Uitbreiding bestaande vijver

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
RobinvdL

Re: Uitbreiding bestaande vijver

Bericht door RobinvdL »

Zo.

Vandaag verder gevuld. Pomp aangesloten. Filtermateriaal over gezet. En uiteindelijk ook de vissen.

De 22000 liter pomp draait nu op 35% en alles werkt. De skimmer loopt mooi. De flow is goed. Je ziet het water aan de oppervlakte over de hele lengte stromen.

Nu nog een grotere vis erbij :roll:
20210914_200528.jpg
20210914_200810.jpg
20210914_203547.jpg
IMG-20210914-WA0039.jpeg
RobinvdL

Bericht door RobinvdL »

Nog even een vraag. De flow van mijn pomp is kennelijk te hoog voor het statische bed waardoor deze helemaal tegen het rooster gedrukt wordt en de kamer al overloopt zonder vervuiling. Zou ik hier wat anders in kunnen steken wat ook redelijk schoon te houden is?

Het bewegend bed draait in dit filter ook minder mooi als in mijn oude 3 kamerfilter. Ik vermoed ook door de stroming waardoor alles ook tegen het rooster drukt. Hiervoor dacht ik dan bacteria home in de plaats te steken en die te beluchten?

De pomp is een 22000 liter van AF afgeregeld op 35%.
jocca

Bericht door jocca »

bizar dat de filter geen flow van 7 à 8 kuub aan zou kunnen...
statisch bed zou je kunnen vervangen door matala matten afgewisseld met japanse matten.
alternatief voor BWB is terug japanse matten die belucht zijn.

maar volgens mij gaan ook die problemen geven hoor.
RobinvdL

Bericht door RobinvdL »

jocca schreef: 18 sep 2021, 05:10 bizar dat de filter geen flow van 7 à 8 kuub aan zou kunnen...
statisch bed zou je kunnen vervangen door matala matten afgewisseld met japanse matten.
alternatief voor BWB is terug japanse matten die belucht zijn.

maar volgens mij gaan ook die problemen geven hoor.
Hoi Jocca, het ligt niet zo zeer aan de flow i.c.m. het filter, meer aan het feit dat de kaldness/ helix tegen de roosters aangezogen/ aangedrukt worden. Dit belemmert dan de doorstroom.

Beluchte matten heb ik al in kamer 3. Ik zou dan graag een ander biologisch medium toepassen.
RobinvdL

Bericht door RobinvdL »

IMG-20210917-WA0019.jpeg
Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

Ik denk dat de doorstroom opening qua oppervlakte te klein is op dit moment voor de gewenste flow .
Hierdoor ontstaat er een soort vacuum bij je rooster , dus eens kijken of je deze kan vergroten door het rooster onder een hoek schuin je filterkamer in te plaatsen of een extra perfobuis bovenin te plaatsen zodat je extra plaats maakt waar je water door kan .
RobinvdL

Bericht door RobinvdL »

Infrasuri schreef: 18 sep 2021, 07:46 Ik denk dat de doorstroom opening qua oppervlakte te klein is op dit moment voor de gewenste flow .
Hierdoor ontstaat er een soort vacuum bij je rooster , dus eens kijken of je deze kan vergroten door het rooster onder een hoek schuin je filterkamer in te plaatsen of een extra perfobuis bovenin te plaatsen zodat je extra plaats maakt waar je water door kan .
Het rooster is een gaaspaneel wat tegen het tussenschot geschroefd is. Een schuin rooster verkleint ook de beschikbare ruimte voor het medium. Met perfobuis bedoel je dan een rasterbuis 110?

Zou mijn andere idee van bacteria home niet ook werken? Betekend wel dat bijna geen bacteriecultuur heb dan en helemaal moet opstarten weer.
Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

Idd rasterbuis , of bladvanger dakgoot oprollen .
Bij het statisch bed zou je ook bovenop een plaatje ervan kunnen maken zodat de medium wat dieper zit ipv minder dan heeft het water een grote oppervlakte om door te stromen .

Je hebt nu dus ingedraaide kaldness in je filter , maar zit er al genoeg voeding in je water ?
Want normaal duurt het wel even .

Bacteria home is eigenlijk niet gemaakt om onder water te liggen volgens mij , en alss dan in de schoonste kamer denk ik zodat het niet dicht kan slippen .
RobinvdL

Bericht door RobinvdL »

Infrasuri schreef: 18 sep 2021, 08:54 Idd rasterbuis , of bladvanger dakgoot oprollen .
Bij het statisch bed zou je ook bovenop een plaatje ervan kunnen maken zodat de medium wat dieper zit ipv minder dan heeft het water een grote oppervlakte om door te stromen .

