Hybride zwemvijver

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Filides

Hybride zwemvijver

Bericht door Filides »

Graag stel ik mijn nieuwe project voor, al is het niet direct een koivijver. Maar nergens vond ik zoveel knowhow over filtersystemen, airlifts (wist zelfs niet dat zoiets bestond), debieten, diameters,....
Mijn bestaande zwemvijver legde ik een 15 tal jaren geleden aan met zeer beperkte middelen, zelf uitgegraven met vrienden, en bevatte zo'n 40 m3, met 2 moerasgedeelte, diepte was met moeite 100 cm.
Door snelle opwarming op warme dagen had ik regelmatig last van een plotse groene vijver en veel drijf algen, waardoor de zin om te zwemmen nog maar klein was.
Omdat ik het niet langer kon aanzien, besloot ik het deze keer serieus aan te pakken met een echte kraanman en zo... :Hyper:
De grondplaat gieten en polieren ging ook vlot, maar nu komt het echte werk: pompen en leidingen uitdenken en tekenen. Ik hoop dat ik hiervoor ook op jullie kan rekenen, zodat ik jaren plezier kan beleven van een goed werkend systeem waar ik fier op kan zijn.
Bedoeling is een zwemgedeelte van zo n 70 m2, diepte 140 a 145 cm ( dus kleine 100.000 liter) dat overloopt in een iets lager gelegen moerasgedeelte waar de vissen zwemmen in ongeveer 20 m2 met een diepte van ongeveer 1 meter, dus 20.000 liter. De overloop zal fungeren als skimmer, maar gezien de lengte van de scheidingsmuur (19 meter)dacht ik op 3 plaatsen de muur telkens over een 50 tal cm iets lager te maken(2tal cm), zodat bij te weinig debiet ik deze plaatsen kan openen en meer skimmer effect bereiken.

Om deze keer niet teleurgesteld te zijn voorzie ik het zwemgedeelte ook onmiddellijk van zwembadskimmers en inspuiters, zodat ik desnoods in het zwemgedeelte het water enkele cm laat zakken en over een, indien nodig, later aan te leggen zwembadfilter laat lopen .
Graag had ik hulp van jullie gehad om dit alles uit te denken, mijn budget laat helaas ook geen te dure installaties toe, en graag had ik alles zo energiezuinig mogelijk gemaakt.
Het filteren van mijn oude zwemvijver ging over simpele keitjes, en dat werkte zeer goed, de 60 vissen die ik eruit heb gehaald waren het ermee eens. Nu dacht ik wel ook uv lampen te gebruiken. Graag jullie ervaringen... :?: :idea:
IMG_1552.PNG
IMG_1552.PNG (245.56 KiB) 302 keer bekeken
Plan
Plan
IMG_1551.PNG (236.13 KiB) 302 keer bekeken

Filides

Re: Hybride zwemvijver

Bericht door Filides »

C36A7B96-BF91-4931-AA68-78BFCD2D5056.jpeg
B0F4E65F-60FA-434D-96A2-503BD0BD1BCD.jpeg
Oude toestand
Oude toestand

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

;OK; Dit wordt weer een project om goed te volgen.
Je hebt geen bodemdrains voorzien?

altena vijver

Bericht door altena vijver »

Wauw :shock: wat een afmeting!!

Ik zou graag je opzet van het techniek gedeelte zien om met je mee te denken
vr gr Roy

Filides

Bericht door Filides »

Bodemdrains heb ik niet voorzien omdat ik nachtmerries zou krijgen dat er een lek ontstaat waar ik niet meer aan kan, in het zwemgedeelte zou eventueel een robot wel de bodem proper houden indien nodig.
Indien de filtering over het moerasgedeelte loopt, zal er dus enkel via de skimmermuur water afgevoerd worden, indien over een zwembadfilter zou het langs 3 skimmers gaan, ik Twijfel of ik ook geen lager afzuigpunt zou voorzien.

In het moerasgedeelte zou een drainagebuis 100mm met geotextiel op de bodem liggen onder de keitjes, en naar een pompput leiden. Oorspronkelijk dat ik met een gewone vijverpomp, doch mss kan een airlift efficiënter zijn?
@attena :
Qua techniek planning was ik nog niet veel verder geraakt, buiten dat ik zeker ook een uv lamp wil integreren. Ik las op het forum dat er dompelbare lampen bestaan, mss gecombineerd met de airlift?
Diameter van de buizen is voor mij ook nog een groot mysterie, de zwembadskimmers hebben een uitgang van 60 ik dacht die in serie op een buis van 75 aan te sluiten. De terugkerende 6 inspuiters dacht ik eveneens in serie op een 75 aan te sluiten. Voor het moerasgedeelte zou ik eventueel nog een grotere diameter gebruiken om zo weinig mogelijk rendementsverlies te hebben., maar als ik op het forum lees van 110 en 120, moet ik toch eens slikken

