Eerste vijver NoKoI in de zeeuwse klei

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
nico1012

Re: Eerste vijver NoKoI in de zeeuwse klei

Bericht door nico1012 »

wat een prachtige vijver en tuin heb je aangelegd.
Mocht je toch wat koi willen gaan houden ik heb dan nog wel 3-4 eigenkweek koi voor je.
Die mag je zo hebben zitten chagoi en Mukashi tussen.
Woon ook in zeeland in het plaatsje Lewedorp.
Galaxis

Bericht door Galaxis »

@nico1012 Ook jij bedankt voor je compliment. De vijver is wel als " koi" vijver gebouwd, de filterinstallatie moet het ook kunnen verwerken. Echter is mijn wederhelft nog niet zo ver dat we aan Koi beginnen, zij heeft nog wat overtuiging nodig. :kez: ;cool;

Super bedankt voor je aanbod in ieder geval!
nico1012

Bericht door nico1012 »

ze zijn tussen de 5 en 10 cm dus nog geen bakbeesten
Babette

Bericht door Babette »

Mooi daar, bijna moederdag een boeketje tulpen en de koi kunnen komen. :Yahoo:
Ik heb er ook draad rond was meer voor ons kleinkind die er niet in kon, is nu blijven staan want een reiger heeft eens alles binnengespeeld. :kez: Draad rond is natuurlijk niet mooi maar ik kan niet anders, iets beter bestaat niet.
Galaxis

Bericht door Galaxis »

Helaas is het water flink troebel door kuit en zweefalg. Maar de vissen hebben het naar hun zin .

jocca

Bericht door jocca »

amai toch al paai gehad :shock: , ik wacht hier nog ff met de borstels,
heb nog niets gezien in die richting, wel dat ze ondanks de "koudere" temperatuur van 15° enorm veel honger hebben en echt actief zijn in hun zwemmen. Precies of ze zich naar energie aan het voorbereiden zijn op iets :lol:
Galaxis

Bericht door Galaxis »

Hallo Juppekes, D'n hollander hier weer :dance:

Als eerste, kan de naam van dit topic veranderd worden .... De vijver is geen Nokoi meer... Inmiddels zijn gisteren onze eerste 2 Koi erin gegaan. Geen hele bijzondere, maar gewoon 2 leuke visjes om eens mee te starten.

We hebben ( aldus de dealer, ik heb er nog steeds geen verstand van , een vis vind ik mooi of niet mooi... ) een Asagi Koi en een kikokuryu gekocht. De Asagi is een centimeter of 20 en de Kikokuryu een centimeter of 15 denk ik zo.

Tot zover het nieuws dat er dus toch Koi in de vijver is gegaan. Het andere nieuws, dat is toch wel een verhaaltje. Ik ben niet zo van de lange teksten, dus ik probeer een groot verhaal klein te houden. Of jullie moeten allemaal gaarne veel lezen...

Toen de vijver zo een anderhalf jaar geleden werd gebouwd , zonder enige vorm van kennis, hebben wij gekozen aan de hand van wat ( verkeerde?) adviezen om een meerkamerfilter te installeren in gravity setup. Vanaf het begin af vond ik maar gedoe. In het vijver seizoen iedere dag die borstels kuisen.. dan was er weer een mattenkamer aan de beurt, enzovoorts enzovoorts. Wij vinden het niet erg om met de vijver bezig te zijn, maar een slaag van de vijver willen wij ook niet zijn. Tevens was de flow in de bak echt veel en veel te weinig. Overal bleef vuil liggen.

De "flow" was enkel de waterval. Wij pompen met eem DM vario 10000 volle bak, maarja als je alleen maar een waterval heb dan krijg je weinig flow in de bak.

Dat moest dus anders, meer flow in de bak, en geen borstels meer schoonmaken. Veel keuze had ik niet om het anders te doen, de " filterput" is extreem klein, en een trommelfilter met een bwb erachter gaat noway passen. Na wat wikken en wegen gekozen voor een Midi-sieve / bead opstelling.

De materialen bij elkaar gescharreld en tijdens onze vakantie in de middelste week aan deze klus begonnen.

Eerst maar eens een fotoke van de oude opstelling met meerkamerfilter, dat was een 2 kamer filter met een vortex. Vortex zaten borstels in, middelste kamer blauwe matten, laatste kamer rode matten.

78667

Eerst maar eens de vijver een eind leeg gepompt, zodat het waterniveau onder de filterput was, en ik de leidingen kon doorhalen.

78668

Nadat alle leidingen doorgehaald waren de gehele filterput zover leeggemaakt als dat ik nodig achtte.

78669

Daarna eerst eens de filterput in de rubberseal gezet, er kwam alsnog altijd grondwater en regenwater in, waardoor de beton altijd nat was, en het was niet zo een mooi zicht. Dus maar beter mooi en functioneel zwart maken.

78671
78672

Afin, dat mooie zwarte goedje moest 48 uur drogen voordat ik er weer in kon, dat gaf mij mooi de tijd om het "waterval/plantenfilter" gebeuren aan te passen zodat er meer flow in de bak komt.

Tijdens de bouw van de vijver heb ik op het laatste moment, voordat de folie er in kwam nog 2 doorvoeren gemaakt tussen de waterval/plantenfilter en de vijver zelf. Die doorvoeren had ik gemaakt zodat ik bij strenge vorst daar 2 "doppen" uit kan draaien zodat de waterval/plantenfilter uitlevelt met de vijver qua vijverniveau en ik zo geen extra koud water de vijver in liet stromen door de waterval.

