De vijver van Yamabuki : spoelen van statisch bed

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Cray

Bericht door Cray » 11 jun 2010, 12:44

Klasse weeral Frederik !

het gaas dat je gebruikt, hoe groot zijn de opening van de gaatjes?

mvg,
David
Laatst gewijzigd door Cray op 06 mei 2014, 20:53, 2 keer totaal gewijzigd.

filiberke19

Bericht door filiberke19 » 11 jun 2010, 13:19

Knap gemaakt, wil zeker wel eens een foto zien als deze filters in werking zijn.
Laatst gewijzigd door filiberke19 op 06 mei 2014, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn vijverbouw
Met vriendelijke groeten
Philip

schuurkot.be
Contacteer:

Bericht door schuurkot.be » 11 jun 2010, 22:04

ik heb nu niet alles gelezen maar heb je geen schrik dat je gaatjes gaan verstoppen ?

of kan je perslucht erop aansluiten ?
Laatst gewijzigd door schuurkot.be op 06 mei 2014, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Yamabuki

Bericht door Yamabuki » 11 jun 2010, 23:46

peletonduwer schreef:Ik had nog een vraagje, die inox gaas, waar heb je dit gehaald. Ik ben er ook naar op zoek.
Hoi Chris,

Nog niet zo makkelijk te vinden, ik heb er ook meer dan 1 jaar achter gezocht.
Ik wou een maaswijdte van 5 mm, inox en een heel stevige uitvoering.
Uiteindelijk heb ik tweedehands inox panelen kunnen vinden met een draaddikte van 1,5 mm dik, heel stevig dus.

Ze waren wel nog behoorlijk aan de prijs en ik heb nog heel ver moeten rijden voor die 4 panelen van 2 m² per stuk.
Maar achteraf bekeken ben ik blij dat ik het gedaan heb, de weerstanden doorheen het stilstaand en het bewegend bed zijn nihil en de airlift presteert quasi zoals toen de kamers nog volledig leeg waren, de panelen waren dus volledig wat ik nodig had.
Ik heb de inox panelen ook kunnen gebruiken voor mijn "ping-pong net" maar daarover binnenkort meer ...

Als je nog op zoek bent naar inox gaas kun je misschien iets met onderstaande link die ik ooit van Marcje heb gekregen :
http://decostermanufacturing.be/nl/gepu ... algaas.htm
anja schreef:frederik hebben jullie ook al koi zwemmen in jullie mooie put of staan deze op een ander topic :lol: anders graag ke fotoke
Hoi Anja,

Ja hoor, er zwemmen al 6 koi in de vijver, 1 gewone sanke, 1 maruten sanke, 1 ginrin soragoi, 2 shiro utsuri's en 1 kujaku.
Binnenkort komen daar nog een kohaku en een kutchibeni sanke bij.
Dan heb ik er acht in totaal en zijn ze allen "thuis".
De laatste 2 zitten nog steeds op logement bij Marcje en Caroline, waarvoor veel dank ...

Foto's heb ik er nog niet van geplaatst, maar dat zal er zeker nog eens van komen.
Keer op keer bij het in de vijver plaatsen van de koi is het echt hondeweer en hebben we zelfs geen foto's kunnen nemen vanuit de meetbak ...
Maar komende zomer zal dit vast en zeker wel een keer lukken. :wink:
koi.gin schreef:wat was de diameter van het boortje?
Ennnnnnnnnnnnnnnn hoeveel heb je er geboord?
Hoi Gino,

Drie keer raden welk boortje ik voor het rooster heb gebruikt ? :wink:
Juist, 1,5 mm dik en precies dezelfde diameter als de drukkamers van de liften. :lol:
Ik had de boortjes hier nog liggen en dacht het maar eens te proberen ... en het stond me nog aan ook. :D
200 gaatjes heb ik geboord per rooster.

