Sandwichpanelen vijver

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
jocca

Re: Sandwichpanelen vijver

Bericht door jocca »

dat is een goede opmerking ... voor mij wat koffiedik kijken momenteel.
Wel merken we op dat we veel zweefvuil in de vijver hebben als we dat aanzetten (kan ook niet anders, gans die bodem wordt aangezogen momenteel.
aan de andere kant ... is dat wel vuil dat op plaatsen lag die te ver van de drains lagen. MAW stilliggend vuil dat er toch al lag (en eigenlijk niet moest liggen).

grote vraag zal zijn of dat zweefvuil dus effectief gaat minderen eens dit een paar weken zal werken. De drains op zich blijven wel werken hé, die hebben steeds water nodig.
Ik merk bv ook geen mindere vervuiling in de ontvangstkamer van de crielzeven (ik heb zelfs de indruk meer vervuiling (dus de drains werken meer).

maar ... het is een goede opmerking ;OK;

bedenking nadien:
wat je ook wel kan doen is de luchtslang niet op de bodem leggen hé, maar bv 50 cm onder wateroppervlakte. De bodem zelf zal dan ongemoeid blijven, maar de stroming bovenaan zal volgens mij wel gelijkaardig zijn.

Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

Nog steeds bezig met het ontwerp ,,zoveel twijfels gooien mijn ideeën steeds overhoop .
Nu maar weer een vlugge schets gemaakt over een mogelijke indeling .
Maak ik mijn filterlijn nu links of recht in de verloren strook van 1m breed of lever ik in op het terras aan de warme/zonnige kant welke (maar) 2,70m breed is :kez:

De strook van 1m ligt volledig in de schaduw ivm muur naar buur vandaar dat een eventueel plantenfilter daar afvalt wat eerder mijn plan was.
Ook een mogelijkheid is om het plantenfilter links achter te maken en de filterruimte op het deel waar nu het plantenfilter geschetst is .
Ik loop er al weken dag en nacht over te dubben :dash:
E74403C4-9D58-4558-BB0D-EA54ECF6D50C.jpeg
E74403C4-9D58-4558-BB0D-EA54ECF6D50C.jpeg (110.86 KiB) 399 keer bekeken
Als iemand een andere visie heeft hoor ik het graag , alles is nog mogelijk ,alleen de vijverbak staat er al .

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Persoonlijk zou ik niet inleveren op het terras, maar op zoek gaan naar planten die wel van wat schaduw houden :wink:
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

Bedankt Marc ook hier ga ik me eens in verdiepen .
Wat ik vergat erbij te vermelden dat het om het vijverterras ging , tussen kop vijver en woning is nog een deel tuin van 16m diep .

Even iets anders
De voorkamer voor het trommel , als ik hier mijn drains rechtstreeks op zou aansluiten met enkel een kraan op elke drain en deze voorkamer dan van 1 kraan richting riool voorzie zou ik dan op deze wijze mijn drains kunnen fluschen door de andere drains af te sluiten ?
Mij lijkt van wel , maar misschien heb ik het mis ...

bazzio

Bericht door bazzio »

Ja, als de betreffende drain maar maximaal kan doorstromen.

Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

Zojuist klaar met het leidingwerk in de bak , nu heb ik de kanalen van de buizen opgevuld met ophoogzand .
Ik heb de drains nu op 201cm liggen en wil de vloer nu gelijktrekken welke nu nog op 205cm ligt , maar waarmee kan ik dit het mooiste doen ?

Ik zit op keiharde klei waar ik ook een hele berg van heb liggen zou ik dit in de betonmolen tot een gladde pasta maken en uit laten vloeien en wachten tot deze droog en stevig is of zou ik ook een laagje stabilesé kunnen leggen op de kleibodem .
Bij het laatste is de bodem natuurlijk het snelst hard , want vocht zakt niet weg door de kleibodem maar het zou maar een laagje van 4cm stabi zijn .

Ook voegzand is een mogelijkheid maar ik wil geen knikkerpotjes maken tijdens het plaatsen van de beschermvlies en folie .

Wat denken jullie ??

Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

Net eens geprobeerd met ophoogzand maar dat is te zacht , lijkt net alsof je over het strand loopt .

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

Stabilise is wel het verstandigste.

Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

94CC527A-597E-4F4E-8F4A-1D431A2FC498.jpeg
I love my wife :Yahoo:
78FC84C5-048A-4CF9-BDC0-00220ED60D2E.jpeg

Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

Nog steeds ben ik er niet uit en nog aan het plannen in mijn bolletje , het enige wat vast staat is de vijverbak en de plek waar mijn drains op een hoek buiten de vijver uit komen .

Zelfs over de plek van de drains denk ik vaak waarom heb ik ze nu DAAR heen gelegd , mja ze liggen en komen op 180 diepte tov de (on afgewerkte) vijverrand binnen in een eerste kamertje van 35cm X 105cm binnenmaat .

