderd kunnen worden door onder de lava, in de kelderruimte te gaan beluchten?Ingrid schreef:In de genre van -trek open en bloep -- alles weg.
met BLOEP bedoelde ik het geluid van de slurf wanneer een tornado alles mee de dieperik inzuigt.
Smurrie is er en ze verdwijnt niet door beluchting hé... het word enkel verspreid.
Over het wel en niet beluchten van de holle ruimte onder de lava kan ik dus geen gefundeerde mening geven,
al zou ik het persoonlijk niet doen om de smurrie niet nog meer te doen opdwarrelen én in de lava te duwen.
Wanneer een paar grote aflopen, voorzien van forse schuifkranen, regelmatig kunnen zorgen voor het wegzuigen van de smurrie zal je al héél ver komen.
Om deze reden zou ik, desnoods in de 4 hoeken, een soort waterspuit plaatsen.
Wanneer je de holle ruimte laat leeglopen komt ook een groot deel water in omgekeerde richting door de lava naar beneden, wat op zich ook een - kleine- spoeling van de lava is. .
Dit kan je natuurlijk enkel bereiken als het waterniveau, al was het maar één centimeter, boven de lava staat.
Ik zie nog iets......
Als ik mag opmerken,
zijn er op de tekening, minstens twee, - gevaarlijke - hoeken in de holle ruimte die zullen zorgen voor opslag van slib dat op den duur verhard en niet meer zal weg te spoelen zijn.
Wanneer je dan toch nog moet starten, zou ik je aanraden die hoeken weg te werken door ze cilindrisch te maken wat toch een ophoping van vuil belemmert.
Als ik mag opmerken,
zijn er op de tekening, minstens twee, - gevaarlijke - hoeken in de holle ruimte die zullen zorgen voor opslag van slib dat op den duur verhard en niet meer zal weg te spoelen zijn.
Wanneer je dan toch nog moet starten, zou ik je aanraden die hoeken weg te werken door ze cilindrisch te maken wat toch een ophoping van vuil belemmert.
-
- 15
- Contacteer:
Ik zou de plantenfilter opdelen in zones voor afwatering naar 1 punt per zone
op dat punt zou ik een PVC rioolbuis diameter 250 a 315 plaatsen met gaten in vanonder
dit zodanig dat je toch de kans hebt om uw plantenfilter te spoelen.
lava zou ik niet gebruiken persoonlijk ben ik meer voor Substraten
zelfde werking
ietsje duurder
langere levensduur
op dat punt zou ik een PVC rioolbuis diameter 250 a 315 plaatsen met gaten in vanonder
lava zou ik niet gebruiken persoonlijk ben ik meer voor Substraten
zelfde werking
ietsje duurder
langere levensduur
Laatst gewijzigd door schuurkot.be op 06 mei 2014, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Het plantenfilter gaat zeker een geheel worden, opdelen in zones zie ik echt niet zitten. Heeft volgens mij ook geen voordelen. Er komen zeker een aantal bodemdrains van 110 en een aantal inspectiebuizen in de lava die uitkomen in de kelderruimte.schuurkot.be schreef:Ik zou de plantenfilter opdelen in zones voor afwatering naar 1 punt per zone
-
- 15
- Contacteer:
ik bedoel figuurlijk in zones he
geen letterlijke afbakeningen
gewoon uw vloer opdelen in zones.
aangezien ge met bodemdrains gaat werken in uw plantenfilterzone
hoeven de rioolbuizen niet.
maar ge moet uw vloer eveneens opdelen per bodemdrain.
Laatst gewijzigd door schuurkot.be op 06 mei 2014, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Da's helemaal wat anders.schuurkot.be schreef:ik bedoel figuurlijk in zones he
Zo had ik het ook in gedachte.
Ik ben nu bezig met de constructie voor het plantenfilter. Zal over een paar dagen nog wat foto's plaatsen, dan kunnen jullie zien hoe ik het aan het maken ben.
Mijn lasautomaat tevoorschijn gehaald en een paar dagen aan het lassen geweest aan de constructie voor het plantenfilter. De constructie gaat uit 4 stukken bestaan die samen 1 geheel gaan vormen. 2 van de 4 stukken zijn klaar.
De constructie wordt van metaal gamaakt. Alles wordt verzinkt en voorzien van 2 lagen poedercoating: epoxy poederlak en polyester poederlak als toplaag (ter bescherming tegen zinkafgifte).
De constructie wordt van metaal gamaakt. Alles wordt verzinkt en voorzien van 2 lagen poedercoating: epoxy poederlak en polyester poederlak als toplaag (ter bescherming tegen zinkafgifte).
-
- 15
- Contacteer:
pas op chapeau dat ge het zelf maakt enz.
maar is dit geen duurdere oplossing als dat je gewoon dragers had genomen met een RVS rooster erop.
maar is dit geen duurdere oplossing als dat je gewoon dragers had genomen met een RVS rooster erop.
Dag Paul,
Indrukwekkend wat u aan het maken bent …,als er hoe dan ook geen zink kan vrijkomen ( ook als het frame mocht beschadigen ) zal het geen bedreiging voor de Koi vormen ( ik heb samen met koivrienden als eens een groot p.f mogen leegmaken i.v.m zinkafgiften,u heeft daar gelukkig aangedacht …)
Gaat nu nog wat op het rooster plaatsen ter voorkoming dat er Lava richting drians kan belanden ?
U zal beroepsmatig zeker meer verstand van vijverplanten hebben dan ondergetekende,toch wil ik u meegeven dat de planten in uitsluitend lava het niet bijster goed deden,hoe denk u hierover ?
Succes verders met de laswerkzaamheden.
groet Aad
Indrukwekkend wat u aan het maken bent …,als er hoe dan ook geen zink kan vrijkomen ( ook als het frame mocht beschadigen ) zal het geen bedreiging voor de Koi vormen ( ik heb samen met koivrienden als eens een groot p.f mogen leegmaken i.v.m zinkafgiften,u heeft daar gelukkig aangedacht …)
Gaat nu nog wat op het rooster plaatsen ter voorkoming dat er Lava richting drians kan belanden ?
U zal beroepsmatig zeker meer verstand van vijverplanten hebben dan ondergetekende,toch wil ik u meegeven dat de planten in uitsluitend lava het niet bijster goed deden,hoe denk u hierover ?
Succes verders met de laswerkzaamheden.
groet Aad
Laatst gewijzigd door AVG op 06 mei 2014, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.