Uitbreiding bestaande vijver

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Rob en Tara koi

Re: Uitbreiding bestaande vijver

Bericht door Rob en Tara koi »

RobinvdL schreef: 16 aug 2021, 09:05 Zou een kogelkraan van TP wel kunnen voldoen? 100 euro is wel een hoop geld, de VDL kranen zijn nog een flink slag duurder.
Ja hoor die kunnen gerust
RobinvdL

Bericht door RobinvdL »

Nog even een vraag.

In de eerste kamer van het kamerfilter wil ik een statisch bed maken zoals ik nu ook in mijn 3 kamerfilter heb. Deze vangt veel af omdat de compactsieve ervoor pompgevoed is en veel vuil dus kapot geslagen wordt.

Nu vraag ik mij dus af of de supersieve (300micron en laatste deel 200micron dacht ik) in gravity opstelling voldoende vuil af vangt zodat ik na de sieve direct de eerste kamer ook als bewegend bed gebruik? De derde kamer wordt beluchte matten en laatste kamer ombeluchte matten. Deze zou ik dan als vuil filter nog kunnen gebruiken.
Rob en Tara koi

Persoonlijk zou ik dan na de zeef start met sb bwb jap matten
jocca

Bericht door jocca »

300 micron laat echt nog een hoop bagger door hoor,
als je daar direct matten of een BWB gaat achter steken gaan ofwel de matten meteen volledig dichtzitten ofwel gaan het BWB de boel nog fijner maken.
Hier zit er na de 2 zeven van 300 micron een redelijk groot statisch bed en als ik die wekelijk spoel dan komt daar best wel een hoop fijn vuil uit...
RobinvdL

Bericht door RobinvdL »

Dan maken we in de eerste kamer een statisch bed zoals gepland. Nu wil ik daar wel een overloop in maken naar de laatste kamer. Moet ik deze dan onderin de laatste kamer aansluiten?
16292013225105363425335455500110.jpg
RobinvdL

Bericht door RobinvdL »

Voor de verheldering, de overloop laat ik dan buiten het filter om lopen naar de laatste kamer.
Rob en Tara koi

Ik zou de overloop altijd in de vijver houden omdat het waternivo in het filter vaak wisselt afhankelijk van de vervuiling en nivo verschil als de pomp aan staat tegenover de vijver
RobinvdL

Bericht door RobinvdL »

Hoi Rob en Tara, de overloop wordt meer gebruikt om het feit dat ik met een gravity zeef ga werken. Het kamerfilter wordt dus pompgevoed gebruikt. Om te voorkomen dat het filter overstroomt door verstopping van het statisch bed zou ik graag hierop een overloop maken die overloopt naar de laatste kamer zodat het water direct terug loopt de vijver in. Het is meer mijn vraag of ik dan dat water het beste onderin de laatste kamer kan laten komen zodat het nog wel gefilterd wordt door de matten in de laatste kamer.
Babette

Bericht door Babette »

Oei, ik zou het niet te moeilijk maken. SB niet in de eerste kamer, komt het meeste vuil binnen.
Honingraat zit er bij mij, je eerste kamer zal zeer vlug overlopen wanneer je daar een fijne filterkamer van maakt ! :nono: :good: Je hebt tenslotte 4 kamers zie ik dus…je kan het beter goed doen.
jocca

Bericht door jocca »

Babette schreef: 19 aug 2021, 08:15 Oei, ik zou het niet te moeilijk maken. SB niet in de eerste kamer, komt het meeste vuil binnen.
Honingraat zit er bij mij, je eerste kamer zal zeer vlug overlopen wanneer je daar een fijne filterkamer van maakt ! :nono: :good: Je hebt tenslotte 4 kamers zie ik dus…je kan het beter goed doen.
er zit voor de meerkamerfilter een zeeffilter, deze gaat alles afvangen tot 200 micron wat al best fijn is.
Een statisch bed daar vlak achter gaat idd veel afvangen, maar kan je ook (mits goede beluchting EN afvoer ... - wat ik bv tot voor een paar weken niet had) makkelijk spoelen. Honingraad is te grof om het fijne vuil tegen te houden (is eerder voor echt grof vuil nog).

Naast een SB zouden bv borstels ook prima kunnen, maar dat is echt een vuil werkje om te doen.

