De bouw van de vijver van Mangler

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Mangler
3

Re: De bouw van de vijver van Mangler

Bericht door Mangler »

Bertarna schreef: 26 mar 2023, 16:13 Ik zou er dan weer geen steken, oké het zal goedkoper zijn naar stroomverbruik toe en dergelijke.
Maar denkend aan je oude dag is het toch makkelijker als de filter bovengronds staat, ook ben ik van mening dat er al veel te veel beton in onze bodems zit.

Gewoon een put maken naast de vijver waar drains en skimmer toekomen, daarin pomp of pompen naar de filter. Zeer simpel en makkelijk om nadien aanpassingen te doen.

Grootste nadeel daaraan is wel dat het vuil eerst fijngemalen word door de pomp voor het de filter ingaat. Daarom heb ik ook een trommel geplaatst.
Werkt bij mij perfect op deze manier.
Gewoon een Haag voor heel de boel en alles zit mooi uit het zicht.
Klopt, op die manier is het allemaal veel simpeler inderdaad.
Toch gaat mijn voorkeur echt naar energiezuinig na de afgelopen energiecrisis.
Anders had het gewoon een pompgevoede combi trommel geworden en klaar.

Aan mijn oude dag wil ik met m’n 28 jaar nog niet denken, laat ons hopen dat ik hier nog lang geen problemen mee ga hebben. :lol:
Bertarna
2

Bericht door Bertarna »

Ik ben er 37 en erg blij dat ik niet altijd in en uit putten moet kruipen.
En voor het geld van een kelder en deftige afdekkap kun je al een tijdje wat pompen laten draaien denk ik zo.

Ieder zijn eigen keuze natuurlijk :wink:
Natal
12

Bericht door Natal »

Voor sommige zaken zijn er handige oplossingen. Een schuifraan bij voorkeur verticaal zetten, kan perfect onder in de put. Ik heb gewoon een bezemsteel met oogvijs om die open en dicht te doen. Zo moet ik ook niet in de put kruipen. Maar soms is het idd een uitdaging om overal aan te kunnen als je met weinig plaats zit.
Mangler
3

Bericht door Mangler »

Het grondwater zakt beetje bij beetje weg en ik kan weer stilletjes aan beginnen denken aan de vijverbouw. (Als het niet weer gaat regenen tenminste)
Ondertussen prijzen opgevraagd om beton te leveren en 1 van de komende dagen van plan om de filterruimte te beginnen graven.

Alvorens de beton gestort kan worden moet de collector voor de airlift ingegraven worden.
Voor zover ik informatie gevonden heb zou hij 2.10m lang moeten zijn, een diameter hebben van 315, aanvoer 165 en afvoer 110 (mijn idee was om ineens de grote versie te nemen aangezien ik de ruimte er toch voor heb) & 5cm boven het maximale waterniveau moeten komen.
De vijver komt 1.2m in de grond en 60cm boven de grond, dit zou willen zeggen dat de collector nog 30cm dieper moet dan de filterruimte.
Dus alvorens er beton gestort kan worden moet de collector 30cm ingegraven worden.
Waar moet ik juist rekening mee houden ivm de locatie in de filterruimte?

Klopt deze informatie?

Zijn er nog dingen waar ik aan moet denken alvorens het beton te storten? (Uiteraard de bodemdrains eerst ingraven & vastgieten in beton, deze worden voorzien van 2x 45 graden bochten om de leidingen onder het beton te laten gaan)
Mangler
3

Bericht door Mangler »

Na de beslissing genomen te hebben om de filterput dan maar even diep te graven, vandaag begonnen met graven. :D
B80D6465-1276-45F1-A3C7-DB66143B898E.jpeg
B80D6465-1276-45F1-A3C7-DB66143B898E.jpeg (77.52 KiB) 874 keer bekeken
Hij ging maar heel de tijd in de weg liggen. :lol:
bc89e9d3-1264-4f07-a3bc-03b8a9f8983e.jpeg
bc89e9d3-1264-4f07-a3bc-03b8a9f8983e.jpeg (149.16 KiB) 874 keer bekeken
De rest van de grond moet afgevoerd worden met de remork & deze moet ik nog ergens gaan lenen dus genoeg geschupt voor vandaag. :)
Alles weer netjes afsluiten zodat er niemand in kan vallen en klaar. :)
IMG_6330.jpeg
IMG_6330.jpeg (96.73 KiB) 874 keer bekeken
De filterput is halfweg.
Marcje
17
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Jawadde, en dit allemaal op 1 dag :shock:
Mooi hoor en dit zonder dat de tuin een slagveld is geworden :lol: :good:

Grtjs
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Mangler
3

Bericht door Mangler »

Gisteren eindelijk een dag kunnen vinden om een aanhanger te kunnen lenen en dus de laatste grond uit de vijver geschupt.
Ik moet toegeven, we hebben ons verschillende keren afgevraagd waarom we geen minigraver hadden laten komen & moest ik het over doen zou ik die kleine meerprijs er toch wel bijgenomen hebben. :dash:
IMG_6488.jpeg
IMG_6488.jpeg (99.64 KiB) 800 keer bekeken
Maar goed, het gat is gegraven.
Nu is het een kwestie van bodemdrains ingraven, snelbeton er rond, betonnetten leggen en betonvloer storten.
Misschien een domme vraag maar moet ik een bekisting maken voor de betonvloer? Het beton blijft toch op zijn plaats door de wanden?
ROLIN15
8