Binnenkort plaats ik korte filmpjes over de 2 nieuwe filterkamers en kun je het effect zien.
Goed en goedkoop, zo noemen ze dat hier in het Meetjesland ... :wink:
Marcje schreef:Hoe hebt u het rooster vastgemaakt zodat het niet gaat zweven als er lucht komt op te staan?
Hoi Marc,

Een goed vraag want met de Secoh 100 liter luchtpomp erop is het drijfvermogen van de luchtrooster inderdaad nog niet te onderschatten.
Ik heb dit opgelost door de beluchtingsrooster zo juist mogelijk op maat te maken.
Iets te groot eigenlijk waardoor ik hem er schuin liet in zakken.
Eens beneden heb ik hem horizontaal ( = op spanning ) gebracht en daar waar de muren ietsje scheelden heb ik er een stukje rubber mee tussen geschoven.
Zomaar omhoog komen drijven zal de rooster nooit doen, daar ben ik van overtuigd :

19284

@ gorisken en filiberke,
Bedankt en binnenkort plaats ik korte filmpjes over de 2 nieuwe filterkamers.
Cray schreef:Klasse weeral Frederik !
het gaas dat je gebruikt, hoe groot zijn de opening van de gaatjes?
Hoi David,

Bedankt, maar je bent zelf ook zeer goed bezig zou ik zeggen. :wink:
Het gaas heeft een maaswijdte van 5 mm, en de draaddikte zelf is 1,5 mm.
We kunnen dus stellen dat de opening van de gaatjes 4,25 mm zal zijn.
5 mm - (1,5mm / 2)
schuurkot.be schreef:ik heb nu niet alles gelezen maar heb je geen schrik dat je gaatjes gaan verstoppen ?
of kan je perslucht erop aansluiten ?
Hoi schuurkot,

Om dit te voorkomen heb ik de gaatjes in de zijkant van het rooster geboord en niet langs de bovenkant.
Ik was eerst van plan om langs boven te boren maar na een gouden tip van een Nederlandse bezoeker aan de koivrienden airlift-stand in Appeltern ben ik beginnen nadenken, waarom eigenlijk langs boven en zo verstoppingen riskeren ?
Het beluchtingseffect is net hetzelfde en als er fijn vuil naar beneden dwarrelt kan het bijna nooit in de zijdelingse gaatjes terecht komen.
Mocht de Nederlandse bezoeker hier meelezen, bedankt voor de tip en laat u eens horen ... :wink:

Groeten, Frederik
Laatst gewijzigd door Yamabuki op 06 mei 2014, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
volg hier live de bouw van onze nieuwe airlift koivijver : http://www.koivrienden.be/phpBB/viewtop ... 94&start=0

schuurkot.be
Contacteer:

Bericht door schuurkot.be » 12 jun 2010, 08:05

ik had het meer op verstoppingen zoals aanslag van de waterkwaliteit.

ik twijfel zeker niet op de netheid van uw water.

maar in filtratie kan het toch al is zijn dat er algjes zich bevinden in het filtercompartiment.
Laatst gewijzigd door schuurkot.be op 06 mei 2014, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Yamabuki

Bericht door Yamabuki » 12 jun 2010, 17:29

Hoi schuurkot,

Dat er zich op de bodem van het stilstaand bed samengeklitte algen zullen bevinden is een feit, daarvoor dient het ook.
Vandaar dat alle kamers individueel kunnen worden gespoeld.
Ik heb vanochtend nog het stilstaand bed gespoeld en sta elke keer weer te kijken wat voor een erwtensoep er na het spoelen uit de afvoer verschijnt.
Hoe groener het is, hoe liever ik het heb ...
Tot nu toe vind ik zo'n stilstaand bed een prima voorfilter.
Het werkingsprincipe bevalt me zeer, en dus zal het 2e stilstaand bed op de grote filter van de drains zo snel mogelijk worden voorzien.
Daar hoop ik ook nog een heleboel zweefvuil te kunnen afvangen.

Groeten, Frederik
volg hier live de bouw van onze nieuwe airlift koivijver : http://www.koivrienden.be/phpBB/viewtop ... 94&start=0

cdebackere

Bericht door cdebackere » 14 jun 2010, 16:51

Frederik,

ik heb met veel aandacht je werken doorgelezen na een tip/antwoord op mijn vraag op een andere plaats. Ik ben namelijk na nogal wat denk en voorbereidingswerk en uitvoering van de vijverzone begonnen met het uitwerken van de invulling van de filterzone.

