zuigmond of eh...wat is de naam?

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
BBEL

Re: zuigmond of eh...wat is de naam?

Bericht door BBEL »

Hallo koi1980,

Ik heb 18 jaar zo een vijver gehad met planten en een aantal goudwindes en siervisjes (geen koi) en altijd gefilterd
met een drukfilter. Dat gaat perfect. Ik heb altijd helder water gehad maar WEL een sliblaag op de bodem die elk jaar dikker werd.
Ik had een vijver van 8m³, maar tegenwoordig bestaan er al drukfilters die veel meer aankunnen.

Bij mij lag de pomp in de vijver, met de slang over de rand, en dat stoort. Ik ben ook beginnen zoeken naar een opstelling met een pomp buiten de vijver en een aanvoer via een wanddoorvoer. Je kan een doorvoer plaatsen met daarop een flexibele slang, daar bestaan goedkope aanzuigkorfjes voor zoals deze :
AD153-1-1-1-1.jpg
AD153-1-1-1-1.jpg (35.92 KiB) 110 keer bekeken

Wel opletten dat de aanzuigleiding minstens 20cm boven de bodem hangt. Als de pomp in de vijver staat, de pomp altijd op een verhoog van minstens 20cm.
Je krijgt zoveel afval in het water van afstervende planten dat er een sliblaag ontstaat. Vooral de opkuis van de waterlelie kon ik niet bijhouden :dash:
Die stond op het diepste punt buiten bereik, je moest telkens de vijver in om deze op te ruimen.
De eerste jaren merk je daar weinig van, maar als je pomp of aanzuiging op de bodem liggen gaan ze dichtslibben of kapot draaien. Ook je drukfilter kan daar niet mee om.

Dus als je bereid bent om de paar jaar eens 'de grote kuis' te doen in je vijver dan kan het wel.

Mvg,
Bert.
koi1980

Bericht door koi1980 »

Dus je doelt dat voor de skimmer een aparte pomp nodig is, die dan ook bvb naar de waterval gaat? Lijkt me zonde. Waarom geen pomp nemen met pakweg dubbel gerekende capaciteit (dat van die 10.000 liter/h kom ik nergens tegen, lijkt extreem veel) en dan met bvb een koppelstuk de 2 aanvoeren aan 1 zware pomp koppelen. Deze die ik aanhaalde kan de capaciteit van beide inputs verdelen zodat je bvb iets meer power aan de skimmer geeft.

Zeer grof gerekend kan die 15.000 liter pomp met verliezen ca 10.000l/h aan. Ik zou bvb 7000l/h kunnen voorzien voor de skimmer en de andere 3000l/h aan de andere (gewone) input. 3000l/h komt neer op 12.000 l/4h en dat komt in de buurt van de 15m3 vijvervolume. De skimmer zuigt bovendien evengoed zn deel van het water simultaan natuurlijk, samen voorzien ze de filter dus wel aan minstens 15m3/4h.

En als dat nog te nipt ik kan ik ook voor een pakweg 18.000 pomp gaan.

Maar misschien zie ik het te simplistisch :kez:
jocca

Bericht door jocca »

en wat voor filter ga je voorzien? Drukfilers die 10 à 15 kuub kunnen verwerken kosten al wat.
Iedere vijver is keuzes maken en die moet je maken waarbij jij u het beste voelt.
De piste die je nu wil doen is niet direct mijn voorkeur en heb ik ook niet direct ervaring mee.

een pomp in de vijver en idd met een sattelietaansluiting naar een skimmer gaan is zeker een optie,
je spreekt dat je alles nog kan regelen zodat het prima is, klopt ook allemaal.
bij 1 iets stel ik mij wel vragen, hoe ga je dit regelen... uw pomp lig op de bodem van uw vijver. Telkens je wat wil bijsturen mag je de vijver in of de pomp er uit trekken om aan een kraantje te draaien.

kijk ook es na welk type skimmer je gaat gebruiken, blijkbaar bestaan er een paar die een kleiner debiet nodig hebben (5 kuub) = ook wel mindere werking. Degene die meestal in vijvers gebruikt worden hebben 10 à 15 kuub nodig.
Alleen bij dergelijke grote waterverplaatsingen ga je ook een veel grotere drukfilter nodig hebben en als ik even kijk naar een drukfilter die 15 kuub kan verwerken dan zit je toch ook al aan een mooie kostprijs, in de prijsklasse waar je bijna toch wel een beter iets kan kopen (eventueel tweedehands).

