De vijver van Yamabuki : spoelen van statisch bed

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Yamabuki

Bericht door Yamabuki » 23 aug 2010, 23:15

peletonduwer schreef:hoe groot zijn de gaatjes in de beluchtingsbuis in het BWB :?:
Hoi peletonduwer,

De gaatjes in de beluchtingsbuis zijn 1,5 mm diameter, op de zijkant dwars door de 32 mm buis geboord.
Zo zit er aan elke kant van de buis een gaatje waar geen vuil in kan.
De diameter van 1,5 mm was een gok, maar toen ik het SB en BWB in gang zette zag ik meteen dat het goed was. :wink:
pedro koi schreef:wat is de frequentie van spoelen met uw makkies
Hoi Pedro,

Fijn dat je nu de filmpjes kan zien en goed dat je de foto's op uw CF kaart hebt gered, mooie beelden.

In het begin moest ik toch om de paar dagen gaan spoelen.
Maar ja, wat wil je ... ik vertrok met een grasgroene vijver ( koi op 30 cm diepte al niet meer zichtbaar ) en met 2 splinternieuwe UV lampen.
Het filmpje met de grasgroene kaldness is toen gemaakt ...

Nu spoel ik om de 14 dagen, voor mij toch best comfortabel.
Als de kaldness omhoog komt en ik zie mijn flow verminderen dan is het tijd om te spoelen.
Niet te geloven wat voor soepje ik dan kan aflaten.
Het spoelen van de makkies gebeurt met een Secoh EL 100.
Veel waterverlies heb ik wel want de hele SB kamers moeten leeg en dat is al snel een 4 m³ water, maar dat noem ik dan maar mijn waterwissel. :wink:
Ik ben heel tevreden over de stilstaande bedden want ze doen wat ik ervan had verwacht, geen zweefvuil in de vijver.

Het enige wat ik wel heb is licht groenig water.
Vijver ligt in volle zon en filters liggen nog open en bloot, ook de kleine vijver met de 2 tosai moet daar nog worden bijgeteld dus ik heb heel veel oppervlakte die onderhevig is aan de zon.
Een goede koivriend is komen kijken en raadde me aan om meer UV vermogen te gaan inschakelen.
Momenteel heb ik 80 Watt UV op 85 m³ en dat is volgens hem te weinig, ook al zijn het amalgaam lampen ...
Nu heb ik dus terug 2 lange dompel UVC lampen 75 Watt per stuk besteld en dan zullen we zien.
Voor de koi moet ik het zeker niet doen, die doen het allemaal heel erg goed.
Maar ik heb het altijd graag helder gewild, en daar blijf ik voor gaan.
schuurkot.be schreef:hebt ge eigenlijk nen foto van de gehele filterinstallatie.
en per kamer de gebruikte materialen ?
Hoi schuurkot,

Ik zou eens moeten kijken voor een totaalfoto.
De gebruikte materialen per kamer moeten wel in de reportage vermeld staan, dacht ik.

@ Marcje, raeske, bakkenes
Bedankt voor de complimenten
Het geeft inderdaad een zeer goed gevoel indien alles werkt zoals je het voor ogen had en aan bakkenes : het hoeft niet altijd peperduur te zijn om goed te werken. :wink:

Groeten, Yamabuki
Laatst gewijzigd door Yamabuki op 06 mei 2014, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
volg hier live de bouw van onze nieuwe airlift koivijver : http://www.koivrienden.be/phpBB/viewtop ... 94&start=0

pedro koi
Contacteer:

Bericht door pedro koi » 24 aug 2010, 05:43

hoi frederick
zelf had ik eens geivesteerd in de ph sturing met uw waardes kan dit wel de oplossing zijn van het groene water en dit puur rekening houdend je op die manier minder stroom gaat verbruiken de 2 amalgaan lampen zouden het zeker moeten redden maar zoals eerder aangehaald is de hoge kh waarde zeker een boosdoener in uw systeem en zeker asl je zo een pak ineens ververst doordat je zeker 4m³ kwijt bend als je spoelt

mvg pedro
Laatst gewijzigd door pedro koi op 06 mei 2014, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Ferzwa

Bericht door Ferzwa » 12 okt 2010, 17:13

Ik ben benieuwd hoe het ervoor staat met deze vijver, al enige tijd geen update meer gezien.
Ik ben benieuwd of alles is verlopen zoals je het gepland had. Je hebt immers een lange voorbereiding gehad?
Is er bijvoorbeeld voldoende stroming in je vijver en wordt al het vuil goed afgevoerd?
Laatst gewijzigd door Ferzwa op 06 mei 2014, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.

nicodw

Bericht door nicodw » 22 okt 2010, 18:51

Hey Yamabouki,

Magnifieke vijver die je daar hebt ... mag ik weten hoe de verhoudingen liggen (m³) qua vijver / stat bed / bwb / mattenkamer.

