Beste allen,
Enige tijd geleden ( medio september 2019 ) is de gehele tuin leeggereden omdat wij deze wilde herindelen. Mijn wederhelft wilde graag een vijver in de tuin, en zo geschiedde....
Zonder enige vorm van kennis aan een vijver begonnen, mijn vrouw wilde ( wat niet is kan nog komen ) geen Koi in de vijver omdat deze haar "lelie" op zou eten welke zij graag in de vijver wil. Geluk bij een ongeluk heb ik een kameraad welke in het bezit is van een koi-vijver dus ik schroomde niet om daar enig advies te vragen. Dus eigenlijk zijn wij een koi vijver aan het bouwen waar geen Koi inkomen, vandaar de naam NoKoI haha
Zo geschiedde het een en ander. Uiteraard sta ik open voor opmerkingen en suggesties, het is onze eerste vijver, en het enige wat ik weet is dat vis moet zwemmen, en dan houd het wel op bij mijn vijverkennis. Gelukkig wel het een en ander opgestoken door hier veel te spieken, vandaar nu ook mijn registratie en kleine showcase.
Als eerste maar eens een gat gegraven in de vette klei.
Helaas zat het weer tijdens de bouw echt niet mee, het bleef maar regenen voor ons gevoel...
Wat bekisting uitgezet.
Vloertje erin, 35CM dik beton met staal.
En bouwen maar, zonder enige vorm van kennis. Betonblokken gebruikt, tussen de rijen door murfor ertussen en de blokken volgerstort met beton.
Jaja, de tuin gaat alweer vorm krijgen.
Wanden gesmeerd, en een dekvloer erin.
Ook de bodem van het PF gechapped.
Overzichtje vanaf de andere kant.
Ook is er een "filterput" gemaakt voor de techniek, helaas wel aan de erg krappe kant bleek achteraf toen we enkel het filter even hebben gepast...
Tot zover ging het allemaal wel redelijk goed. Maar nu komt het moeilijke, de techniek. Reeds via een koi dealer een afspraak gemaakt voor 15-mei om de vijver te komen folien ter plaatse. Het filter heb ik, maar daar moet nog inhoud in, maar wat ? De pomp is er, een regelbare DM vario pomp, en ook een UV lamp is er.
Via de bodemdrain ( 110 ) gaar het water naar het filter toe, vanuit het filter met 63mm door de pomp en door de UV heen, om vervolgens als retour uit te komen in het plantenfilter. Echter is deze voorzien van een waterval, deze moet misschien vanwege de vorst in de winter toch uit kunnen ? Dus moet ik denk ik nog een bypass retour maken rechtstreeks de vijver in ? In het PF zit nog een 75mm bodemafvoer om vuil af te voeren. Dat is het eigenlijk wel voor nu.
Groet!
Eerste vijver NoKoI in de zeeuwse klei
Re: Eerste vijver NoKoI in de zeeuwse klei
Hallo,
mag ik vragen waar de skimmer komt?
Die vierkante palen in de vijver ( waar waarschijnlijk stapstenen op komen ) gaat een hele klus worden om met folie te bekleden.
Komen die stapstenen dan bovenop die folie te liggen?
Is dit folieplan met de plaatser door besproken?
Die 2 kortere verhogen in de vijver zijn er waarschijnlijk om de waterlelie's in met manden op te plaatsen.
Dan zullen koi wel een probleem worden want die stoten zo een mand daar gewoon af.
succes
mvg
Guyke
Die vierkante palen in de vijver ( waar waarschijnlijk stapstenen op komen ) gaat een hele klus worden om met folie te bekleden.
Die 2 kortere verhogen in de vijver zijn er waarschijnlijk om de waterlelie's in met manden op te plaatsen.
Dan zullen koi wel een probleem worden want die stoten zo een mand daar gewoon af.
succes
mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
De skimmer zat in het geheel niet in de planning, wel over gehad , maar geen idee hoe die nu nog te plaatsen ? De 2 kolommen zijn inderdaad bedoeld voor staptegels, als deze gefolied zijn kom daar de tegel op, wellicht met kunstof blokken eronder om ze op de het juiste (water) niveau te krijgen. Het folieplan is met de plaatser besproken, althans, zij zijn rijkelijk voorzien van foto's voorafgaand aan de offerte.Guyke schreef: ↑23 apr 2020, 10:48 Hallo,
succes
mvg
Guyke
Dat laatste is inderdaad correct, die ophogingkjes zijn bedoeld voor lelies te plaatsen. In eerste instantie zal de vijver bezet worden door wat goudwindes denk ik...
