Vijver 3.0, we zijn er dan toch aan begonnen.
Het aanpassingsproject om van de huidige vijver infrastructuur naar het nieuwe te gaan, zal wss 6 tot 9 maanden in beslag nemen.
Bedoeling is om terug gravitair te gaan en alle nutteloze waterruimtes in de vijver elimineren zodat het 1 grote kuip wordt. Zo goed als alle werken gaan manueel gebeuren door mezelf want ik ben heel streng als het aankomt op orde en netheid en in ere houden van de gazon, oprit, terras, enz...
Het project kan opgedeeld worden in een aantal grote blokken:
- Leegmaken en afbreken oud filterkot en aanpalende berging.
Het dak was van ecopanelen 30mm en de wanden waren van houten planken. De tand des tijds had hier en daar al wat hout rot veroorzaakt. Door de manier van opbouw van de wanden (plank-spatie-plank-spatie....) kon er best wel veel vuil binnenwaaien. Ook dat was een hekelpunt want het was veel werk om berging en filterhok netjes te houden.
- Vergroten van betonnen plateau. Het nieuwe filterhok en berging worden 30cm breder en 1.6m langer. Het oude hok en berging waren 4 sandwichpanelen breed maar daardoor lag de gevel van de garage en filterhok niet gelijk. Dit was eigenlijk al jaren een hekelpunt dus tijd om dat te tackelen.
Meer lengte is nodig voor een grotere quarantaine bak te plaatsen en iets meer ruimte te hebben in de berging ernaast.
- Uitschieten van beton waar later de filter en quarantaine bak zullen komen.
-Plaatsen van nieuw dak en wanden bestaande uit sandwichpanelen. Eveneens de tussenwand tussen de 2 ruimte's zal een sandwichpaneel zijn.
Tevens wat basis elektriciteit voorzien in de berging want dat was er nooit van gekomen in het vorige kot.
- Uitgraven, vloerplaat en wanden gieten van de nieuwe gravitaire filter ruimte.
-Aanpassen vijver en vernieuwen van alle leidingen.
Meer details van de verschillende stappen zullen wel volgen als er foto's gepost worden.
Maar zoals gezegd, we zijn er vol goede moed én energie aan begonnen .
Ongeveer 80% van het oude kot en berging is gedemonteerd geweest in de eerste 2 weken van augustus 2023. Letterlijk 3/4 van een emmer vol vijzen...
Eind augustus 2023 was er een groot verlof gepland richting La douce France en onmiddellijk daarna zijn we er met het goede weer ingevlogen.
Om het beton plateau te verlengen moest eerst het laadstation van de maairobot en de daarbij horende lus verlegd worden.
Vijver 3.0
Re: Vijver 3.0
Goed zo Geert, derde keer goede keer! Eens de microbe te pakken kan je ze moeilijk kwijt en nu gaat je vijver tip top worden die al eens was vond ik. Ik heb mij erbij neergelegd dat perfectie niet bestaat maar voor het hoogste gaan wil ik ook wel altijd, ook het financiële moet meezitten uiteraard. Ik volg dit graag op want het zal een pareltje worden denk ik, ervaring heb je ondertussen dus er zullen weinig fouten te vinden zijn. Gr.
ingrijpende werken allemaal,
maar dat het goed gaat komen twijfel ik niet aan.
Ben zeer benieuwd naar uw q-bak want dit zal een pareltje worden
maar dat het goed gaat komen twijfel ik niet aan.
Ben zeer benieuwd naar uw q-bak want dit zal een pareltje worden
Na het aanpassen van de lus en het laadstation van de robot kon ik dan beginnen aan het uitgraven van de extensie van het beton.
Het af te graven stuk was 4.5m x 1.7m x 0.2m.
De oude afvoerbuis en een buis met kabels voor de zonnepanelen moesten herlegd worden zodat die in de nieuwe berging netjes aan de zijkant boven komen en niet in het midden van de vloer.
Het af te graven stuk was 4.5m x 1.7m x 0.2m.
De oude afvoerbuis en een buis met kabels voor de zonnepanelen moesten herlegd worden zodat die in de nieuwe berging netjes aan de zijkant boven komen en niet in het midden van de vloer.
Ik wenst je veel succes met je werken Geert
de manier alleen al hoe je de graskanten kaarsrecht hebt afgestoken, de grond tot op de mm perfect vlak hebt (het is precies chappe dat er ligt) is al bewonderingswaardig
Mooi werk, eindelijk weer een topic waar veel bouw plaatjes voorbij gaan komen. I love it !
Mwah, kan strakker....