Blijft ook de positie van de skimmer en waterval niet ok, als deze bij elkaar staan werkt dit niet. Skimmer en waterval staan beter haaks tov elkaar (rekening houdende met de windrichting - maw waterval naar links zetten is eigenlijk ideaal).
koi1980

Bericht door koi1980 »

ja die waterval, ik moet dat nog eens bekijken dan, moet niet perse daar al heb ik de elektriciteitsvoorziening wel al ingebouwd waar mn pomp+filter staat op plan.

Enig idee welk (type)filter of voorbeeld filter online ik dan wél zou kunnen nemen? Mijn voorkeur gaat sterk naar een ondergronds plaatsbare. Ik heb voorlopig steeds naar drukfilters helaas. Er bestaan ikweetniethoeveel types precies en bij die meerkamer-dinges wordt al snel over koi-rijke vijvers gesproken. Ik val zo precies tussen een kleine (-7000l) plantenvijver en een standaard koi-vijver met mijn 15m3. Moeilijk. En ik wil ook een uv lamp erin (volgens fora zou dat toch al snel een beest van 75w moet zijn). Een vortex (120mm) zou ik ook voor de hoofdfilter zetten, zeker gezien een deel van het water van de skimmer komt. zover ben ik dus al :dash:

Ik wil geen megalomaan project , maar wil inderdaad evenwel beter iets oversizen dan omgekeerd want heb schrik van binnen een jaar een drek-vijver te hebben, dus ik snap jullie redenering hoor. Dus liever een te grote filter met deftige uv lamp die de boel zo veel als mogelijk helder houdt dan achteraf gezever.

En als een paar visjes kunnen meehelpen de vijver schoon te houden en muggen op te vreten (proper houden klinkt me nog altijd contradictorisch want het zouden net de vissen zijn die de boel vuil maken met hun uitwerpselen, maar misschien eten die beesten veel rommel op ook, geen idee, ik weet even veel van vissen als van kernfusie), dan steek ik er enkele kleine in , geen probleem (dewelke, das een vraag voor later lol).
koi1980

Bericht door koi1980 »

Een deel van het filteren kan eventueel ok gebeuren in het gedeelte van 20cm dat met een paar cm verhoog is afgescheiden van het andere gedeelte en als soort plantenfilter moet dienen met enkel daar substraat (blauwe gedeelte). Daar komt in deze optie ook de waterval terecht. Inspiratie haalde ik in bijgevoegde fotos (2 verschillende projecten) waar men ook met een afzonderlijk substraat/planten gedeelte. Ik vind zo'n ondiep gedeelte met substraat ook esthetisch, dicht bij het terras. Nadeel kan zijn de slibvorming in blauwe gedeelte, i know.

Als ik ga voor onzichtbare filter lijk ik toch snel uit te komen bij een drukfilter. Die zou dan het watervalletje knn aansturen. skimmer en gewone aanzuiging op 1 pomp (pakweg 18.000 l/h zou moeten volstaan). In het andere geval moet ik werken met 2 pompen (1 voor filter en 1 voor skimmer) maar dus liever niet.

Vissen gaan er amper in zitten (vissen interesseren me weinig, en dat op een koi forum lol, maar eventueel een paar voor beestjes te vangen, stel stuk of 5 op 15m3) en veel waterplanten. Dit in combinatie met een vortex-->drukfilter-->UVC-->plantenfiltertje zou toch moeten volstaan de boel vrij helder te houden, zou ik denken.
Bijlagen
vb2.jpg
vb1.jpg
vb1.jpg (137.8 KiB) 72 keer bekeken
20210218_163941.jpg
Laatst gewijzigd door koi1980 op 18 feb 2021, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
jocca

Bericht door jocca »

de voorbeelden die jij aanhaalt zijn eigenlijk op het principe van een zwemvijver ... water wordt aangezogen en door de lavabak getrokken. Bij voorkeur wordt het water onderaan de lavabak toegevoerd in een holle ruimte waardoor het water zich een weg zoekt naar boven. Om dan via die kleine overloop terug te lopen naar de grote vijver.

