De bouw van de vijver van Mangler

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Mangler
3

De bouw van de vijver van Mangler

Bericht door Mangler »

Ook ik zal tijdens de bouw van onze vijver een topic proberen bij te houden zodat jullie alles kunnen volgen. :)

Mijn vijver zal waarschijnlijk niet van het niveau zijn als dat jullie hier gewoon zijn maar het lijkt me wel handig om dit in 1 topic te gieten zodat ik geen 25 topics moet openen om vragen te stellen over telkens dezelfde vijver.
Verwacht ook geen constante toestroom van updates want het wordt een vijverbouw op lange adem, de put is in februari '22 al gegraven. :oops: :roll:

Het oorspronkelijke plan was een pompgevoede vijver, gebouwd uit sandwichpanelen met een trommelfilter om zo weinig mogelijk onderhoud te hebben en zo helder mogelijk water, gezien hij sporadisch ook als zwemvijver zal dienen.
Na de energiecrisis van het afgelopen jaar me toch eens verdiept in het airliften en besloten om het idee met de trommelfilter op te bergen en een gemetste, airliftgestuurde vijver aan te leggen met een meerkamerfilter.
De vijver zal ongeveer 5 x 3 x 1,5 worden met, in de breedte, een ondiepe zone van 60 diep. Ook zal de vijver een 50tal cm boven de grond komen met in de breedte waarschijnlijk een raam, dit kan later in de bouw nog wijzigen.
De vijver ligt aan de noordzijde van het huis dus krijgt niet veel rechtstreeks zonlicht, dit zal de algengroei afremmen.
Er zal een betonnen plaat van 15cm dik gegoten worden waarop de vijver gemetst zal worden met volle betonblokken van 14 dik.
Er zullen 2 beluchte bodemdrains geïnstalleerd worden in het diepe deel van de vijver en een skimmer.
De terugvoer zal tussen het huis en de vijver lopen, wat er voor zorgt dat deze sowieso al minder vorstgevoelig zijn, ondanks dat ze later uiteraard nog weggewerkt worden & uitkomen op het ondiepe deel van de vijver met als idee dat deze er voor zorgt dat er geen vuil zal blijven liggen in het ondiepe deel.

Hierbij een soort van simpel plan van de vijver.
Schermafbeelding 2023-03-22 om 16.38.49.png
Vorig jaar dus volle goede moed begonnen met graven.
IMG_3204.jpeg
IMG_3204.jpeg (95.23 KiB) 1640 keer bekeken
De grond kon gebruikt worden om de tuin op te hogen, deze liep bij aankoop heel schuin af richting de straat en we wouden een effen tuin. Hiervoor hebben we met dubbele betonnen platen en tennisdraad een omheining gezet en alles aangevuld met grond. Alles werd dus met de hand uitgegraven.
IMG_3202.jpeg
IMG_3202.jpeg (124.31 KiB) 1640 keer bekeken
Ondertussen is de afvoer naar het riool en de elektriciteitsvoorziening voorzien.
IMG_5924.jpeg
IMG_5924.jpeg (139.55 KiB) 1640 keer bekeken
Zo ligt de vijver er momenteel bij :oops:
IMG_5923.jpeg
IMG_5923.jpeg (120.83 KiB) 1640 keer bekeken
Voorlopig is het wachten tot het grondwater een beetje zakt. De put is heel de winter droog gebleven maar sinds een 3tal weken komt het grondwater er in en staat er 10-15cm water in de put.
We zitten bijna 1 meter boven het straatniveau dus ik verwacht niet dat dit lang zal duren of dat het grondwaterniveau nog hoger zal komen.

Dit was dus mijn allereerste post over mijn vijverbouw. :Hyper:

Mijn eerste twijfel is alvast of het slim is om de terugvoer op deze manier te maken. Het idee is dus dat er geen vuil in het ondiepe deel zal blijven liggen maar mijn bedenking erbij is wel dat de vissen dan ook niet rustig voor het raam zullen kunnen zwemmen, gezien de stroming van de terugvoer. Ook voeren voor het raam wordt lastig/onmogelijk zo.