Je hebt nu dus ingedraaide kaldness in je filter , maar zit er al genoeg voeding in je water ?
Want normaal duurt het wel even .

Bacteria home is eigenlijk niet gemaakt om onder water te liggen volgens mij , en alss dan in de schoonste kamer denk ik zodat het niet dicht kan slippen .
Het kalness komt inderdaad van de oude vijver. Dat filter heb ik door laten draaien op het zwembadje met de vissen. De vissen hebben hierin ook hun normale voermomenten gehad.

Ik regel voor nu de pomp af op minimaal (30%)

Ik heb het statisch bed war er in zat eruit gehaald. Dit haalde toch niets uit en even vervangen voor borstels die ik nog had liggen.
RobinvdL

Bericht door RobinvdL »

Ik heb nu de opening van kamer 2 naar 3 groter gezaagd.
16319512879325333258779280646469.jpg
Het draait nu al op 40% :Hyper:

Voor de borstels moet ik dan nog wat verzinnen of inderdaad een plaatje op het statische bed
Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

Goed bezig :good:

Bwb mag zelfs horizontaal doorstromen dus hoe groter het rooster hoe beter.
Sb moet het zo hoog mogelijk doorvoeren om verticale doorstroming te verkrijgen .

Bij het spoelen van het sb niet vergeten het niveau in die kamer onder je doorvoer richting bwb te laten zakken anders zullen je matten te snel dicht zitten .

Bij de matten zou de doorstroming verbeteren wanneer er om en om een matala mat tussen zou zitten .
bazzio

Bericht door bazzio »

Heb je een voorfilter voor dat SB staan?

Zonder voorfilter (zeef/borstels) gaat dat SB weinig nut hebben, die is bedoeld voor fijnfiltering tot 70 mu en geen grof vuil, deze slaat anders binnen no time door wat betekend dat je bed eruit gedrukt wordt.

Maar volgens mij is je doorstroom nog steeds te weinig door je gehele filter, dit is duidelijk te zien aan de steeds lager wordende levels in de kamers.
Ik weet ook niet wat de leverancier standaard opgeeft voor flow met dit filter? Ik had bij 18m3 flow 4 kamers van 440L met 2x 110mm doorvoer en dat was net aan met al het filter materiaal (Crielzeef/SB/BWB/Matten).
RobinvdL

Bericht door RobinvdL »

bazzio schreef: 18 sep 2021, 10:45 Heb je een voorfilter voor dat SB staan?

Zonder voorfilter (zeef/borstels) gaat dat SB weinig nut hebben, die is bedoeld voor fijnfiltering tot 70 mu en geen grof vuil, deze slaat anders binnen no time door wat betekend dat je bed eruit gedrukt wordt.

Maar volgens mij is je doorstroom nog steeds te weinig door je gehele filter, dit is duidelijk te zien aan de steeds lager wordende levels in de kamers.
Ik weet ook niet wat de leverancier standaard opgeeft voor flow met dit filter? Ik had bij 18m3 flow 4 kamers van 440L met 2x 110mm doorvoer en dat was net aan met al het filter materiaal (Crielzeef/SB/BWB/Matten).
Hoi,

De hele filterlijn:
Skimmer +drain naar sieve.
Pomp 22 000l vario op 40% nu.
4 kamerfilter.

De vijver is 11000 liter dus 18m3 flow zou vrij fors zijn. Naar de winter toe blijft de filterlijn zo. In het voorjaar wil ik er misschien een trickle bij zetten. Dat de kamers steeds lager staan is omdat het filter ca. 15cm hoger staat. En de laatste twee kamers meer doorstroomcapaciteit hebben door het filtermedium.
Het bewegend bed blijft tegen het rooster plakken waardoor de doorstroom verminderd.
RobinvdL

Bericht door RobinvdL »

Infrasuri schreef: 18 sep 2021, 10:41 Goed bezig :good:

Bwb mag zelfs horizontaal doorstromen dus hoe groter het rooster hoe beter.
Sb moet het zo hoog mogelijk doorvoeren om verticale doorstroming te verkrijgen .

Bij het spoelen van het sb niet vergeten het niveau in die kamer onder je doorvoer richting bwb te laten zakken anders zullen je matten te snel dicht zitten .

Bij de matten zou de doorstroming verbeteren wanneer er om en om een matala mat tussen zou zitten .
Zowel de beluchte als de onbeluchte matten hebben genoeg doorstroming. Het zit hem meer in de eerste twee kamers. Ik zal vanmiddag de opening na het bewegend bed nog groter maken.
RobinvdL

Bericht door RobinvdL »

IMG-20210918-WA0003.jpeg
Nogmaals de multitool in het filter gezet
Pomp draait nu op 50%
Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”