Grtz. Ed
Vijver 3.0
Re: Vijver 3.0
Na het gieten van het extra stukje beton was het tijd om de algemene draagconstructie te maken waar het nieuwe dak ging op liggen.
Ik heb gekozen voor sandwichpanelen ROOF60 van 6.6m lang. D.w.z dat er dus zowel bovenaan als onderaan een gekleurd en afgewerkt staallaagje is. Het dak van het oude kot bestond uit eco30 panelen welke geen staallaagje heeft aan de binnenkant. Het nadeel was dat ik niks kon bevestigen aan het plafond (verlichting).
Vroeger lagen er 4 panelen van 1m breed maar daardoor lag de zijgevel van de garage en de gevel van het kot niet in lijn. Dit esthetisch 'probleem' wou ik wegwerken zodat zijgevel van de garage en het nieuwe kot mooi één gevel worden.
Het gebruikte hout voor de algemene draagconstructie was douglas 180 x 65.
Ik heb gekozen voor sandwichpanelen ROOF60 van 6.6m lang. D.w.z dat er dus zowel bovenaan als onderaan een gekleurd en afgewerkt staallaagje is. Het dak van het oude kot bestond uit eco30 panelen welke geen staallaagje heeft aan de binnenkant. Het nadeel was dat ik niks kon bevestigen aan het plafond (verlichting).
Vroeger lagen er 4 panelen van 1m breed maar daardoor lag de zijgevel van de garage en de gevel van het kot niet in lijn. Dit esthetisch 'probleem' wou ik wegwerken zodat zijgevel van de garage en het nieuwe kot mooi één gevel worden.
Het gebruikte hout voor de algemene draagconstructie was douglas 180 x 65.
Dag Geert,
Top om te zien hoe doordacht en secuur je te werk gaat.
Ik volg zeker de werken
Mvg,
Bert.
Top om te zien hoe doordacht en secuur je te werk gaat.

Ik volg zeker de werken

Mvg,
Bert.
Na het plaatsen van de draagconstructie wou ik zo snel mogelijk weer een 'afdak' creëren. Zo had ik in geval van regen weer toch een beetje beschutting en was het iets praktischer in geval er veel machines buiten lagen. Niks zo vervelend als een halve werkplaats die in je gras ligt en dan begint het plots te regenen
Dus het plaatsen van de nodige steunen was voor wat later.
De aandachtige zullen mss opmerken dat de panelen nogal veel uitsteken achteraan. Er moet nog een dwarsbalk bij komen maar die heb ik pas geplaatst als alle panelen er lagen want daar kwam ook de dakgoot aan te hangen. Dus ik wou 100% zeker zijn dat die balk op de juiste afstand geplaatst was en dat was perfect mogelijk eens de panelen lagen. Foto genomen vanop het dak van de garage. Nu liggen er dus 4 volle panelen een een reep van 30cm. Dat was dus eigenlijk een dure uitspating om het kot 30 cm breder te maken omwille van esthetische redenen.

Dus het plaatsen van de nodige steunen was voor wat later.
De aandachtige zullen mss opmerken dat de panelen nogal veel uitsteken achteraan. Er moet nog een dwarsbalk bij komen maar die heb ik pas geplaatst als alle panelen er lagen want daar kwam ook de dakgoot aan te hangen. Dus ik wou 100% zeker zijn dat die balk op de juiste afstand geplaatst was en dat was perfect mogelijk eens de panelen lagen. Foto genomen vanop het dak van de garage. Nu liggen er dus 4 volle panelen een een reep van 30cm. Dat was dus eigenlijk een dure uitspating om het kot 30 cm breder te maken omwille van esthetische redenen.
Ik ben al een tijdje van gedachte dat het een DVS trommel combi CL65-M zal worden met daarboven dan een trickle. De lengte van de trickle zou dan even lang zijn als de kamers van BWB en matten deel. Dus zal wel geen kleine trickle worden. Tevens heb ik nog mijn ozon/eiwitafschuimer liggen van de vorige set-up.
Nog geen idee of ik dan mijn 2 oase titanium 31000 pompen ga houden of naar airlift zou gaan. Het grote probleem is dat ik van airlift geen verstand of ervaring heb én ik ben wat bang dat mijn retour leiding richting vijver wat te lang zijn om met airlift te werken.
Maar zover zit ik bijlange nog niet in de aanpassingswerken, nog steeds volop bezig met het kot en inrichten van de berging naast het toekomstige filterhok. Als je 95% van de werken alleen doet, gaat er elke keer wel wat tijd verloren in voorbereiding naar werk gemak en details....Dus ik loop wel al een maand achter op mijn denkbeeldig schema