Eigenlijk een gans ander principe dan wat je tot nu toe voor ogen hebt (en nog wat ingewikkelder :-D).

Ik zou mij eerst even goed verdiepen in de mogelijkheden om te gaan filteren, het is ook niet echt een klein vijvertje (20 kuub is al wat om helder te houden).
koi1980

Bericht door koi1980 »

15m3, geen 20. 15 is meer dan genoeg :lol:

Ja ik krijg er een punthoofd van :dash:
jocca

Bericht door jocca »

wat ik ook bedenk is dat je de waterval op die positie amper zal zien ... in een lavabak zetten ze vaak gele lissen (of toch planten die hoger worden) waardoor je die waterval niet meer zal zien.
koi1980

Bericht door koi1980 »

jocca schreef: 18 feb 2021, 16:55 de voorbeelden die jij aanhaalt zijn eigenlijk op het principe van een zwemvijver ... water wordt aangezogen en door de lavabak getrokken. Bij voorkeur wordt het water onderaan de lavabak toegevoerd in een holle ruimte waardoor het water zich een weg zoekt naar boven. Om dan via die kleine overloop terug te lopen naar de grote vijver.

Eigenlijk een gans ander principe dan wat je tot nu toe voor ogen hebt (en nog wat ingewikkelder :-D).

Ik zou mij eerst even goed verdiepen in de mogelijkheden om te gaan filteren, het is ook niet echt een klein vijvertje (20 kuub is al wat om helder te houden).
je doelt dan wss op een opstelling zoals bvb op een schema die ik online vond.
Bijlagen
moeras_verval.jpg
moeras_verval.jpg (24.08 KiB) 64 keer bekeken
de_matti

Bericht door de_matti »

Aaah zoals Jocca al aangeeft wil je meer een zwemvijver (of je erin gaat zwemmen of niet laat ik nog in het midden)
Uw ontwerp is zeer leuk en mooi. Ik hhop echt dat je hiermee verder gaat en ons van foto's blijft voorzien.

Persoonlijk ben ik geen fan van lava. Is ideaal om planten in te planten. Echter komt er ook veel fijne rommel mee. Je gaat uw lava dus zeer goed moeten afspoelen of er een ruimte onder voorzien om te spoelen

+ na x aantal jaar kan deze verstopt zitten en ga je er rekening mee moeten houden dat alles er weer uit moet.

Je blijft overtuigt van de drukfilter. Ok geen probleem, vraag wel zeker goed na of hij het fijn stof van de lava aankan. Anders ga je deze steeds moeten uitkuisen.

Ga je deze werken zelf uitvoeren of via een aannemer?
koi1980

Bericht door koi1980 »

zwemmen ga ik er niet in doen lol

Idee was plantenvijver waar insecten en amfebieen op af komen, maar wel vrij strak omkaderd met bvb overhangende blauwsteen enerzijds en terras (hout) anderzijds.

Hoofddoel is helder water, wat past bij een wat strakkere afboording. Hoe, dat maakt me weinig uit. Maar zou wel willen werken met een onzichtbare filter want de ruimte rond is vrij strak en een lompe bak van 1mx0.5m is geen zicht.

Wat ik zou kunnen doen na al jullie tips te hebben gelezen is alsnog skimmer en filter van elkaar te scheiden en een pomp te voorzien voor skimmer, en een pomp+drukfilter apart te laten (drukfilter kan dan wat goedkoper sinds die dan slechts ca 4.000l/h moet aankunnen (15 à 16 m3/4). Als ik daarmee veel miserie verhelp, why not. de skimmerpomp komt dan in de waterval, de filterpomp aan de boord van de vijver ergens dan.