Vooreest: knap!

Wat ik echter niet gevonden heb is een schematisch overzicht van het geheel. En dus heb ik nogal wat vragen. Ik wil ze ook stellen, maar ik denk dat zo'n schematisch overzicht voor velen een goed houvast zou zijn door alles heen.

Mvg, Christof
Laatst gewijzigd door cdebackere op 06 mei 2014, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Yamabuki

Bericht door Yamabuki » 17 jun 2010, 11:42

cdebackere schreef:Wat ik echter niet gevonden heb is een schematisch overzicht van het geheel. En dus heb ik nogal wat vragen. Ik wil ze ook stellen, maar ik denk dat zo'n schematisch overzicht voor velen een goed houvast zou zijn door alles heen.
Hoi Christof,

Een schematisch overzicht van het geheel is inderdaad niet aanwezig in de reportage, ik had er nog niet bij stil gestaan.
Ik zal eens kijken of ik niets zitten heb dat hiervoor zou kunnen dienen.
Of ik geef een beschrijving over het filtersysteem, hoe het werkt, de filtervolgorde, enz ...
Meestal neem ik foto's van de gedane werken om één en ander te verduidelijken.
Als u alvast vragen heeft mag u deze gerust stellen.

Op vraag van Stefaan ga ik nu nog een kleine :Update: plaatsen betreffende het statisch bed en de bijhorende UVC amalgaam lampen.

Onderstaande foto's tonen de afscheiding tussen statisch en bewegend bed.
Dit werd gemaakt uit een combinatie van pvc en inox paneel.
Als ik het geheel zo bekijk doet het me wat denken aan een ping pong tafel, 2 gelijke velden met centraal het net :wink: :

19380

19381

19382

Nu nog de UVC lampen installeren die net voor het stilstaand bed komen te staan.
Bedoeling is dat deze lampen de algen verbranden en doen samenklitten in het statisch bed zodat deze makkelijk kunnen afgevangen en verwijderd worden.
Op deze manier zijn de algen(resten) direct uit het systeem verdwenen en worden de achterliggende filtercompartimenten enkel nog gevoed met proper water.
Wat betreft de UV lampen heb ik gekozen voor 2 stuks UVC amalgaam 40 watt, omdat deze door het lage energieverbruik perfect passen in het concept van de energiezuinige vijver.
De lampen zouden werken met een ander lichtspectrum en daardoor veel krachtiger zijn.
Bijkomend voordeel is ook dat de lampen langer zouden meegaan ...
We zijn alvast benieuwd ... en het zou eigenlijk nog wel mogen ook als je ziet wat deze lampjes moeten kosten.

Hieronder de doos met dompel UVC unit, ballast en kabels, handschoenen + meegeleverde veiligheidsbril.
Op het uiteinde van de lamp zien jullie een ophangsysteempje.
Dit heb ik zelf gemaakt en is dus niet bijgeleverd :

19372

Hier het ophangsysteem in detail, het is gemaakt uit pvc en inox draadstang en zo kunnen de amalgaam units mooi in de leidingen worden opgehangen :

19373

Het water uit de skimmermand komt zijdelings binnen en passeert zo voorbij de lampen :

19374

De 3 inox draadstangen rusten op de rand waar anders de leiding tegen komt te zitten, en zo hangen de lampen mooi recht :

19375

Het reinigen van de lampen is op deze manier kinderspel geworden.
Lamp eruit, kwartsglas reinigen met een doek en dan de lamp er terug in.
Meer dan 10 seconden heb je hier niet voor nodig, wel best de veiligheidsbril opzetten :

19376

Hier zijn alle filtercompartimenten opgevuld met water, en is het bewegend bed reeds draaiende :

19377

19378

Zo, dit was het alweer ...
Binnenkort ben ik terug met korte filmpjes over de werking van deze 2 nieuw aangelegde filterkamers.