Hallo,
Je moet weten dat een vijver die geen ""proper"" oppervlak heeft echt niet mooi is.
Ook verlaat er meer vuil de vijver via de skimmer dan langs de drain.
Bv stuifmeel, bladeren, enz moeten eerst bezinken om eventueel via de drain te worden afgevoerd.
Door de rottingsprocessen zijn dat dan weer oorzaken van draadwieren, algen,....
Ik zou toch overwegen een drijf of wandskimmer te plaatsen nu dat er nog geen folie in zit.
Ik vind het vreemd dat de plaatser van de folie dit niet heeft aangehaald ( of misschien wel?)
mvg
Guyke
Je moet weten dat een vijver die geen ""proper"" oppervlak heeft echt niet mooi is.
Bv stuifmeel, bladeren, enz moeten eerst bezinken om eventueel via de drain te worden afgevoerd.
Door de rottingsprocessen zijn dat dan weer oorzaken van draadwieren, algen,....
Ik zou toch overwegen een drijf of wandskimmer te plaatsen nu dat er nog geen folie in zit.
Ik vind het vreemd dat de plaatser van de folie dit niet heeft aangehaald ( of misschien wel?)
mvg
Guyke
Bedankt voor je antwoord !Guyke schreef: ↑23 apr 2020, 11:03 Hallo,
mvg
Guyke
Ik zal nogmaals eens onderzoeken om een skimmer te plaatsen, echter breekwerken in het straatwerk is niet meer mogelijk ( alles ligt in de stabilise ) . Ik ga dit zeker nog onderzoeken. Nog 3 weken de tijd voordat de folie plaatser komt. IN ieder geval ga ik denk ik nog een bypass maken voor de waterval.
Hallo,
Ik kan de plaatsing van de filterkamer tov de vijver niet goed bepalen.
Als je spreekt over het straatwerk gaat het dan over het pad in het verlengde van de stapstenen in de vijver of gaat het nog over andere bestrating?
Naargelang de situatie zie ik toch mogelijkheden.
Een volledig overzicht foto/tekening zou wel handig zijn
mvg
guyke
Ik kan de plaatsing van de filterkamer tov de vijver niet goed bepalen.
Als je spreekt over het straatwerk gaat het dan over het pad in het verlengde van de stapstenen in de vijver of gaat het nog over andere bestrating?
Naargelang de situatie zie ik toch mogelijkheden.
Een volledig overzicht foto/tekening zou wel handig zijn
mvg
guyke
Ik zou ook zeker nog een skimmer maken, deze kun je gewoon boren met een 110 of 125 boor door de muur, even ergens huren, je zal er spijt van krijgen als je het niet doet..Galaxis schreef: ↑23 apr 2020, 11:12Bedankt voor je antwoord !Guyke schreef: ↑23 apr 2020, 11:03 Hallo,
mvg
Guyke
Ik zal nogmaals eens onderzoeken om een skimmer te plaatsen, echter breekwerken in het straatwerk is niet meer mogelijk ( alles ligt in de stabilise ) . Ik ga dit zeker nog onderzoeken. Nog 3 weken de tijd voordat de folie plaatser komt. IN ieder geval ga ik denk ik nog een bypass maken voor de waterval.
Mooi project zo!
Geen skimmer ga je wel spijt van krijgen.
De meeste loodgieters hebben wel zo'n diamant boor om een gat te boren.
Als de filterruimte niet direct naast de vijver ligt is het een ander verhaal natuurlijk.
Geen skimmer ga je wel spijt van krijgen.
De meeste loodgieters hebben wel zo'n diamant boor om een gat te boren.
Als de filterruimte niet direct naast de vijver ligt is het een ander verhaal natuurlijk.
- FredLekx
- 9
- Contacteer:
Galaxis,
Als 1e: Welkom bij Koivrienden! En een groot gedeelte van het voorstellen heb je al gedaan.
Er zijn er genoeg met minder gestart bij hun 1e vijver. De meningen over een skimmer, daar sluit ik me ook bij aan.
En uiteindelijk: "Lovely when a plan comes together"
Als 1e: Welkom bij Koivrienden! En een groot gedeelte van het voorstellen heb je al gedaan.
Er zijn er genoeg met minder gestart bij hun 1e vijver. De meningen over een skimmer, daar sluit ik me ook bij aan.
