Constuctie berekening vijver met raam

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Nitro1973

Constuctie berekening vijver met raam

Bericht door Nitro1973 »

Dag beste Koivrienden

Op dit moment is mijn vijver in aanbouw nu zit ik met het volgende. De vijver zal 3x2 meter worden en 50 cm boven de grond uit steken en er zou een raam van 2x 0,5 meter in komen nu zou dit volgens de bouwer niet kunnen en hebben ze een raam van 1,5 meter geplaatst omdat anders de hoeken niet stevig genoeg zouden zijn. de bak is gemetseld. Wat denken jullie klopt dit, het effect wat ik in mijn hoofd had zitten van het raam is nu wel een beetje weg. Alvast bedank voor jullie reacties
Infrasuri

Re: Constuctie berekening vijver met raam

Bericht door Infrasuri »

Met een degelijk kozijn en murfor in de lagen had het mijns inziens wel gehouden hoor .
Maar ik ken de situatie natuurlijk niet .

Alles is immers te maken , al was het raam 3m breed geweest .
Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

Met welke steen is de vijver gemetseld , en ik neem aan in halfsteens verband ?
willem v d

Bericht door willem v d »

Ik denk dat ze eerder bang waren dat het raam deze druk niet aan kan in plaats van de muren.
Nitro1973

Bericht door Nitro1973 »

Dit is hoe het er nu bij ligt ik ben niet ontevreden hoor maar, vraag me wel af of mijn idee had gekund. Verder komen er in de bezinkput drijvende eilandjes met lissen niet mijn idee maar wel een goede oplossing voor eventuele nitriet opbouw en anders word het wel erg kolossaal in een tuin van 5x10m.
Bijlagen
IMG_4071.JPG
IMG_4072.JPG
Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

Ah het zijn lijmblokken , daar heb ik geen ervaring mee maar lijkt mij constructief minder sterk als betonblokken .

Maar ik vind het er wel netjes uitzien , ook het raam in proportie met de bak is mooi zo .

Hebben ze ook een bodemdrain geplaatst ?
Die zie ik op deze foto zogauw niet .
Nitro1973

Bericht door Nitro1973 »

Bodem drain komt er nog in. Ik had het raam net iets breder willen hebben maar als dat niet kan heb ik er vrede mee de vijver gaat top worden denk ik.
Nitro1973

Bericht door Nitro1973 »

Dit had ik in gedachten
Bijlagen
thumbnail_A04D842A-23F3-4AD4-BEB8-7A7CA1850ADC (2).jpg
Knerreper

Bericht door Knerreper »

Tja. Je tekening heeft meer charme dan met het smalle raam. Met een paar 30mm gaten boren van boven naar beneden met hierin betonijzer en grouting om de blokken onderling te verbinden kun je een tank tegenhouden denk ik. Wat water lukt dan ook wel. Geen compromis sluiten over zoiets bepalends als dit! Tuurlijk kan het, alleen zal er even nagedacht moeten worden.

P.s Zelf heb ik ook een raam van 2m x 0,50m zonder lijst aan de bovenkant. Glasdikte 12.12.4 en de doorbuiging is nagenoeg 0.

Gr. Marcel
Rob83

Bericht door Rob83 »

Als ze hier bang voor waren, hadden ze de hoeken moeten uitvoeren in volle beton (dus gestort tot de hoek om, ingetand in de rest van gemetselde blokken) ipv de hoeken te metselen/lijmen. Dan had het raam tot bijna (of zelfs helemaal) tegen de hoek aan kunnen komen, mits het raam zelf natuurlijk sterk genoeg is (en anders hadden ze een dikkere ruit moeten nemen als dat het probleem was geweest).

