Mijn vijver zal waarschijnlijk niet van het niveau zijn als dat jullie hier gewoon zijn maar het lijkt me wel handig om dit in 1 topic te gieten zodat ik geen 25 topics moet openen om vragen te stellen over telkens dezelfde vijver.
Verwacht ook geen constante toestroom van updates want het wordt een vijverbouw op lange adem, de put is in februari '22 al gegraven.

Het oorspronkelijke plan was een pompgevoede vijver, gebouwd uit sandwichpanelen met een trommelfilter om zo weinig mogelijk onderhoud te hebben en zo helder mogelijk water, gezien hij sporadisch ook als zwemvijver zal dienen.
Na de energiecrisis van het afgelopen jaar me toch eens verdiept in het airliften en besloten om het idee met de trommelfilter op te bergen en een gemetste, airliftgestuurde vijver aan te leggen met een meerkamerfilter.
De vijver zal ongeveer 5 x 3 x 1,5 worden met, in de breedte, een ondiepe zone van 60 diep. Ook zal de vijver een 50tal cm boven de grond komen met in de breedte waarschijnlijk een raam, dit kan later in de bouw nog wijzigen.
De vijver ligt aan de noordzijde van het huis dus krijgt niet veel rechtstreeks zonlicht, dit zal de algengroei afremmen.
Er zal een betonnen plaat van 15cm dik gegoten worden waarop de vijver gemetst zal worden met volle betonblokken van 14 dik.
Er zullen 2 beluchte bodemdrains geïnstalleerd worden in het diepe deel van de vijver en een skimmer.
De terugvoer zal tussen het huis en de vijver lopen, wat er voor zorgt dat deze sowieso al minder vorstgevoelig zijn, ondanks dat ze later uiteraard nog weggewerkt worden & uitkomen op het ondiepe deel van de vijver met als idee dat deze er voor zorgt dat er geen vuil zal blijven liggen in het ondiepe deel.
Hierbij een soort van simpel plan van de vijver. Vorig jaar dus volle goede moed begonnen met graven. De grond kon gebruikt worden om de tuin op te hogen, deze liep bij aankoop heel schuin af richting de straat en we wouden een effen tuin. Hiervoor hebben we met dubbele betonnen platen en tennisdraad een omheining gezet en alles aangevuld met grond. Alles werd dus met de hand uitgegraven. Ondertussen is de afvoer naar het riool en de elektriciteitsvoorziening voorzien. Zo ligt de vijver er momenteel bij

We zitten bijna 1 meter boven het straatniveau dus ik verwacht niet dat dit lang zal duren of dat het grondwaterniveau nog hoger zal komen.
Dit was dus mijn allereerste post over mijn vijverbouw.

Mijn eerste twijfel is alvast of het slim is om de terugvoer op deze manier te maken. Het idee is dus dat er geen vuil in het ondiepe deel zal blijven liggen maar mijn bedenking erbij is wel dat de vissen dan ook niet rustig voor het raam zullen kunnen zwemmen, gezien de stroming van de terugvoer. Ook voeren voor het raam wordt lastig/onmogelijk zo.
Tijdens de bouw sta ik uiteraard altijd open voor aanpassingen en opmerkingen.
Het is de eerste vijver dat ik zelf bouw dus ik verwacht hier en daar wel wat verbeterpuntjes.