Mijn ontwerp: veel staat al vast, nog evenveel ligt open

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Jochems

Re: Mijn ontwerp: veel staat al vast, nog evenveel ligt open

Bericht door Jochems »

Ik kwam er niet uit of ik drukbuis of rioolbuis moest nemen voor de bodemdrains. Ik wilde eigenlijk voor SN 8 gaan vanwege de betere bestendigheid tegen druk van buiten af. Maar uiteindelijk toch maar pn 10 gebruikt. Twijfel achteraf nog steeds want deze zal eerder scheuren bij beweging. En hier in het dorp ligt een zwemvijver waarbij alles met rioolpijp is gebouwd en dat werkt al 11 jaar prima. Bovendien komt er nauwelijks druk op de leidingen te staan maar goed.

Ik heb nu twee bodemdrains en één drain in de plantenfilter. De plantenfilter kan nu via het riool een meter leeglopen want mijn riool zit een meter onder peil. Dat is in ieder geval ruim voldoende om terug te kunnen spoelen met een tuinslang.

Ik sprak toevallig deze week nog een tuinder. Die zei nooit meer bodemdrains te gebruiken want ze doen toch nagenoeg niks. Een goede stofzuiger is beter. Ik hou het toch op bodemdrains en eventueel veeg ik het vuil wel richting de drains, toch net zo makkelijk of zelfs makkelijker dan de hele bodem stofzuigen.

bazzio

Bericht door bazzio »

Dat laatste vind ik dikke bullshit!

Onder de grond zou ik altijd voor druk PVC gaan zowel voor leidingen als koppelstukken, dat beetje extra geld had je graag betaald als je later problemen krijgt met een lekke drainleiding door verkeerde zuinigheid.

Jochems

Bericht door Jochems »

bazzio schreef:
23 jun 2020, 10:53
Wat bedoel je met 'dat laatste'? Dat bodemdrains niet werken of dat stofzuigen meer werk is dan de bodem schrobben? Want ik zou hier graag van meer mensen de mening over horen. Ik kan namelijk nog steeds mijn bodemdrains laten verdwijnen als ik de smeervloer ga maken. Hier in het dorp wordt momenteel een vijver gebouwd zonder bodemdrains met een robotstofzuiger.
Alle verversing van water gaat via de skimmers naar de PF. Dan weet je in ieder geval zeker dat je skimmers een hoge stroming hebben en goed skimmen.

willem v d

Bericht door willem v d »

Je wilt geen bodem drain waarom geen zijdrain plaatsen zoals in hdpe vijver?

jocca

Bericht door jocca »

haha bodemdrains doen niets, ik vrees dat die tuinder niet echt veel kaas heeft gegeten van zwemvijvers en andere ... een bodemdrains doet ZEER veel, mits goed geplaatst zal dit ervoor zorgen dat er nagenoeg niets op de bodem meer blijft liggen. Maar ik snap die tuinder, hij verdient meer met een robotstofzuiger ;-).
Doe maar toch een paar drains in uw zwemvijver, maar desnood wel met een rvs rooster, anders gaan die schotels gruwelijk in de weg zitten.

bazzio

Bericht door bazzio »

Jochems schreef:
30 jun 2020, 05:49
bazzio schreef:
23 jun 2020, 10:53
Wat bedoel je met 'dat laatste'? Dat bodemdrains niet werken of dat stofzuigen meer werk is dan de bodem schrobben? Want ik zou hier graag van meer mensen de mening over horen. Ik kan namelijk nog steeds mijn bodemdrains laten verdwijnen als ik de smeervloer ga maken. Hier in het dorp wordt momenteel een vijver gebouwd zonder bodemdrains met een robotstofzuiger.
Alle verversing van water gaat via de skimmers naar de PF. Dan weet je in ieder geval zeker dat je skimmers een hoge stroming hebben en goed skimmen.
Ik bedoel dat er wordt gezegd dat bodemdrains niets doen...

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”