Verbouwen van vijver met wat vraagjes

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
JP_86

Verbouwen van vijver met wat vraagjes

Bericht door JP_86 »

Hi!

Ik ben JP , 35, vader van 3 en kom uit Emmen (NL) :D Ik heb laatste jaren met heel veel plezier, heel veel wijsheid weten te halen uit jullie posts, maar nu ik eindelijk zelf 'echt' kan bouwen heb ik toch wat hulp nodig ben ik bang ;-)

In 2017 hebben wij een woning gekocht waarbij een kleine vijver staat van ca. 7kuub. Hij is ca. 3m breed, 4m lang en zo n meter diep, niet geweldig dus.
Hierin zat alleen heel veel modder en drap, een geen vis.
Toch heeft dit mij aangestoken met het koivirus, want ik vind het altijd al mega gave vissen :-)

Aldus de vijver leeggepompt, schoongemaakt en gevuld. Daarbij eerst een 1000L filter gekocht (wist niet beter) maar dit scheen erg weinig te doen ;-)
Maar goed, er moest een rooster over voor de kleine kids, en inmiddels heb ik een groot 5 kamerfilter (+ vortex) met 55W UVC en een 6500L/h pomp.

Werkt allemaal prima en het water is super helder + in goede kwaliteit.
Kleine impressie:
vijver.png
koi.png
koi.png (809.35 KiB) 393 keer bekeken
Maar goed, de diepte staat mij tegen dus heb besloten, na heeeeeel veel overleg (eenzijdig) met de vrouw, en ik heb ongeveer een goedkeurig voor verbouwing van de vijver, met als voorwaarde dat de vorm hetzelfde blijft (hier omheen hebben we tenslotte een hele tuin op aangepast/aangelegd.).

Mijn doel is om hem 2m diep te maken nu, zodat de vissen wat meer speelruimte hebben, daarin het midden 1 bodemdrain van 110 naar het filter toe. Heel wat spitwerk, maar je moet toch wat :-)

Nu heb ik reeds veel topics doorgespit en heb ik het redelijk helder wat ik wil. Ik heb echter beperkt budget dus het vernieuwen van bijvoorbeeld de pomp is nu niet aan de orde (wellicht later).

Waar ik nu mee zit is het volgende:

de bodemdrain komt dus op zo n 2m diepte, het filter moet dus uiteraard de grond in. Vanuit de laatste kamer van het filter, ga ik naar een ingegraven regenton, waarin mijn pomp zal liggen. Nu is de pomp op dit moment aangesloten op een 40mm flexibele leiding. Ik kan nu een PVC 2/3 2" naar 50mm aansluiten op mijn pomp, vanuit daar naar mijn UVC, en dan met bijvoorbeeld met een puntstuk van 1 1/2" -> 75mm naar de vijver.
Heel globale schets:
idee vv.png
UVC
uvc.png
uvc.png (8.29 KiB) 393 keer bekeken
Maar eigenlijk is het natuurlijk veel makkelijker, om het eerste deel van de pomp naar de UVC gewoon flexibel te laten, met die 40mm slang ipv 50mm PVC. Maar wat is jullie advies hierin.
Scheelt die 10mm echt zoveel dat het het waard is om allemaal om te bouwen? Of zeggen jullie (net als mijn gevoel) gewoon dat eerste stukje 40mm laten?

(Op het UVC (TMC Pro-Clear 55W) zijn de aansluitingen 1 1/2, dus vandaar het puntstuk 1 1/2 -> 75mm pvc)

En is het uberhaubt wel realistisch wat ik wil of werkt dat altijd? Ook dat deel kan ik niet heel goed vinden. Als ik 110mm aanvoer heb naar het filter, op de vortex zit een 110mm koppeling, kom ik dan wel weg met een 6500L pomp of loopt hij dan over (of juist leeg)?

Dat zijn een beetje mijn vragen op dit moment, valt misschien mee, maar kom er zo helaas niet uit, dus moest er toch een keer aan geloven ;-)!
Alvast bedankt!
chief

Re: Verbouwen van vijver met wat vraagjes

Bericht door chief »

Hoi JP,

Als ik het goed begrijp werk je nu pompgevoed en is de filter niet op gelijke hoogte met je vijver ... als dat geval is zou ik persoonlijk ook de filter gelijk met de vijver zetten en alles op 110mm zetten en de uv vervangen door een dompel uv uiteindelijk verdien je dit terug in je stroomkosten.

gr.

Chief
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Je gaat de vijver als het ware verdubbelen van inhoud.
Ook je berekening van de vijver klopt niet helemaal.
3 x 4 x 1 is 12 kubiek inhoud of is de bestaande vijver niet overal even diep ?

Dan vindt ik 1 aanvoer van 110 ( drain ) te weinig.
Ook voor de toekomstige inhoud is die retoer van 50 te klein.
Een buis van 50 is vanbinnen nog minder…..

Ook lees ik niks over een skimmerlijn.

Je spreekt over een groot 5 kamer filter maar kan je daar wat meer over vertellen ( inhoud, afmetingen, filtermedium ,…)

Ook zal je voor de werken een opvang voor de vissen moeten voorzien.

Welkom

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
JP_86

Bericht door JP_86 »

Hi,

jullie hebben gelijk, ik mis eea, dank voor de oplettendheid :-)

@chief
Je hebt gelijk, nu pomp gevoed, en wil het filter gaan ingraven met 110 naar het filter toe :-)
DompelUV ken ik zo niet, maar ga ik zeker eens naar kijken, dank!