September, ik dat dat je nog maar begon aan de vernieuwing. Dus de vijver is ook reeds af en……alles
.
Oei ben wat te vroeg is toch nog niet af !
Airlift heeft geen opvoerhoogte, dus een trickle icm een airlift gaat niet. Nu weet ik niet hoe zo'n ingebouwde trickle werkt, zit er al een pomp in de combi die de trickle voert?Geert666 schreef: ↑19 nov 2023, 17:51Ik ben al een tijdje van gedachte dat het een DVS trommel combi CL65-M zal worden met daarboven dan een trickle. De lengte van de trickle zou dan even lang zijn als de kamers van BWB en matten deel. Dus zal wel geen kleine trickle worden. Tevens heb ik nog mijn ozon/eiwitafschuimer liggen van de vorige set-up.
Nog geen idee of ik dan mijn 2 oase titanium 31000 pompen ga houden of naar airlift zou gaan. Het grote probleem is dat ik van airlift geen verstand of ervaring heb én ik ben wat bang dat mijn retour leiding richting vijver wat te lang zijn om met airlift te werken.
Maar zover zit ik bijlange nog niet in de aanpassingswerken, nog steeds volop bezig met het kot en inrichten van de berging naast het toekomstige filterhok. Als je 95% van de werken alleen doet, gaat er elke keer wel wat tijd verloren in voorbereiding naar werk gemak en details....Dus ik loop wel al een maand achter op mijn denkbeeldig schemaMaar dat is minder erg, ik wil gewoon dat het resultaat goed is.
- ferdy.1234
Mooi project om te volgen.
Ik heb wel een vraagje over de bevestiging van je balken tegen de facade muur. Deze zijn gewoon met een beugel geschroefd tegen de facade steen . Geen schrik dat dit een zwak punt is ?
Ik heb wel een vraagje over de bevestiging van je balken tegen de facade muur. Deze zijn gewoon met een beugel geschroefd tegen de facade steen . Geen schrik dat dit een zwak punt is ?
Groeten Ferdy
da's gelukkig één van de weinige dingen die ik weet van airlift dat er geen opvoerhoogte mogelijk is. Die combitrommel CL65-M heeft geen ingebouwde trickle. Het filter bevat een trommel, bewegend bed en een mattenkamer. Ik ga daar dus een trickle bovenop zetten en die is dan logischer wijze pompgevoed. Dat zal gebeuren met een aquaforte DM 20.000 vario.
Het vorige filterhok/berging was op exact dezelfde wijze opgebouwd. Douglas hout van 180 x 65 met muurbeugels. Elke muurbeugel zit vast met 6 vijzen 5 x 70 en 6mm pluggen in de muur. Die oude constructie heeft nooit 1 mm bewogen en heeft 12 jaar weer en wind doorstaan zonder storm- of waterschade. Dus ik heb wel vertrouwen in deze manier van bouwen. Maar een terechte opmerkingferdy.1234 schreef: ↑20 nov 2023, 11:52 Mooi project om te volgen.

Ik snap wel ergens dat het verwarrend kan overkomen. Ik ben de veranderingen gestart begin september. Ik hoop te kunnen eindigen eind april 2024

Om meer duidelijkheid te scheppen zal ik vanaf nu de update foto's starten met de datum waarop de werken zijn uitgevoerd.
Werken 20 september:
Plaatsen van laatste dwarsbalk zodat er een dakgoot kan geplaatst worden.
Plaatsen van laatste dwarsbalk zodat er een dakgoot kan geplaatst worden.
Leuk om dit project te volgen.
Werken 23 september:
Het afdak stond nog volledig ondersteund door die metalen dingen waar ik de mooie nederlandse naam niet van weet
. Dus 2 van de 3 steunpunten vervangen door het definitief steunpunt uit douglas hout. Zo werd die dakconstructie dan ook gefixeerd aan het beton wat al wat veiliger aanvoelde als er wat meer wind stond.
Tevens de PVC dakgoot gehangen....zo werd er tijdens die zeldzame buien het meeste water toch opgevangen en bleef het beton onder het dak relatief droog.
Het afdak stond nog volledig ondersteund door die metalen dingen waar ik de mooie nederlandse naam niet van weet

Tevens de PVC dakgoot gehangen....zo werd er tijdens die zeldzame buien het meeste water toch opgevangen en bleef het beton onder het dak relatief droog.
@Geert666 die metalen dingen waar je het Nederlands woord niet van weet is gewoonweg een schoor. 

-