En uiteindelijk: "Lovely when a plan comes together"
Bedankt voor de reacties. Ik zal nog eens een betere foto maken waar nu de filterput zit ten opzichte van de vijver .
Amai,
Weer enige tijd geleden dat ik hier ben geweest, na alle leuke reacties is het vanuit mijn kant radio stilte geweest. Mijn excuses. Het is hier dan ook een erg hectische tijd geweest in de prive-sfeer, erg druk op het werk, gezondheid schoonouders en nog wat andere futuliteiten waar een mens zich druk om maakt.
Afijn, de vijver, die draait ! Jazeker ! Er zit folie in, en er zitten al wat visjes in. 2 goudvissen uit de oude vijver, 8 gemengede goudvissen uit de vijver gevist bij mijn schoonouders, en 6 stuks shubukin opgehaald.
Als eerste maar eens een plaatje van het geheel ;
Voila, de planten zitten ook reeds in het "semi "plantenfilter. Ik ben nog iedere dag lerende met de vijver, vissen en techniek. Ik ben absoluut een beginner met een vijver, wij wilden een vijver in de tuin, die hebben we gemaakt naar eer en geweten, maar dan.... ?
Vooral een uitdaging met mijn meerkamer filter, staat gravitair opgesteld maar de pomp trekt de laatste kamer leeg, zelfs de middelste kamer zakt een beetje. Aan de hand van uitzoek werk bleek dat de pomp die ik van mijn kameraad had gekregen veel te veel water versjouwt voor mijn filterke, afijn, er moest dus een andere pomp komen. Dat is een DM10000 Vario S geworden, na wat leiding werk te hebben aangepast de pomp maar eens getart,het niveau zakte al minder maar nog steeds dusdanig dat de uitlaat van het filter nog maar half onder stond en er lucht mee de leidingen in ging.
Na wat logisch nadenken heb ik de schotten wat aangepast in het filter, dat ging al een stuk beter, meer flow in het filter !
Toen deed het volgende probleem zicht voor... De waterstand van de vijver is de waterstand in het filter. Maar ik had geen overstort... Dus als het gaat regenen loopt de hele boel over, schijnt de zon heel hard en verdamp er water uit de vijver dan daalt het niveau ook in het filter....
Dus weer naar de tekentafel, uiteindelijk heb ik de 110 uitlaat van het filter dichtgemaakt, en een nieuwe uitlaat gemaakt, maar dan 20 cm lager. Dus nu heb ik 20CM speling op mijn waterpeil alvorens de pomp droog draait.
Dat is al beter toch ? Oke, toen ik maar wat uitbedacht voor een overstort, die ook maar in het filter gemaakt.
Hieronder een kiekje van de overstort die op het riool zit, voorzien van een terugslagklep zodat er geen vuil water in het filter kan komen.
Er was hier ook nog iemand die de plaatsing van de filterput niet goed kon beoordelen aan de hand van eerdere foto's, dat snap ik... Hierbij een overzicht foto, rechts achter naast de veranda zie je hem, voorzien van een deksel bekleed met rabatdelen.
Afijn, binnenkort ga ik een drijvende skimmer halen, die zal tijdens de bladval in de vijver ronddobberen, het is niet optimaal, maar wat hij opvangt komt niet op de bodem....
Momenteel nu na 1 week draaien begint mijn water wel een wat groenige zweem te krijgen.... Ik ben benieuwd hoe dat gaat aflopen, UV staat 24/7 aan.
Groet !
Weer enige tijd geleden dat ik hier ben geweest, na alle leuke reacties is het vanuit mijn kant radio stilte geweest. Mijn excuses. Het is hier dan ook een erg hectische tijd geweest in de prive-sfeer, erg druk op het werk, gezondheid schoonouders en nog wat andere futuliteiten waar een mens zich druk om maakt.
Afijn, de vijver, die draait ! Jazeker ! Er zit folie in, en er zitten al wat visjes in. 2 goudvissen uit de oude vijver, 8 gemengede goudvissen uit de vijver gevist bij mijn schoonouders, en 6 stuks shubukin opgehaald.
Als eerste maar eens een plaatje van het geheel ;
Voila, de planten zitten ook reeds in het "semi "plantenfilter. Ik ben nog iedere dag lerende met de vijver, vissen en techniek. Ik ben absoluut een beginner met een vijver, wij wilden een vijver in de tuin, die hebben we gemaakt naar eer en geweten, maar dan.... ?
