zuigmond of eh...wat is de naam?

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
koi1980

zuigmond of eh...wat is de naam?

Bericht door koi1980 »

Heel eenvoudige vraag maar ik vind er zo weinig over.
Pomp met droog-opstelling, slang door de wand en aanzuiging via de slang in de vijver, maar.....:

1/ waar aanzuigpunt? Gewoon in de wand op bvb halve hoogte ofwel op een steen op de bodem los van de wand dus? Of op de grond zodat vuil wordt meeweggezogen (er zou evt een drukfilter aangesloten worden ook)
2/ moet aan de slang een soort zuigkorf voorzien worden? Ik vind bij de vijverwinkels amper assessors, misschien zoek ik op de verkeerde 'term'

(natuurvijver 15m3, amper of geen vis)

Thx
jocca

Re: zuigmond of eh...wat is de naam?

Bericht door jocca »

je kan het op 2 manieren doen,
je zal door uw vijverwand een doorvoer moeten voorzien. Je kan uw aanzuigslang/buis daar gewoon op aansluiten en zo laten.
Wel zou ik adviseren om met kleine rvs staafjes van 1 mm een soort roostertje te maken zodat kleine vis er niet door kan zwemmen.

Of je kan idd met een aanzuigkorf werken, de pompen van oase zitten in zo een korf en je kan daar sattelieten voor bij bestellen, misschien kan zo een satteliet wel soelaas brengen.

Of je kan met een omgekeerde bodemdrain gaan werken ook.
willem v d

Bericht door willem v d »

Ook al komt er bijna geen vis in zou een bodem drain wel een goede optie zijn.
In de winter gaan bladeren van de bomen vallen en lelie blad gaat afsterven. Hiermee wordt dit direct uit de vijver gehaald.
Ga je ook met zuurstof planten werken zal dit geen optie zijn omdat deze in de drain komen.
Een andere mogelijk heid is om een geperforeerde buis die op de bodem te leggen en via dit water pompen.
Ik zou wel een voorfilter plaatsen tussen je pomp en je vijver. Al is het maar een bezink bak of vortex.

Van waar de keus van een drukfilter?
koi1980

Bericht door koi1980 »

drukfilter wegens eenvoud en feit dat er amper of geen vissen in mn plantenvijver zitten (vijver ook maar 15m3). Wat is er mis mee misschien?
jocca

Bericht door jocca »

drukfilter is vrij gevoelig aan vervuiling ... maar als je dit wekelijks es nazien komt dit wel goed bij een plantenfilter.
Belangrijkste is als je vissen er in steekt je geen karperachtigen er in gaat steken, die woelen de bodem volledig om en zorgen op die manier voor veel vuil.

Een drain is op zich niet zo een strak idee als je met planten gaat werken.
Ik zou gewoon een doorvoer in de wand voorzien waar het water op aangezogen wordt.
Een drain zal verstoppen als je bv zuurstofplanten gaat aanzuigen.
de_matti

Bericht door de_matti »

Beste

Als je er geen vissen (koi of steur) in de vijver zou ik voor een doorvoer in de wand gaan. Je gaat dan niets van buizen/pompen zien liggen in de vijver. Wel opletten dat als je er toch een paar visjes in plaatst dat deze niet opgezogen worden. Eventueel een roostertje ervoor plaatsen.

Ivm die drukfilter. Het kan werken maar gaat veel onderhoud vragen (vrees ik) als in niet iedere vijver hetzelfde. Persoonlijk ben ik voorstander vaan een iets te grote filter als een te kleine filter. Drukfilters zijn meestal (te) klein uitgevallen. Maar dat is mijn mening en die komt niet altijd overeen met hetgeen hier beweerd wordt.

Anders moet je hier is een plannetje opladen zodanig dat we beter kunnen inschatten wat je juist wilt gaan doen.

Mvg
De_matti
mart-ang
Contacteer:

Bericht door mart-ang »

Als je door een slang wil aanzuigen , let dan op dat die dik genoeg is ( diameter )
Anders gaat het debiet zo snel naar beneden, en dan nog een drukfilter welke het debiet ook drukt

Misschien ben je dan beter af om de pomp in de vijver te leggen en met een slang/flex leiding Nasr je filter te gaan , tis maar een idee 👍
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping
koi1980

Bericht door koi1980 »

tja, pomp uit de vijver (droog) omdat dat hier al eens ergens sterk was aangeraden lol.

vijverschema zie bijlage.

pomp dacht ik aan aquaforte dm 8000 wat voor mn vijver (volgens de berekeningen met een verversing om de 2-3 uur) ruim aan capaciteit is dacht ik
filter aquaforte bf15000

