Sandwichpanelen vijver

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Infrasuri3

Sandwichpanelen vijver

Bericht door Infrasuri3 »

Ook de bouwopties even door aan het nemen .
In eerste instantie wilde ik gaan metselen , maar sandwichpanelen worden ook steeds vaker gebruikt zonder problemen bij een goede opbouw en verankering .

Nu kan ik op behoorlijke afstanden van mij 10cm panelen kopen , en naast de deur 6cm panelen .
Even theoretisch denken van mij ,,, de sterkte lijkt mij niet in de laag pur te zitten maar in de buitenplaat .
Dus wanneer ik dubbele laag 6cm panelen in ongelijk verband zou plaatsten en deze in 12cm U zou opsluiten zou het toch minimaal even sterk moeten zijn lijkt mij .

Wat denken jullie ?

WimB

Re: Sandwichpanelen vijver

Bericht door WimB »

Ik zie hier inderdaad ook veel sandwichpanelen voorbij komen, maar wil bij de meeste toch wel eens de vijver zien na 10 of 20j.
Zelf heb ik hier de vijver gemetst op 19cm dik en zelfs de ronde kant op 29cm dikte (volle betonstenen), wat toch steviger moet zijn dan die SW-panelen.

Anderzijds zou ik het gevoel hebben dat het niet veel zal uitmaken indien je 2panelen van 6cm of 1 van 12cm. Naar prijs toe zal het laatste wel goedkoper zijn.

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

Ik heb hier ook vijver opgebouwd met sandwich-panelen en denk dat je op zich best een punt heb, Wim. Het voordeel is weer dat bij wijzigingen, renovatie of dichtgooien de sandwich-panelen weer minder lastig te verwijderen zijn dan de betonblokken. Zeker wanneer je een huurwoning hebt ook punt die in de afweging mee zal tellen.

Infrasuri3

Ok als dat verder geen nadelen heeft dan pak ik liever die uit de buurt .
Ze zijn 225x115x6 .
Dus beetje afsnijden of ingraven dan gaat de bouw iets vlotter dan met blokken , daar ik alles in mijn uppie moet doen .
En als het idd aangepast dient te worden dan is het enige zware werk dat de ringbalk en afwerkmuur weg moeten .

Hoe dik is je U profiel Fred ?

Infrasuri3

Ok als dat verder geen nadelen heeft dan pak ik liever die uit de buurt .
Ze zijn 225x115x6 .
Dus beetje afsnijden of ingraven dan gaat de bouw iets vlotter dan met blokken , daar ik alles in mijn uppie moet doen .
En als het idd aangepast dient te worden dan is het enige zware werk dat de ringbalk en afwerkmuur weg moeten .

Hoe dik is je U profiel Fred ?

Ronny66

Bericht door Ronny66 »

Meer en meer zie ik de sandwichpanelen voor bij komen werkt een pak sneller en als het goed geplaatst is zal het zijn werk wel doen, muurtje er rond metsen zou ik zeker doen als je boven het maaiveld uitkomt en een ringbalk bovenaan.
Mvg Ronny
Koi vijver 11 kuub
Filter Red Label Happy
1bodemdrain - 1 skimmer
Vijverbouw viewtopic.php?f=17&t=18843

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

Profiel is gelijk met dikte van het paneel, dus 10 cm binnenzijde.
De dikte van het metaal is 1,5 mm.

Rob83

Bericht door Rob83 »

Hier ook met panelen van 6 cm gewerkt. Waren platen die door een kennis al op een aanhanger waren geladen, klaar om naar het containerpark te rijden nadat hij zijn schuurtje had afgebroken, toen ik toevallig die avond langskwam ;cool; Ik hoefde dus alleen de aanhanger maar aan te koppelen en ik kon de platen gratis meenemen. :Yahoo:
De dikte van het staal van de u-profielen weet ik niet precies, ik geloof 1,5mm. Ik ben met een reststukje paneel naar een lokaal metaalbewerkingsbedrijf gegaan en heb een profiel op maat laten buigen uit gegalvaniseerde plaat.
Op de bodem zitten de profielen aan de binnenkant opgesloten doordat de smeervloer (chappe) er binnenin ligt. Aan de buitenkant heb ik de betonvloer iets groter gehouden dan de panelen en heb ik er op meerdere plaatsen een steen tegenaan gemetseld, om er zeker van te zijn dat de panelen onderaan niet zouden verschuiven.
Bovenaan heb ik er een ringbalk van beton langs gegoten van 10 cm breed en 29 hoog, met voldoende ijzer. Voor de stevigheid, maar ook om de boordstenen op te kunnen verlijmen. (Na het vullen, zie mijn opmerking onderaan.)
Op de hoeken zit er aan zowel de binnen- als de buitenkant een hoekprofiel op.

Nadat alles op maat was, wat ik heb gedaan in de dagen dat de betonvloer aan het uitharden was, stond de bak in een paar uur in elkaar. En geen moeite meer met uitvlakken van de wanden etc...

De wand tussen de vijver en de filterput is zelfs van een paneel van 4 cm (dakpaneel met opstaande banen), maar hier is aan de kant van de filterput een betonmuur van 15cm tegenaan gestort. Wel met de nodige ondersteuning aan de binnenkant om bol staan te voorkomen.

Alles zit vast met popnagels. Als je een compressor hebt of kunt lenen, is een popnageltang op luchtdruk erg handig...

Zorg er wel voor dat je bij het vullen zowel aan de buitenkant de grond als aan de binnenkant het water gelijk laat stijgen. Dus niet eerst aanvullen aan de buitenkant zonder water erin, of water erin zonder aan te vullen, want dan gaan de wanden 100% zeker bol staan.