Ed

Bericht door Ed »

Dit gaat weer iets speciaal worden , we volgen de werken ;OK; :good:
Grtz: Ed
LACHEN EN ZONNESCHIJN DOEN WONDEREN

willem v d

Bericht door willem v d »

Wat is de nachtmerrie aan een bodem drain?
Je hoort zelden dat er een.lek raakt.
Maar als u de bodem af laat lopen op 2 tot 5 cm per meter en op het laagste punt een wand door voer maakt ofwel een zijdrain, dan zal dit behoorlijk veel schoonmaak tijd besparen.
Bouwers van hdpe vijvers maken al jaren gebruik van zijdrain.
Ik weet niet hoe u de vijver gaat bekleden, maar als voor polyester gaat is it ook goed te maken.

WimB

Bericht door WimB »

Mooi project.
Welke vissen wil je houden in het moeras gedeelte?
Ik snap dat er in een zwemvijver niet echt nood is aan bodemdrains.
De vervuiling is ook veel minder groot dan in een koivijver en je kan het met stofzuigen/of robot proper krijgen. Wel heb je het risico, omdat de zwemperiode, zonder verwarming, hier relatief kort is, dat je daar een visje in steekt, en dan nog eentje, of er komen visjes in via plantengedeelte en dan pas begint miserie daar zwemvijver niet gemaakt is als visvijver...

Filides

Bericht door Filides »

Super, die reacties.
Ik geloof wel in de meerwaarde van een bodemdrain, doch dit maakt alles technisch ook veel moeilijker. Bij een koivijver zal het wel een must zijn, gezien de omvang van die beestjes, en natuurlijk bijhorende voedselverwerking :)
De afwerking van het zwemgedeelte zal gebeuren met polyester ( vinylester om precies te zijn), het moerasgedeelte in epdm. Visjes in het moerasgedeelte zijn momenteel goudbaarzen, doch die zijn vrij moeilijk te spotten.
Om het zwemseizoen te verlengen voorzie ik verwarming middels zwarte Tyleenleidingen die op de carport komen, dit zou zo n 3000 meter leiding van 12 mm worden, en via een afzonderlijke pomp en temperatuursensor.

jocca

Bericht door jocca »

technisch toch niet zoveel moelijker te realiseren, zeker als je met polyester gaat werken. een idee kan misschien zijn om zijdrains te plaatsen ... als je die goed plaatst tov een retour dan gaan die ook al veel wegnemen en ze zitten niet in de weg bij het zwemmen (voor bodemdrains heb je trouwens RVS roosters die je kan gebruiken, die zitten ook niet meer in de weg ...
ik zou er toch over nadenken hoor, de meerprijs moet je het niet voor laten (toch niet bij zo een project), maar naar gebruiksgemakt zal dit toch wel schelen.

Filides

Bericht door Filides »

Thx, ik zal op mijn plan eens aanduiden waar de skimmers en watertoevoer zou komen, dan kan ik nog bijsturen volgens jullie ervaringen

AVG

Bericht door AVG »

Allemachtig :shock: , dit is een serieus project :D

Succes !

Filides

Bericht door Filides »

6F0CBB0B-CC26-4921-9F4C-C4261790E5D3.jpeg
Alle bemerkingen welkom.
Dus als hybride zwembad is de bedoeling te filteren over het moerasgedeelte, waar de scheidingsmuur als skimmer fungeert ( op 3 plaatsen 2 tal cm lager met inlegstuk om het het gelijk te maken.
Inspuiting langs westelijke zijde via een buis van 90, waaraan 2 pompen van elk 10.000 ltr, zodat ik een kan uitschakelen in rustigere periodes. Onderweg een dubbel uv lamp van elk 55 watt, parallel, om minder wrijvingsverlies te hebben.

Tweede installatie, waarvan voorlopig enkel de leidingen zullen worden gelegd in 75, zal enkel gebruikt worden indien moerasfilter niet zou volstaan in warmere perioden ( nooit hoop ik dus)
Dan zou het peil van het zwemgedeelte enkele cm verlaagd worden zodat er geen verbinding meer is met het moerasgedeelte, welk dan op zijn eigen zou draaien.
Graag jullie meningen [thank_you

jocca

Bericht door jocca »

ik heb het es rustig allemaal bekeken ...
ten eerste schitterend project
ten tweede, om dit goed te doen zal het je toch wel wat centen kosten ;-)

persoonlijk denk ik dat het skimmereffect naar uw filter verwaarloosbaar zal zijn,
bij een dergelijke lange muur ga je al vele tientallen kuubs water moeten versteken om een goed effect te hebben.
Energiezuinig kan je dat doen, maar die pompen gaan je duizenden euro's kosten.

