Ik ben JP , 35, vader van 3 en kom uit Emmen (NL)

In 2017 hebben wij een woning gekocht waarbij een kleine vijver staat van ca. 7kuub. Hij is ca. 3m breed, 4m lang en zo n meter diep, niet geweldig dus.
Hierin zat alleen heel veel modder en drap, een geen vis.
Toch heeft dit mij aangestoken met het koivirus, want ik vind het altijd al mega gave vissen :-)
Aldus de vijver leeggepompt, schoongemaakt en gevuld. Daarbij eerst een 1000L filter gekocht (wist niet beter) maar dit scheen erg weinig te doen ;-)
Maar goed, er moest een rooster over voor de kleine kids, en inmiddels heb ik een groot 5 kamerfilter (+ vortex) met 55W UVC en een 6500L/h pomp.
Werkt allemaal prima en het water is super helder + in goede kwaliteit.
Kleine impressie: Maar goed, de diepte staat mij tegen dus heb besloten, na heeeeeel veel overleg (eenzijdig) met de vrouw, en ik heb ongeveer een goedkeurig voor verbouwing van de vijver, met als voorwaarde dat de vorm hetzelfde blijft (hier omheen hebben we tenslotte een hele tuin op aangepast/aangelegd.).
Mijn doel is om hem 2m diep te maken nu, zodat de vissen wat meer speelruimte hebben, daarin het midden 1 bodemdrain van 110 naar het filter toe. Heel wat spitwerk, maar je moet toch wat :-)
Nu heb ik reeds veel topics doorgespit en heb ik het redelijk helder wat ik wil. Ik heb echter beperkt budget dus het vernieuwen van bijvoorbeeld de pomp is nu niet aan de orde (wellicht later).
Waar ik nu mee zit is het volgende:
de bodemdrain komt dus op zo n 2m diepte, het filter moet dus uiteraard de grond in. Vanuit de laatste kamer van het filter, ga ik naar een ingegraven regenton, waarin mijn pomp zal liggen. Nu is de pomp op dit moment aangesloten op een 40mm flexibele leiding. Ik kan nu een PVC 2/3 2" naar 50mm aansluiten op mijn pomp, vanuit daar naar mijn UVC, en dan met bijvoorbeeld met een puntstuk van 1 1/2" -> 75mm naar de vijver.
Heel globale schets: UVC Maar eigenlijk is het natuurlijk veel makkelijker, om het eerste deel van de pomp naar de UVC gewoon flexibel te laten, met die 40mm slang ipv 50mm PVC. Maar wat is jullie advies hierin.
Scheelt die 10mm echt zoveel dat het het waard is om allemaal om te bouwen? Of zeggen jullie (net als mijn gevoel) gewoon dat eerste stukje 40mm laten?
(Op het UVC (TMC Pro-Clear 55W) zijn de aansluitingen 1 1/2, dus vandaar het puntstuk 1 1/2 -> 75mm pvc)
En is het uberhaubt wel realistisch wat ik wil of werkt dat altijd? Ook dat deel kan ik niet heel goed vinden. Als ik 110mm aanvoer heb naar het filter, op de vortex zit een 110mm koppeling, kom ik dan wel weg met een 6500L pomp of loopt hij dan over (of juist leeg)?
Dat zijn een beetje mijn vragen op dit moment, valt misschien mee, maar kom er zo helaas niet uit, dus moest er toch een keer aan geloven ;-)!
Alvast bedankt!