Dat plantenfilterverhaal wordt een project op zich heb ik de indruk ivm proper houden. zal allemaal best wel mogelijk zijn en ik vind het erg gaaf er uit zien, maar ik maak de vijver zelf, is mn eerste vijver en het moet allemaal niet teveel boven mn petje beginnen groeien :kez:
jocca

Bericht door jocca »

goed inlezen,
die bak hoeft ook niet boven de grond te staan hé ... je kan perfect een put maken waar de filter in staat ... kuubke chappe er in, vloertje er in leggen en wanden in sandwichpanelen met daarop een dekseltje. Niemand die het moet zien.
Bedenk je gewoon zeer goed of mijn verhaaltje van een paar dagen terug zou wel eens werkelijkheid kunnen worden na een paar jaar bij u (positief bedoeld hé ;-).
koi1980

Bericht door koi1980 »

Ik dacht dat filter die waterval degelijk kan aansturen drukfilters moeten zijn, die zitten dus onder de grond
Die ander, bvb oeverfilter moet op zn minst met uitlaat boven waterniveau zitten (wss kan ik dat idd dan redelijk ondergronds doen) maar die zouden dan weer niet genoeg druk opbouwen voor een degelijk watervaldebiet. Een gravitatiefilter lijkt op basis van de opmerkingen hier reeds niet van toepassing wegens het feit dat men afraadt bodemdrainage te doen in mn plantenvijver. Een meerkamerfilter zou dan weer echt iets zijn voor echt grote vijvers met veel vis en weinig plant. Mijn vijver heeft amper vis en erg veel planten.

Desalniettemin, misschien een optie zo'n systeem als ik zo'n meerkamerbak voor mn pomp plaats (in dat geval dus droog) en de pomp een waterval doe aansturen. Een pakweg Auga Aquaflow 15000 of 22000 vijverpomp of (edit-geen link naar niet forumsponsors aub ;-)) zou meer als krachtig genoeg moeten zijn. De vraag is wel of door die filter ervoor de druk van de pomp kan verzilverd worden om de waterval nog voldoende te kunnen aansturen. want dat zou nu net het voordeel van een drukfilter zijn, dat er geen drukverlies optreedt en de pomp het water netjes omhoog kan duwen/persen.

Eenvoudig gezegd: mn combinatie pomp+'niet-druk'-filter (want jullie zij geen fan wegens beperkte mogelijkheden) moet een waterval van pakweg 50cm knn aansturen, en liefst moeten zowel pomp als filter onzichtbaar zijn. Meer vraag ik eigenlijk niet :Yahoo: :Yahoo: De skimmer is weggelaten in deze keten, die ga ik afzonderlijk aanvoeren zoals eerder al gezegd.

Wie weet kan ik die skimmer pomp voor de aanstuur van de waterval gebruiken. In dat geval is het filtergedeelte daar niet meer mee belast en hoeft een drukfilter geeneens meer.
Bijlagen
eee.jpg
koi1980

Bericht door koi1980 »

OK

Ik heb de indruk dat, als ik filter en pomp ondergrond wil, er niet veel mogelijkheden zijn.

Ik kom dus bij ofwel drukfilter ofwel gravitatieopstelling meerkamerfilter. Drukfilter wordt afgeraden (te licht, te onpraktisch, te....) dus veel mogelijkheden blijven niet over. Maar drainage voor gravitatieopstelling is een no go hier want gezien het concept van de vijver (plantenvijver) wordt drainage ten stelligste afgeraden ivm verstopt lake door plantentroep. Vraag is dus of een gravitatieopstelling kan zonder te werken met aftapping (drainage) op onderste punt vijver?

Maw, kan dat ook wanneer bvb via de rand op ca halverwege hoogte wordt afgetapt. De wet vd communicerende vaten leert dat de filter ook zo zal volstromen (zie mn schema), maar ik check hier even eventuele valkuilen (zoals niet genoeg debiet naar filter, alsnog te veel plantentroep naar filter, ....). Anders zou dit wel een goed compromis zijn.

