Verbouwen van vijver met wat vraagjes

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
jocca

Re: Verbouwen van vijver met wat vraagjes

Bericht door jocca »

als je gravitair wil gaan werken dan moet de bovenkant van uw filter eigenlij max een paar cm boven waterniveau zitten, en al zeker als de pomp in de laatste kamer ligt (of waar ligt die nu?)

kan je even een mooier overzicht geven van wat waar zit (naar hoogte en plaats toe) = foto's?
willem v d

Bericht door willem v d »

er zijn meerdere redenen waarom een filter niet snel stroomt.
te hoog plaatsen kan er 1 van zijn.
te kleine of te hoge doorvoeren van kamer naar kamer geeft ook vaak problemen. Dit zie je vaker bij kan en klare kamer filters.
of lucht in een buis geeft een blokkade ( omgekeerde zwanenhals)
JP_86

Bericht door JP_86 »

jocca schreef: 24 jan 2023, 16:50 als je gravitair wil gaan werken dan moet de bovenkant van uw filter eigenlij max een paar cm boven waterniveau zitten, en al zeker als de pomp in de laatste kamer ligt (of waar ligt die nu?)

kan je even een mooier overzicht geven van wat waar zit (naar hoogte en plaats toe) = foto's?
Ja dat had ik inderdaad begrepen. Pomp staat nu in de laatste kamer.

Filter is ingegraven en officieel zo n 3cm hoger dan de waterlevel van de vijver. Dat zie ik ook aan de stand in het filter wanneer hij niet wegpompt zeg maar. Dan zit het water op deze hoogte (incl. bijhorend grondwater :lol: )
level.jpg
De buis van de skimmer zit zo n 60cm onder de grond en loopt langzaam omhoog naar het filter. Vlak voor het filter, dus in de 'kelder' loopt het dan wel wat af naar het filter toe (naar beneden zeg maar). Hier zie je hem naast de vijver lopen, vlak aan het einde zal hij wellicht wat naar beneden kunnen, nu komt hij hier nog net onder het wateroppervlak uit schat ik in.
skimmerleiding.jpg
skimmerleiding.jpg (119.82 KiB) 146 keer bekeken
De leidingen zijn allemaal 110mm , dus dat mag in principe het probleem niet zijn denk ik.
Hier komen ze dan in de kelder terecht zeg maar:
Leidingen 1.jpg
Leidingen 2.jpg
Leidingen 2.jpg (103.14 KiB) 145 keer bekeken
Leidingen 3.jpg
Ik twijfel echter wel over de inlaat van de skimmer, gezien die eigenlijk niet meer werkt zodra hij onder water komt door de bodemdrain nu, maar wellicht hoort dat zo natuurlijk.

Het is wat lastig foto's te laten zien, maar wellicht kun je hier iets mee met jullie kennis :o
Het filter kan ik nog iets (ca. 5cm) laten zakken eventueel door de steen er onderweg te halen, maar feitelijk staat hij dan onder de waterlevel. Nu 'lijkt' hij goed te staan gezien het level water in het filter stabiel staat? Maar goed, wellicht begrijp ik het niet helemaal.
Laatst gewijzigd door JP_86 op 24 jan 2023, 18:34, 2 keer totaal gewijzigd.
JP_86

Bericht door JP_86 »

willem v d schreef: 24 jan 2023, 18:18
of lucht in een buis geeft een blokkade ( omgekeerde zwanenhals)
Misschien is dit wel zoiets als je zegt, hij begint bij de skimmer op 60cm diepte, gaat dan langzaam omhoog en vlak (1,5m ) voor het filter naar beneden naar het filter.
Alleen die van de bodemdrain ligt echt wel heel diep en loopt niet in een zwanenhals. Als ik de kraan open zet, dan stroomt het ook flink hard, alsof je de wc doortrekt :lol:
Maar dat stopt dus na ca. 3 kamers :dash:
jocca

Bericht door jocca »

de skimmer kan idd lucht zijn dat er in zit OF ... als de buis 5 boven het waterniveau komt dan heb je uiteraard geen gravitaire werking meer é ... en zal het water stoppen met lopen.
de drain is moeilijker in te schatten, maar als deze ook ergens eens te hoog komt dan zal dit dezelfde oorzaak hebben, gravitaire werking van het water dat wegvalt, uiteindelijk is dit de enige logische verklaring die je kan bedenken hiervoor. Het water moet van A (drain), naar B lopen (filter) en als de buizen overal ruim genoeg onder waterniveau zitten zal dit nergens een probleem vormen. Komt de buis bv eens 5 cm boven waterniveau met de bovenkant dan zal dit al nevast zijn voor de flow van het water.

