Uitbreiding vijver

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Rikvanhouts

Uitbreiding vijver

Bericht door Rikvanhouts »

Goede morgen

Ik ben sinds 2 jaar koi gaan houden is mijn bestaande vijver, had een vijver die voorledig werd gefilterd door 1,5m3 lava die in de vijver (onder de brug) zat verwerkt en in de plantenstrook aan de rand van de vijver, Deze heb ik recent verwijdert omdat hier teveel zooi in zat en het water niet goed rond gepomp kon worden met vele zieke vissen tot gevolg, die vijver is 9m3 en ongeveer 130cm diep. en enige nadeel is dat hij al 35cm onder peil licht.

Nu heb ik op de ondiepe buitenste randen manden geplaats met daarin mijn waterplanten, deze wil ik er elk voorjaar uithalen en ontsmetten met halamid d, nu heb ik nog achter in het tuinhuis een meerkamer filter staan die pomp gevoed is, die ben nu ook aan het vervangen.

Plannen voor nu en in het voorjaar.

Ik ga nu het complete leidingwerk richting mijn tuinhuis vervangen. 2x 110cm richting de filter en 1x 110cm retoer richting de pomp, dan vanaf de pomp met 50cm richting de vijver. ik maak bewust bij de vijver een pompenkeldertje dat mijn pomp niet zoveel hoeft te werken, mijn tuinhuis staat 12meter van mijn vijver. ook ga een diep gaat graven in mijn tuinhuis (moet ik wel omdat mijn bovenkant vijver al -35cm is) om mijn filter grafity gevoed te maken. Nu overweeg ik om een combi trommelfilter aan te schaffen met bwb, en daarop later een trickle filter te plaatsen. pomp die ik heb is een aquaforte vario dm 10000! ook komt er een nieuwe skimmer op de vijver (deze komt onder de brug) ook de vijververlichting komt onder de brug te hangen. en naast de vijver komt onder een zitje (zelfbouw) de kleppen en alle stroomvoorzieningen en de pompen, deze komen in soort keldertje.

Dan komt er volgend jaar hopelijk nog een vijver bij. deze komt op het voorste terras op +35 cm (70cm hoger als mijn bestaande vijver) deze word wat natuurlijk van vorm en opgemetseld met natuurlijkte stenen. aan de voorkant een glazen plaat. 200cm diep. deze wil ik wel gaan schakelen met mijn onderste vijver. dus op 1 filter laten draaien. dit gaan ik doen om de buis van de bodemdrain weer na boven te late lopen na het waterniveau en dan door een soort overstort weer na de 2de vijver laten lopen. en via de 2de vijver weer na de filter. klinkt ingewikkeld maar wel makkelijk te maken

Heb hieronder een paar schetsjes toevoegt. allen ideeen zijn welkom. ben nog ma een beginneling.

Mvgr Rik
Rikvanhouts

Re: Uitbreiding vijver

Bestaande vijver met waterval en filter pomp gevoed
Bijlagen
20210830_085937[9742].jpg
20210830_085906[9743].jpg
Rikvanhouts

De nieuwe plannen incl. nieuwe vijver
Bijlagen
nieuwe vijver zij.jpg
nieuwe vijver boven.jpg
Rikvanhouts

bestaande vijver
Bijlagen
bestaande vijver .jpg
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Mooie plannen :D

Een trommel of degelijk voorfilter is inderdaad wel nodig zodat uw meerkamer niet gaat dicht zitten

Ook de mogelijkheid voorzien om de leidingen naar tuinhuis te kunnen spoelen :wink:

Grtjs
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Rikvanhouts

Dank je wel marc

Hoe kans dat het besten maken om door te spoelen? of gewoon een waterpunt maken dat hem met de slang bij de filter door kan spoelen?
RobinvdL

Bericht door RobinvdL »

Spoelen doe je door de leidingen volledig open te zetten voor een korte periode zodat het water met maximale flow door de buizen gaat waardoor het vuil los komt. Dit water kun je in een put lozen waarvandaan je het weer weg pompt. Of je maakt een directe aansluiting op het riool.

Bij mij zit er op de leiding van de bodemdrain een t- stuk met een afsluiter. Hiervandaan gaat een leiding (110mm) direct naar het riool
RobinvdL

Bericht door RobinvdL »

20210815_142644.jpg
20210815_142644.jpg (145.95 KiB) 652 keer bekeken
Rikvanhouts

Bedankt voor de tip. Ga zeker doen

Ga morgen weg om me te verdiepen in nieuwe filter. Alle tips zijn welkom :dance:

Zit te denken aan trommel met bwb en ms nog trickle filter

Ga even na xxxxxxx (geen forumsponsor :wink: ) in deurne.
jocca

Bericht door jocca »

misschien ook even tot bij de forumsponsors rijden, die zitten vlak tegen uw woonplaats ;-).
nl JB koi en Maja Koi
hoe meer info je krijgt hoe beter je uw nieuwe filter zal kunnen afstemmen in functie van de noden en wensen.
Rikvanhouts

Dank je voor de tip

Ook even bik jb koi geweest. Zeer goed advies

Mvgr
jocca

Bericht door jocca »

Rikvanhouts schreef: 04 sep 2021, 22:19 Dank je voor de tip

Ook even bik jb koi geweest. Zeer goed advies

Mvgr
hi, dat lezen we graag :good:
Rikvanhouts

Eerste voorbereidingen zijn getroffen.

Heb een bakje gemaakt dat ik lekker kan zitten tijdens het voeren :Yahoo: met daaronder een redelijk groot gat waar bij je bij kan komen door er 2 planken uit te pakken. hier onder komen de schuifkranen en de pomp.

In de leuning van bankje heb ik een klepje gemaakt. hier achter zitten 8 stopcontacten en de bediening van de pomp en voederautomaat. ook kan hier emmertje voer kwijt en mijn luchtpomp.
Bijlagen
20210905_092300[9782].jpg
20210904_151135[9778].jpg
20210904_084654[9777].jpg
RobinvdL

Bericht door RobinvdL »

Mooi bankje en mooie oplossing zo. Ziet er nog best comfortabel uit. :good:
mario1

Bericht door mario1 »

Inderdaad prima oplossing en zeer mooi gemaakt