Bericht door ROLIN15 »

Hoi , idd geen bekisting maken , indien vloerplaat wat groter is ,is volgens mij zelf beter .
mario1
16

Bericht door mario1 »

Zorg wel dat je een plastic folie legt onder je te gieten vloerplaat
ferdy.1234
12

Bericht door ferdy.1234 »

Idd ook een folie leggen tegen te snel uitharden van beton.
Ik zou wel bekisting maken ...dan kan je de beton gemakkelijker gelijk af trekken met een lange lat.
Groeten Ferdy
Mangler
3

Bericht door Mangler »

Een kleine update;

De bodemdrains zijn ondertussen in elkaar gelijmd, getest op waterdichtheid en alvast in snelbeton gegoten. :)
bodemdrains.jpeg
bodemdrains.jpeg (149.92 KiB) 638 keer bekeken
Het ziet er allemaal niet zo netjes uit met al het onkruid maar goed, dat hoort er bij. :lol:

Ik heb de collector en het deksel ook gelijmd en wil deze alvast 30cm ingraven en in snelbeton gieten alvorens de betonplaat gegoten wordt, alleen vraag ik me af waar ik deze best kan plaatsen zodat hij zeker achteraf niet in de weg kan staan.
Ik heb nog geen filter dus het is allemaal wat gissen hoe groot deze zal zijn, daarom leek het mij niet verstandig om de collector in het verlengde van de filter te plaatsen maar eerder aan de uitlaat van de filter, ietwat "in het midden" van de filterput. (In het verlengde van de vijver gezien dan)
Dit geeft alleen een bocht extra in het leidingwerk wat weer weerstand zal geven. Maar dit leek mij gunstiger dan de collector in het verlengde van de filter te plaatsen om er dan achter te komen dat je net 10cm te weinig ruimte hebt voor de filter.
En dan dacht ik om de collector ongeveer een 20cm van de binnenkant muur te plaatsen, om nog wat ruimte te hebben voor de ontluchtingspijpjes. Of is dit te weinig?
Schermafbeelding 2023-08-09 om 15.50.25.png
Ik dubbel check het liever even met jullie voor het in beton gegoten zit en het niet meer aangepast kan worden :lol:
Ed
11

Bericht door Ed »

Toch wel een prachtige job , serieus putje gegraven. Maar op de 2de foto zie ik dat je toch een goede helper had🐕 .
Natuurlijk volgen we de verdere bouw.
Grtz. Ed
LACHEN EN ZONNESCHIJN DOEN WONDEREN
Mangler
3

Bericht door Mangler »

Ja graven kan hij wel, jammer dat hij niet met een kruiwagen kan rijden. :lol:

Nog een bijkomend vraagje ivm het ondiepe gedeelte;
Hoe stort ik dit het best? Bekisting maken met een uitstekend plankje aan de onderkant, zodat er langs onder tegenaan gemetst kan worden in het diepe deel of eerste de betonnen plaat van het diepe deel storten, dit metsen tot de hoogte van de ondiepe zone en dan een betonnen plaat storten in de ondiepe zone zodat dit mooi op de gemetste muur ligt?
Ik zou het het liefst alles in 1x willen storten aangezien dan alles met de betonpomp kan komen maar het moet wel stevig zijn natuurlijk.
Mangler
3

Bericht door Mangler »

Nadat ik vorig najaar het beton afgebeld had wegens regenweer hebben we wel zo’n natte winter en voorjaar gehad dat er grondwater in de put blééf staan.
Pas sinds 2 weken stond het peil laag genoeg om weer verder te doen.

Vandaag was het dan eindelijk zover dat het beton gestort kon worden! :dance:
Ik heb uiteindelijk besloten om voorlopig enkel het diepe deel te storten zodat de ondiepe plaat mooi op de muur gestort kan worden zodra deze gemetst is.

Eerst werd de put vanochtend stortklaar gemaakt; het laatste water werd er uit gezogen, folie werd gelegd, drains werden dichtgeschroefd, stenen erop geplaatst en de netten werden gelegd.
Stortklaar gemaakt
Stortklaar gemaakt
IMG_0204.jpg (116.96 KiB) 369 keer bekeken
We hadden geluk dat er recht in de put gestort kon worden (door een zelfbouw constructie met oude dakgoten)
Het is dan wel een hele karwei om alles uit mekaar te trekken maar goed, het steekt er in!
Eindelijk gestort
Eindelijk gestort
IMG_0205.jpg (118.34 KiB) 369 keer bekeken
Er is eigenlijk net te veel in gegaan dus we hebben de drains zoveel mogelijk vrijgemaakt en ik hoop dat ik de houten deksels morgen nog van de drains geschroefd krijg. :?

Nu kan in de komende weken de opbouw beginnen. :Yahoo:
Geert666
5

Bericht door Geert666 »

Dat zijn mooie werken waardoor je nu hopelijk uit de modder en nattigheid blijft. De opbouw kan beginnen :good:

Hier ook zo'n dikke 2 maand vertraging opgelopen tijdens het uitgraven van de filterput met die natte winter.
Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”