Ik ben nl zelf bezig met de planning van een nieuwe vijver en ben wat opzoekwerk aan het doen voor de grootte van de filterinhoud :D

Mvg,

Nicodw
Laatst gewijzigd door nicodw op 06 mei 2014, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Yamabuki

Bericht door Yamabuki » 24 okt 2010, 17:01

pedro koi schreef:zelf had ik eens geivesteerd in de ph sturing met uw waardes kan dit wel de oplossing zijn maar zoals eerder aangehaald is de hoge kh waarde zeker een boosdoener in uw systeem en zeker asl je zo een pak ineens ververst doordat je zeker 4m³ kwijt bend als je spoelt
Hoi Pedro,

Een PH sturing houd ik in het achterhoofd maar eerst ga ik proberen met het UV vermogen op te drijven.
Gisteren kreeg ik een goede tip van een koivriend en volgende zomer zal raad geven ...
De 4m³ waterverlies tijdens het wekelijkse ( soms tweewekelijkse :oops: ) spoelen van het SB zit ik niet mee in.
Af en toe een waterwissel is sowieso welkom.
Het hoger elektrisch verbruik met 4 in plaats van 2 dompel UV's zal inderdaad een feit zijn en is minder welkom ...
Ferzwa schreef:Ik ben benieuwd hoe het ervoor staat met deze vijver, al enige tijd geen update meer gezien.
Ik ben benieuwd of alles is verlopen zoals je het gepland had. Je hebt immers een lange voorbereiding gehad?
Is er bijvoorbeeld voldoende stroming in je vijver en wordt al het vuil goed afgevoerd?
Hoi Ferzwa,

De werken liggen voorlopig wat stil daar ik met andere dingen in de weer ben geweest, maar binnenkort komt er een kleine update.
Alles loopt hier zoals het voorzien was en gelukkig heb ik nog geen tegenslagen gehad op vijvergebied.
Hout vasthouden natuurlijk want terwijl ik dit neerschrijf springt er misschien wel een koi uit de vijver ... en dat zou nu al meer pijn doen dan in het begin want ik zou onze koudbloedige vrienden al niet meer kunnen missen.

Wat betreft de stroming zeg ik eerlijk dat de airliften niet de stroming kunnen geven van een drukpomp of zo.
Voor bv. een ZEN vijver kunnen ze mijns inziens dus zeker geen hoge toppen scheren ...
De watercirculatie van drains en skimmers verloopt hier aan een gematigd tempo, niet te wild dus maar zeer bedrijfszeker en constant, dag en nacht en dit aan een energieverbruik dat bijna nihil is.
Soms zie je op de bodem hier en daar wel eens een strontje van de koi liggen, maar als ze het in hun koppie krijgen om te gaan grondelen ( m.a.w. als ik ze gerust laat en mij niet laat zien :wink: ) dan worden de uitwerpselen zachtjes opgewoeld en moeten deze wel via de dubbelconische bodems naar de drains, dat kan niet anders ...
Na een tijdje zie je in de bezinkkamer dan onder de 4 buizen die van de drains komen 4 hoopjes liggen, dus alles wordt op termijn zeker afgevoerd.

Een lange voorbereiding heb ik inderdaad achter de rug, zodoende ben ik zeer tevreden dat alles goed loopt en dat het me aanstaat.
Was dit niet het geval geweest, dan zat ik hier wellicht met een kater van jewelste.
Anderhalf jaar plannen om dan uiteindelijk nog te miskleunen, ik mag er niet aan denken ...
nicodw schreef:mag ik weten hoe de verhoudingen liggen (m³) qua vijver / stat bed / bwb / mattenkamer.
Ik ben nl zelf bezig met de planning van een nieuwe vijver en ben wat opzoekwerk aan het doen voor de grootte van de filterinhoud
Hoi nicodw,

De vijverinhoud is +/- 50 m³.
De inhoud van de 2 statische bedden is om en bij de 1,5 m³ per stuk.
Dan zijn er 2 bewegende bedden van 1,5 m³ per stuk.
Tenslotte zijn er dan nog de mattenkamers gevuld met afwisselend japanse en blauwe matala mat : 2,5 m³ per kamer.
Laat u zeker niet teveel beinvloeden door deze grote volumes per kamer.
Ik zag al vijversystemen met veel compactere meerkamerfilters die het toch ook schitterend deden ...
De meerkamerfilters hier hebben een groot watervolume omdat alle kamers even diep zijn als de vijver zelf.

