Vijver renovatie

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Orioner

Vijver renovatie

Bericht door Orioner »

Hallo iedereen.

Ik ben nieuw hier, woon in Kluisbergen en reeds meer dan 10 jaar een vijver. Het is begonnen met een natuurlijke vijver destijds met de hand gegraven met een afmeting van 5,70 op 4,50 en een natuurlijke filter van 3 op 3, daarnaast ook een 4 kamerfilter met UV en waterval.

De laatste jaren heb ik reeds een 5 tal koi’s gestoken zonder enige problemen. De huidige vijver is op het diepst maar 60cm. Ik zou de huidige vijver willen dieper uitgraven maar ik zit met een aantal punten waarmee ik worstel.

Het uitgraven met een kraan is helaas niet mogelijk gezien er geen plaats is om met een kraan te maneuvreren. Dus uitscheppen met de hand is hier de enige oplossing.
Ook de diepte. Nu is het 60 en ik zou de huidige dieptes willen verdubbelen van 60 naar 120 cm of meer. De huidige bodem is folie, die zou naar epdm omgezet kunnen worden. Gezien in geen al de handige Harry ben is het zelf uitmetsen, beton storten,… nogal moeilijk.
Daarom de voorkeur naar EPDM. Laten doen door prof kan natuurlijk wel maar alles moet betaalbaar blijven. Ben wel bereid om een som geld neer te leggen voor de renovatie maar de prijs van een auto vind ik te veel.

Zijn er nog mogelijkheden? Dieptes? EPDM of toch niet bij koi’s. Is een drain verplicht?…

Hier ook een aantal foto’s

Thx voor de antwoord, vragen kan ook.

Joakim
Orioner

Re: Vijver renovatie

Bericht door Orioner »

Bijlagen
vijver.jpg
vijver.jpg (141.88 KiB) 217 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Orioner op 20 jun 2022, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Nicksje

Bericht door Nicksje »

Orioner schreef: 20 jun 2022, 21:58Foto
Goedeavond,
Allereerst Welkom!

Foto slepen en in tekst plaatsen of deze toevoegen aan je album en daarna kun je ze hier plaatsen

Nick
mario1

Bericht door mario1 »

Tegenwoordig worden er veel sandwich panelen gebruikt voor de opbouw van een vijver en hoef je niet echt veel kennis te hebben, ook ga je veel terug kunnen vinden hier op het forum hoe te bouwen. En meteen geïsoleerd.
Ik weet natuurlijk niet wat je voor ogen hebt, maar een rechthoekige bak kan je makkelijk voorzien van een 3D zak. Kan je op maat aankopen. Hier hoef je zelf niet te kleven en is uiteraard al waterdicht ;cool;
Een bodemdrain vind ik wel een must als je kiest voor een koivijver.
Orioner

Bericht door Orioner »

nog een 2-tal foto's
vijver2.jpg
vijver2.jpg (142.29 KiB) 211 keer bekeken
vijver3.jpg
vijver3.jpg (124.25 KiB) 211 keer bekeken
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Welkom bij koivrienden.
Misschien belangrijk om eens na te gaan hoe het zit met grondwaterstanden.
Als er bv grondbemaling aan te pas komt is dat ook weer een meerkost.
Ik heb ook een vijver uitgegraven. Een beschermvlies en epdm.
In de aanleg van een vijver kan je zo ver gaan als wat je wenst of de geldbeugel toe laat.
Ik zou zeggen laat het goed doordenken en we volgen wel mee wat je gaat maken.

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Orioner

Bericht door Orioner »

wat ik voor ogen heb:

qua oppervlakte vind ik voldoende, maar qua diepte te weinig. zoals geschreven is de huidige diepte vrij beperkt en die moet dieper naar 120 cm of dieper.
Ook die planten mogen weg aan de oevers, eerder een strakkere vijver dan een natuurlijke plantenvijver. Die planten zorgen alleen voor veel opkuiswerk, veel bezinking,...
Ik zou wel mijn natuurlijke filter (moeras) willen behouden.