Groet, Rob

Infrasuri3

Dank jullie wel voor de reacties en tips , daar heb ik wat aan .
Ik heb de platen inmiddels gekocht , de u profielen van 2mm gegalvaniseerde plaat worden gezet op 120mm binnenmaat , de hoekprofielen heb ik voor buiten 170mm en binnen 50mm laten zetten zodat ik 4 slotbouten door per hoek door de platen kan doen en de binnen en buiten hoekprofielen verbind .

Een compressor heb ik gelukkig staan , de popnageltang op lucht wordt donderdag geleverd .

En ik was eigenlijk van plan om rondom een sleuf van 40cm breed te graven en hier grindtegels met tussen de tegels een stuk open tot de volgende tegel waterpas in te leggen hierop hoekprofielen vast te maken waaraan de platen gepopt worden .
En wanneer de bak staat pas de vloer te storten zodat de platen van binnen en buiten zo’n 20cm in de beton staan.

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

Infrasuri3 schreef:
23 jun 2020, 21:39

Een compressor heb ik gelukkig staan , de popnageltang op lucht wordt donderdag geleverd .
Dat is wel heel prettig. Hier handmatig gedaan, maar daar wordt je niet vrolijk van.

altena vijver

Bericht door altena vijver »

Ik heb hier uiteindelijk gekozen voor droogstapelblokken, door de lastige vorm en het hoogteverschil. Bij een eenvoudigere vorm lijken de sandwich panelen, mits voldoende versterkt, een prima keuze.

Bij een bak die boven het maaiveld steekt, zou ik beton nemen, of de sandwich ombouwen met stenen.

Bij dubbele panelen lijkt mij de stevigheid beter dan bij een enkele. De hoeken kan je dan ook mooi trapsgewijs opbouwen.

Wel kan ik zonder nadenken de vijver vullen en legen. Bij sandwich is het bij onvoldoende support balken toch een risico.
vr gr Roy

jocca

Bericht door jocca »

wimB, onze vijver staat nu 5 jaar en vorig jaar hebben we hier een kant 1 meter diep uitgegraven, nog geen spikkeltje roest te bekennen op de platen.
Ik ben er van overtuigd dat een vijver met sandwichpanelen makkelijk 20 jaar zal mee gaan. Langer hoeft ook niet, ik zou wel es willen weten hoeveel koivijvers er 20 jaar hetzelfde blijven :-D.
Die sandwichpanelen zijn er makkelijk uit te halen later en desnoods te vervangen en dit voor een fractie van de prijs van een gemetste vijver.
Ik zou het in ieder geval direct zo opnieuw doen.

nick22

Bericht door nick22 »

met de 6cm platen om de hoek zou ik daarvoor kiezen(heeft u al gedaan lees ik) en idd een beetje in verband zetten en heb je mooi 12cm dik
op de kant waar de filterput is heb ik het 1 m diep en een paneel extra er dwars voorgelegd en daartegen het frame voor de vlonder,gaat nergens heen..
vloertje gemaakt van 3scheppen geel zand met 1 schep cement. staat hier allemaal nog steeds als een huis
*vijver 22kuub
*profidrum 45/40
* 700L BWB
*200Lhelix
*flowfriend standard

Infrasuri3

Bedankt allemaal voor de reacties alweer :good:

Ik heb de eerste laag nu staan en de zandbodem nu op 205 diep de platen van 225 staan rondom in een geul van 225 diep tov bovenkant vijver .

Ik heb besloten toch gewoon met mijn 3d zak te gaan werken van 175 hoog/diep .
Dat houd in de bodem aanvullen totdat ik de zak een beetje kan overlappen .

En toch blijf ik ook een beetje dromen over een oplossing om iets minder diepte te verliezen :kez:
3CEE3E94-8A23-4BBB-996A-4B4A91F1AEA4.jpeg
3CEE3E94-8A23-4BBB-996A-4B4A91F1AEA4.jpeg (107.32 KiB) 551 keer bekeken
Ik kan er niet bijkomen dat de folie bv onder/tussen een raamkozijn wel gewoon waterdicht te maken is , en wanneer ik rondom een strook van 30cm rvs over bovenkant epdm zou bevestigen niet ??
De rvs platen daar zou ik draadeindes aan de muurzijdes kunnen lassen en deze door de wand vast kunnen schroeven met een laag kit ertussen . .

Ik weet dat er betere manieren zijn zoals de zak niet gebruiken of de put ophogen maar ik blijf creatief naar een oplossing zoeken zonder dat ik de zak weg hoef te doen en mijn ideale diepte te behouden .

WimB

Bericht door WimB »

jocca schreef:
29 jun 2020, 07:58
wimB, onze vijver staat nu 5 jaar en vorig jaar hebben we hier een kant 1 meter diep uitgegraven, nog geen spikkeltje roest te bekennen op de platen.
Ik ben er van overtuigd dat een vijver met sandwichpanelen makkelijk 20 jaar zal mee gaan. Langer hoeft ook niet, ik zou wel es willen weten hoeveel koivijvers er 20 jaar hetzelfde blijven :-D.
Die sandwichpanelen zijn er makkelijk uit te halen later en desnoods te vervangen en dit voor een fractie van de prijs van een gemetste vijver.
Ik zou het in ieder geval direct zo opnieuw doen.
Klopt. Indien er maar 1 iets goed zou zijn was alles simpel, maar neen, beslissingen worden genomen door heel wat parameters in overweging te nemen: boven of onder maaiveld, budget, "eeuwig" of inderdaad huurhuis, vorm van de vijver, ervaringen van vroeger,zekerheid,...Al die zaken weeg je tegenover elkaar af en dan kom je tot een besluit en als alles goed overwogen is kan dit besluit niet verkeerd zijn. Als je enkele van de parameters niet in overweging neemt kan je wel verkeerde conclusies nemen.

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”