Vooral een uitdaging met mijn meerkamer filter, staat gravitair opgesteld maar de pomp trekt de laatste kamer leeg, zelfs de middelste kamer zakt een beetje. Aan de hand van uitzoek werk bleek dat de pomp die ik van mijn kameraad had gekregen veel te veel water versjouwt voor mijn filterke, afijn, er moest dus een andere pomp komen. Dat is een DM10000 Vario S geworden, na wat leiding werk te hebben aangepast de pomp maar eens getart,het niveau zakte al minder maar nog steeds dusdanig dat de uitlaat van het filter nog maar half onder stond en er lucht mee de leidingen in ging.
Na wat logisch nadenken heb ik de schotten wat aangepast in het filter, dat ging al een stuk beter, meer flow in het filter !
Toen deed het volgende probleem zicht voor... De waterstand van de vijver is de waterstand in het filter. Maar ik had geen overstort... Dus als het gaat regenen loopt de hele boel over, schijnt de zon heel hard en verdamp er water uit de vijver dan daalt het niveau ook in het filter....
Dus weer naar de tekentafel, uiteindelijk heb ik de 110 uitlaat van het filter dichtgemaakt, en een nieuwe uitlaat gemaakt, maar dan 20 cm lager. Dus nu heb ik 20CM speling op mijn waterpeil alvorens de pomp droog draait.
Dat is al beter toch ? Oke, toen ik maar wat uitbedacht voor een overstort, die ook maar in het filter gemaakt.
Hieronder een kiekje van de overstort die op het riool zit, voorzien van een terugslagklep zodat er geen vuil water in het filter kan komen.
Er was hier ook nog iemand die de plaatsing van de filterput niet goed kon beoordelen aan de hand van eerdere foto's, dat snap ik... Hierbij een overzicht foto, rechts achter naast de veranda zie je hem, voorzien van een deksel bekleed met rabatdelen.
Afijn, binnenkort ga ik een drijvende skimmer halen, die zal tijdens de bladval in de vijver ronddobberen, het is niet optimaal, maar wat hij opvangt komt niet op de bodem....
Momenteel nu na 1 week draaien begint mijn water wel een wat groenige zweem te krijgen.... Ik ben benieuwd hoe dat gaat aflopen, UV staat 24/7 aan.
Groet !
Goedemiddag Koivrienden,
Inmiddels staat de vijver alweer een tijdje te draaien en zitten er 20 visjes in. Shubinkin, kleine en grote goudwindes. Maar hoe langer de vijver draait, hoe meer ik met vragen kom te zitten, wil iemand mij een handje op op weg helpen ?
* Filter ; Vortex gevuld met borstels, deze borstels kuis is regelmatig, deze pakken eigenlijk bizar veel vuil op. Echter nu naar een paar maanden draaien beginnen de andere 2 compartimenten welke gevuld zijn met Japanse mat ook wat te vervuilen. Eerst de vortex met borstels, dan een vak met groen/blauwe Japanse mat belucht, dan nog een vak met rode matten erin. Mag ik deze schoonmaken ? En hoe ? Zitten daar mijn bacteriën ?
* Filter 2 ; Moet ik nu het herfst wordt het filter een grote kuisbeurt geven en er nieuwe bacteriën in gooien ? Of doe ik dat in het voorjaar ?
* Winter ; ik draai nu via een retour over een waterval, maar wat als het hard gaat vriezen ? Dan kan ik deze uitzetten eventueel en over een bypass draaien, moet ik dat al direct bij de eerste nachtvorst doen ?
* Winter 2 ; Moet ik blijven beluchten ? Ik belucht nu in het filter, via de waterval en via de beluchte bodemdrain. Mag de bodemdrain beluchting uit of juist niet in verband met dichtvriezen van de vijver als er vorst komt ?
Veel vragen....
Bedankt !
Inmiddels staat de vijver alweer een tijdje te draaien en zitten er 20 visjes in. Shubinkin, kleine en grote goudwindes. Maar hoe langer de vijver draait, hoe meer ik met vragen kom te zitten, wil iemand mij een handje op op weg helpen ?
* Filter ; Vortex gevuld met borstels, deze borstels kuis is regelmatig, deze pakken eigenlijk bizar veel vuil op. Echter nu naar een paar maanden draaien beginnen de andere 2 compartimenten welke gevuld zijn met Japanse mat ook wat te vervuilen. Eerst de vortex met borstels, dan een vak met groen/blauwe Japanse mat belucht, dan nog een vak met rode matten erin. Mag ik deze schoonmaken ? En hoe ? Zitten daar mijn bacteriën ?
