Flow

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Magicwillem

Flow

Bericht door Magicwillem »

Hoi allemaal,

Na de lekkage van 2021 is alles goed op gelost het probleem zat uit eindelijk in een scheurtje in onderkant van de uitstromen. Dat is dus goed opgelost gelukkig.

Maar nu een nieuw probleem voor mij , ik heb bijna geen flow in de vijver. Het driekante filter staat nu ook boven de grond wat veel gemakkelijker is om schoon te maken dus dat is top. Maar met mijn pomp 4500 liter P/u heb ik bijna geen stroming in het water.

Mij vraag is nu ik heb een uitstroom van 110 mm kan ik die kleiner maken om meer flow te krijgen?

De pomp staat achter mijn sieve van 15000 l p/u die komt uit in de driekamerfilter en middels de 110 uitlaat 30 cm onder vijveropper vlak in de vijver.
Magicwillem

Re: Flow

Magicwillem schreef: 23 jan 2023, 12:21 Hoi allemaal,

Na de lekkage van 2021 is alles goed op gelost het probleem zat uit eindelijk in een scheurtje in onderkant van de uitstromen. Dat is dus goed opgelost gelukkig.

Maar nu een nieuw probleem voor mij , ik heb bijna geen flow in de vijver. Het driekante filter staat nu ook boven de grond wat veel gemakkelijker is om schoon te maken dus dat is top. Maar met mijn pomp 4500 liter P/u heb ik bijna geen stroming in het water.

Mij vraag is nu ik heb een uitstroom van 110 mm kan ik die kleiner maken om meer flow te krijgen?

De pomp staat achter mijn sieve van 15000 l p/u die komt uit in de driekamerfilter en middels de 110 uitlaat 30 cm onder vijveropper vlak in de vijver.
Bedankt alvast voor het meedenken
willem v d

Bericht door willem v d »

Meer flow krijg je met een grotere pomp.
Wil je meer beweging zien aan het oppervlak dan kan je eventueel een verloop op je retour zetten in de vijver.
In de filter verkleinen heeft geen nut.

Ik weet niet hoe groot of klein je vijver is, maar ik heb hier een dm vario 10.000 staan op een q bak van 1100 liter.
Babette

Bericht door Babette »

Uiteraard kan het zijn dat je pomp te licht is, afhankelijk van de vijverinhoud en ook de filter moet voldoen. Uitstroom kan je vermeerderen door van 110 naar 63 te gaan, maar de flow door de filter blijft dezelfde met je huidige pomp.
Geert

Bericht door Geert »

Als de filter nu hoger staat is de opvoerhoogte van de pomp hoger, dit is omgekeerd evenredig met de flow.
Hoe meer opvoerhoogte (tegendruk), hoe minder Flow door je pomp.
Zeker bij een lichte pomp is dit nefast, zwaardere pomp zal de enige oplossing zijn vrees ik…
Succes 😎
Koivijver 30 m³ met 3 beluchte bodemdrains, combi doit 50 + pomp BE 500 met 4flowkop en variopomp 30m3, trickle + variopomp 10m³,
Magicwillem

willem v d schreef: 23 jan 2023, 14:46 Meer flow krijg je met een grotere pomp.
Wil je meer beweging zien aan het oppervlak dan kan je eventueel een verloop op je retour zetten in de vijver.
In de filter verkleinen heeft geen nut.

Ik weet niet hoe groot of klein je vijver is, maar ik heb hier een dm vario 10.000 staan op een q bak van 1100 liter.
Hoi,
de vijver is 10 kuub. De opstelling is als volgt bodemdrain komt uit in de sieve gravitair dan komt de pomp die pompt het een meter omhoog naar de 3 kamer die dan weer uitmond in de vijver. Dus een 10000 liter zou dan wel een goede keus zijn denk ik zo?

Bedankt zover!👍🏼
bazzio

Bericht door bazzio »

Dat ligt eraan wat je filter aan doorstroom aan kan, bij meer flow dan deze kan doorvoeren zal het filter overlopen.
willem v d

Nee, een pomp van 10000zou te licht zijn.
Ga voor een regelbare pomp van 15 tot 20000 dan zit je beter. De 10.000 pomp moet je op 100% laten draaien terwijl je een zwaardepomp op misschien maar 40% hoeft te zetten en zo onder aan de streep minder stroom verbruikt.

Tevens 1 meter opvoeren verlies je ook debiet.

Pompen die je kan overwegen
Superfish eco rc 15000 of 20000
Aquaforte dm vario 20000
Auga variflow 20
Evolution aqua vari pump 20000
jocca

Bericht door jocca »

laten we vooral de pomp van onze forumsponsor DVS ook niet vergeten.
De Eliquare pompen verbruiken opmerkelijk veel minder dan de vergelijkbare DM Vario's en zijn in aankoopprijs zeer scherp geprijsd.
AVG

Bericht door AVG »

De vraag die overblijft om advies te geven is: hoe ziet het filter er uit ?
willem v d

Het is te hopen at de filter die flow aan kan.
Babette

Bericht door Babette »

Wanneer de driekamer filter maar 220l is zoals bij mij zal die met zulke zware pomp wel vlug overlopen, of ja een die op 40% draait maar zal dan wat kosten. Toch misschien beter om een pomp te nemen die minder geeft en ja het zal wat langer duren om het vijverwater te laten circuleren maar dit kan zeker geen kwaad. [thank_you
Magicwillem

Bedankt voor de reacties zover ik dacht dat de doorstroom van het filter 15000 liter was maar zal morgen nog even een paar foto’s va. Het filter plaatsen.

Groetjes Willem Verboom
willem v d

Babette schreef: 24 jan 2023, 20:33 Wanneer de driekamer filter maar 220l is zoals bij mij zal die met zulke zware pomp wel vlug overlopen, of ja een die op 40% draait maar zal dan wat kosten. Toch misschien beter om een pomp te nemen die minder geeft en ja het zal wat langer duren om het vijverwater te laten circuleren maar dit kan zeker geen kwaad. [thank_you
Eind jaren 90 was mij ooit nog verteld dat een vijver 3x per dag moest rond gepompt moest worden.
Nu wordt je al vreemd aangekeken als je je vijver niet elke 2 uur rond gooit, en soms nog wel als het langer als 1 uur duurt .
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo
willem v d schreef: 24 jan 2023, 21:53 Eind jaren 90 was mij ooit nog verteld dat een vijver 3x per dag moest rond gepompt moest worden.
Nu wordt je al vreemd aangekeken als je je vijver niet elke 2 uur rond gooit, en soms nog wel als het langer als 1 uur duurt .
De filtersystemen zijn nu ook niet meer wat het 30 jaar geleden was.

Echter de eenlijnige filterlijnen die nu gebruikt worden geven mij niet echt een goed gevoel.
( trommel / bwb ) water gaat voor mij veel te snel door het biologisch gedeelte.

Daarom heb ik mijn filterlijn opgesplitst
Door het biologisch filter gaat mijn water er om de 4 tot 5 uur doorheen
Echter in de skimmerlijn is dat 4 tot 5 maal sneller. Hier staat een borstelfilter op.
Zo werk ik al van mijn eerste vijver en ben alleen zo een 10 jaar geleden overgestapt van pomp naaar airlift.

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”