Verder als eerst de inhoud;
je hebt gelijk, 12kuub, echter is hij aan het begin erg laag, en wordt hij pas de laatste meter 'diep', aldoende kom ik op zo n 7kuub (op de watermeter met hervullen zeg maar)

Het 5 kamerfilter is zo n 70cm hoog, 60 breed en 260cm lang, +/- 1 kuub dus zeg maar voor het gemak. Hij is nu als volgt ingeregeld
Vortex met borstels (gezien het formaat van de vortex niet voldoende werkte , hij is slechts 70cm doorsnede zeg maar.
Daarna heb ik matten liggen voor het grove vuil, gevolgd door matten belucht en daarna een bwb.
Achter het bwb zitten dan wederom matten (bewust onbelucht) en in de uitvoer o.a. wat fijne matten en een zak lavastenen.
Het geheel werkt opzich prima nu, maar verbetering is altijd mogelijk :-)
filter.jpg
In de vijver ligt een 'zelfstandige' drijvende skimmer (SK40 -> 25m2) . Die filtert netjes het blad en troep eruit en onderin spuit hij het water terug. Er is een mogelijkheid deze te koppelen aan het/een filter maar voor nu heb ik dat nog niet.

Dus eigenlijk 2 drains wel nodig? Ik dacht, gezien het kleine formaat eigenlijk, dat 1 dan toereikend zal zijn als ik alles daarheen laat aflopen, maar ben blij met je feedback!
Die 50mm is inderdaad klein, echter zit ik daarmee 'vast' door de pomp zeg maar (op dit moment).
Of is het dan slim om het nu van 50 naar bijvoorbeeld 110 alvast aan te leggen, en wanneer het budget er is een pomp te kopen die op 110 kan?
rodders

Bericht door rodders »

Zeker al alles in 110mm aanleggen, bespaart je later een pak kosten en kopzorgen. Na je pomp kan je direct naar 110 gaan dmv een verloopstuk.
ZOiets bv:
verloop.jpg
verloop.jpg (11.02 KiB) 325 keer bekeken
JP_86

Bericht door JP_86 »

Ha, das een verdomd goede tip, nooit aan gedacht!
Ik was al allerlei constructies aan het bedenken via diverse websites :dance:
mario1

Bericht door mario1 »

@JP_86 met je huidige afmetingen en via een pomp zou je eigenlijk wel kunnen werken met 1 bodemdrain, dit is wel haalbaar. Zorg er wel voor dat je de leidingen goed kan spoelen.
Wel zou ik de filter gravitair zetten en pomp achter filter zetten, zo ga je het vuil niet gaan vermalen wat anders weer iets moeilijker af te vangen is.
Alles in 110 diameter leggen, aan pomp een verloop zie tip van @rodders Dit gaat je energieverbruik iets laten dalen gezien je op deze manier minder weerstand creëert.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Toch niet helemaal overtuigd wat die skimmer betreft.
Als deze enkel een mandje heeft waar blad in gevangen wordt…
Best zou dat water ook door een biofilter gaan.

Mvg
Guyke
JP_86

Bericht door JP_86 »

Guyke schreef: 13 sep 2022, 21:19 Hallo,

Toch niet helemaal overtuigd wat die skimmer betreft.
Als deze enkel een mandje heeft waar blad in gevangen wordt…
Best zou dat water ook door een biofilter gaan.

Mvg
Guyke
Dank Guyke, ik ga eens kijken hoe/of dit makkelijk haalbaar is.
Andere optie is alvast een 110 doorvoer maken in nieuwe vijver, dan kan ik dat tzt zo aansluiten.
Bedankt voor het mee denken :-)

mario1 schreef: 13 sep 2022, 19:58 @JP_86 met je huidige afmetingen en via een pomp zou je eigenlijk wel kunnen werken met 1 bodemdrain, dit is wel haalbaar. Zorg er wel voor dat je de leidingen goed kan spoelen.
Wel zou ik de filter gravitair zetten en pomp achter filter zetten, zo ga je het vuil niet gaan vermalen wat anders weer iets moeilijker af te vangen is.
Alles in 110 diameter leggen, aan pomp een verloop zie tip van @rodders Dit gaat je energieverbruik iets laten dalen gezien je op deze manier minder weerstand creëert.
Ben na jullie adviezen vanavond begonnen met het graven van een filter kelder zodat hij de grond in kan. Leuk karweitje maar ach, geen haast.
Je advies hierover, dat het niet meer alles vermaalt, is precies waar ik nu vaak tegen aan loop, dus dit zal ideaal zijn!

Klein probleem, of eigen lijk een grote... Er is een heel klein looppad van achter de vijver naar de tuin, val ik mij net met kruiwagen en al (vol met zwart zand) de vijver in..... :dash: :nono:
Heb in het donker zoveel als mogelijk uit de vijver gedoken, snel extra lucht er in gegooid en hopen dat morgen bij licht de schade mee valt... Man man man, wat een domme actie.... Toch maar kijken of ik iets anders kan bedenken dus... :kez:
mario1

Bericht door mario1 »

Oei, dat laatste kan je natuurlijk missen als kiespijn :dash:
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Kruiwagen niet te vol willen laden.
Maar is dan wel een keertje meer over en weer :D

Mvg
Guyke
JP_86

Bericht door JP_86 »

Haha ja , maar was wel verstandiger geweest achteraf :lol:
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Vroeger eens meegemaakt dat een deel van de vijver ( vijver is een gat in de grond met een folie in ) wegzakte en er heel wat aarde in de vijver terecht kwam. Is ook allemaal goed gekomen.

Mvg
Guyke
mario1

Bericht door mario1 »

Gij hebt dan ook al veel meegemaakt hé ;cool;
Guyke

Bericht door Guyke »

Dat klopt Mario
Maar ik vijver ook al 45 jaar…..