Uitbreiding bestaande vijver

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
RobinvdL

Uitbreiding bestaande vijver

Bericht door RobinvdL »

Hallo,

Daar gaan we dan, de plannen voor het uitbreiden van de bestaande vijver. Even in het kort de huidige toestand:
4m3
Pompgevoed met compact sieve en 3kamer filter met sb,bb en matten horizontaal. Retour via ondiepe strook met lissen, dotters en beekpunge.

Nieuwe vijver:
2.3x3.3x1.5m
Filtering:
Supersieve XL 1x BD 110 en 1X skimmer 110.
4 kamer filter met sb, bb, matten belucht en matten onbelucht, 110 retour vijver.
Graag zou ik hier ook planten in zetten, hoe? Gaan we nog over nadenken.
Een extra filter in de vorm van een trickle staat er op als optie, ik heb ook 2 uitgangen op de sieve. Echter ga ik eerst even live kijken hoe dit bevalt qua geluid enzo.

13 september staat vast als datum voor de folie. (4everflex) dus daar kunnen we mooi naartoe plannen.

Uiteraard heb ik wel een aantal vragen:

Hoeveel hoger zou ik het kamerfilter moeten zetten om genoeg verval te krijgen voor de retour?

Het vierkamerfilter werkt via upflow met holle compartimentscheidingen. Hoeveel flow valt hier i.c.m. de voorgestelde filtermedium uit te halen?
IMG-20210524-WA0015.jpg
IMG-20210524-WA0015.jpg (157.34 KiB) 1036 keer bekeken
Mijn idee is om de beluchtimg via een wanddoorvoer 40mm de vijver in te krijgen. Een beluchte bodemdrain vind ik erg duur en ik wil geen luchtslang door mijn bodemdrain trekken. Zal dit geschikt zijn hiervoor?

De planten, ik zag stefan van A&A een soort van balkonbak constructie gebruiken in een van zijn filmpjes gebruiken. Rvs haken over de rand om hier een rechthoekige bak in de hangen, wt zijn jullie ideeën hier over? Bij voorkeur gebruik ik geen plantenfilter.

Voor zover even mijn verhaal. Deze zal uiteraard nog aangevuld worden.
IMG-20210518-WA0023.jpeg
koi-monitor

Re: Uitbreiding bestaande vijver

Bericht door koi-monitor »

Robin,

Mooie en grootste plannen!!! :D

Een korte vraag: heb je overwogen 2 drains te plaatsen (11 kuub als ik het goed heb?)

De beluchte bodemdrain die ik heb geinstalleerd heeft volgens mij zijn toevoer lopen via een 32mm buis meegestort in het beton, niet door een slang door de 110 afvoerbuis die aan de drain zit.

grtn
RobinvdL

Bericht door RobinvdL »

Hoi, naar wat ik begreep moet er gerekend worden in een cirkel met een straal van ca. 1.5m rondom de drain?

Het zou eventueel kunnen omdat de supersieve 3x110 inlaat heeft. Echter vraag ik mij wel af of ik dan genoeg flow kan creëeren door het filter om 2 bodemdrains plus een skimmer volledig te benutten. Als er uiteindelijk nog wel een trickle zou komen geeft dat wel meer opties uiteraard.

De beluchte drains met een aparte aansluiting onder de pot heb ik inderdaad gezien. Ik hou hem in mijn achterhoofd.
RobinvdL

Bericht door RobinvdL »

Nog even een vraag.

De vijver komt aan de voorzijde(lange zijde) en ongeveer 48-50cm bovengronds. De andere zijden komen op ongeveer 20cm. De sandwichpanelen ga ik bovenop en onderop koppelen met Zetwerk profielen van 35x80x35 a 1.5mm dikte. Nu begrijp ik dat door de waterdruk de panelen misschien bol kunnen gaan staan. De panelen zij 80mm dik.

Nu dacht ik om rondom een betonbalk(je) van 15x15cm te storten met wapeningstaven(2x8mm ofzo) erin. En dan in de hoeken 3 staven ofzo, 2 onder en 1 boven. Hierop kan ik dan meteen de betonblokken lijmen voor de vijverafwerking. Zal dit voldoende zijn? Het balkje komt dan met de bovenzijde 48 cm lager als de bovenkant van de panelen.
RobinvdL

Bericht door RobinvdL »

Inmiddels druk aan het tekenen.

