Mijn ontwerp: veel staat al vast, nog evenveel ligt open

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Jochems

Mijn ontwerp: veel staat al vast, nog evenveel ligt open

Bericht door Jochems »

Zwemvijver.png
Hallo allemaal,

Nadat ik een paar weken heb zitten lezen op het forum kom ik op een punt waarbij ik er zelf niet meer uitkom. De buitenmaten staan vast want het gat is al gegraven. Maar de indeling kan nog veranderen. We vinden optie A mooier denken we maar ik weet niet of zo'n langgerekte PF slim is. Hoe weet je of al het water wat je erin pompt ook door de lava omhoog gaat? En of dat overal ongeveer evenveel gebeurt? En hoeveel spoeldrains moet je in je PF maken op deze manier?

Maar misschien eerst even wat andere details:
Plan is om 10 cm EPS op de bodem te leggen en daar 10 cm werkvloer over te storten. Ik twijfel of ik ook nog een smeervloer erover zal doen. Daarmee kan ik wat makkelijker een afschot creëren richting bodemdrains. Ik had zelf bedacht dat twee bodemdrains in het zwemgedeelte wel genoeg zou zijn.

De muren metsel ik van 20 cm brede betonblokken. En bovenop zet ik een hoeklijn waar ik dan strak tegen kan straten of planten.

Twee skimmers wil ik in de muur zetten, aan de onderkant op beide schetsen. Dan helpt de wind mee. De skimmers wil ik vermaken zoals ik op het forum heb gezien zodat er direct een pijp van 110 onder zit. En ik zag op een foto van Henkoi dat ie die skimmers eigenlijk onzichtbaar maakt en de waterlijn gelijk zet met bovenkant hoeklijn. Zoiets wil ik ook gaan proberen. Ik vroeg me nog af hoe belangrijk het is dat een skimmer echt het bovenste laagje pakt. Als het gat bijvoorbeeld 10 cm onder de waterlijn zit, ben je dan nog aan het skimmen of eigenlijk niet meer? Ik denk dat ik het antwoord al weet aangezien ik een foto op het forum zag waarbij extra piepschuim onder de klep is gemonteerd zodat die verder omhoog kwam.

In de filterput stort ik geen betonvloer (alleen onder de muur) zodat als ik daar sta te brassen om wat voor reden dan ook, het water gewoon wegloopt. En het is handig als ik daar nog kan graven. Misschien moet er namelijk wel een stijgbuis de grond in.

Waar ik nog meer over twijfel, behalve de indeling:
Hoe diep maak ik nu de PF want ik heb alle maten voorbij zien komen. Mijn afvoer naar het riool zit 120 cm onder peil. Als de drain van de PF daarboven kan blijven lijkt me dat mooi meegenomen omdat vuil dan nooit omhoog hoeft. Maar ik heb al van Robert begrepen dat dat eigenlijk niet zoveel uitmaakt omdat een buis gevuld met water genoeg kracht heeft om al het vuil mee te spoelen.

Misschien wel het grootste punt van twijfel:
Pomp of airlift. In de vijver zit maar 42 kuub water. Als ik die 4 keer per dag wil filteren tussen en mei en oktober en 2 keer per dag tussen oktober en april kom ik op stroomkosten van €60/€80 euro per jaar uit. Als ik voor airliften ga is dat dus niet zozeer voor de kosten meer omdat ik het gewoon leuk vind. Met een benodigd debiet van 7 kuub per uur heb ik vast geen grote airlift nodig. (Heb ik dan wel genoeg doorstroming in mijn vier leidingen eigenlijk? Twee skimmers en twee bodemdrains, alles 110 mm)
En krijg ik genoeg stroming onder mijn PF? Geen dode hoeken. Ik las iets over waterkeringen maar kon niet uit de tekst opmaken hoe die precies geplaatst moeten worden. Ik dacht misschien een soort zigzag route maken voor het water zodat het wat gaat kolken ofzo maar heb eigenlijk echt geen idee.