Er waren er hier die zelfs geen filter nodig vonden wegens geen vissen (ok, mss 5 kleine om de muggelarven op te eten, de rest zijn planten)

Buis zou ik inderdaad dus in wand houden en aansluiting via pvc van pakweg 3cm diameter naar pomp 2m van de rand verwijderd. water gaat van filter via vijverrand (verwerkt onder rij blauwsteen) naar watervalletje van ca 50cm hoog (dus erg weinig hoogteverschillen).
Bijlagen
20210215_201400.jpg
mart-ang
Contacteer:

Bericht door mart-ang »

Misschien een idee om de filter dichter bij de uitstroom ( lees waterval ) te plaatsen ?
Hiermee verkort je de leidingen en daarmee de weerstand
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping
DenD

Bericht door DenD »

Op basis van je bericht ("misschien" een filter, leidingen, pompkeuze) toch maar even naar een ervaren vijverwinkel gaan met je plannen.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Oase trommelfilter - 430 liter filter met Bio-helix - 430 liter filter met japanse mat
koi1980

Bericht door koi1980 »

DenD schreef: 15 feb 2021, 21:10 Op basis van je bericht ("misschien" een filter, leidingen, pompkeuze) toch maar even naar een ervaren vijverwinkel gaan met je plannen.
lol, zou kunnen ja
Maar ik dacht, forums zijn er voor input te geven, niet 8) . Zo'n complex project is het nu ook weer niet (geen koi gedoe etc, very basic)
jocca

Bericht door jocca »

@koi1980 probeer dergelijke vragen mss te stellen in het topic dat je destijds begonnen bent,
dit zal een pak verwarring en miscommunicatie voorkomen.
Ik herken de vorm van de vijver en ik weet dat er al een vrij interessant topic over geweest is waar redelijk wat goede raad gegeven was waarmee je zeker verder kan.

ik heb het even opgezocht.
viewtopic.php?f=29&t=22581&p=346876#p346876

meeste raad dat je daar gekregen hebt komt toch wel overeen met wat hier in staat ;-),
en de ervaring leert ook, hoe meer mensen een mening kunnen geven hoe meer meningen je zal krijgen :-D (en laat dit net de sterkte van een forum zijn).

Nu ik terug uw plannen zie blijf ik erbij dat:
- een bodemdrain uitgesloten is voor u, die gaat meteen dichtzitten met planten
- uw aanzuiging van de pomp perfect kan met een eenvoudige wanddoorvoer
- ideaal is dat je uw aanzuiging ook kan doen dmv een sattelietschotel die je in de vijver legt
(=kort, kan je ook zelf maken, wel aanzuigdarm lang genoeg maken dat
je die jaarlijks 1 à 2x er makkelijk uit kan halen - daar gaan nl planten tegenaan gezorgen worden)
- pomp droog opstellen heeft de voorkeur en als het kan (weet niet of dit kan met drukfilters),
NA de drukfilter (anders wordt het vuil nog es vermalen als die eerst zit)
- gezien de afmetingen van de vijver (lengte) denk ik dat het geen kwaad kan om eventueel 2 plaatsen van aanzuiging te hebben
- een skimmer kan ook geen kwaad om ergens te voorzien (je wil niet weten hoeveel vuil er op een vijver beland - wat uiteindelijk gaat zakken)
- drukfilter ben ik geen voorstander van, te klein, te veel onderhoud, te weinig uitbreidingsmogelijkheden.

vijveren zonder filter ... alles kan, maar ik zou het niet aanraden, uiteindelijk vervuild de boel veel vlugger en heb je nergens controle over.

soms zijn de meest eenvoudige werken/vijvers net de meest complexe en al zeker als je een vijver wil met uitsluitend planten.
in sommige vijvers groeien de planten de vijvers uit, in andere verslijmen ze volledig en staat de vijver vol met draadalg na 1 jaar ;-).

Grind op de bodem zou ik afraden, als je ooit es moet de boel uitkuisen is dit 1 bron van frustratie (je kan er niet zomaar ff in gaan schuppen of stofzuigen. Ik zie er bv ook de meerwaarde niet van in.
de_matti

Bericht door de_matti »

@jocca

Ok nu ben ik ook weer helemeel mee. ik had het plan niet herkent :oops:
gelukkig jij wel

Beste koi1980,
Gezien de lengte tussen vijver en pomp/filter (4 meter of 10 meter) is mij niet duidelijk waar de doorlaat nu in de wand gaat komen vrees ik dat je ook wel rekening gaat moeten houden met veel verlies in de leiding. Als je 10 meter water wilt verpompen (al dan niet eerst door de drukfilter) + dan nog eerst 4 meter (in het beste) geval gaat willen aanzuigen ga je je zeker moeten laten adviseren welke pomp je best neemt.

