Vijver renovatie

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Orioner

Re: Vijver renovatie

Bericht door Orioner »

Ik denk ook zo te werken. Met panelen zie ik niet
Zitten en een bom geld betalen, tja het moet betaalbaar blijven. Oude folie eruit en nieuwe epdm erin en uitgraven waar nodig.

De aarde wegkrijgen zal ander paar mauwen zijn. Ik denk via container en laten afvoeren.

Veel stenen moeten hier wel niet weggelegd worden. De afboording is met treinbilzen en die zijn vlug weggelegd.

Guyke schreef: 22 jun 2022, 20:31 Hallo,

Ik kan zulke reactie’s wel volgen.
De meeste beginnen er niet aan als er geen serieuze graver kan gebruikt worden, zand wegvoeren is ook weer zo iets,…

Ik heb hier zelf mijn vijver vernieuwd ( van folie naar epdm ) en wat fouten verbeterd zoals beter waterpas enz. Het was een werk dat toch heel wat tijd in beslag nam en waarbij ik toch gelukkig wat jong volk als hulp heb gekregen ( een 10 kubiek grond is met de hand uitgegraven , kruiwagen weggevoerd, 6 ton maaskeien wegleggen, oude folie verwijderen. Verblijf regelen voor de bewoners. …. )

Nu 40K is er wel wat over, de vraag is dan wat krijg je er voor….

Mvg
Guyke
Orioner

Bericht door Orioner »

Ondertussen prijs voor container voor 10 kub aarde af te voeren voor 420 eur.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

@Orioner

Je moet hem ook nog vullen hè..

Daarom was ik blij dat mijn zoon met een hoop vrienden ,deze voor mijn rug geen goede zaak zou zijn,
Deze klus geklaard hebben.

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Babette

Bericht door Babette »

Ik heb 6 jaar geleden ook een nieuwe vijver met offerteprijs laten steken door een zwemvijver bouwer. Had ik toch maar iets meer € gespendeerd was die nu in orde denk ik, nadien zit je ermee dat het hier en daar beter mocht. Er komt bij een vijver zo veel kijken en wanneer je eerst niet goed je huiswerk hebt gemaakt beklaag je dit nadien. Dus denk goed na……. :good:
jocca

Bericht door jocca »

de wanden in treinbilzen zou ik niet doen als je een strakke vijver wenst, hier zijn voorbeelden genoeg van te vinden online dat deze na verloop van tijd rot zijn en gaan inschuiven ...
De goedkoopste oplossing is een vijver met een natuurlijke vorm ... Dan kan je zacht aflopende wanden nemen die naar een diep punt lopen (vijver hoeft bv niet overal 120 cm diep te zijn).
Een natuurlijke vorm kan je ook mooi leggen met een lap epdm folie. Eens je naar een strakkere vorm gaat zonder deftige ondersteuning aan de wanden dan gaan die vrijwel altijd gaan inkalven na verloop van tijd.

wil je echt strak gaan en prijsbewust dan kan je eigenlijk bijna enkel maar naar sandwichtpanelen toe gaan... Goedkoper dan hiermee bouwen (strakke rechthoek) ga je niet kunnen, maar reken toch maar voor een paar duizend euro aan panelen en epdm ...

onze vijver hier van 10,5x3 zal ondertussen toch een kleine 9000 euro kosten (zonder de aanpassingen in de filterput en trickle).
Gewoon een gat in de grond met zachte helling is uiteraard nog goedkoper EN ook vrij makkelijk te realiseren.

Ik zou dan wel 1 of meerdere drains voorzien in het diepste stuk (eventueel chappe leggen daar zodat de boel niet gaat verzakken of te veel gaat zetten onder druk van het water).
De aarde kan je ook gewoon in de tuin laten ... een mooie helling aan de rand van de vijver versterkt het effect nog even en je kan hier bv een beekloop in integreren (die meteen ook dienst doet als filtering dan).
Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”