Nu moet ik dus vanuit dat kamertje een richting gaan bepalen waar mijn filter gebouwd zal worden en daarmee raak ik compleet vast in mijn plan om verder te kunnen bouwen :cry: :cry: :cry:

Wie o wie heeft een goed technisch inzicht om mij over de drempel te tillen ???

Dingen die belangrijk kunnen zijn hierbij :
- aansluiting riool ligt ver van vijver.
-wifi vanuit huis heb ik tot de kopse kant vijver aan huiszijde ( ivm techniek sturing en uiteindelijke geniet/zit plek)
-trommel die boven waterniveau uit gaat steken dus liever niet tegen ontvangst ruimte/vijver geplaatst.
-water aanvoer via 1 airlift per drain (145cm lifts 20w secoh’s), dus enorm verzet voor formaat vijver maar voor de trommel geen probleem en de filterkamers kunnen ook redelijk ruim worden .
-een 2e lijn zal 2 breedmond skimmers via een kleinere trommel richting plantenfilter sturen ook hier mag een filterkamer achter.
-verder valt het momenteel niet in maar zal aangevuld worden .

Ook de plaatsing en hoeveelheid van de retouren naar vijver plus de 2 skimmers .
Ook voor het oog moet het er mooi uit gaan zien zodat ik niet vanuit de 2 zichtzijdes tegen een rij doorvoeren aankijk .

Hierbij de platte grond van te totale tuin
FEF48C99-AF78-4831-A0D2-DE4B93DF32B0.jpeg
CF2B4F50-2F63-425B-9AD5-0ABFBBFA6AE9.jpeg
F7F7B6F3-DB65-46A7-8711-368D1F32DD2B.jpeg
Ik hoop echt dat er mensen zijn met wie ik tot de beste indeling kom, ik weet dat het een redelijke uitdaging is maar ik houd zelf niet van simpel en standaard :D

Hartelijk dank voor degene die mij na alle eerdere vragen nog eens wil bijstaan :good: ;OK;

Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

Ik wil vandaag verder met het eerste kamertje ,
Omdat ik er niet in kan lassen wanneer de wanden 185 hoog staan gaat de folie in de onderste meter er alvast in waaraan later de bovenste laag gelast wordt.
108FEE9B-739A-45BE-AA87-27B0382411A6.jpeg
108FEE9B-739A-45BE-AA87-27B0382411A6.jpeg (129.06 KiB) 43 keer bekeken
De bedoeling is om de airlifts op elke drain zonder bocht bovenop gewoon te laten overlopen in deze ruimte .

In deze kamer komen 2 afvoeren van 160mm en 1 van 110 mm die tot in de bak doorgetrokken zal worden met enkele 50mm buisjes richting de bodem om zo de bodem constant te stofzuigen .

De 160ers zullen via kraagbussen of de lijmflenzen die ik inmiddels binnen heb bevestigd worden aan bak en folie .
385A921C-2452-4583-8F62-6380C5A9F0F5.jpeg
32E18FE5-CD4E-4C2C-80E8-5F631DDAFB15.jpeg
13F9CCBE-A620-4BFD-99D6-2E1769359924.jpeg
De kraagbussen en 2 160mm vlinderkleppen moet ik nog geleverd krijgen .
Waarom vlinderkleppen ?
Nou deze waren betaalbaar tov andere kranen en omdat de buizen na dit kamertje eerst 5/6m moeten overbruggen tot aan de trommel .
Op deze manier kan ik dus ook deze buizen soms flushen en ook de 110mm bodem zuiger wat harder laten trekken wanneer nodig .

Wordt vervolgd , en doe ik iets fout hoor ik het graag :good:

jocca

Bericht door jocca »

waarom heb je de versie met gaten genomen? De link die ik je stuurde, daar zaten er ook in met volle kragen. Daar kan je dan draad in trekken zodat je vrijwel zeker geen lek hebt (zeker als je er nog es een rand tec/7 tussen steekt die na uitdroging een soort van dichtingsring zal maken).

Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

Beste Jocca
Ik heb vanalles besteld zodat ik ter plaatse kon bekijken wat het beste uitkomt .
De flens van de foto past ook op de vlinderkleppen en eventueel doorkijkbuis .
1C3B93E9-7EE9-4E64-AE3A-0E29557F3D1C.jpeg
1C3B93E9-7EE9-4E64-AE3A-0E29557F3D1C.jpeg (18.53 KiB) 34 keer bekeken
Dus die van uw link zal ik ook nog gaan ontvangen :good:

jocca

Bericht door jocca »

die flenzen en vlinderklep kan je nog altijd gebruiken om een buis af te sluiten ... veel goedkoper dan een bolkraan van 160 diameter :dance:

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”