Een skimmer verderop de vijver zal via een afzonderlijke pomp een watervalletje aansturen.
Bijlagen
20210223_174451.jpg
jocca

Bericht door jocca »

hoi,

dit kan zeker hoor,
zoals je aanhaalt gravitaire systemen hebben altijd hetzelfde waterniveau in de vijver als in de filter.
Naar debiet moet je geen schrik hebben, wel zou ik bv een 110 mm buis tussen uw vijver en filter steken (zo een wanddoorvoer van 110 mm kan je trouwens perfect en gemakkelijk waterdicht maken.
het zal echter wel een aandachtspunt zijn als je aanzuiging in het midden of onderaan of bovenaan steekt dat er geen planten in de buurt staan ... anders gaan die er wel in gezogen worden. Daarom dan skimmers op zich vrij interessant zijn, die gaan geen planten aanzuigen, maar enkel losliggende delen wegnemen.

Waarom 110 mm...?
wel je komt in een gans nieuw segment van vijveren terecht als je gravitair wil gaan werken ...
Waarom zou je niet bv overwegen om met airlift te gaan werken?
OK ik weet het ... alles begint wat ingewikkelder en groter te worden dan oorspronkelijk voorzien MAAR uw portemonnee gaat je dankbaar zijn.
Met airlift ga je nl maar een 50 watt verbruiken om uw vijver van stromend water te voorzien ;-) een vijverpomp verbruikt wel wat meer om hetzelfde debiet te halen. Bovendien zal jij met 1 airlift genoeg hebben.

Veel ingewikkelder is uw systeem eigenlijk ook niet, ipv 1 pomp ergens weg te zetten moet je nu gewoon een buis van 2 meter in de grond duwen.
Naar onderhoud en slijtage zijn airliften ook zeer betrouwbaar EN je krijgt er wat extra zuurstof door in de vijver.

Het enige wat je met uw opstelling nu moet doen (filterbak) is een filterruimte maken (kelderruimte), dit is wat graafwerk (maar moet je toch al doen voor de vijver) en een kuip maken. Wij hebben hier de wanden bv in sandwichpanelen gemaakt, in de vloer een chappelaag van pakweg 20à25 cm gedaan. Een afvoertje naar de riool (als je de filter moet spoelen is dit wel handig) of je kan gewoon een pompput voorzien waar je een dompelpomp in legt om het spoelwater weg te pompen richting tuin (planten). De plantenfilter kan je dan nadien netjes afdekken met een houten kap of terug in sandwichpanelen of zo.
Het is idd wel allemaal een beetje meer werk, maar je zal er zoveel meer plezier (en vooral controle over hebben).
De pomp voor de waterval kan je er ook meteen in zetten en dan staat alles direct mooi bij elkaar en vooral ... vrij droog.

Naar meerprijs valt dit allemaal bijzonder goed mee, je kan nl alles zelf doen en veel van die filterput kan je ook tweedehands op de kop tikken.
Maak de filterruimte ook wat groter ... je weet nl nooit wat er later nog volgt.

Ik zou ook wel even kijken of je de skimmer als nog niet via de filter zelf kan laten lopen. Ik weet niet of je de waterval ook in de winter zal laten lopen of als je die wil afleggen.
Met 2 schuifkranen ben je al gesetteld en kan je zelf bepalen of je de waterval gebruikt of niet. Door dit te doen ga je ook geen stilstaand water krijgen in de buizen.

Wat je wel moet doen bij een gravitair systeem is ervoor zorgen dat uw toevoerbuis naar de filter afgesloten kan worden dmv een schuifkraan hé, anders wordt spoelen van de filter wel wat moeilijk ... (ook de retour best ene voorzien).

ook de retour van de airlift moet je in 110 mm voorzien dan.
De diameter van de buis voor de pomp kan je ook best wat groter dan 50 mm nemen, zeker als je die eens vol open wil zetten kan 50 mm wat beperkend zijn.
Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”