Aanleg airliftgestuurde vijver met trommelfilter. By koi.gin

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Marcje
Contacteer:

Re: Aanleg airliftgestuurde vijver met trommelfilter. By koi.gin

Bericht door Marcje »

Het gaat hier terug een zeer verzorgd en leuk om lezen verslagje worden :good:

Grtjs
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
marcil

Bericht door marcil »

Dag Gino,zit uw alarmmelder in een metalen kast?
Dan zou je best de gsm-antenne best op, of buiten de kast zetten.
koi.gin

Bericht door koi.gin »

marcil schreef: 02 mei 2021, 15:40 Dag Gino,zit uw alarmmelder in een metalen kast?
Dan zou je best de gsm-antenne best op, of buiten de kast zetten.
Hallo Marcil,
bedankt voor je reply, en eigenlijk een goede opmerking, alles zit inderdaad in een metalen kast, echter heb ik vooraleer van slag te gaan, de sms module uitvoerig getest en het blijkt geen enkel probleem te zijn.

Gisteren en vandaag een beetje verder gedaan om alles te bekabelen, momenteel is de kast zo goed als klaar, enkel nog een nieuwe kabel trekken naar de filterkamer om dan de drukschakelaars te kunnen verbinden op de klemmenstrook onderaan.
Daarna nog even de logo herprogrammeren.

De 5 nieuwe relaitjes, 1 per luchtpomp, samen met de sms module.

78061

Stel dat er een relaitje uitvalt, zal de logo op zijn beurt de sms module aansturen.
Evenals bij een hapering van de vlotter van de bijvulling of de trommel.

Het totaalplaatje ziet er ondertussen zo uit.
De bovenste logo was van mijn eerste sturing, die ondertussen al redelijk is aangepast, wordt momenteel dus niet meer gebruikt.

78062

De rest is voor later.
Mvg Gino
Volg hier de aanleg van de eerste airliftgestuurde vijver met een trommelfilter; viewtopic.php?t=5309
marvin(@)

Bericht door marvin(@) »

Kijk dat schiet al op zo ;cool;. Zeer nette kast hoor complimenten. Ik heb ook een sms module in een stalen kast en het signaal is wel wat minder (66%) maar dat geeft geen problemen
bazzio

Bericht door bazzio »

Idd een mooie georganiseerde besturingdkast :good:

Dacht al bij die 1e foto; Hoe gaat die logo werken? :dash:
koi.gin

Bericht door koi.gin »

marvin(@) schreef: 03 mei 2021, 21:06 Kijk dat schiet al op zo ;cool;. Zeer nette kast hoor complimenten. Ik heb ook een sms module in een stalen kast en het signaal is wel wat minder (66%) maar dat geeft geen problemen

Dank voor de complimenten.
ik heb ondertussen echt een pak alarmpjes gesimuleerd, een 7 tal seconden nadien krijg ik een sms. :good:
bazzio schreef: 03 mei 2021, 21:30 Idd een mooie georganiseerde besturingdkast :good:

Dacht al bij die 1e foto; Hoe gaat die logo werken? :dash:
Haha, ja, ik wil er gewoon geen afscheid van nemen. :D

Maar jullie kunnen er beiden ook wel wat van he, jullie zitten nog op een nader niveau dan mij, als ik zie wat jullie kunnen, mijn hoed af daarvoor. [thank_you
Ik ben nog van den oude stempel. :D
Volg hier de aanleg van de eerste airliftgestuurde vijver met een trommelfilter; viewtopic.php?t=5309
FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

:good: [thank_you
Weer een mooie aanvulling, Gino.
marvin(@)

Bericht door marvin(@) »

Ik ben zeer benieuwd naar de bevindingen met de drukswitchen. Je zou eventueel nog een vertraging in de logo kunnen zetten mochten ze af en toe net aangetikt worden.

Mocht het lukken zou dat echt wel een mooie aanvulling zijn op een systeem.

Enigste wat ik hier mis is een positieve flow indicatie. Dat zou ook goed kunnen werken met airlift. Gewoon een simpel drijvertje in de retour die bij stilstand van het water een contact doorgeeft :unknown:
koi.gin

Bericht door koi.gin »

Hallo Marvin.