Ik heb inmiddels twee Sieves via Marktplaats bemachtigd. Ik dacht één voor de skimmers en één voor de bodemdrains. Op zich kan één sieve makkelijk 7 kuub per uur verwerken maar ik zag dat Robert ook gebruik maakte van twee sieves en ik dacht dat 4 keer 110 aanvoer misschien niet helemaal lekker zou werken op één sieve. Maar bij Robert gaan de skimmers niet door de PF dus dan moet kan het eigenlijk niet veel anders. Dat is meteen ook weer een vraag erbij: al het water door de plantenfilter of bijvoorbeeld alleen de bodemdrains of juist de skimmers. Als de skimmers niet door de PF gaan heb ik ook meer pompcapaciteit nodig omdat het water nog steeds vier keer per dag door de PF moet en dan gebruikt de filterlijn met de bodemdrains alleen al 7 kuub per uur. Daarnaast moeten de skimmers ook nog draaien en dan komt er dus weer debiet bij. Maar hoeveel? Hoe hoog wil je de doorstroming hebben? Daar ben ik nog geen regels voor tegengekomen.

Hopelijk is het zo duidelijk en anders laat het maar weten. Alvast bedankt voor tips en antwoorden. Als je denkt dat iets helemaal anders moet, laat het maar weten. Ik sta open voor verbeteringen.

Vriendelijke groeten Jochem

Hugo75

Re: Mijn ontwerp: veel staat al vast, nog evenveel ligt open

Bericht door Hugo75 »

Hoe diep is je filterput? ik heb hier wel een betonvloer inliggen ivm het gewicht van m'n filter en omdat ik anders grondwater in de put zou krijgen.

Budeltje

Bericht door Budeltje »

Hallo Jochems,

Ik heb een koivijver met bijna dezelfde afmetingen exclusief het plantengedeelte. Ik neem even aan dat jij hier puur een zwemvijver van wilt maken zonder vissen?
Een opmerking die ik wel heb: Houdt er rekening mee dat een buis van 110mm een minimale flow van 8m3 per uur nodig heeft om zichzelf zuiver te kunnen houden.
Dat geldt dus voor iedere bodemdrain die u plaatst, wellicht iets om rekening mee te houden. Ik zag dat je daar zelf al een vraagteken bij plaatste.
Een skimmer heeft vaak maar zo'n 3 tot 5 m3 per uur nodig om goed te werken. Daar dit drijvend vuil is ga je hiermee weinig tot geen last van bezinking van vuil hebben.

Hoeveel last je van blad en ander neervallend natuurschoon hebt, daar kom je natuurlijk pas echt achter wanneer je een vijver hebt, maar het is wel iets om over na te denken.
Als je de skimmers door het plantenfilter wilt laten lopen, dan moet dit juist eerst weer een zeef gepasseerd zijn. Anders dump je al je oppervlakte vuil in je plantenfilter, waar het uiteindelijk gaat bezinken en kan gaan rotten e.d.
Nu is een zeef wellicht niet nodig en heb je genoeg met een mandje bij de skimmer waar de grotere delen in komen te zitten. Maar dat is afhankelijk van de situatie.

Voor het plantenfilter zou ik kijken naar het soort planten dat jullie in de vijver willen. Een lelie heeft een andere diepte nodig dan de lissen bijvoorbeeld. Grotere waterleliesoorten kun je op een centimeter of 80 diepte plaatsen. Maar dan heb je denk ik, op de echte zuurstofplanten na wel de diepste beplanting gehad.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Jochems

Bericht door Jochems »

Hugo75 schreef:
08 jun 2020, 14:45
Hoe diep is je filterput? ik heb hier wel een betonvloer inliggen ivm het gewicht van m'n filter en omdat ik anders grondwater in de put zou krijgen.
De filterput is zonder vloer 1,70 onder peil. Ik wilde er gewoon betontegels inleggen op zand zodat het wel praktisch is om er te lopen maar dat water wegloopt. Het grondwater staat op het moment iets dieper dan 2 meter. Ik kan de vloer wel nog ophogen straks als de bodemdrains zijn aangesloten. Of een grindkoffer aan één kant leggen zodat regen ook snel weg kan.

