De_matti's vijver

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Ronny66

Re: De_matti's vijver

Bericht door Ronny66 »

Heb je daar mooi voor elkaar :good: blijf uiteraard volgen
Mvg Ronny
Koi vijver 11 kuub
Filter Red Label Happy
1bodemdrain - 1 skimmer
Vijverbouw viewtopic.php?f=17&t=18843

de_matti

Bericht door de_matti »

Ronny66 schreef:
07 apr 2020, 15:04
Heb je daar mooi voor elkaar :good: blijf uiteraard volgen
Mvg Ronny
Thx

bazzio

Bericht door bazzio »

de_matti schreef:
07 apr 2020, 14:53
bazzio schreef:
07 apr 2020, 14:03
Is die trickle eigenlijk niet een soort bwb nu?

Beste Bazzio,

Helemaal niet. De kalndess is hier statisch in opgestapeld. Er is maar 5-10 cm water aanwezig in het vat. Het water dat boven wordt ingebracht valt ongeveer 1m naar beneden. De lucht (via luchtpomp) kan enkel boven ontsnappen... BWB dus zeker niet.

Mvg
De_matti
Oke duidelijk, dank je wel. Ik deze oplossing in gedachte houden!

de_matti

Re: De_matti's vijver // Verwarming ?

Bericht door de_matti »

Toen ik dit weekend de temp zag bij dvrkoi zijn vijver was ik verschoten. Hij zit op 18°C wij op 13°C, David wel met extra toegevoegde warmte, wij zonder iets (zelf geen afdekking in de winter).

Echter reeds bij mij de vraag: kunnen we de vijver niet extra verwarmen via de zon?

Ik zou namelijk een bakje willen maken waar ik het water laat in opwarmen. Ik zag op de site van aquaforte hoeveel ze hiervoor vragen en viel bijna van mijn stoel. Als DIY kan dit goekoper. Werking, koud water pomp (via timer) ik erin, laat opwarmen en na bv 15 min slaat de pomp weer aan en pompt het warm water naar de vijver en er komt nieuw fris water in.

Heeft er iemand hiermee al ervaring? Nuttig?
verwarming.jpg
verwarming.jpg (33.72 KiB) 379 keer bekeken
Mijn excuses voor de slechte schets. het was maar een snelle gedachtegang.

Mvg
de_matti

bazzio

Bericht door bazzio »

Ja dat werkt wel denk ik maar heel afhankelijk van de zon, die we hier niet altijd even vee hebben. Sowieso zwarte slang gebruiken voor de beste warmte opname.
Op een timer schakelen vind ik wat link. Dat stilstaande water kan snel behoorlijk warm worden en dat wil je niet naar de vijver pompen, eigenlijk zou je op temperatuur moeten schakelen.

de_matti

Bericht door de_matti »

Beste Bazzio

Rechtstreeks zou ik het warm water niet in de vijver laten lopen. Ik was van plan om het via de filter "te mengen" en zo naar de vijver terug te laten stromen. Denk jij dat een constante doorstroming beter is dan een via timer gestuurde versie? Dit is ook het punt waar ik mee worstel. Laat je het staan kan het water maximaal opwarmen (in de zwarte buis en door het glas) nadeel natuurlijk stilstaand warm water... laat je het doorlopen, zou de zon warmte genoeg afgeven?

Mvg
de_matti

Geert

Bericht door Geert »

Dit systeem kan je makkelijk met een dunne darm maken, idealiter monteer je dit op het dak van je tuinhuis ( als dit aanwezig is) , daar kan je veel meter op kwijt....
Dit is meestal zwart en of uit metaal, win win ;-)
Er bestaan sensors die je kan instellen in functie van de temperatuur lucht versus vijver.
Succes!
Koivijver 30 m³ met 3 beluchte bodemdrains, combi doit 50 + pomp BE 500 met 4flowkop en variopomp 30m3, trickle + variopomp 10m³,

KevinL

Bericht door KevinL »

Hoi de_matti,

hier dacht ik er exact hetzelfde over; mijn vijver ligt slechts 3 uur per dag in de volle zon en warmt daardoor in het voorjaar langzamer op (voordeel in de zomer wordt hij ook niet te warm).

