De bouw van de vijver van Mangler

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Mangler
3

Re: De bouw van de vijver van Mangler

Bericht door Mangler »

Eindelijk hebben we nog eens een (zo goed als) droog weekend gekregen in België waardoor er weer verder gewerkt kon worden :Yahoo:

Zaterdagochtend vroeg de profielen gezet om te beginnen metsen en tegen de namiddag zag het er ongeveer zo uit;
Metsen
Metsen
metsen.jpeg (131.38 KiB) 627 keer bekeken
(De partytent staat omdat het in de ochtend toch nog wat regende :wink: )

Zondagochtend weer vroeg begonnen en tegen de namiddag stond het er zo bij;
Metsen2.jpeg
Metsen2.jpeg (104.73 KiB) 627 keer bekeken
Ondanks dat we eerst gezegd hadden om nog een laag extra te zetten hebben we tijdens de bouw besloten om toch te stoppen op deze hoogte, dit vonden we optisch gezien mooier.
De vijver komt nu 45 centimeter boven het maaiveld en zal uiteindelijk dus 1.40 diep worden, wat ook comfortabeler is om er toch in te zwemmen.

Volgende stap is de betonnen plaat voor de ondiepe zone storten zodat deze + de dwarse scheidingsmuur voor de filterruimte weer gemetst kan worden.
Voor de filterruimte ben ik er, na wat privéberichtjes te sturen met enkele forumleden, eindelijk uit en dit worden 3 IBC vaten van 600 liter.
De eerste kamer wordt een bezinkruimte met 2 crielzeven, hierna volgt een kamer met een statisch bed en de derde kamer wordt een bewegend bed.
In de laatste kamer zal een waaierpomp geplaatst worden waarna het water naar een plantenfilter met waterval gepompt wordt. (Maar net iets hoger als de vijver, dit zou de waaierpomp (Marinaqua) aan moeten kunnen zonder gekke verbruiken)
Voor de winter zou ik graag een aftakking voorzien rechtstreeks naar de vijver, welke in de ondiepe zone uit zal komen. Op deze manier kan de waterval in de winter uitgeschakeld worden.

Nu, plannen zijn er om gewijzigd te worden en zoals jullie lezen zijn we dus afgestapt van het idee om met airlift te werken. Het werd in de filterruimte te ingewikkeld qua ruimte en bochten om toch nog een degelijke filter te kunnen bouwen en dan kwam de vriendin ook nog eens met het idee van een waterval waardoor er toch sowieso een pomp voorzien moest worden.
Dan leek het ons simpeler om gewoon met 1 waaierpomp te werken dan hiervoor een aparte lijn aan te leggen. Kost nog altijd geen fortuin en het verbruik valt volgens de cijfers reuze mee.
Mangler
3

Bericht door Mangler »

En nog eentje om een zicht te geven op de hoogte nu :D ;
Metsen3.jpeg
Metsen3.jpeg (115.01 KiB) 604 keer bekeken
mario1
16

Bericht door mario1 »

Mooie vooruitgang
Ghostkoi

Bericht door Ghostkoi »

Idd mooie vooruitgang.

Iets wat ik anders zou gedaan hebben is halfsteense verbindingen voorzien voor de dwarse muur in de lange muren zodat het geheel sterker zou staan.
Mangler
3

Bericht door Mangler »

Daar hebben we ook naar gekeken inderdaad, maar deze zal dwars gemetst worden dus dan is dit niet mogelijk, we gaan deze wel met betonijzers in de zijmuren boren. :wink:
Mangler
3

Bericht door Mangler »

Nog eens een vrij moment gevonden om verder te doen aan de vijver.
's avonds de ondiepe zone nog netjes uitgegraven zodat de bekisting gezet kon worden.
Uitgegraven
Uitgegraven
ondiepe zone.jpeg (116.66 KiB) 283 keer bekeken
's anderendaags 's ochtends de bekisting er rond gemaakt, betonnetten gelegd (ook in het gat is genoeg ijzer voorzien) en het beton afgedraaid en gestort.
Gestort
Gestort
ondiepe zone betonplaat.jpeg (88.27 KiB) 283 keer bekeken
Zoals jullie zien zijn nu de zijkanten rondom ook al lichtjes aangevuld zodat het ijzerwerk rond de vijver ook EINDELIJK eens weg gehaald kon worden, dit geeft toch weer een veel properder zicht PLUS de robotmaaier kan weer netjes maaien rondom. :lol:
Qua buitendruk zal het wel meevallen aangezien we een meter boven straatniveau zitten.

De volgende stap is dus weer een dagje metsen om de dwarse muur tussen filterruimte en vijver te zetten en de ondiepe zone metsen.

:?: - Bijkomende vraag is of de filterruimte een steen hoger gemetst moet worden of niet aangezien de filter gravitair komt? Of mag deze gewoon even hoog aangezien de vijver sowieso niet tot de bovenrand gevuld wordt ivm de wandskimmer? :?:
Mzltoff
3

Bericht door Mzltoff »

Water niveau is gelijk / iets lager dan de vijver, echter steekt een filter uits uit zeker met eem trommel is 1 steen hoger aan te raden met de afwerking. Echter weet ik niet wat je plaatst dus dat zul je zelf even moeten uitpuzzelen.
Mangler
3

Bericht door Mangler »

Mzltoff schreef: 21 jul 2024, 17:50 Water niveau is gelijk / iets lager dan de vijver, echter steekt een filter uits uit zeker met eem trommel is 1 steen hoger aan te raden met de afwerking. Echter weet ik niet wat je plaatst dus dat zul je zelf even moeten uitpuzzelen.
Er zal een meerkamer komen welke opgebouwd wordt uit IBC vaten.
Op zich kan ik die doorvoeren dus wel zelf op hoogte plaatsen.
Mzltoff
3