Tijdens de bouw sta ik uiteraard altijd open voor aanpassingen en opmerkingen.
Het is de eerste vijver dat ik zelf bouw dus ik verwacht hier en daar wel wat verbeterpuntjes. :lol:
Yannick B
1

Re: De bouw van de vijver van Mangler

Bericht door Yannick B »

Veel succes! Ik ga dit topic met veel interesse volgen!

Ga je zelf de vijver opmetselen?
Marcvd
4

Bericht door Marcvd »

Veel succes.
jocca
9

Bericht door jocca »

Die vissen gaan misschien zelfs de stroming gaan opzoeken ... zeker in de zomer gaan ze hier gretig (bij ons toch) in gaan zwemmen.

paar bedenkingen
- beluchte bodemdrains ... als je er in gaat zwemmen zou ik dit niet doen en gewoon RVS roosters gebruiken. Je zou niet de eerste zijn waarbij de schotels afbreken door er op te staan toevallig ... en dan heb je meteen een pak miserie. Je zou ter vervangen een luchtgordijn kunnen plaatsen tegen de opstaande muur naar het ondiepe gedeelte. Dit zal voor een enorme aanzuiging van over de bodem zorgen + het vuil naar de skimmer duwen.

1 nadeel ... je zal dat luchtgordijn pal in het raam zien zitten waardoor de inkijk in de vijver enorm beperkt wordt.

Komen we naadloos aan bij het raam, door het raam in het ondiepe deel te steken zal dit bijna tot op de bodem van dat ondiepe deel komen = eventuele vuil zie je allemaal liggen.

ps trommel en airlift gaan wel samen hoor ;-)
Mangler
3

Bericht door Mangler »

Yannick B schreef: 23 mar 2023, 07:37 Veel succes! Ik ga dit topic met veel interesse volgen!

Ga je zelf de vijver opmetselen?
Klopt, de vijver wordt door onszelf gemetseld.
Mijn broer heeft nog een carrière in de bouw gehad dus dit zou goed moeten komen. :P
Mangler
3

Bericht door Mangler »

jocca schreef: 23 mar 2023, 07:44 Die vissen gaan misschien zelfs de stroming gaan opzoeken ... zeker in de zomer gaan ze hier gretig (bij ons toch) in gaan zwemmen.

paar bedenkingen
- beluchte bodemdrains ... als je er in gaat zwemmen zou ik dit niet doen en gewoon RVS roosters gebruiken. Je zou niet de eerste zijn waarbij de schotels afbreken door er op te staan toevallig ... en dan heb je meteen een pak miserie. Je zou ter vervangen een luchtgordijn kunnen plaatsen tegen de opstaande muur naar het ondiepe gedeelte. Dit zal voor een enorme aanzuiging van over de bodem zorgen + het vuil naar de skimmer duwen.

1 nadeel ... je zal dat luchtgordijn pal in het raam zien zitten waardoor de inkijk in de vijver enorm beperkt wordt.

Komen we naadloos aan bij het raam, door het raam in het ondiepe deel te steken zal dit bijna tot op de bodem van dat ondiepe deel komen = eventuele vuil zie je allemaal liggen.

ps trommel en airlift gaan wel samen hoor ;-)
Wat de bodemdrains betreft heb ik de beluchte al aangekocht. Achteraf inderdaad gelezen dat dit niet optimaal is als er ook in gezwommen wordt en besloten om zo’n rvs inzetstuk te plaatsen in de drains.
Zo kunnen het gewoon deze drains blijven, zit ik niet met het probleem van het beluchtingsgordijn & kan er al eens op gestaan worden.
Ik verwacht ook echt niet dat er veel in gezwommen zal worden. Zal sporadisch eens zijn en dan hoofdzakelijk chillen in het ondiepe gedeelte, dat is ineens de reden waarom het ondiep gedeelte er zit.

