Verbouwen van vijver met wat vraagjes

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
JP_86

Re: Verbouwen van vijver met wat vraagjes

Bericht door JP_86 »

Dank voor deze geruststelling @Guyke
JP_86

Bericht door JP_86 »

Nou, het is een modderpoel maar zoals voorspeld door @Guyke zijn ze gelukkig.allemaal nog ok :dance:

Door de twijfels hier, ben ik gaan kijken en nadenken, en heb ik toch maar besloten om een 110mm skimmer te willen plaatsen.

Het kan tevens geld besparen als dit werkt in gravity, maar kan ik dan gewoon een 110mm doorvoer maken in het folie, daar bijvoorbeeld een schuifkraan plaatsen om eea te makkelijk af te sluiten, mag best iets doordruppelen vandaar schuifkraan, en dan 110mm naar het een y-stuk op de Vortex samen met de bodemdrain? Of is bijvoorbeeld 75mm slimmer om de bodemdrain niet in de war te zitten?

Of werkt de skimmer niet goed genoeg als je hem gravitair zet? De druk op de leidingen is bij +/- 40 a 50cm diepte (doorvoer?) natuurlijk significant minder dan op 2m diepte

Merci !
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Ik zou drains en skimmer niet via een y-stuk naar de filter brengen maar
Je hebt waarschijnlijk maar 1 ingang op die vortex dat je het daarom zo wil doen.
Ik denk ook dat je het over een drijfskimmer hebt en deze skimmer heeft wat meer weerstand dan een wandskimmer waardoor deze niet goed werkt als bv het meeste water door de drain geleverd wordt als deze daar samen mee moet werken.

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
JP_86

Bericht door JP_86 »

Ah oke, dank voor je reactie, wederom :D

Dus eigenlijk kan ik die misschien beter binnen laten komen op n apart filter dan, of gewoon bijvoorbeeld in de eerste kamer van het filter? Dus dan sla ik de vortex over (idd ivm slechts 1 aanvoer) en zet ik hem op eerste kamer?

En werkt dat ook als ik vanaf de skimmer (inderdaad een drijvende met 110 aansluiting) zet en daarna na 75mm ga bijvoorbeeld? Liefst allemaal zonder pomp natuurlijk :)
JP_86

Bericht door JP_86 »

Ben nog even aan het tekenen geweest

Ga denk ik op de Vortex naast de reguliere input, een gebogen 110 doorvoer zetten (iets hoger dan de vortex ingang) en daarop de skimmer met een 110mm schuifkraan.

Dan zitten ze elkaar niet in de weg en kan ik beide aanpassen wanneer nodig. Echter de vraag die dan nog is bij mij, die skimmer komt op n diepte van ca 40 tot 60cm onderwater door het folie, is er dan genoeg druk om gravitair naar het filter te komen? Of "duurt het dan gewoon wat langer" dan de bodemdrain?
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Een tweede ingang maken in de vortex is een goede oplossing.
Wel zorgen dat deze ingang niet boven water komt te zitten als het systeem in werking is.
Schuifkraan op de skimmer hoeft niet daar je de buis in de vortex evengoed met een stop kan afsluiten moest het eens nodig zijn.
De buis van de skimmer niet gaan vernauwen naar 75.
De druk in het systeem wordt bepaald door de diepte van de filter en niet de diepte van de vijver.

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
JP_86

Bericht door JP_86 »

Top, zo leer ik steeds bij, bedankt, ik houd je op de hoogte ;OK;
JP_86

Bericht door JP_86 »

Ben druk aan het schetsen, de beste manier om mn fouten te ontdekken denk ik altijd maar, en aan het scheppen.
Zoonlief is erg enthousiast (11jaar) dus dat helpt mee haha :-)

Maar nu heeft men (heb het filter vorig jaar overgenomen van iemand) een 110/90 ->50 koppeling in de Vortex ingang gelijmd.
Heeft iemand ervaring met dit loshalen?

Ik heb vaker PVC van elkaar gehaald, met veel geduld en een verbrander.
Afzagen met +/- 2cm uitstekend over, dan heel rustig inwendig verwarmen en uituiteindelijk losdraaien/met schroevendraaier vervormen.

Maar kan dit ook met een polyester in/uitgang? Of maakt dat verder weinig uit?

Zeker voor het onzekere!
Aanvoer.png
Aanvoer.png (1009.11 KiB) 192 keer bekeken
Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

Pvc op polyester kan enkel gekit zijn , hier heb je geen warmte bij nodig .
Als je 5mm afzaagt zodat er enkel een open ring in zit dan deze voorzichtig eruit wippen .
Of als je van binnen in de vortex een blokje hout oid in het gat steekt daar eens op kloppen .
JP_86

Bericht door JP_86 »

Infrasuri schreef: 19 sep 2022, 14:13 Pvc op polyester kan enkel gekit zijn , hier heb je geen warmte bij nodig .
Als je 5mm afzaagt zodat er enkel een open ring in zit dan deze voorzichtig eruit wippen .
Of als je van binnen in de vortex een blokje hout oid in het gat steekt daar eens op kloppen .
Ah bedankt @Infrasuri , daarvan was ik niet op de hoogte! Dus een goede, straks ook mijn 110 er in kitten ipv lijmen :idea: Gewoon met bijvoorbeeld de Aquaforte waarmee ik ook de bodemdrain lijm dan denk ik?