Zoals hier reeds aangegeven waarom zet je de filter niet achter de waterval? Je gaat zo veel meer rendement hebben van uw pomp.

Drukfilter (ook al is het niet voor een vijver met vissen in)... ik weet het niet. Vroeg of laat geraakt er wel een visje in. bv van vrienden die er eentje meebrengen...

PS wel een mooie projectje, gaan we volgen. Als je nog vragen hebt, vuur maar af zou ik zeggen
koi1980

Bericht door koi1980 »

thx voor al feedback!

Ik heb bijgaand schema in hoofd, met dus pomp in vijver (de één zegt pomp in vijver, de ander best eruit, dus de meningen zijn serieus verdeeld, dus ik kies in)

Heb pomp Hazelock aquaforce 12.000 met 2 ingangen, ideaal om een skimmer toe te voegen lijkt me (ik zou voor zo'n Oase aquaskim 40 of zo kiezen, een verticaal model met toevoer via slang naar pomp). De skimmer situeert zich helemaal rechts ivm windrichting. De pomp vrij ver naar links, ver weg van waterval.

Diepte pomp ca 75cm diep. Ruim uitgerekende pomp (12m3/h - 5m hoogte) wat voor mijn vijver van 15m3 en pakweg 16m leiding en een bocht of 2 en een opvoerhoogte van ca 1.3m ruim zou moeten voldoen (na berekening van verlies kom ik op een ververs-snelheid van 1.5 uur dus ik zit nog ver af van mijn beoogde 4 uur. Zelfs met die skimmer en filter zou de capaciteit moeten volstaan, niet?

Filter? hmm ....als ik dan geen drukfilter mag neem, zal ik iets anders moeten zoeken. ik wil het wel niet te zot maken (meerkamerfilters, gravitatie-dinges, en weetikwatnogallemaal). Ik heb geen koi's en zo en oorspronkelijk doel was om het basic te houden. Straks zit ik met zwemvijver met tig pompen en tig filters en 25 buizensystemen doorheen mijn tuin. Ik ken dat :dash:

ik wil het aantal doorsteeks ook beperken want is een aarden rand, dus fragiel.

Grind, hoeft niet voor mij, maar dan moet ik elke plant in mand stoppen niet? Dacht van substraat te plaatsen op 50cm gedeelte bvb en niet in dieper gedeelte.
Bijlagen
Clipboard01.jpg
jocca

Bericht door jocca »

hoi,

zoals ik het nu zie zal de skimmer weinig tot geen effect hebben, de waterval zal het vuil wegduwen weg van de skimmer.
Vraag is ook of de skimmer wel optimaal zal werken , ik dacht dat een skimmer om goed te werken al een 10 kuub/uur nodig heeft aan waterverplaatsing (je moet dat ding naar beneden trekken en water effectief wegzuigen).

Ik snap uw redenering wel dat je het niet te ingewikkeld wil maken en het "maar" een plantenvijver is, maar eigenlijk is dit misschien wel de moeilijkste vijver om te maken. Uw waterwaardes moeten perfect in evenwicht zijn om ten eerste de planten goed te laten groeien, maar net niet genoeg voedingsstoffen om geen draadalgen te krijgen.
Ik heb menig vijvers al gezien die voorzien zijn van een onderbemeten filter en die ook op planten willen filteren maar waar na 2 jaar meer draadalgen dan wat anders in zitten.
Het is niet omdat de vijver gewoon in de aarde zit dat je geen zijdrains of doorvoeren kan maken, mits de nodige zorgen kan je dit gemakkelijk doen.

En last but nog least, nu een paar extra buizen in de grond voorzien is echt de kost niet, maar bespaard je nadien wel een pak miserie en kopzorgen om alsnog aanpassingen te doen.

Mijn persoonlijke mening? Er stond hier onlangs een prima filter te koop voor ocharme 125 euro, waar je perfect uw pomp op kan laten aansluiten (droogopstelling) en die de vijver voldoende ging filteren.
Voorzie ook een plaats om een UV-lamp (liefst dompel-uv), groen water waar je niets in ziet ben je nl vrij vlug beu.

Grind op de bodem zou ik idd niet doen en planten moet je apart in mandjes steken met elk wat grind in. Na verloop van tijd zal dit zowiezo gaan uitgroeien en zoeken de planten wel hun weg en standplaats waar ze zich het prettigste voelen.

Waterlelie kan je gewoon in een grote plantenkuip steken met wat kleigrond in.
Waterpest en andere zuurstofplanten volstaan om gewoon een bundeltje van te maken en de verzwaren met een steentje. Indien de watercondities goed zijn zal dit automatisch wel gaan groeien.
Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”