Nu heb ik via een zwembadshop tegen een nette prijs 2 warmtecollectoren gekocht. De resultaten: op 24 uur gezien is er met collectoren ongeveer 0,5 graad meer opwarming (11m3 totaal watervolume, 3.000 liter/u pompcapaciteit), dan er op vergelijkbare dagen zonder collectoren behaald wordt. De collectoren krijgen daarbij ook slechts 6 uur direct zonlicht per dag in mijn geval - bij meer zoninstraling zal het resultaat ook beter zijn. En meer wil je denk ik ook niet want te grote temperatuurschommelingen zijn daarnaast ook voor de koi niet optimaal...

76198

Verwacht niet dat bij normaal gebruik het water aan de uitstroom veel warmer is dan bij de inlaat, dat is bij 3.000l/u zeer gering (nog niet gemeten maar zal daar morgen eens naar kijken). Wel heb ik al eens de pomp 15 minuten uit gezet, het water is dan echt aanzienlijk meer opgewarmd dus het principe werkt absoluut.
Echter het was sowieso een probeersel, deze zomer worden de collectoren verder aan het zwembad gebruikt :D

Grt Kevin

de_matti

Bericht door de_matti »

Beste Kevin,

Het zijn inderdaad deze koepels dat ik gezien had. Voor een zwembad versta ik dat je dit aankoopt, voor een koivijver zijn ze te duur maar uw test met het uitschakelen van de pomp bevestigt wel mijn vermoeden dat je daarmee het meeste rendement kan halen...

Mvg
de_matti

de_matti

Bericht door de_matti »

Geert

jammer genoeg is het tuinhuis de gans andere kant van de tuin... vandaar dat ik een bakje speciaal hiervoor zou aanmaken.

Mvg
de_matti

Geert

Bericht door Geert »

de_matti schreef:
05 mei 2020, 20:55
Geert

jammer genoeg is het tuinhuis de gans andere kant van de tuin... vandaar dat ik een bakje speciaal hiervoor zou aanmaken.

Mvg
de_matti
Als dit geen perfecte reden is om de vijver te vergroten :dance: :D
Koivijver 30 m³ met 3 beluchte bodemdrains, combi doit 50 + pomp BE 500 met 4flowkop en variopomp 30m3, trickle + variopomp 10m³,

de_matti

Bericht door de_matti »

Als dit geen perfecte reden is om de vijver te vergroten :dance: :D
Geert
Dat krijg ik hier niet verkocht...
Bedankt voor de suggestie

marvin(@)

Bericht door marvin(@) »

Ik denk persoonlijk dat het weinig invloed zal hebben. Tenminste positieve invloed dan toch. Als er een paar donkere dagen tussen zitten zal de temperatuur weer terug dalen en het verschil zal alleen maar groter zijn dan zonder.
Je zou het warmere water dan op moeten slaan tot snachts om de dip op te kunnen vangen. Dan creeer je wel een mooi geheel ;cool;

de_matti

Bericht door de_matti »

marvin(@) schreef:
06 mei 2020, 17:34
Ik denk persoonlijk dat het weinig invloed zal hebben. Tenminste positieve invloed dan toch. Als er een paar donkere dagen tussen zitten zal de temperatuur weer terug dalen en het verschil zal alleen maar groter zijn dan zonder.
Je zou het warmere water dan op moeten slaan tot snachts om de dip op te kunnen vangen. Dan creeer je wel een mooi geheel ;cool;
Beste Marvin

Hier kan ik niet direct volgen. Graag meer uitleg wat eventueel de negatieve invloed kan zijn. :?

Ik ben er mij van bewust dat in koude/bewolkte dagen ik niet veel warmte uit de zon ga bekomen. Echter op een warme dag/week kan ik misschien iets opwarmen (beter is iets als niets).

Als ik hiermee 1-2°C kunnen meenemen is dit toch beter als niets. 1-2 °C natuurlijk over een langere periode (niet per dag).

Een warmtepomp ofzo zou natuurlijk de ideale oplossing zijn maar dan gaat de elektriciteitsrekening ook weer omhoog en dat willen we niet. :nono:

Mvg
de_matti

marvin(@)

Bericht door marvin(@) »

Nou negatief is misschien niet het juiste woord :D
Maar wat ik probeer te zeggen is dat je overdag inderdaad wat zal winnen. Maar dit is in de loop van de nacht weer volledig verdwenen.
Dus je zal grotere temperatuur schommelingen krijgen tussen dag en nacht.

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”