Jochems

Bericht door Jochems »

Budeltje schreef:
08 jun 2020, 17:47
Hallo Jochems,

Ik heb een koivijver met bijna dezelfde afmetingen exclusief het plantengedeelte. Ik neem even aan dat jij hier puur een zwemvijver van wilt maken zonder vissen?
Ik wil er wel een paar muggen vreters inzetten. En eigenlijk ook wel een Koi. Zijn dat sociale dieren? Willen die bijvoorbeeld liever met zijn drieën zijn? Ik ben alleen bang dat de filter dan snel te zwaar belast gaat worden.
Budeltje schreef:
Een skimmer heeft vaak maar zo'n 3 tot 5 m3 per uur nodig om goed te werken. Daar dit drijvend vuil is ga je hiermee weinig tot geen last van bezinking van vuil hebben.
Ik heb twee boogzeven dus ik kan er één tussen de skimmerlijn zetten en die dan met inspuiters terugbrengen zonder de PF te gebruiken. Gisteren sprak ik een ervaren vijverbouwer. Die zei dat ik mijn inspuiters aan de zelfde kant moest zetten als mijn skimmers op halve hoogte. Water knalt tegen de muur aan de overkant en komt via boven en onder weer terug en bedient dan de bodemdrains als de skimmers.
Budeltje schreef:
Voor het plantenfilter zou ik kijken naar het soort planten dat jullie in de vijver willen. Een lelie heeft een andere diepte nodig dan de lissen bijvoorbeeld. Grotere waterleliesoorten kun je op een centimeter of 80 diepte plaatsen. Maar dan heb je denk ik, op de echte zuurstofplanten na wel de diepste beplanting gehad.
Ik maak nu een vloer eronder op 1,50 m en dan metsel ik alle muren. Opvullen met geel zand en dan weer een vloertje erop smeren met afschot naar mijn afvoerputjes onder de PF. Dan zal ik er tegen die tijd weer eens goed voor gaan zitten en kijken hoe we de niveaus precies gaan maken en een indeling van de plantensoorten gaan maken.
Budeltje schreef:
Hopelijk heb je hier iets aan.
Absoluut, wordt zeer gewaardeerd!

Jochems

Bericht door Jochems »

Overigens zei de vijverbouwer ook dat ik airlift nooit moest doen. Ik vroeg natuurlijk waarom en toen zei hij dat bedrijven daar nooit mee werkten en dat dat vast niet voor niks was. Dat vond ik nog niet heel overtuigend want ik kan best een paar commerciële redenen bedenken waarom vijverbouwers daar niet mee werken.
Verder hebben we het gehad over een buizensysteem om water onder de PF gelijk in te brengen in de holle ruimte zodat er geen dode hoeken ontstaan. Maar ik heb ook al gelezen hier dat daar dan weer vuil aan blijft hangen bij het spoelen.

Omdat je niet echt in de ruimte onder een plantenfilter kan kijken tijdens het filteren ben ik bang dat het lastig is om te bepalen in hoeverre er dood water blijft staan. Ik zat zelf te denken aan twee inlaatplekken rechtstreeks uit de muur in de holle ruimte, misschien tegenover elkaar zodat ze tegen elkaar botsen. Maar ik heb zoals gezegd geen enkele kennis van flow.

Hugo75

Bericht door Hugo75 »

Jochems schreef:
09 jun 2020, 08:53
De filterput is zonder vloer 1,70 onder peil
Hier zou dat in het najaar onderlopen (misschien zelfs in de zomer, water staat hier wat hoger), ik heb mijn put waterdicht gemaakt (mede omdat de pomp, lucht pompen en controllers e.d. niet tegen water kunnen)

Jochems

Bericht door Jochems »

Ik had nog een reden: ik wilde het laagste punt van mijn bodemdrain in mijn put hebben met een t-stuk naar onder en dan onder een stukje pijp eraan met een draaidop of kogel kraan. Als er dan steentjes of ander bezinksel in vallen kan ik die daar weghalen. Want naar de sieve gaat de pijp weer omhoog en ik denk dat steentjes niet mee omhoog de sieve ingaan.
Om dan bij die deksel te kunnen moet ik nog een stukje dieper graven. En dan zou ik daar ook weer beton in moeten smeren.

Ik zal onder de muren van de put iig een stukje vloer storten met een randje van 10 cm extra naar binnen toe. Mocht het water deze winter te hoog komen, dan smeer ik er volgend jaar einde zomer alsnog een betonvloer in.
Bedankt voor het meedenken!