grtz
Orioner

Bericht door Orioner »

hallo,

in de winter vrij hoge grondwatertafel, maar nu (zomer) zeer laag. Een grondbemaling zal hier niet echt nodig zijn.
De grondsoort is hier zware leem met behoorlijk wat klei. Zeker geen zandgrond.
Guyke schreef: 20 jun 2022, 22:26 Hallo,

Welkom bij koivrienden.
Misschien belangrijk om eens na te gaan hoe het zit met grondwaterstanden.
Als er bv grondbemaling aan te pas komt is dat ook weer een meerkost.
Ik heb ook een vijver uitgegraven. Een beschermvlies en epdm.
In de aanleg van een vijver kan je zo ver gaan als wat je wenst of de geldbeugel toe laat.
Ik zou zeggen laat het goed doordenken en we volgen wel mee wat je gaat maken.

Mvg
Guyke
WimB

Bericht door WimB »

Ziet er alvast een mooie vijver uit, maar inderdaad voor koi's mag het wat dieper.
Toch zou ik ergens nog eens nadenken over een kraantje. Tegenwoordig heb je ook heel smalle kraantjes die bijna door een deur kunnen.

Natuurlijk, kwa kostprijs iets duurder dan zelf uitscheppen, maar je rug zal je dankbaar zijn...
Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

Een minigraafmachine is maar 0,7m breed en wanneer die niet in het gat staat kan je ongeveer 1,45m diep graven , maar die wegen maar 0,8/0,9 ton dus kan eigenlijk overal komen .

Loll Wim
mario1

Bericht door mario1 »

Infrasuri schreef: 20 jun 2022, 22:43 Een minigraafmachine is maar 0,7m breed en wanneer die niet in het gat staat kan je ongeveer 1,45m diep graven , maar die wegen maar 0,8/0,9 ton dus kan eigenlijk overal komen .

Loll Wim
Had ik ook aan zitten denken, kan je eigenlijk zelfs door een deuropening ;cool;
willem v d

Bericht door willem v d »

Mijn eerste gedachte gaat ook uit naar panelen bouw.
Snel en niet te duur. Koop je b keus panelen kan je deze al voor €10 per keter aan komen.

Bodem drain trekt direct al het vuil van de bodem, hierdoor is het kuisen van de vijver bijna niet nodig, zelfs met planten in dr vijver.

Een 3d zak kopen is leuk en aardig, maar informeer ook bij lokale koi zaak voor folie lassen ter plekken. Dit valt in de regel wel mee. (In 2020 moest ik €550 betalen voor een vijver van 4x2x2 dit was pvc folie incl. Onder doek)
Orioner

Bericht door Orioner »

Ondertussen wat prijzen opgevraagd:

Paar aannemers contact gehad ofwel hebben ze zoveeeeel werk dat het hen niet interesseert ofwel hebben ze genoeg met paar vijvers per jaar en allemaal zonder te komen kijken :shock:

De eerste: tja, mag rekenen op 25k
De tweede: onder de 40k beginnen we niet, sorry
De derde: geen tijd
De vierde: komt toch eens langs

Vanaf 40k, de folie moet niet bedekt zijn met bladgoud ze.

Joakim
de_matti
Contacteer:

Bericht door de_matti »

Voor 40K zal je (hopelijk) wel een topvijver dan hebben. Daarvoor kan je je eens goed uitleven zou ik zeggen. 40K is veel en veel teveel :wink:
Bouw van mijn vijver: viewtopic.php?t=21732
Bouw van mijn eiwitafschuimer: viewtopic.php?t=24173
Mijn youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCIf-rQ ... TkHKJO3-qw
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Ik kan zulke reactie’s wel volgen.
De meeste beginnen er niet aan als er geen serieuze graver kan gebruikt worden, zand wegvoeren is ook weer zo iets,…

Ik heb hier zelf mijn vijver vernieuwd ( van folie naar epdm ) en wat fouten verbeterd zoals beter waterpas enz. Het was een werk dat toch heel wat tijd in beslag nam en waarbij ik toch gelukkig wat jong volk als hulp heb gekregen ( een 10 kubiek grond is met de hand uitgegraven , kruiwagen weggevoerd, 6 ton maaskeien wegleggen, oude folie verwijderen. Verblijf regelen voor de bewoners. …. )

Nu 40K is er wel wat over, de vraag is dan wat krijg je er voor….

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”