Wat het vuil op de bodem vooraan het raam betreft had ik gehoopt dat de terugvoer deze proper zou houden.
Mangler
3

Bericht door Mangler »

De trommel kan altijd met de tijd nog bijgeplaatst worden, budgettair gezien is een meerkamer een stuk interessanter momenteel. :lol:
jocca
9

Bericht door jocca »

Mangler schreef: 23 mar 2023, 09:50 De trommel kan altijd met de tijd nog bijgeplaatst worden, budgettair gezien is een meerkamer een stuk interessanter momenteel. :lol:
tweedehands es gekeken? voor een vijver van 20 kuub ongeveer kan je al voor een 6à800 euro vaak vinden ;-).
zijn wel basismodellen, maar gaan ook hun werk wel doen voor wat het moet doen.
Nu ja ... meerkamerfilter is ook zeker goed hoor ... koop/maak dan wel eentje met grote bakken en niet een standaard meerkamerfilter met bv 5 kleine kamertjes in of kijk om grote losse vortexen aan te schaffen en stouw die vol met matten en een groot bewegend bed bv (die grote vortexen kan je vaak voor een habbekrats vinden en hebben eigenlijk hun nut ruimschoots bewezen al ...).
Mangler
3

Bericht door Mangler »

jocca schreef: 23 mar 2023, 09:55
Mangler schreef: 23 mar 2023, 09:50 De trommel kan altijd met de tijd nog bijgeplaatst worden, budgettair gezien is een meerkamer een stuk interessanter momenteel. :lol:
tweedehands es gekeken? voor een vijver van 20 kuub ongeveer kan je al voor een 6à800 euro vaak vinden ;-).
zijn wel basismodellen, maar gaan ook hun werk wel doen voor wat het moet doen.
Nu ja ... meerkamerfilter is ook zeker goed hoor ... koop/maak dan wel eentje met grote bakken en niet een standaard meerkamerfilter met bv 5 kleine kamertjes in of kijk om grote losse vortexen aan te schaffen en stouw die vol met matten en een groot bewegend bed bv (die grote vortexen kan je vaak voor een habbekrats vinden en hebben eigenlijk hun nut ruimschoots bewezen al ...).
Over de meerkamer is nog niet veel beslist omdat ik inderdaad geen idee heb wat groot genoeg is.
Er worden “XL” meerkamerfilters verkocht die maar even groot zijn als een standaard model. Dus wat is groot en wat is klein?
Hoeveel kamers moeten er voorzien zijn?
Het idee was om in de eerste kamer in ieder geval een crielzeef te plaatsen. Voor de rest heb ik ook qua inhoud nog geen flauw benul wat er in moet.
jocca
9

Bericht door jocca »

ik ga er van uit dat de filterkamer meegegraven is in de put en deze dus even die komt als de vijver?
Indien dat niet gedaan is zou ik dit wel zeeeeeeeer sterk aanraden. Het is nu een beetje meer werk maar nadien zoveel leuker en gemakkelijker werken.

en dan zou ik de filterruimte 3x2 meter maken. Dan heb je netjes de plaats om naast de filterbakken te lopen EN de collector in de filterput te voorzien. Op die manier zit er niets in het zicht en zit bovendien alles redelijks vorstvrij weg. Dan kan je er ook een aardig filterbakje in kwijt. Voor een meerkamerfilter is het eigenlijk eenvoudig ... hoe groter hoe gemakkelijk het zal gaan (naar vervuiling toe).
Mangler
3

Bericht door Mangler »

jocca schreef: 23 mar 2023, 10:14 ik ga er van uit dat de filterkamer meegegraven is in de put en deze dus even die komt als de vijver?
Indien dat niet gedaan is zou ik dit wel zeeeeeeeer sterk aanraden. Het is nu een beetje meer werk maar nadien zoveel leuker en gemakkelijker werken.

en dan zou ik de filterruimte 3x2 meter maken. Dan heb je netjes de plaats om naast de filterbakken te lopen EN de collector in de filterput te voorzien. Op die manier zit er niets in het zicht en zit bovendien alles redelijks vorstvrij weg. Dan kan je er ook een aardig filterbakje in kwijt. Voor een meerkamerfilter is het eigenlijk eenvoudig ... hoe groter hoe gemakkelijk het zal gaan (naar vervuiling toe).
De filter komt achter de vijver te staan. Dit moet nog wel gegraven worden omdat er nog geen filter voorzien isen ik dus ook niet weet hoe diep ik moet graven om deze gravitair op te stellen.