Voordelen : een oersterke betonplaat want in één stuk gegoten, grote watervolume's en goede bezinkingsmogelijkheden.
Nadelen : massa's werk aan de diepe kamers zowel om te bezetten, als nadien om te vullen met japanse matten (= hoog kostenplaatje), roosters voor de bedden ( SB en BWB ).
Je moet steeds heel ver reiken met vanalles ...
Als ik dan filters zie bv. 80 cm diep zijn, dan denk ik wel eens : dat moet gemakkelijk zijn om aan te werken.
Maar toch ben ik tevreden want eens alles geinstalleerd is werkt het wel goed.
Behalve tijdens het spoelen natuurlijk want dan moet je toch weer die diepe spoelkamer gaan indalen met de ladder. :wink:
Maar dat zal straks verbeteren omdat er een verhoogde vloer in de spoelruimte komt.

Groeten, Frederik

bart

Bericht door bart » 24 okt 2010, 19:11

hallo Frederick; Ik volg je topic al vanaf het begin prachtiche vijver :clap2: ik lees dat je nu last met een groene schijn in het water ; Daarom moet je niet je uv gaan verhogen ik heb hier de voorbije 2 jaar ook lasts van gehad en dit jaar is het water glashelder geworden en blijft het zo en ik filter juist met een nexus ik zou de vijver gewoon zijn tijd geven dat komt wel goed ; Tis moeilijk ik heb het ondervonden maar verloren kosten doen is erger ; kan je een mooie vis mee kopen bv
mvg Bart en Sandra :wink:
Laatst gewijzigd door bart op 06 mei 2014, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Nishikigoi zijn levende wezens,dus we willen dat ze worden opgekweekt in een omgeving waarin
iedere koi tot zijn recht komt

Rogiers Kristof

Bericht door Rogiers Kristof » 15 mar 2011, 20:51

Hoi Yamabuki,

Zou ik mogen vragen met welke diameter van buis deze liftsteunen gemaakt zijn en zijn deze liftsteunen vast gezet op de bodem van uw collector?

13896

En nog een laatste vraagje ivm de drukkamer de buis diameter 110mm die in de drukkamer zit welke lengte heeft deze en welke afstand zit er tussen de boringen van 1.5mm?

Alvast bedankt

Mvg

Rogiers Kristof
Laatst gewijzigd door Rogiers Kristof op 06 mei 2014, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.

MarcelDirx

Bericht door MarcelDirx » 15 mar 2011, 21:31

Hallo Frederick

Het is een fijn gevoel dat alles goed gaat met de koikes en de vijver . Laat die twee extra uv lampen maar weg , laat ze maar een paar weken langer in dat groene soepke zwemmen . Dat is nou net de beloning dat de vissen het zo goed doen . Ik zou daar voor willen tekenen , een paar weken zweefalgjes . Een mooi artikel is hier over geschreven door Rini Groothuis , ballade aan de algen , zeker iets om over na te denken .Dat is nu wel de beste vloeibare orale voeding die er bestaat , en bijna niemand wil deze in de vijver hebben .
Laatst gewijzigd door MarcelDirx op 06 mei 2014, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.

frankske

Bericht door frankske » 15 mar 2011, 21:31

die boringen van het statisch bed bedoel je, 3cm dacht ik.
Laatst gewijzigd door frankske op 06 mei 2014, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Yamabuki

Bericht door Yamabuki » 21 mar 2011, 22:41

bart schreef:ik lees dat je nu last met een groene schijn in het water ; Daarom moet je niet je uv gaan verhogen ik heb hier de voorbije 2 jaar ook lasts van gehad en dit jaar is het water glashelder geworden en blijft het zo
Hoi Bart,