Maar sowieso opgebouwd uit lijmblokken waarschijnlijk dus zonder murfor... En klopt het dat er gelijmd is met PUR ipv poederlijm? De klodders die er uit steken (vooral naast de filter, maar ook onderaan de lange lengte van de vijver zelf) lijken daar verdacht veel op. Dat is zeker al minder sterk dan metselen. Wel opgebouwd uit 2 blokken naast elkaar, maar dan op meerdere plaatsen deze 2 ook niet of nauwelijks verspringend tov elkaar (dus het voordeel van dubbel opbouwen is ver weg). En geen betonbalk aan de bovenkant ter versteviging.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar heb hier al meerdere vijvers voorbij zien komen die zijn gaan vervormen of scheuren, o.a. deze (gelukkig zijn de meesten dan wel de grotere).
Het zou niet mijn manier van bouwen zijn en ik zou met deze manier van bouwen ook niet akkoord gaan... Maar ik weet ook niet hoe de communicatie in de voorbereidende fase met de bouwer is geweest; o.a. wie de manier van bouwen met o.a. lijmblokken heeft bedacht (jij of de bouwer) en ook wanneer ze ermee zijn gekomen dat het niet ging met de ruit zoals jij wilde (of jij toen nog een keuze had).

Je schrijft dat de bodemdrain er nog in komt. Hoe dan, want er zit toch al een betonvloer in? (Of is dat toch zand?). Maar in ieder geval, hoe gaan ze de buis nu nog onder de muur door naar de filterruimte krijgen, of zit dat op een voor ons onzichtbare plek al voorbereid? Het wordt hopelijk geen omgekeerde bodemdrain, en heb je ook gedacht aan beluchting in deze bodemdrain?

Jammer dat de bak er nu al staat. Als je de vraag eerder had gesteld, had je mogelijk al eerder meer info gekregen waarmee je naar de bouwer had kunnen gaan.

Verder wel succes met de bouw, want als het ook maar een beetje gaat lijken op de schets, gaat het zeker wel heel mooi worden. De stijl die je daar hebt weggezet bevalt mij wel!
Nitro1973

Bericht door Nitro1973 »

Goedemiddag allen

Ik ben met de tekening naar de bouwer gegaan en heb verteld wat mijn wensen waren met betrekking de grote van de vijver 3x2 1,75 diep en hoe groot het raam moest worden 2x 0,50. Ook heb ik aangegeven dat ik een trommel wilde met BWB. De bezinkingsput was het idee van de bouwer.
Er is niet besproken welke blokken er gebruik zouden worden. Het klopt dat er geen beton vloer in zit vanmiddag gaan ze de bodemdrain plaatsen en de folie zal er maandag in gelast worden. Kan ik eisen dat er een raam van 2 meter breed in moet komen hoe dan ook ik heb immers een offerte met de bevestiging dat er een raam van 2 meter in komt.
Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

Ik zou dan zowieso al eens eisen dat de prijs omlaag gaat omdat je niet ontvangt waar je om gevraagd hebt .

Als op mijn offerte staat dat ik puur gouden kranen krijg en de loodgieter plaatst stalen omdat hij dat beter vind dan betaal ik ook niet voor goud !

Dan blokwerk en niet op een betonplaat ?
Hoe dan ? RingFundering ?
Deze zou dan minimaal 60 hoog horen te zijn , maar hoe gaan ze de buis van je drain dan nu nog leggen ?

Heb er een slecht gevoel bij , maar ik hoop dat het allemaal goed komt voor je :CrossFingers: :CrossFingers:
Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

En of het raam nu 150 of 200 is , als er geen beton of ijzer bij gaat komen zou ik even goed op papier zetten dat hun opdraaien voor de schade die hier zou kunnen ontstaan op termijn of zelfs tijdens het vullen .
Ik wil je de moed niet ontnemen maar mij lijken het geen ervaren vijverbouwers sorry .
Nitro1973

Bericht door Nitro1973 »

Net de bouwer gesproken ze gaan het veranderen. dit betekend wel dat mijn 8 koi's nog wat langer in de opvang moeten zitten ivm de levertijd van het glas. Elke dag maar goed verversen.
Nitro1973

Re: vijver met raam

Bericht door Nitro1973 »

:D
Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”