Peter : Nieuwe zwemvijver met vissen in filtergedeelte

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Plaats reactie
Peter84

Peter : Nieuwe zwemvijver met vissen in filtergedeelte

Bericht door Peter84 »

Goedemorgen,
Binnenkort zouden we beginnen met de aanleg van een vijver. De nadruk ligt evenwel op zwemvijver (9mx3mx1.6m). Het zou wel de bedoeling zijn om in de hoger gelegen plantenfilter/moerasfilter (6.5mx1.4mx1.2m) een aantal (niet plantenetende) vissen te laten zwemmen. Voor de zwemvijver zou er bodemdrain (met beluchting) en twee skimmers geplaatst worden. Via buis 110 zouden skimmers/bodemdrain, op basis van graviteit, naar een boogzeef worden geleid. Het water zou ook nog een UV-behandeling krijgen en daarna, via circulatiepomp, naar de hoger gelegen plantenfilter worden gepompt. Via up-flow principe zou het water dan de bio filter passeren en via waterval terug naar de zwemvijver gaan. Capaciteit van zeef en pomp zouden worden gedimensioneerd om het volume van de vijver elke twee uur te verpompen. In de moerasfilter zou er gravé komen, samen met planten en beperkte hoeveelheid vissen.
Ik weet niet of dergelijk concept realistisch is en welke denk en conceptfouten ik allemaal maak? Hoe dik moet de laag gravé zijn? Ik weet ook niet wat de minimale diepte is die de vissen nodig hebben en hoe diep planten kunnen worden aangebracht. Zal er nog voldoende werking zijn van de plantenfilter als er vissen in zwemmen? Het zou leuk zijn mochten jullie uw expertise willen delen met opmerkingen, commentaar en tips, waarvoor dank. Gr. Peter
Schets vijver
Schets vijver

Marcje
Contacteer:

Re: Peter : Nieuwe zwemvijver met vissen in filtergedeelte

Bericht door Marcje »

Hoi Peter,

Welkom bij de koivrienden

1 drain is te weinig volgens mij en zou er minstens 2 voorzien.
Zowel de drains als skimmer afzonderlijk naar de zeef laten lopen zodat er een mogelijkheid bestaat om deze leidingen te spoelen.
U spreekt van gravé, maar bedoelde u lava, want lava is een poreus materiaal en beter voor bacteriegroei
Ook een spoelruimte voorzien onder de lava
Ik lees dat het filter 120cm diep is, dus 20cm spoelruimte , 60 à 80cm lava , dan blijft er niet veel meer over voor de visjes , maar het kan als u een zone voorziet waar de eventuele goudvisjes de diepte kunnen opzoeken :wink:

Groetjes
marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

Peter84

Bericht door Peter84 »

Dag Marc,

Dankuwel voor uw bericht en hulp. Ik zal dan twee drains voorzien in plaats van een. Dat is een verwaarloosbare kost ten op zichte van de totale projectkost.
Ook de plantenfilter zal ik dan wat dieper maken (1.60m). Zo blijft er inderdaad meer plaats over voor de vissen.
Omdat niet iedereen hier een grote fan is van lava, had ik een andere gesteente in gedachten. Ik zal dat nog eens bekijken.
Gr. Peter

Natal

Bericht door Natal »

De afkeer van lava zit hem niet zozeer in het gesteente, wel in de manier waarop de filter opgebouwd wordt. Voorzie onderaan voldoende bezinkruimte met een drain zodat je die filter kan spoelen. En daarboven een laag lava van 60 cm. Meer is echt niet nodig. Eventueel kan je er ook nog beluchting onder voorzien. Naar mijn mening kan je daarmee gerust over lava filteren.

ENkel een put vol lava gooien is een goeie filter voor een paar jaar, maar daarna begint de ellende. Opgestapeld slib onderaan is een bron van bacteriën en miserie. En die put leeg scheppen ... :kez:

Als je die lava vervangt door een ander gesteente blijf je met dezelfde ellende zitten. Ik denk dat lava door zijn poreusheid dan een beter gesteente is.

jocca

Bericht door jocca »

vergeet die lava ...
zelfs in een pak van 60 cm op elkaar gesmeten met een holle ruimte onder en een flinke hellingsgraad ...

lava gaat na verloop van tijd poreus worden en verzanden, 1 probleem ... die laag zorgt voor een haast betonlaag op de bodem van de plantenfilter die je nooit in uw drains kan krijgen ...
ook gaat lava vrij vlug verstoppen, hier hebben we een een 4 à 5 jaar gehad, de boel begon dan reeds volledig dicht te zitten.