Wat bedoel je precies met 'als je 5mm afzaagt' ? Gewoon tot +/- 5mm voordat het 'groene' zeg maar begint en dat je dus echt geen verloop meer hebt?
kristof_d
Contacteer:

Bericht door kristof_d »

Inderdaad een optie om die daar af te zagen.
Langs binnen er zachtjes proberen uit te kloppen kan misschien ook werken.
Eventueel de kit die ik op de foto precies zie hangen al wat doorsnijden? Misschien dat je het dan wel kan lostrekken.
Al vermoed ik dat die binnenin ook nog wel wat extra zal gelijmd of gekit zijn.

Als je voor de nieuwe installatie liever niet lijmt of kit zou ik zeker ook eens kijken naar de flexibele verbindingsmoffen.
Deze werken wel makkelijk is mijn mening.
If you want something done right, do it yourself
JP_86

Bericht door JP_86 »

Bedankt voor je aanvulling @kristof_d !

Het was even zweten, maar heb het heel rustig geprobeerd. Hij zat muur vast, dus uiteindelijk heel voorzichtig wat ingezaagd van binnen naar 'buiten' toe, totdat ik hem stuk kon tikken.
Uiteraard cm voor cm, maar uiteindelijk brak hij en kon ik hem er met een stuk hout uit tikken van binnen.

Was aan het begin bezig de eerste binnenste buis weg proberen te tikken, te vergeefs (gelukkig), want het moest een ander deel zijn haha.

Maar goed, uiteindelijk goed gelukt en mn gewenste optie kan nu :-)
invoer2.png
invoer2.png (1.12 MiB) 154 keer bekeken
Dank!
JP_86

Bericht door JP_86 »

Hoi hoi!

het is even geleden door ziekte, maar gelukkig weer op de been...

Moest ook wel, want er heeft een reiger lopen shoppen in de oude vijver -> gevolg, grote gaten...
Nu wilde ik in het voorjaar de vijver aan gaan pakken, maar door de stress van een lege vijver en kapot folie helaas vorig weekend moeten beginnen!

Op zich allemaal erg goed gegaan en ben naar een behoorlijk stukje grotere vijver gegaan :Yahoo:

Helaas, door de stress, wel 1 kleine koi verloren maar de rest doet het nu super. Totaal is hij nu een kleine 12 kuub, bijna verdubbeld !

Natuurlijk geen post zonder foto's, das niets aan haha :lol:

De oude ontmantelen:
Oude.jpg
Oude.jpg (130.71 KiB) 75 keer bekeken
Graven natuurlijk, met het handje, de graafmachine kon er niet komen ivm drassig gras :kez:
Graven1.jpg
Graven1.jpg (128.34 KiB) 75 keer bekeken
En uiteindelijk het resultaat:
Klaar.jpg
Erg blij mee!

Alleeennnn heb ik wel wat vragen / uitdagingen.

De bodemdrain werkt goed, als ik de kraan dicht doe, de vortex leeg gooi en daarna de kraan open draai, ramt er een hele lading water door... Super! dacht ik, echter stopt dit zo n beetje na de 3e bak, dan sijpelt het de volgende bak in, en in de uitloop (bak 5) druppelt het nog net niet.... Snap er helaas weinig van, heb ik iets verkeerd gedaan?
Heb het filter al zo n 6cm laten zakken, dat leek iets te helpen, maar werd er niet enthousiast van :?: :unknown:

Daarnaast heb ik, volgens mij, het idee van @Guyke opgevolgd voor de skimmer. Die werkt ook goed zolang de bodemdrain dicht zit, echter, zodra ik de kraan van de bodemdrain opengooi en hij het level van de instroom van skimmer bereikt, stopt de skimmer met werken. Heb ik die verkeerd begrepen en moet de ingang ergens anders komen?

Hier, waar water uit stroom, is van de skimmer, prima loop ook voor een skimmer wat mij betreft en neemt netje blad mee, zolang de drain dus uit staat
Skimmer.jpg
Skimmer.jpg (118.63 KiB) 75 keer bekeken
Uiteraard geen verwijt en kan het sowieso oplossen, maar snap niet hoe. @Guyke kun jij mij nogmaals helpen met een gouden tip? ;cool;

Naja, de kois zijn erg blij in ieder geval, ik ook, alleen het filtersysteem krijg ik niet aan de praat. Gelukkig nu met deze koud geen ramp, ze krijgen toch geen voer en bacteriën zijn er nauwelijks, maar los het graag even op :-)

Alvast bedankt!
jocca

Bericht door jocca »

lijkt mij een gevalletje van buizen die te hoog liggen ... (en filter ook te hoog).
JP_86

Bericht door JP_86 »

jocca schreef: 24 jan 2023, 12:38 lijkt mij een gevalletje van buizen die te hoog liggen ... (en filter ook te hoog).
Dank voor je reactie :D
Hmm dat zou balen zijn, maar is uiteraard op te lossen.

In principe liggen ze gewoon ruim onder het water oppervlak, dat is de bedoeling toch? En dat gat van de skimmer, moet dat normaalgesproken wel zo werken?
Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”