Qua ruimte hiervoor heb ik inderdaad de volledige breedte van de vijver en dan een meter of 2 achteraan waar dan nog gewoon rond gegaan kan worden.

Hoe groter hoe gemakkelijker is inderdaad de regel die je vaak leest maar wat is nu het ideale formaat voor een vijver van pakweg 20 kuub? Wat moet je idealiter minimum zeker hebben?
Jeankevc
7

Bericht door Jeankevc »

Beste Mangler,

Succes met uw vijverbouw, het ziet er een mooi project uit.
Mijn vijver heeft ook een redelijk grote ondiepe (vlakke) zone. Ik had ook schrik dat hier vuil ging blijven liggen. Maar de ervaring leert dat dit reuze meevalt. De vijver draait sinds 2017 en ik zie op de ondiepe vlakke zone niet meer of minder vuil liggen dan op de diepere conische vlakken richting bodemdrains... ik moet wel zeggen dat ik een fan ben van zinkend voer en het gros van het voer op de ondiepe zone terecht komt... waarmee ik wil zeggen dat de vissen zelf helpen om die ondiepe zone proper te houden.

Groeten,
Jan
jocca
9

Bericht door jocca »

graaf de filterput even diep als de vijver ... wel enkel de muur tussen vijver en filterput goed stevig maken en in de filterput een pompput voorzien waar je een dompelpompje in plaatst.
De muren insmeren met compactuna en ze gaan aardig waterdicht zijn.

voordeel is dat je dan alle kanten uit kan met gelijk welke filter ... Steek je een paar grote vortexen dan is die diep genoeg, Het is gewoon kwestie van wat betonstenen te stapelen en de boel er op te zetten. Je zal (zoals bij ons bv) het altijd zien dat je 5 cm te weinig hebt als de filterput minder diep is dan de vijver.

voordeel is ook dat je de collector dan niet te gek diep moet gaan graven ;-).

dit is bv een mooie meerkamerfilter
260 cm lang
85 cm hoog
90 cm breed

maw hier kan aardig wat filtermateriaal in ...
nog een goed voorfilter erbij proberen te proppen (en ik zeg bewust proppen want met 260 lengte zal het al aardig vol staan en die eerste kamer hou je best vrij - maw die crielzeef moet je ergens anders kwijt proberen te geraken) ....en je kan aardig aan de slag gaan ..

staat op 2dehands, maar vindt de vraagprijs nog wat te hoog voor de leeftijd van die filter.
Bijlagen
filter.jpeg
Mangler
3

Bericht door Mangler »

Ik was eigenlijk niet echt van zin om de filterput zo diep te maken.
De vijver komt 50cm boven de grond, stel dat er een meerkamer naast komt van 85 hoog zou deze maar 35cm in de grond moeten om gravitair op te stellen.
Als de filterput dan even diep zit als de vijver wil dit zeggen dat ik de meerkamer 65cm op blokken moet ophogen, dit lijkt me iets te veel van het goede.

Een put die niet zo diep zit is ook zo weer uitgebreid, mocht er later ruimte te kort komen.

Wel heb je gelijk wat betreft de hoogte, dat hij zomaar te ondiep kan zijn als later wordt beslist om over te schakelen naar een filter dat hoger is.
Is het een idee om hier geen betonnen plaat in te storten maar te werken met een laag stabilisé oid zodat het toch netjes is en niet wegzakt maar ook gemakkelijk dieper te maken is mocht het in de toekomst nodig zijn?
Mangler
3

Bericht door Mangler »

Effe een tussendoor vraagje;

Ik zag net op tweedehands een gelaagd gehard raam te koop staan van 215x45 cm. Dikte 10.10.4
Qua prijs zeker interessant maar kan ik deze plaatsen in mijn vijver?
Dit formaat raam zou betekenen dat er langs beide zijden van de raam nog een 40cm gemetst is, is dit nog stevig genoeg?
Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”