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Buiten wat er reeds is aangehaald over de lava zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden.
6,6 x 1,4 x 1,2 ( de plantvijver ) met water verplaatsing van 27 m³/uur ( de inhoud /2 )
als er geen vorm van waterkeringen in die filter geplaats worden dan gaat er in het linkse gedeelte naast de waterval en het rechtse gedeelte
van de waterval ( nog meer ) dode zone's gecreeerd worden. de waterstroom zoekt de kortste en minst weerstand biedende weg om aan die waterval te komen.
Ook een waterval van 27 m³ gaat enorm waterverplaatsen waardoor er vissen gewoon over de waterval mee in de zwemvijver geraken.
Als in het eerste plan het water in het pf maar 40 cm diep zou zijn is dat ideaal voor reigers.
De filterlaag in het PF gaat zo een 40 tot 80 cm onder water komen wat eerst en vooral een aangroei van algen en wieren gaat veroorzaken.
Ook zie ik daar op die diepte niet direct planten in staan ( buiten een waterlelie )
Om ruim 50 m³ water vrij te houden van larven, insekten en wat er nog al in water leeft zal ook een opgave worden.
Ook is een zwemvijver voor mensen een ander concept dan een visvijver. ( helder water betekent niet dat het drinkbaar is voor de mens....)
Tot slot nog een waarschuwing wat betreft drains in een zwemvijver:
Onderschat de aanzuig van het water en de toenemende druk van het water er boven als er om een of andere reden iemand met zijn hand in die drain zou komen om bv een speeltje te grijpen dat daar naartoe gezogen is......

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

jocca

Bericht door jocca »

die waterdruk valt nog mee hoor guyke ...
stel dat je 25 kuub per uur wil verpompen en je hebt 2 à 3 drains en een skimmer dan heb je maar een verplaatsing van een 8 kuub per drain, zelfs al zou dit stijgen naar 15 kuub dan nog kan je hierdoor niet vast gaan zitten hoor. Je voelt het wel, maar vastgezogen worden, nee, hiervoor verpomp je nog veeeel te weinig.

De opmerking van de plantenfilter, vissen en diepte is wel juist, veel planten kunnen idd in die diepte niet meer staan. Ik denk dat het een keuze zal maken worden tussen de 2 ...
als moet ik wel zeggen dat we hier elritsen hebben die in de plantenfitler het prima naar hun zin hadden (met 15 cm water maar boven de lavastenen ...), wel konden ze tussen de bakken dieper zwemmen als ze dit wilden.

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

@ Jocca

ik ga hier in de eerste plaats wel voort op de voorstelling van deze zwemvijver met maar 1 drain
Mijn schoonbroer heeft eens vast gezeten in een drain ( gelukkig met duikpak ) en daar zat maar 6000 liter verplaatsing op.
Het is zoals een stofzuiger, eens er een vacuum in de buis ontstaat staat er in deze voorstelling 0,16 Bar druk op die drain.
En ook wat die flow betreft wat gaat er door de buis bij een flusch?
Ik heb maar een waarschuwing willen meegeven. Een ongeluk ligt dikwijls op een klein plaatsje.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

Peter84

Bericht door Peter84 »

Goedemiddag allemaal.
Eerst en vooral hartelijk dank voor jullie hulp met ervaringen en veel goede raad.
Zal zeker nog extra (individule) drains bijplaatsen. Aan stilstaand water in de dode hoeken had ik ook helemaal niet gedacht.
Misschien kan ik hiervoor extra lucht voorzien in de PF?
En vissen en zwemmen combineren is ook niet zo evident zoals nu blijkt.
Ik zal het allemaal nog eens bekijken en aanpassen.

Nogmaals dank voor de hulp.
Gr. Peter

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”