Ten tweede als ik kijk hoe je gaat verpompen dan zal eigenlijk een deel van het "vuil" water lang in contact komen met uw planten en een deel er amper mee in contact komen ... (hoe dichter bij de pomp hoe vlugger het er terug uit zal zijn.
Je zal ook zonder voorfilter gaan werken en dit kan en zal ervoor zorgen dat de plantenfilter wel es kan gaan dichtslippen.

Mijn persoonlijke mening hoe ik het zou doen?
Plantenfilter en vijver op hetzelfde niveau maken, je legt er een blauwsteen of ander iets op de scheidingsmuur, maar die blijft effectief gescheiden.
Aan de linkerkant (gezien vanaf het terras- is een stukje dat je toch niet goed ziet)) maak je een extra scheidinsmuurtje in uw plantenfilter zodat je daar een aparte ontvangstbak gaat maken. In die ontvangstbak kan je dan bv een paar crielzeven steken (of een dergelijke zeef op maat laten maken), ik zou toch proberen om 30à40 kuub water te versteken, dus je zal er 4 van 300 micron moeten voorzien. Op die manier heb je een prima voorfiltering voor uw plantenfilter, anders kan die echt zwaar belast worden - en krijg je groen water zoals je eerder zelf aanhaalde ;-), dit komt door ... vervuiling).

Tevens aan de linkerkant (uit het zicht achter de struiken) kan je dan ook 2 of 3 collectoren in de grond steken en daar met 3 airliften werken die naar de ontvangstkamer gestuurd worden.

Uiterst rechtst in de plantenfilter moet je dan enkel nog een 4-tal retours voorzien.
Een airlift kan je gebruiken voor 1 of 2 wandskimmers aan te sturen,
Een airlift voor de zijdrains
en een airlift voor ... tja reserve, ergens wat doorvoeren in een zijwand of zo.
extra voordeel van de airliften (en de ontvanstkamer) is dat je zo perfect een dompel uv lamp kan voorzien van pakweg 80 watt

alle electronica en zo kan je in het pomphuis dan steken, wil je de luchtpompen daar ook dan zou ik de airliften rechts voorzien, maar wel in de plantenfilter dan (kan je makkelijk doen).

Op deze manier ga je zeer energiezuinig gaan werken, maar en dat is volgens mij minstens zo belangrijk je, je zal uw plantenfilter op die manier ten volle benutten, het water is op deze manier verplicht om de volledige lengte van de plantenfilter te doorstromen waardoor dit op het einde gewoon super zuiver zal zijn.

Nog een laatste ... bouw uw plantenfilter zodanig dat je die makkelijk kan uitkuisen. Het is een knoert van een plantenbak, dump hem aub niet vol met lava of andere stenen. Kijk es bij de foto's van AVG, deze plantenfilter is super eenvoudig opgebouwd, doet perfect zijn werk en is zeer zeer gemakkelijk te onderhouden en vooral uit te kuisen.

Wil je geen drains in de vijver OK, maar ik zou er zeker in de plantenfilter voorzien, je wil niet weten hoeveel smurrie er je daar zal vinden.

rest nog 1 vraag ...
ga je upflow of downflow gaan werken in de plantenfilter?
Ik ben voorstander van upflow en dan werken met een holle ruimte onderin, zo blijft alle vuil daar liggen.
Werk je downflow dan blijft alles bovenop de lava liggen en versmacht je die wat vlugger.
ga je trouwens met lava werken of zie jij de plantenfilter eerder als een plantenvijver met bv ruimte voor waterlelie, zuurstofplanten en losse manden met planten?
Ook dat is nl een prima oplossing ...

hèhè ganse boterham.

Filides

Bericht door Filides »

Super uitleg, daar heb je tijd in gestoken. Inderdaad goed gezien, zeker indien ik de airlift rechts zou kunnen plaatsen en de ontvangstkamers links, ik zou toch met een (klein) niveauverschil werken, waardoor het Water er over descheidingsmuur in de onthaalkamer valt, door de filters, onder een muurtje door, over een volgend muurtje.

Ik zou volgens het downflow principe werken, mijn vorige vijver was aangelegd met een deel downflow en een deel upflow,en in het downflowgedeelte groeide het gele lis veel sterker dan in de upflow. Na 15 jaar was geeneen van de twee dichtgeslipt, in het downflow was de bovenkant een dichtgegroeide kluwen van wortels die het slib vasthielden, in het upflow gedeelte waren er eerder diepere wortels en dieper slip.

Via de airliften zou ik het water dan aan de rechterzijde weer in het zwemgedeelte pompen.
Maar hoe zie ik die airliften praktisch, ik ken dat principe nog maar een paar dagen. Ik begrijp precies dat de buis voldoende lang moet zijn om snelheid te creëren? Welk hoogteverschil kan je daarmee efficiënt overbruggen, lukt 10 cm of is dat al teveel? Hoe bouw ik het?
In het moerasgedeelte wou ik graag het middengedeelte over een meter of 6,7 openhouden voor waterplanten en vissen. Ik tact eens een schema te maken

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”