Hybride zwemvijver

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
jocca

Re: Hybride zwemvijver

Bericht door jocca »

met airlift kan je niet direct een niveauverschil overbruggen, een paar cm verschil en je verliest meteen een pak debiet.
retour van de airlift steek je altijd 10 cm onder waterniveau (zo vang je eventuele verschillen in de collector op.
In uw geval zou je de airliften ook in de plantenfilter zelf kunnen steken, maar dan moet je de plantenfitler lokaal wel dieper maken (bv 170 cm, kan je liften van 140à150 cm gaan gebruiken).

van airliften zelf zijn een paar mooie instructievideo's te vinden hoe je ze maakt en ook de ideale hoogtes kan je terugvinden op het forum hier.
Filides

Bericht door Filides »

De airliften zullen dus niet lukken, moerasgedeelte is ook bedoeld als buffer om het zwemgedeelte constant op peil te houden.
Maar ik heb wel geleerd dat de wachtkamer voor het moerasgedeelte een must is. Volgens wat ik hier gevonden heb op het forum plaats ik die crielzeven schuin met onderaan een beluchter die de zeef proper houdt. Wat gebeurt er dan met het vuil, blijft dat rondzweven of bezinkt dat, en hoe haal je het er dan uit?
Wat bedoel je met drains in het moerasgedeelte, is dat een drainagebuis onderin?
Ik kan een foto nemen van mijn kiezels die 15 jaar in het moerasgedeelte hebben gezeten, je kan zien dat er slib in eit, doch totaal niet dichtgeslipt.
Bijgevoegd schematische voorstelling moerasgedeelte, en vordering der werken
3511C86C-ED59-4FFC-BD57-F7C4F68DCB53.jpeg
3511C86C-ED59-4FFC-BD57-F7C4F68DCB53.jpeg
Filides

Bericht door Filides »

73B1557F-27F2-45A8-9F37-056E8F4A55EF.jpeg
73B1557F-27F2-45A8-9F37-056E8F4A55EF.jpeg (70.71 KiB) 348 keer bekeken
jocca

Bericht door jocca »

crielzeven zitten omgekeerd heb,
je heb ze nu ondersteboven gestoken,
je moet die bovenaan de waterlijn voorzien.

hierbij wat foto's + waar je ze meteen kan aankopen + de houders.
Ik zie dat je 20 kuub wenst te verpompen (wat wel zeer weinig is bij zo een mega vijver ... ik dacht dat je richting de 40 à 50 kuub ging gaan)
met een zeef van 300 micron ga je het grove vuil netjes tegenhouden en kan je per zeef 10 kuub erdoor trekken.
In uw geval (met 20 kuub) dus 2 zeven van doen.

Ik zou die ontvangstkamer ook groot genoeg maken om desnoods later een trommel of iets anders in te kunnen plaatsen.
Het is nu even wat rekenwerk maar bespaard je later veel moeite.

Ik zie ook dat je vlot aan het bouwen bent, maar persoonlijk zou ik eerst de plannen op orde stellen want ... in een ontvangstkamer steek je toch best een drain, hier zal nl een pak vuil samenkomen ...
Zonder drain wordt het een jaarlijks zeer vuil werkje om dit leeg te maken.

Ik herhaal het graag nog even .. 1 meter kiezel ... 20 meter lengte ...
liever uw rug dan de mijne, dit zijn vele tonnen stenen en vroeg of laat moet het er terug uit.
de meerwaarde van zo een pak kiezels ontbreekt mij eerlijk gezegd een beetje.
Dominique
Contacteer:

Bericht door Dominique »

Prachtig ontwerp, serieuze investering.
Dit vraagt toch wat diepgaander advies als ik het plannetje bekijk.

Een zwemvijver is een waterpartij in de tuin waarin je in goed weer kan 'zwemmen'. Hoe ga je de bodem vrij van vuil houden? Hoe ga je stroming creëren? Wat ga je doen tegen de gladheid van het bad? Wat als je ooit wil verwarmen?

