Enige tijd geleden ( medio september 2019 ) is de gehele tuin leeggereden omdat wij deze wilde herindelen. Mijn wederhelft wilde graag een vijver in de tuin, en zo geschiedde....
Zonder enige vorm van kennis aan een vijver begonnen, mijn vrouw wilde ( wat niet is kan nog komen ) geen Koi in de vijver omdat deze haar "lelie" op zou eten welke zij graag in de vijver wil. Geluk bij een ongeluk heb ik een kameraad welke in het bezit is van een koi-vijver dus ik schroomde niet om daar enig advies te vragen. Dus eigenlijk zijn wij een koi vijver aan het bouwen waar geen Koi inkomen, vandaar de naam NoKoI haha

Zo geschiedde het een en ander. Uiteraard sta ik open voor opmerkingen en suggesties, het is onze eerste vijver, en het enige wat ik weet is dat vis moet zwemmen, en dan houd het wel op bij mijn vijverkennis. Gelukkig wel het een en ander opgestoken door hier veel te spieken, vandaar nu ook mijn registratie en kleine showcase.
Als eerste maar eens een gat gegraven in de vette klei.
Helaas zat het weer tijdens de bouw echt niet mee, het bleef maar regenen voor ons gevoel...
Wat bekisting uitgezet.
Vloertje erin, 35CM dik beton met staal.
En bouwen maar, zonder enige vorm van kennis. Betonblokken gebruikt, tussen de rijen door murfor ertussen en de blokken volgerstort met beton.
Jaja, de tuin gaat alweer vorm krijgen.
Wanden gesmeerd, en een dekvloer erin.
Ook de bodem van het PF gechapped.
Overzichtje vanaf de andere kant.
Ook is er een "filterput" gemaakt voor de techniek, helaas wel aan de erg krappe kant bleek achteraf toen we enkel het filter even hebben gepast...
Tot zover ging het allemaal wel redelijk goed. Maar nu komt het moeilijke, de techniek. Reeds via een koi dealer een afspraak gemaakt voor 15-mei om de vijver te komen folien ter plaatse. Het filter heb ik, maar daar moet nog inhoud in, maar wat ? De pomp is er, een regelbare DM vario pomp, en ook een UV lamp is er.
Via de bodemdrain ( 110 ) gaar het water naar het filter toe, vanuit het filter met 63mm door de pomp en door de UV heen, om vervolgens als retour uit te komen in het plantenfilter. Echter is deze voorzien van een waterval, deze moet misschien vanwege de vorst in de winter toch uit kunnen ? Dus moet ik denk ik nog een bypass retour maken rechtstreeks de vijver in ? In het PF zit nog een 75mm bodemafvoer om vuil af te voeren. Dat is het eigenlijk wel voor nu.
Groet!