Betreft de drukswichten ben ik er nogal gerust in, bij een heel lage druk gaan deze reeds het contact sluiten, ik denk niet dat die constant op en af gaan.
Een vertaging kan uiteraard. Zo heb ik het ook gedaan met de vlotter van de bijvulling. :wink:

Een drijvertje in de retour had ik eerst in gedachten, maar ben van dat idee afgestapt, het moet sowieso gevoelig genoeg zijn om zijn contact te openen of te sluiten.

Met mijn drukschakelaars kan ik ook de luchtpompen van de beluchting filter onder controle houden.

Mvg Gino
koi.gin

Bericht door koi.gin »

Hallo,

ziehier een printscreen van de sms berichten.
Alarm 1 is voor de luchtpompen.
Alarm 2 voor de trommel en bijvulling.
Alarm van de trommel en bijvulling heb ik moeten samenleggen omdat er maar 2 binnenkomende signalen mogelijk zijn op de module.
Maar ik passeer eerst de logo, elk heeft sowieso al een aparte ingang, dus ga ik de logo zodanig laten programmeren dat de trommel 1 sms stuurt per u tot het probleem is opgelost, de bijvulling laat ik er 2 sturen. Op deze manier weet ik toch welk probleem er zich voordoet.

Bij stroomuitval krijg ik uiteraard ook een melding. :good:

Volgende week terug een lang weekend, hopelijk goed weer zodat ik de nieuwe kabel en snelkoppelingen kan plaatsen op de luchtleidingen.
Er is toch best wel wat werk aan. ;cool;

78064
Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

koi.gin schreef: 04 mei 2021, 13:01

Een drijvertje in de retour
Mvg Gino
Hoe zou een drijvertje in de collector het doen dan ?
Of heeft u echt zoveel aanvoer water dat er geen hoogte verschil in de collector is wanneer de liften goed pompen ?

Mvg
Frans.
marvin(@)

Bericht door marvin(@) »

Als je een verticaal schakelaartje plaatst in de 110 richting je vijver onder een positieve hoek van zeg 15graden.
Dan zal deze bij een positieve flow omhoog gaan en dus het contact verbreken.
Doordat de schakelaar onder een hoek staat zal deze bij geen flow terug zakken naar het gesloten contact :D
koi.gin

Bericht door koi.gin »

Infrasuri schreef: 04 mei 2021, 18:42

Hoe zou een drijvertje in de collector het doen dan ?

Mvg
Frans.
Hallo Frans,

Een vlottertje in de collector moet zeker wel lukken, het komt erop neer dat het schakelmoment klein moet zijn. Ik heb er liggen die schakelen op ongeveer 3 mm, ooit gekocht bij ali....... :D

Feit is is dat de collectoren in de tuin zijn verwerkt en dan moeteen er kabels naartoe getrokken worden, m.a.w. dan moet de tuin er gedeeltelijk aan geloven, dat gaan we hier niet doen. Voor iemand anders kan het een oplossing zijn. :good:
marvin(@) schreef: 04 mei 2021, 19:08 Als je een verticaal schakelaartje plaatst in de 110 richting je vijver onder een positieve hoek van zeg 15graden.
Dan zal deze bij een positieve flow omhoog gaan en dus het contact verbreken.
Doordat de schakelaar onder een hoek staat zal deze bij geen flow terug zakken naar het gesloten contact :D
Dat is ook een goed tip zie, nooit te oud om bij te leren :D
Kan dat nog altijd toepassen, ik ga sowieso een kabel 16 x 0.8 richting filter trekken, dan kan ik doen wat ik wil.
Voorlopig werk ik het idee met de drukswitchen nog wat verder uit. Blijf ik het voordeel hebben dat ook mijn andere luchtpompen beveiligd zullen zijn.

Tof dat er wat leuke ideeën aan bod komen.
Bedankt mannen.
goshiko

Bericht door goshiko »

Knap jij allemaal kan met die aansturingen gino.
Interessant ook om volgen.

Goshiko
koivijver 56 kuub
filterlijn : 4 drains en 1 skimmer, Trommelfilter 70,bewegend bed 200l, mattenkamer Japans/matala met airhouse beluchting, 2 waaierpompen 26kuub elk.
Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”