* Filter 2 ; Moet ik nu het herfst wordt het filter een grote kuisbeurt geven en er nieuwe bacteriën in gooien ? Of doe ik dat in het voorjaar ?
* Winter ; ik draai nu via een retour over een waterval, maar wat als het hard gaat vriezen ? Dan kan ik deze uitzetten eventueel en over een bypass draaien, moet ik dat al direct bij de eerste nachtvorst doen ?
* Winter 2 ; Moet ik blijven beluchten ? Ik belucht nu in het filter, via de waterval en via de beluchte bodemdrain. Mag de bodemdrain beluchting uit of juist niet in verband met dichtvriezen van de vijver als er vorst komt ?
Veel vragen....
Bedankt !
Zelfs op je borstel gaan bacteriën zitten maar hoe meer oppervlakte filtermateriaal heeft des te meer en beter bacteriën zich daar kunnen huizen. De beluchte matten zullen amper vervuilen, de onbeluchte zullen na verloop van tijd flink wat fijn vuil verzamelen, deze kan je het beste regelmatig spoelen met vijverwater.Galaxis schreef: ↑19 okt 2020, 13:11 Goedemiddag Koivrienden,
Hoe kouder het wordt hoe minder bacteriën zullen overleven... afhankelijk van je watertemperatuur nu heeft het nog weinig zin om bacteriën bij te voegen... In het voorjaar dus. Wel zaak om ook je voer gedrag aan te passen, dus te verminderen en op tijd te stoppen met voeren. Welke temperatuur verschillen de meningen over en is ook afhankelijk van het gegeven voer. Ik stop bij ongeveer 6°C.* Filter 2 ; Moet ik nu het herfst wordt het filter een grote kuisbeurt geven en er nieuwe bacteriën in gooien ? Of doe ik dat in het voorjaar ?
Een waterval koelt je water hard af... dus ja als de temperaturen hard gaan zakken dan liefst waterval by-passen.* Winter ; ik draai nu via een retour over een waterval, maar wat als het hard gaat vriezen ? Dan kan ik deze uitzetten eventueel en over een bypass draaien, moet ik dat al direct bij de eerste nachtvorst doen ?
Beluchting koelt ook af en hoe kouder het water wordt des te minder beluchting nodig is omdat koud water meer O2 kan bevatten en vasthouden. Als je vijver dreigt dicht te vriezen dan kan je wat beluchting bijzetten om dit te voorkomen. Het beste is zorgen voor een overkapping over je vijver (iets wat bij mij door de vorm en bouw van mijn vijver helaas bijna onmogelijk is...).* Winter 2 ; Moet ik blijven beluchten ? Ik belucht nu in het filter, via de waterval en via de beluchte bodemdrain. Mag de bodemdrain beluchting uit of juist niet in verband met dichtvriezen van de vijver als er vorst komt ?
Veel vragen....
Bedankt !
@bazzio Merci voor uw tijd en antwoord ! Daar kan ik zeker wat mee. Reeds ben ik ook aan het uitzoeken of al mijn planten in het plantenfilter kunnen blijven staan of dat er naar binnen moeten en wat en wanneer ik mag snoeien
Leuk zo een hobby
Leuk zo een hobby
Inmiddels verves ik het water wat vaker en een grotere hoeveelheid en ben ik de draadalg te lijf gegaan met een wc borstel, wel een nieuwe propere uiteraard.
Draadalg neemt nu gelukkig weer af. Wat mij wel opvalt is dat ik nog steeds geen nitriet kan meten ( dat is toch het product van ammonia en nitraat? )
Ik heb sterk het vermoeden dat mijn filter niks en toch zeer weinig doet.
Betreft een vortex ( vol gestopt met borstels voor grove vuil ) daarne een kamer met blauwe japanse mat ( belucht ) en daarna een kamer met rode red-x matten onbelucht.
Wellicht dat ik iets moet aanpassen om de bioloog aan gang te slingeren in het filter ?
Draadalg neemt nu gelukkig weer af. Wat mij wel opvalt is dat ik nog steeds geen nitriet kan meten ( dat is toch het product van ammonia en nitraat? )
Ik heb sterk het vermoeden dat mijn filter niks en toch zeer weinig doet.
Betreft een vortex ( vol gestopt met borstels voor grove vuil ) daarne een kamer met blauwe japanse mat ( belucht ) en daarna een kamer met rode red-x matten onbelucht.
Wellicht dat ik iets moet aanpassen om de bioloog aan gang te slingeren in het filter ?