Opstelling zoals nu is zeker meer dan goed, enige waar ik nog geen antwoord op gezien heb is waar het water in de eerste kamer zal binnen komen bij het SB.
Bypass zou ik persoonlijk ook naar de vijver laten lopen ipv in de laatste filterbak,
uw japanse matten onbelucht gaan nl ook binnen de korste keren volledig vol zitten als je enkel met uw 200 micron zeef gaat filteren.
en wil je de bypass toch in de bak laten dan zou ik die gewoon boven de matten laten uitkomen zodat de bypass geen hinder ondervindt van enig filtermateriaal.
RobinvdL

Bericht door RobinvdL »

Hoi Babette en Joachim, bedankt voor de reacties.

@ Babette
In mijn huidige filter heb ik in de laatste kamer honingraat met horizontale maten onbelucht en ik vind het een crime om de honingraat schoon te krijgen.

@ Jocca
De inlaat van de eerste kamer zit aan de zijkant en komt onder het statisch bed uit en boven een geperforeerde plaat onderin de kamer.

De laatste kamer met onbeluchte matten zal ook wel vuil vast houden maar mijn ervaring met mijn huidige filter is dat dat niet zo'n vaart loopt.

V.w.b. het spoelen van de kamers heb ik voor elke kamer nu een separate afvoer gemaakt met een kogelkraan dus dat gaat wel goed komen. Mijn ervaring is ook dat als je om de paar spoelbeurten even de tuinslang langs de wanden van de kamer laat lopen je het meeste vuil wat nog aan de wanden hangt of in de hoekjes blijft hangen er ook af spoelt. Uiteraard doe ik dit alleen bij het statisch bed.

Wat ik mij verder wel afvraag is hoe mensen met een trickle die direct op een sieve staat het fijne vuil afvangen. Een losse mat bovenop de eerste laag lijkt dan toch niet afdoende?
jocca

Bericht door jocca »

hi,
duidelijk verwoord,
toch zou ik de bypass bij de laatste kamer bovenaan steken ;-), uiteindelijk is het water ontdaan van het grofste vuil en als uw SB gaat verstoppen dan ook onbeluchte matten hoor. Op zich gaat het geen probleem zijn als je uiteraard dagelijks naar de filter gaat kijken (wat eigenlijk wel zal moeten want als uw BWB geen vers/vuil water zal krijgen gaan de bacteriën daar vlug het loodje leggen (dit gezegd zijnde ... misschien beter bypass laten uitkomen in het BWB.... - vraag is en blijft wel of een SB echt zodanig kan verstoppen dat het de doorstroming gaat tegenhouden ...).

hier hebben we een trickle zonder voorfilter ... durven hé :lol: :lol:
aanzuiging van het water zit wel 40 cm onder het wateroppervlak, ik heb dus geen last van bladeren of vuil van de bodem).
De bovenste bak heb ik gewoon volgepropt met japanse matten en dat werk eigenlijk meer dan prima.
Om de 2 weken kuis ik die grondig uit (wat wel nodig is).
RobinvdL

Bericht door RobinvdL »

Haha goed om te weten. In het voorjaar wil ik kijken om een kleine trickle bij te plaatsen om sneller op te kunnen starten.

Over het verstoppende statisch bed. Dat heb ik nu nog niet mee gemaakt maar in het huidige 3 kamerfilter gaat er misschien 4000 liter water doorheen. Straks hoop ik rond de 10000 liter te komen. Maar we gaan het zien.
RobinvdL

Bericht door RobinvdL »

Afgelopen week niet veel gedaan/ kunnen doen. Had gehoopt dat Stefan van A&A zijn skimmers binnen gekregen zou hebben maar die komen ze van de week even brengen.

Aangezien ik verder niet echt ruimte heb voor een mooie Japanse tuin hebben we vandaag maar een alternatief gevonden:
20210822_191646.jpg
Dinsdag komen ze 175 muurblokken (12x12x60) afleveren en dan kunnen we de ombouw van de vijver maken en dan kan ik de filterruimte ook zodanig aan kant maken dat het kamerfilter neergezet kan worden en dan kan ik ook de elektra voorbereiden. Daarvoor ga ik een plaatje maken met 6 WCD's met elk een eigen schakelaar. Geeft een hoop gemak.
RobinvdL

Bericht door RobinvdL »

Nog even een vraag. Door de beperkte ruimte voor het filter en diens positie heb ik voor de retour (vrij verval) twee opties:
1. De retour direct uit het filter de vijver in. Dan komt de retour ongeveer halverwege de breedte van de vijver uit. Om dan een beetje draaiing in het water te krijgen zal ik dan een haakse bocht op de retour moeten zetten.
2. De retour in de hoek bij de skimmer uit laten komen. Dan komt de retour langs de lange wand de vijver in.

Wat denken jullie dat de beste optie is?
Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”