Aangezien de drain als een malle werkt als de filter leeg is vermoed ik dat het zo iets zal zijn, door het vullen van de filter zakt het water in de vijver nl ook een paar cm en misschien is die paar cm wel net nodig om de boel gravitair te laten werken.
willem v d

Bericht door willem v d »

Een andere vraag, hoe goed loopt het water van kamer naar kamer.
Bedenk dat je bij elke kamer 2 a 3 cm verliest aan hoogte.
Van de vortex naar de 1 kamer gaat goed. Van de eerste kamer naar de tweede gaat trager door het hoogte verschil. Tot de laatste kamer waar water het laagst is en je te weinig flow hebt.
jocca

Bericht door jocca »

willem v d schreef: 25 jan 2023, 10:58 Een andere vraag, hoe goed loopt het water van kamer naar kamer.
Bedenk dat je bij elke kamer 2 a 3 cm verliest aan hoogte.
Van de vortex naar de 1 kamer gaat goed. Van de eerste kamer naar de tweede gaat trager door het hoogte verschil. Tot de laatste kamer waar water het laagst is en je te weinig flow hebt.
heb ik ook al zitten aan denken, maar die filters kunnen aardig wat flow hebben, tenzij er een 30 kuubs pomp bv in ligt.
JP_86

Bericht door JP_86 »

@jocca @willem v d

Dank voor het mee denken! De leiding van de skimmer twijfel ik over, daarbij kan jullie theorie best eens kloppen dat hij ergens iets of net 1 a 2cm boven de waterlevel uitkomt... De leiding vd drain sowieso niet, maar wellicht dat het een probleem is dat ie vlak voor het filter plots naar beneden duikt, dus het dan zou het geheel moeten zakken wellicht.. Lastig, maar mooi voorjaars klusje dan helaas :Hyper:

Het filter zelf loopt, met pomp tenminste, wel lekker door. Wisselend van upflow naar downflow. De laatste bak is downflow, dus van boven stroomt hij over naar beneden toe, wellicht is dat het probleem.. Dát zal dan betekenen, als ik jullie posts lees, dat het filter tóch naar beneden moet toch? Dan is dat helder :oops:

Pomp is overigens 6500L/h dus die mag het probleem niet zijn :)
jocca

Bericht door jocca »

op de foto's die je gemaakt hebt, is dit met werkende pomp of niet?
Indien niet, dan loopt het water toch amper over die overloop tussen de vortex en uw eerste kamer?

Als ik kijk hoe hoog het water hier in onze meerkamerfilter staat dan staat het water 2 cm onder de bovenrand van de filterbak.

op zich maakt het niet uit hoe de leiding van uw bodemdrian loopt, zolang die maar absoluut NIET boven waterniveau komt dan zal de waterdruk dermate hoog zijn dat die altijd moet blijven lopen.
JP_86

Bericht door JP_86 »

jocca schreef: 25 jan 2023, 17:17 op de foto's die je gemaakt hebt, is dit met werkende pomp of niet?
Indien niet, dan loopt het water toch amper over die overloop tussen de vortex en uw eerste kamer?

Als ik kijk hoe hoog het water hier in onze meerkamerfilter staat dan staat het water 2 cm onder de bovenrand van de filterbak.

op zich maakt het niet uit hoe de leiding van uw bodemdrian loopt, zolang die maar absoluut NIET boven waterniveau komt dan zal de waterdruk dermate hoog zijn dat die altijd moet blijven lopen.
Nee de pomp staat daar uit omdat hij hem anders in ca 20sec leeg trekt, maar je hebt wel gelijk, het is echt millimeter werk wat van de vortex naar eerste kamer stroomt... Dat heeft dan vooral met de hoogte te maken toch?

Leiding van de drain zit sowieso onder het wateroppervlak, daar ben ik vrij zeker van. De skimmer zogezegd niet

Maar als ik je reactie zo lees, dan betekend dat eigenlijk, voor de drain dan, dat het filter gewoon simpelweg te hoog staat?
jocca

Bericht door jocca »

het is natuurlijk moeilijk in te schatten, maar ik vermoed dat uw filter wat te hoog staat ...
onder waterniveau moet die natuurlijk niet staan, maar als je alle kranen open zet en de pomp uit ... hoeveel speling heb je dan nog aan de overlopen tussen de verschillende bakken?
+ hoeveel cm heb je dan nog tussen waterniveau filter en bovenkant filter?

ik vermoed dat daar ergens de oorzaak zal liggen.
JP_86

Bericht door JP_86 »

Ah ik snap u denk ik, even gemeten en in beide gevallen is dit zo n 6 a 7cm tot de rand van het filter.

De doorstroom van vortex naar bak is slechts 2 a 3mm
Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”