Bericht door Mzltoff »

Mangler schreef: 21 jul 2024, 20:04
Mzltoff schreef: 21 jul 2024, 17:50 Water niveau is gelijk / iets lager dan de vijver, echter steekt een filter uits uit zeker met eem trommel is 1 steen hoger aan te raden met de afwerking. Echter weet ik niet wat je plaatst dus dat zul je zelf even moeten uitpuzzelen.
Maak eens een schets hoe jij het voorziet, liefst een doorsnede dan weet ik precies hoe je het voor ogen hebt.
Mangler
3

Bericht door Mangler »

Mzltoff schreef: 21 jul 2024, 21:03
Mangler schreef: 21 jul 2024, 20:04
Maak eens een schets hoe jij het voorziet, liefst een doorsnede dan weet ik precies hoe je het voor ogen hebt.
Lastig uit te schetsen op 1-2-3, maar de bedoeling is dus dat er 3 IBC vaten van 600L naast elkaar geplaatst worden.
Op de eerste zou dus ergens in het midden 2x een bodemdrain + een wandskimmer uitkomen waarna het water door 2 crielzeven naar het volgende IBC vat gaat.
Hier komt het water bovenaan binnen maar wordt het dmv een leiding naar onder geleid zodat dit upflow wordt. In dit vat wordt een statisch bed voorzien.
Hierna gaat het water weer naar het volgende vat waar het weer bovenaan binnenkomt en dmv een leiding naar onder geleid wordt zodat dit upflow wordt. In dit vat komt een bewegend bed + een waaierpomp welke het water bovenaan naar buiten pompt waarna het water weer naar de vijver gaat. (Later zal hier nog een waterval bijkomen welke enkel in de zomer gebruikt wordt.)

Op zich zou ik liever hebben dat de vijverrand, incl filterruimte, overal mooi even hoog is. Aangezien dat het water dmv een wandskimmer toch een paar centimeter onder de vijverrand blijft leek me dit niet per se een probleem, als ik de IBC vaten met blokken zo kan zetten dat deze gelijk komen met de hoogte van de vijverrand.
Mzltoff
3

Bericht door Mzltoff »

Dat moet kunnen, omdat je aan het einde van de filterruimte trekt doormiddel van de airlift is het water niveau altijd iets lager dan in de vijver zelf. Zorg voor voldoende doorstroming tussen de vaten en zorg dat je iets bufferruimte hebt als het niveau in de filters is verder zakt door weerstand. Ik zelf werk ook met een soortgelijke opstelling. Ik heb een trommel met daarachter 3 grote bakken in lijn van 600 liter en door de trommel zakt mijn water verder en gaat dit na spoelen weer iets op maar ligt het niveau tussen het spoelem tussen de 5 tot 20cm lager in de laatste kamer. Ik voer terug doormiddel van 2 pompen maar het principe kwa gravitair is gelijk.
Mangler
3

Bericht door Mangler »

Kleine update;

Het plan om te filteren over 3 IBC vaten is opgeborgen en er is een makoi mpf50 met een losse bioruimte (BWB en matten) + later evt een trickle in de plaats gekomen. Dit gewoon voor het gebruiksgemak. Na wat rekenen kwam ik met een beetje opleg uit bij deze tweedehands filterlijn.

Verder hebben we vandaag eindelijk het laatste deel gemetseld en staat ie nu dus (behalve 1 doorvoer) folieklaar! :Yahoo:
IMG_1726.jpg
IMG_1726.jpg (98.67 KiB) 97 keer bekeken
IMG_1728.jpg
IMG_1728.jpg (107.66 KiB) 97 keer bekeken
Het raam is 225cm lang en we hebben een opening voorzien van 200cm zodat deze aan beide kanten 12,5cm tegen de muur gedrukt wordt.
Eerst was het idee om een "kozijn" te slijpen uit de muur zodat het raam hier in gedrukt zou worden maar dit lijkt ons achteraf gezien toch te lastig om 100% recht te krijgen.
Ik heb al eens foto's gezien van mensen die het raam recht tegen de muur gekit hebben, is dit een goed idee?

Wat is nu het beste om te doen, eerst het raam plaatsen en daarna de folie tegen het raam laten lijmen of de folie laten plaatsen zodat deze door de uitsparing voor het raam kan gaan en daarna het raam plaatsen?
bazzio
7

Bericht door bazzio »

Ik heb geen verstand van vijverramen maar deze zitten toch meestal in een stalen/rvs hoekprofiel? Lijkt mij zonder profiel met de drukken welke op het raam komen bij een volle vijver, toch link met kans op breken/schuren als het niet allemaal even recht is.
Mangler
3

Bericht door Mangler »

bazzio schreef: 04 sep 2024, 20:52 Ik heb geen verstand van vijverramen maar deze zitten toch meestal in een stalen/rvs hoekprofiel? Lijkt mij zonder profiel met de drukken welke op het raam komen bij een volle vijver, toch link met kans op breken/schuren als het niet allemaal even recht is.
Meestal wel inderdaad..
De vorige eigenaar had een “kader” uit zijn muur geslepen en het raam daar in geplakt.
Maar als je in dierentuinen enzo kijkt wordt het glas bij die tanks vaak toch ook gewoon tegen de wand geplakt. :unknown:
EvU
2

Bericht door EvU »

Hier een filmpje wat heel vergelijkbaar is met jou situatie:

Raam tegen de blokken en dan folie tegen raam. Of t de beste situatie is weet ik niet, maar t werkt. Bij mij zit de folie tegen t metalen kader aan en t raam apart in de kader. Daartussen heb ik t weer met kit dichtgestort tussen raam en folie zeg maar.
Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”