Die doorvoeren kwamen nu goed van pas, ik heb deze doorvoeren rechtstreeks aangesloten op mijn retour met wat kogelkranen zodat ik nu ook 2 stuks directe retour in de vijver zelf heb. Dat had ik eerder moeten doen... Ik moet ze nu zelfs knijpen omdat de lucht van de bodemdraien als een tornado omhoog kolkt zoveel flow in ineens in de vijver had. Tevens ook een extra kogelafsluiter op de 63mm buis geplaats in het waterval/plantenfilter gedeelte zodat ik daar ook de flow van de waterval kan regelen en zo nodig bij strenge vorst de waterval kan uitzetten.

78670

Inmiddels was de rubberseal droog en konden we eindelijk weer met PVC gaan knutselen, en man man man wat heb ik daar een hekel aan zeg, dat is niet aan mij besteed zeg...

Ook maar direct van de gelegenheid gebruik gemaakt om de 110 rechtreeks op het riool aan te sluiten zodat ik de drain goed kan spoelen, heb er ook maar een mooi stukje doorzichtig pvc tussen gezet. ;cool;

78673

De midisieve op zijn plek, nieuwe rubbertjes, heb ook gelijk alle rubbers intern vervangen van de sieve.

78674

Nieuwe verse beads erin gedaan.
78675

Ja het past echt net !
78676

Hierbij een foto van hoe het nu is, nieuwe deksel op de bead ook ondertussen, de oude was niet goed meer. Tevens ook de laatste restjes van de put in de rubberseal gezet voor de finishing touch. Deksel voor de midisieve gekocht en een dompel amalgaam 40W UV in die sieve geplaatst.

78677

Ik ben nog wel opzoek naar een kleinere luchpomp. Er staat nu een Koi pro 50 op de bodemdrain, maar dat is veel en veel te gek. Lijkt wel een golfslag bad, gaat echt veel te hard. Iemand tips voor een pomp voor een beluchte bodemdrain ? Mag zeker de helft minder power dan nu wat mij betreft. De luchtpomp staat hier enkel van 21:00 tot 06:00 aan. Overdag gaat deze alleen aan als het heel warm is en de watertemperatuur snel oploopt. Hoe doen jullie dit ?

Ik moet de 6 weg klep van de bead volgens jaar vervangen. Deze lekt een beetje langs de hendel ( risico als ik 2e hand was koop ) .

Hoe doen jullie het met de UV ? Ik had mijn UV nu op een tijdschakelaar staan, 8 uur per dag aan, het water was kraak helder, maar de koi dealer waar ik gisteren was vertelde mij dat dat niet zo best is en ik de UV gewoon 24/7 moet laten branden. Hoe doen jullie dat ?

Nou, dat was het wel , meer te vertellen en vragen heb ik niet op het moment. Ik zal binnenkort eens foto's maken van de Koi en de andere vijverbewoners ( goudvissen, shubunkin, windes )

Specs:
12 kuub inhoud
Midi Sieve
EB-40 bead filter
DM vario 20000
40W amalgaam UVC
Koi pro 50 luchtpomp

25 goudvissen/shubunkin/windes
2 Koi
Galaxis

Bericht door Galaxis »

Vandaag veel regen gevallen hier. Zojuist de filterput eens gecontroleerd, en die is eigenlijk zo goed als droog. het water wat er nog in was gelopen is niet noemenswaardig. Dat is dus echt een super vooruitgang :dance:
bazzio

Bericht door bazzio »

:good:
Galaxis

Bericht door Galaxis »

Hallo ,

Zou ik nu in deze tijd van het jaar mijn dompel uv uit kunnen zetten ? Of is het beter deze gewoon altijd aan te laten ?
Galaxis

Bericht door Galaxis »

Vijver draait lekker, vissen doen het goed. Onze lelie heeft dit jaar voor het eerst bloemen gegeven. Heel erg mooi!

Water waardes zijn stabiel , de sieve en bead filter doen hun werk goed. Erg tevreden mee tot op heden. Heb er nu wel extra lucht schotel in liggen met deze warme dagen.
8B631904-3F06-4B6F-8190-AAA7C22C8A11.jpeg
8B631904-3F06-4B6F-8190-AAA7C22C8A11.jpeg (159.36 KiB) 203 keer bekeken
384EFDEB-C056-4A9A-A2A5-E7DB3EFB7C52.jpeg
384EFDEB-C056-4A9A-A2A5-E7DB3EFB7C52.jpeg (94.44 KiB) 203 keer bekeken
Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

Dat ziet er gezellig uit daar :good:
Ik zal nog enige tijd in de troep zitten voordat ik ook genietoloog kan worden .
Ed

Bericht door Ed »

Geniet ervan ziet er heel netjes en gezellig uit.
Grtz. Ed
LACHEN EN ZONNESCHIJN DOEN WONDEREN
mario1

Bericht door mario1 »

Heel mooie strakke vijver.
Uiteraard heel mooi met zo een lelie er in.
Genieten nu :good:
snuffel

Bericht door snuffel »

Knappe verbetering en alles ziet er goed en gezond uit met die planten in de vijver.
Genieten maar.
Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”