Leuk dat je de hobby toch weer op pakt Geert! Ben benieuwd naar de rest. Ook naar je filtering trouwens.
Mijn autistisch en perfectionistisch kantje dat steeds de bovenhand neemt
Die grond is wel degelijk gelijk getrokken met een truweel voor plakkers . Overkill zeker en vast maar het oogt wel goed op foto
Ik probeer geregeld wat foto's te nemen dus ik hoop idd veel plaatjes te posten. Dat zal in de toekomst wss wel al eens nuttig zijn als ik een vraag heb.
Plaatsen van planken was idd de volgende stap Dit had als voordeel dat het gegoten beton beter kon worden afgetrokken en het geeft een mooiere rand welke nodig was voor de druiplijst van de sandwichpanelen.
Dit wordt om duimen en vingers af te likken om te volgen….
Goshiko
Goshiko
koivijver 56 kuub
filterlijn : 4 drains en 1 skimmer, Trommelfilter 70,bewegend bed 200l, mattenkamer Japans/matala met airhouse beluchting, 2 waaierpompen 26kuub elk.
filterlijn : 4 drains en 1 skimmer, Trommelfilter 70,bewegend bed 200l, mattenkamer Japans/matala met airhouse beluchting, 2 waaierpompen 26kuub elk.
succes geert met project 3.0 , da komt zeker goe
Mooi project voor te volgen succes met de werken.
Koi vijver 11 kuub
Filter Red Label Happy
1bodemdrain - 1 skimmer
Vijverbouw viewtopic.php?f=17&t=18843
Filter Red Label Happy
1bodemdrain - 1 skimmer
Vijverbouw viewtopic.php?f=17&t=18843
Na het plaatsen van de omranding was het tijd voor een plastiekje op de grond en een bewapeningsnet.
In de oude beton is er om de 15 cm (da's de afmeting van de mazen van het net) een gat geboord in de zijkant waar dan beton ijzer in gestoken is met chemisch anker. Op deze manier was er een perfecte verankering van het nieuwe betonnet met het bestaand plateau.
Het maken van het beton is allemaal handmatig gebeurd met een betonmolen. De verhouding die ik gebruik is de '1 - 2 - 3' methode. Ik gebruik dus 1 deel cement, 2 delen zand en 3 delen keien. In de praktijk is dus 1 mengeling voor de betonmolen 25kg cement (1zak), 40kg zand (1zak) en 60kg keien (1.5 zakken).
Het uitgegraven deel was dus 4.5m x 1.7m x 0.2m wat dus neerkomt op 1.6m³ beton. Dus in totaal was er ongeveer 3680 kg materiaal te maken .
Eén mengeling is zo'n 130kg (met 5 liter water erbij) dus in totaal 28 mengelingen maken.... . Uitgerekend die dag ook nog eens de heetste dag die er in september was. Dus het was starten om 6u45 en rond 14u was alles opgeruimd, gekuist en de beton min of meer vlak getrokken door gebruik te maken van een buis en de geplaatste omranding. Het plaatsen van alle parasols die we hadden was absoluut geen luxe. Die dag toch wel wat afgezien van de warmte in combinatie met véél zweet en labeur.
In de oude beton is er om de 15 cm (da's de afmeting van de mazen van het net) een gat geboord in de zijkant waar dan beton ijzer in gestoken is met chemisch anker. Op deze manier was er een perfecte verankering van het nieuwe betonnet met het bestaand plateau.
Het maken van het beton is allemaal handmatig gebeurd met een betonmolen. De verhouding die ik gebruik is de '1 - 2 - 3' methode. Ik gebruik dus 1 deel cement, 2 delen zand en 3 delen keien. In de praktijk is dus 1 mengeling voor de betonmolen 25kg cement (1zak), 40kg zand (1zak) en 60kg keien (1.5 zakken).
Het uitgegraven deel was dus 4.5m x 1.7m x 0.2m wat dus neerkomt op 1.6m³ beton. Dus in totaal was er ongeveer 3680 kg materiaal te maken .
Eén mengeling is zo'n 130kg (met 5 liter water erbij) dus in totaal 28 mengelingen maken.... . Uitgerekend die dag ook nog eens de heetste dag die er in september was. Dus het was starten om 6u45 en rond 14u was alles opgeruimd, gekuist en de beton min of meer vlak getrokken door gebruik te maken van een buis en de geplaatste omranding. Het plaatsen van alle parasols die we hadden was absoluut geen luxe. Die dag toch wel wat afgezien van de warmte in combinatie met véél zweet en labeur.