Hartelijk dank voor uw reactie.
Ik heb de extra UV's toch al gekocht ... dus ga ik ze normaal gezien wel plaatsen.
Maar als ik zie dat het beter wordt kan ik misschien eens proberen op halve capaciteit.
Een groenige schijn heb ik het wat moeilijk mee ... dat zie je vooral goed op de witte kleuren.
Maar misschien heb ik zoals je zegt wat te weinig geduld. :wink:
Nu is het water helder maar ja, ik ben hier nu zeer matig aan het voeren.
Straks zal dit allicht terug veranderen, al weet je dit natuurlijk nooit ...
We wachten nog wat af ...
Rogiers Kristof schreef:Zou ik mogen vragen met welke diameter van buis deze liftsteunen gemaakt zijn en zijn deze liftsteunen vast gezet op de bodem van uw collector?
En nog een laatste vraagje ivm de drukkamer de buis diameter 110mm die in de drukkamer zit welke lengte heeft deze en welke afstand zit er tussen de boringen van 1.5mm?
Hoi Kristof,

Hier zijn de liftsteunen gemaakt met 20 mm leiding, maar voor Appeltern hebben we vorig jaar 32 mm gebruikt en ik vond deze 32 mm eigenlijk nog beter.
Door de dikkere buis stond de airlift bij het insteken direct op haar plaats, daar waar ik soms nog even moet "zoeken".
In beide gevallen waren de steuntjes wel vastgelijmd op de bodem van de collector.

De 110 mm buis voor de drukkamer kun je bv. 50 cm lang nemen en maken van het uiteinde van een gemofte buis.
Tussen de boringen van 1,5 mm zat er hier bij mij 8 mm tussen.
Ik heb 12 rijen gaatjes geboord wat dus neerkwam op een 10-tal cm boringen in de hoogte gemeten.
En 10 cm is ongeveer de vrije ruimte die je hebt tussen de 2 inzetverloopstukken, vandaar mijn keuze toen.
MarcelDirx schreef:Laat die twee extra uv lampen maar weg. Ik zou daar voor willen tekenen , een paar weken zweefalgjes. Dat is nu wel de beste vloeibare orale voeding die er bestaat, en bijna niemand wil deze in de vijver hebben.
Hoi Marcel,

Bedoel je dan dat je zonder UV licht geen zweefalgen hebt ?
Wat betreft de stelling dat het voor de koi best OK is heb je wellicht overschot van gelijk.
Ik wist niet dat Rini Groothuis hierover had geschreven.
Als het van hem komt ben ik zeker geneigd om dit te geloven ...
En de koi hadden er inderdaad allesbehalve last van ... deze waren in hun nopjes.
Tja, soms zijn het moeilijke keuze's, hé.
Als je werkelijk 100% het beste wilt voor je koi, zijn ze misschien wel beter af in één of andere natuurvijver in plaats van in een betonnen koivijver met gefilterd water ...
Toch kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat de koi in de meeste koivijvers best wel tevreden zijn.
Ze worden gesoigneerd als geen ander, alleen het beste is goed genoeg.
Ik denk dat de meeste liefhebbers zich hierin wel herkennen.
En toch komen soms de wensen van de baasjes even op de eerste plaats.
Zoals helder water er ééntje van is, wat voor de koi hoogstwaarschijnlijk bijlange niet hoeft ...

Groeten, Frederik

mrdepo
Contacteer:

Bericht door mrdepo » 10 mei 2011, 16:48

even een vraagje, wat is het grote verschil ts een statisch bed en BWB?
Laatst gewijzigd door mrdepo op 06 mei 2014, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.

rie

Bericht door rie » 10 mei 2011, 20:01

Een statisch bed staat stil en wordt veelal gebruikt als voorfilter een BWB= bewegend bed en beweegd voortdurend door luchtinbreng.
Een bwb wordt gebruikt als biologische filterkamer.
Laatst gewijzigd door rie op 06 mei 2014, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groeten
Rie

Men mag niets meer, alles is verboden en het gaat van kwaad naar erger !!

mrdepo
Contacteer:

Bericht door mrdepo » 10 mei 2011, 20:32

dus als ik het goed begrijp zijn beide hetzelfde maar wordt de bwb in beweging gehouden om niet to te slippen.
Laatst gewijzigd door mrdepo op 06 mei 2014, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.

djm

Bericht door djm » 25 jun 2011, 18:03

zo pfff, even een middag zitten lezen in dit topic en man o man wat een project..

DIt is echt vakwerk respect voor deze bouwer.

Hier zullen een hoop mensen nieuwe ideeen op gaan doen en een beetje jaloers zijn ;)

ik begrijp denk ik alleen niet de werking van alles, mag je me wel in Pb uitleggen anders
Laatst gewijzigd door djm op 06 mei 2014, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.

djm

Bericht door djm » 28 jun 2011, 22:10

ik snap enkel niet waarom de kamer met de airlifts geheel onder water staat?
Laatst gewijzigd door djm op 06 mei 2014, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”