Groeten, Frederik

koiliefhebber

Bericht door koiliefhebber » 17 jun 2010, 16:27

Frederik, gewoonweg prachtig !
Afwerking, foto's uitleg,.....geen woorden voor.
Ik zou (hier) wel iets willen vermelden. Ik ben zelfs van plan om er een apart topicje over te starten omdat het zo belangrijk en gevaarlijk is.
De man van een collega van me heeft onlangs een uv-lamp hersteld. Die brave man wist niet dat uv-licht (zo) gevaarlijk voor de ogen is. Hij is geen vijveraar.
Tijdens het testen heeft hij af en toe de lamp aangestoken, om te zien of het wel werkte. 's Nachts is mijn collega met haar brave man mogen naar de spoed rijden. Zijn ogen waren verbrand. Hij zag niets meer ! Hij heeft telkens maar een paar seconden in de lamp gekeken, maar toch bleek dit erg schadelijk. Normaalgezien zal zijn zicht weer in orde komen. Ook zijn vrouw, de buur en de eigenaar die kwamen helpen of het werk kwamen bewonderen hadden verbrande ogen.
Dus best voorkomen dat men rechtstreeks in de lamp kan kijken.
Maar Frederik kennende zal hij wel voor een veilige afwerking-dekseltje gezorgd hebben. :wink:
groetjes,
marc. <°)))><
Laatst gewijzigd door koiliefhebber op 06 mei 2014, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.

gorisken

Bericht door gorisken » 17 jun 2010, 19:02

prachtig gemaakt, frederik!! efficient, proper en handig, wat wil een vijveraar nog meer :wink:
marc, het is hetzelfde als lasogen. heb ik al enkele keren gehad :roll:
het epitheel van het oog wordt beschadigd, wat zeer pijnlijk is. ik denk wel dat de brave man wat meer dan enkele seconden in het licht gezien heeft, zo snel heb je geen lasogen hoor.
gelukkig is er zelden blijvende schade, maar wel pijnlijk, daar het een gevoel is alsof je oog droog is, waardoor je dan weer gaat knipperen, en de pijn nog verergert...
enfin, eens de lamp onder water zit kan je er wel naar kijken hoor.
Laatst gewijzigd door gorisken op 06 mei 2014, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.

ubbykoi

Bericht door ubbykoi » 17 jun 2010, 19:46

weeral een knap staaltje vakman schap :clap2: :clap2:
mvg ubbykoi
Laatst gewijzigd door ubbykoi op 06 mei 2014, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.

karpervissen

Bericht door karpervissen » 17 jun 2010, 20:31

Hé Frederik,
Ik heb dit topic eens volledig bekeken,amaai wat een project :shock:
Hier is serieus over nagedacht. Zo te zien draaid alles naar wens.
Nog maar te zwijgen over de afwerking :wink:
Ik blijf dit met aandacht volgen.

Grts.
Laatst gewijzigd door karpervissen op 06 mei 2014, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.

mart-ang
Contacteer:

Bericht door mart-ang » 17 jun 2010, 20:50

ik val weer in herhaling , maar ik kan niet anders dan zeggen dat hier spraken is van prima vakwerk.

dit is een vijver die ik graag nog eens terug wil zien ( in het echie dan :wink: )
Laatst gewijzigd door mart-ang op 06 mei 2014, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping

JeroenP
Contacteer:

Bericht door JeroenP » 17 jun 2010, 21:47

Nog iemand met handen aan z'n lijf :shock:

Wanneer volgend jaar mijn vijver klaar is durf ik die niet meer voor te stellen :wink:

Jeroen
Laatst gewijzigd door JeroenP op 06 mei 2014, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.

kurten

Bericht door kurten » 17 jun 2010, 21:50

ja mannen dit is weer een prachtig staaltje werk die frederick hier vertoont.
alles is hier gewoon perfect afgewerkt en naar alle detai's gekeken.
gewoonweg supper :clap2: :clap2: :clap2: :clap2: :clap2:

denk als ik m'n nieuwe quarantaine maak op de zelfde bassis zal werken.

mvg kurten,
Laatst gewijzigd door kurten op 06 mei 2014, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”