Het kan eenvoudiger, minder technisch doch met meer rendement
Koivijver - Zwemvijver - Chloorvrij zwemmen - Alles Voor De Vijver
Filides

Bericht door Filides »

Daarom ben ik hier op het forum, he, om bij te leren. Maar ondertussen gaat de bouw natuurlijk ook door, ik denk dat de basis wel goed is, tot slotte had ik al 15 jaar een zwemvijver, waar bij warm weer het water idd groen werd, doch nooit een uv lamp gebruikt, en ik verpomte slechts een 3000 tal liter per uur voor een inhoud van 35.000 ltr. niet vergeten dat mijn water niet zo zwaar belast wordt als in een koivijver, mijn visjes leven van wat ze in de natuur vinden.
Hoe zou ik de vijver technisch eenvoudiger kunnen maken, ik vind het nu al zeer beperkt als ik die opstellingen hier zie.
ik dacht mijn wachtkamer 1*1*1meter te maken, volstaat dit? kan ik met een vuilwaterpomp deze kamer niet enkele keren per jaar leegzuigen?
Betreffende de naar schatting 20 ton keitjes; met een graafmachientje haal je dat er vlot weer uit hoor, en zoals gemeld, ik had tot nog toe geen probleem met mijn veel kleiner moerasgedeelte in mijn oude vijver. wel enkele keren per jaar geel lis snoeien. Ik zag het systeem van avg met bakken op stellingen, doch volgens mij is er veel oppervlakte nodig voor de huisvestiging van bacterieen. en voor verdere mechanische reiniging. in het centrale gedeelte zou ik wel zoiets kunnen fabricern
in mijn pompput zou ik een dompel uv lamp hangen (weer iets waar ik het bestaan niet van kende), maar ik las dat ik die moet afschermen. dat zoek ik nog verder op.
bedankt voor al jullie raad en suggesties, ik hou er zeker rekening mee.
Filides

Bericht door Filides »

@jocca: de foto s en info zaten er niet bij, kan je ze nogmaals zenden? Thx
Wat is een drain in de wachtkamer? Een afvoeropening in de bodem ? Ik kan er me moeilijk iets bij voorstellen.
bazzio

Bericht door bazzio »

Inderdaad een aansluiting in de bodem van de bak naar het riool met een afsluiter ertussen.
Filides

Bericht door Filides »

76491

Bijlage verwijderd en foto gedraaid toegevoegd.
Fred
Filides

Bericht door Filides »

oei, zo diep steekt de riolering hier niet, zal dus toch met een pomp moeten gebeuren
Geert666

Bericht door Geert666 »

Wat een project...en dat op enkele kilometers van mijn woonst...

Ik blijf het volgen.
Zwemboy

Bericht door Zwemboy »

Ik heb je een klein filmpje gemaakt van mijn aitlift met een opvoer hoogte van 10 a 12 cm. Naar mijn idee nog zat flow flow met een 40l luchtpomp

Filides

Bericht door Filides »

Dat ziet er een stevig debiet uit. Hoe diep zit die airflow, welke diameters? Momenteel denk ik aan een vijverpomp van aquaforte, uitgang 110, 135 watt en 26000 ltr , lijkt me ook zuinig.
Zwemboy

Bericht door Zwemboy »

Stijgbuis van 110 en 170 cm diep.
Filides

Bericht door Filides »

Ik heb dan toch maar besloten om via een vijverpomp te werken, type aquaforte 135 watt en 26000 ltr waterverplaatsing. Daarmee kan ik zonder veel verlies de 10 cm overbruggen.
Betreffende moerasgedeelte heb ik al wat ik vond en als reacties kreeg eens laten bezinken, en ga voor een tussenoplossing: na de wachtkamer gaat het water over de keitjes, maar de drainagebuis leg tussen betonblokken met betonplaten op, zodat er een holte is waar eventueel slib kan neerslaan zonder de drainagebuis te verstoppen . Kan ik later eventueel met de rioolrat en vuilwaterpomp reinigen. Dan komt de pompkamer met bovenvermelde pomp . Enklel waar ik dompel uv plaats weet ik nog niet goed, best in de wachtkamer tss het vuil of in de pompput? En hoe realiseer ik dat praktisch, zodat het water toch langs de lamp moet passeren?
Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”