Denken jullie dat dit zo goed gaat met de skimmer? De inlaat van de sieve zit vrij hoog.
IMG-20210605-WA0012.jpeg
jocca

Bericht door jocca »

mijns inzien gaat de skimmer prima werken zo (skimmer zit hoger dan de inlaat in de sieve).
misschien even de knuppel in het hoenderhok gooien ...
gedacht aan een volledige airliftopstelling... met uw filter op dat niveau zou dit prima kunnen werken ...
voordeel is dat je een superlaag verbruik hebt, een waterverplaatsing van minstens 10 kuub (wat die filter wel aan kan) en je meteen een beluchting hebt ook ...
RobinvdL

Bericht door RobinvdL »

Hoi Jocca, thnx voor de reactie.
Airlift zou opzich prima zijn maar de filterruimte is beperkt. Daarbij heb ik, als ik mij niet vergis, begrepen dat airlift i.c.m. een gravity sieve niet zal werken?
jocca

Bericht door jocca »

sieve zal idd niet lukken, maar misschien is er wel ergens een gaatje of optie op een crielzeef te plaatsen.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Sieve en airlift werkt niet.
Ipv de sieve een bak met crielzeven zou wel kunnen met airlift.

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
RobinvdL

Bericht door RobinvdL »

Crielzeef heb ik ook voor gekeken. Maar ondanks de, voor onze buurt, riante tuin heb ik geen ruimte om een collector kwijt te kunnen voor de airlift. De ruimte die ik nu heb is 1.2m x 2.4m. De sieve (Air Aqua supersieve Large) kan ik overigens donderdag ophalen.

@jocca jij geeft aan dat dit filter 10m3 wel zou kunnen halen. Zal dan de aquaforte 10000 vario s voldoende water leveren? Of zou ik dan naar de 22000 vario s moeten kijken?
jocca

Bericht door jocca »

RobinvdL schreef: 05 jun 2021, 18:29 Crielzeef heb ik ook voor gekeken. Maar ondanks de, voor onze buurt, riante tuin heb ik geen ruimte om een collector kwijt te kunnen voor de airlift. De ruimte die ik nu heb is 1.2m x 2.4m. De sieve (Air Aqua supersieve Large) kan ik overigens donderdag ophalen.

@jocca jij geeft aan dat dit filter 10m3 wel zou kunnen halen. Zal dan de aquaforte 10000 vario s voldoende water leveren? Of zou ik dan naar de 22000 vario s moeten kijken?
puur naar verbruik en slijtage is het beter om de 20.000 versie te nemen, die kan je dan op 50% laten draaien wat altijd beter is naar levensduur dan een pomp constant op vol vermogen te laten werken.
koi-monitor

Bericht door koi-monitor »

jocca schreef: 05 jun 2021, 18:47
RobinvdL schreef: 05 jun 2021, 18:29 Crielzeef heb ik ook voor gekeken. Maar ondanks de, voor onze buurt, riante tuin heb ik geen ruimte om een collector kwijt te kunnen voor de airlift. De ruimte die ik nu heb is 1.2m x 2.4m. De sieve (Air Aqua supersieve Large) kan ik overigens donderdag ophalen.

puur naar verbruik en slijtage is het beter om de 20.000 versie te nemen, die kan je dan op 50% laten draaien wat altijd beter is naar levensduur dan een pomp constant op vol vermogen te laten werken.
Precies wat Jocca zegt. Je krijgt ook altijd minder door je systeem heen dan je pomp maximaal aankan door de weerstand van de buizen, bochten en filters/zeven.
RobinvdL

Bericht door RobinvdL »

Het wordt dus de 22000. Zou deze voldoende debiet leveren om later eventueel een kleine trickle te voeden?

Nog een vraag die al in mijn beginpost stond.
Omdat het filter pompgevoed wordt moet deze dus wat hoger staan als het waterniveau van de vijver. De bovenkant van de sieve moet op 40mm boven het water uitsteken. Is dat ook een goede hoogte voor het filter? Ik ga met een 110 retour de vijver in. Op welke hoogte zal deze retour moeten komen en maakt het uit als deze retour dan schuin onder / naast de skimmer komt?
RobinvdL

Bericht door RobinvdL »

Inmiddels de supersieve en het kamerfilter in de tuin.

Voor het kamerfilter een kleine polyester reparatie doen en de doorvoeren 110 er op zetten. Kan ik eventueel de inlaat voor het filter aan de zijkant plaatsen?
IMG-20210613-WA0026.jpeg
IMG-20210613-WA0026.jpeg (81.23 KiB) 719 keer bekeken
Bijlagen
IMG-20210609-WA0007.jpeg
IMG-20210609-WA0007.jpeg (96.23 KiB) 719 keer bekeken
de_matti

Bericht door de_matti »

Voor het kamerfilter een kleine polyester reparatie doen en de doorvoeren 110 er op zetten. Kan ik eventueel de inlaat voor het filter aan de zijkant plaatsen? => geen enkel probleem. Dat ken je gerust doen,

Mvg
de_matti
Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”