Mijn eerste koivijvertje
-
Re: Mijn eerste koivijvertje
Nog beetje vijver aankleden in japanse stijl nog een paar lagen en kunnen het ophangen
Hallo,
Van 8 naar 30 kubiek is wel ineens goed doorbouwen.
Succes met de vergrote vijver.
Mvg
Guyke
Van 8 naar 30 kubiek is wel ineens goed doorbouwen.

Succes met de vergrote vijver.
Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
-
Nu nog de filter nog voorzien van grote trommelfilter en van 1 naar 2 airlifts en van 3 pompen naar 1 pomp voor de trickle en elentriekfactuur zal ook een stuk aangenamer worden
Hallo,
Hopenlijk alles goed doordacht want wat ik hier lees zijn het toch kostelijke ingrepen door deze aanpassingen.
Succes en geen te pijnlijke rug.
Mvg
Guyke
Hopenlijk alles goed doordacht want wat ik hier lees zijn het toch kostelijke ingrepen door deze aanpassingen.
Succes en geen te pijnlijke rug.

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
-
Das waarom ik het verander,moet niet graven enkel een put voor de 2de airlift . beton ligt al gegoten op 80 cm onder waterniveau in de filteruimte dus meerkamer enkel op de betonzetten (staat nu nog 40cm hoger op blokken) en ibc vat met de japanse matten ook verlagen en 2 in en uitgangen maken. Dan ibc met 2 toevoeren naar airlift en meerkamer ook naar de andere airlift en 3 de lijn naar bewegend bed en dan pompgevoed naar trickle filter gelijk ik nu in mijn hoofd heb maar moet nog uittekenen en ga da juist zien hoe of wat
-
Na veel lezen over de verschillende trommelfilters heb ik toch besloten om er geen te zetten wat ik allemaal lees en hoor van elektronische storingen en dergelijke met die motoren en sensors wil het niet gedroomd hebben dat ik savonds thuiskom met een halve vijver dus nu alles veranderd in de volgende opstelling.
Vijver is 25000 liter ( nog eens alles goed opgemeten en uitgerekend) 1 drain half toe en 1 skimmer op eerst filterlijn door de zeef dan pomp naar beadfilter eb 60 met bypass (voor het fijnste zweefvuil er zeker uit te halen) dan naar grote 3 kamerfilter waarvan 2 kamer belucht zijn en daarna door ibc vat met in totaal 20 vierkante meter echte japanse matten, en zo weer de vijver in. Dan 2de filterlijn bodemdrain en skimmer naar 440 liter vortex daar dubbele doorgang van 110 mm naar de collectorbuis, daar de airlift voor meer stroming in de vijver en nog een extra doorgang in de collectorbuis gemaakt voor een extra pomp die de trickle van water voorziet, in de trickle zit eerste laag 30 liter biocerapond,
In de 2de laag 48 lotus rood bacteria house en in de 3de laag nog eens 30 liter biocerapond. En dit gaat via een waterval terug naar de vijver voorlopig zit er een dompeluv van 40 watt in de meerkamerfilter doe bijna aan haar uren zit en word die vervangen door een 55 watt super uv almagaam lamp die in de ingang van de zeef gaat hangen.
Denk voor 21 koi van 20 tot 65 cm dat dit zeker genoeg filtercapaciteit zal hebben
Vijver is 25000 liter ( nog eens alles goed opgemeten en uitgerekend) 1 drain half toe en 1 skimmer op eerst filterlijn door de zeef dan pomp naar beadfilter eb 60 met bypass (voor het fijnste zweefvuil er zeker uit te halen) dan naar grote 3 kamerfilter waarvan 2 kamer belucht zijn en daarna door ibc vat met in totaal 20 vierkante meter echte japanse matten, en zo weer de vijver in. Dan 2de filterlijn bodemdrain en skimmer naar 440 liter vortex daar dubbele doorgang van 110 mm naar de collectorbuis, daar de airlift voor meer stroming in de vijver en nog een extra doorgang in de collectorbuis gemaakt voor een extra pomp die de trickle van water voorziet, in de trickle zit eerste laag 30 liter biocerapond,
In de 2de laag 48 lotus rood bacteria house en in de 3de laag nog eens 30 liter biocerapond. En dit gaat via een waterval terug naar de vijver voorlopig zit er een dompeluv van 40 watt in de meerkamerfilter doe bijna aan haar uren zit en word die vervangen door een 55 watt super uv almagaam lamp die in de ingang van de zeef gaat hangen.
Denk voor 21 koi van 20 tot 65 cm dat dit zeker genoeg filtercapaciteit zal hebben