Oh, en de pompen zet ik wel op een verhoging zodat ze op gelijke hoogte staan met de uitgang van de sieve. Dan staan ze mooi droog. En nog iets van een overkapping erboven dan.

Jochems

Bericht door Jochems »

Ik heb de bodemdrains trouwens besteld. Ik wilde eigenlijk de doorvoer met opschroefbaar rooster van Auga nemen maar toen las ik weer dat die snel verstopt kunnen raken met bladeren. Dus nu wordt het deze: die zit gelijk met de bodem en raakt zoals ik het me heb laten vertellen niet verstopt door bladeren.
inzetdeksel-voor-bodemdrain.jpg
inzetdeksel-voor-bodemdrain.jpg (17.59 KiB) 333 keer bekeken

Jochems

Bericht door Jochems »

Nadat ik bij Robert zijn prachtige zwemvijver ben gaan kijken is mijn ontwerp weer veranderd. Omdat onze vijver een stuk kleiner wordt dan de meeste zwemvijvers laat ik de stapstenen weg. Daardoor lijkt het platengedeelte meer bij het zwemgedeelte te horen.
Screenshot_20200609-220942.jpg
Screenshot_20200609-221010.jpg
Op deze manier lijkt het zelfs een beetje of de vlonder boven het water zweeft terwijl daar natuurlijk de filters staan.

Jochems

Bericht door Jochems »

In de wand waar je vanuit de tuin niet opkijkt komen twee skimmers en twee lampen. Dan zie je vanuit de tuin het licht alleen indirect, namelijk via de wand onder de plantenfilter. Dit was een tip van Robert. Op zijn foto's zag dat er ook echt mooi uit.

Deze week ga ik de bodemdrains plaatsen want woensdag over een week wordt de vloer gestort.

De vloer onder de plantenfilter wordt trouwens ook gewoon 1,45 m diep. De filteropbouw wordt plastic pallets, daarbovenop plastic korven die ze in de palingkwekerij gebruiken. Dan een doek en daarbovenop de vijversubstraat. Als ik de spullen hier heb zal ik foto's uploaden.

Jochems

Bericht door Jochems »

Screenshot_20200614-212209.jpg
Screenshot_20200614-212209.jpg (46.55 KiB) 260 keer bekeken
Screenshot_20200614-212157.jpg
Screenshot_20200614-212157.jpg (45.23 KiB) 260 keer bekeken
Als je deze verbruikstabellen ziet, dan valt op dat grote pompen bij een klein debiet een stuk zuiniger zijn dan kleine pompen bij hetzelfde debiet. Ik ga dus de grote pompen plaatsen, die verdienen zichzelf terug. En ik heb altijd de mogelijkheid om een groene vijver tijdelijk wat harder te laten pompen. Als er straks wel windes of (een paar) koi inkomen kan ik moeiteloos het debiet opvoeren en de plantenfilter is ook zwaar overberekend zodat ik qua gebruik nog alle kanten op kan. De PF komt in het begin niet helemaal vol te staan. Er kunnen planten worden toegevoegd of weggehaald naar gelang er voedingsstoffen in het water aanwezig blijken te zijn straks. Wordt wel even zoeken naar het evenwicht maar dat geeft niet.

Robert71

Bericht door Robert71 »

hoi,

ik vind dit ontwerp mooier dan het andere inderdaad. Ik zou het smalste stukje vlonder, aan het eind van het PF, wel zo breed maken dat je er nog fatsoenlijk overheen kunt lopen. Dat is uiteindelijk denk ik wel praktischer als je ook echt van de vlonder gebruik gaat maken.

goed bezig.

mvg
Rob
Mijn zwemvijver met Plantenfilter en substraat.. https://www.koivrienden.com/phpBB/viewt ... 5a#p253550" onclick="window.open(this.href);return false;

Jochems

Bericht door Jochems »

IMG-20200620-WA0011.jpg
IMG-20200621-WA0003.jpg
IMG-20200621-WA0003.jpg (121.69 KiB) 124 keer bekeken
IMG-20200620-WA0009.jpg
IMG-20200620-WA0013.jpg

Jochems

Bericht door Jochems »

IMG_20200622_162349.jpg