Ombouw van pomp naar airlift DavyDK

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
DavyDK

Ombouw van pomp naar airlift DavyDK

Bericht door DavyDK »

Hey iedereen,

na een jaar info en materiaal zitten te verzamelen, (kan al 2jaar geleden zijn dat ik Guyken nog vragen stelde op de koishow) ben ik eindelijk door het coronavirus en tijdelijk werkloosheid aan men huisarrest verbonden. Ik had nu een weekje de tijd om er eens wat werk van te maken. Ik heb ook nog een zaak in bijberoep, maar ik weet pas sinds eergisteren dat ik dat kan verder zetten. Maar toch, de werken zijn al bezig, die werk ik eerst af. Bij deze kunnen jullie volgen wat ik zoal uitsteek. Hopelijk hebben jullie er iets aan.

Ik zit met enkele moeilijkheden wel, plaatsgebrek. Ik zal bijvoorbeeld niet anders kunnen dan een gat in beton te maken. ( Ja, indertijd teveel aarde weggenomen, en die beton is toch wel een 25cm dik :oops: , met een net dat daar toch maar lag ingesmeten, oeps :oops: )

Allereerst, ik moest de inkomende buizen van de drain en winterdrain (op aanrade van een vroegere dealer) terug van elkaar scheiden. De winterdrain zal dan geen inkom meer zijn, maar zal dienen als uitgang voor de airlift. Wel op -43cm in de vijver. Maar zou normaal moeten goed komen.
Vijver DavyDK http://www.koivrienden.com/phpBB/viewto ... 17&t=13299
13,5 m³
Vortex 500 liter met Answer
2 kamerfilter, Jap Mat + KSB²
Uv Lamp 40 watt
Airlift gebruiker

DavyDK

Re: Ombouw van pomp naar airlift DavyDK

Bericht door DavyDK »

Ik heb een deel foto's opgeladen al op de site, maar nu vind ik die knop hier niet meer terug om de foto's in mijn reactie te laden, iemand een idee ?
13,5 m³
Uv Lamp 40 watt
Airlift gebruiker

bazzio

Bericht door bazzio »

Davy, rechtsboven (onder de reclame banner) staat de link naar de Galerij, van daaruit kan je ze invoegen in je post.

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Als je naar je foto's gaat en je klikt er op eentje dan verschijnt er onderaan zoiets :

[image]xxxxxx[/image] ( op de plaats van de kruisjes staat dan uw oploadingsnummer )
Dit volledig in het rood copy/paste je in je bericht.

Je kan ook via bijlagen werken.
Als je een bericht schrijft of wijzigt dan staat er onderaan 2 folders.
De enen heet opties en de andere bijlagen.
Klik op bijlagen dan op bestanden toevoegen dan gaat de verkenner open en ga je naar de foto die je wil.
De rest wijst zichzelf wel uit denk ik.
Je kan max 5 bijlagen tegelijk oploaden

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

DavyDK

Bericht door DavyDK »

Dank je. Ga ik eens proberen.

Even een snel vraagje. Ben op de collector de zijingang en uitgang aan het maken. Ik heb een gatzaag van 79mm voor de buizen van 110. Is dat goed ? Ik had opgeschreven dat dat 73 moest zijn. Maar de wipzaag is niet te vinden. En heb enkel die gatzaag.

Mvg
13,5 m³
Uv Lamp 40 watt
Airlift gebruiker

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Bij kleinere diameters van buizen luistert de gatmaat nauwer.
6 mm groter boren voor een buis van 110 denk ik dat er niet genoeg kraag ontstaat om goed te kunnen verlijmen.
Een gatzaag van 73 kan je ook online kopen en zijn nu ook niet echt duur te noemen.
Misschien heeft de buurman zo een setje....

mvg
Guyke

DavyDK

Bericht door DavyDK »

Ik had een testgat gemaakt op een stuk buis dat over was. Daar vond ik zelf ook dat het wat nauw was. Ik heb een wipzaag gevonden en zo nauw mogelijk gemaakt. 70-73. Wat dan ook weer straffer was om door te krijgen. Maar beter zo. Nu een mooie kraag. Is al aan het opdrogen voor morgen alles in elkaar te steken.
13,5 m³
Uv Lamp 40 watt
Airlift gebruiker

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

:good:

mvg
guyke

DavyDK

Bericht door DavyDK »

Eerst en vooral moest ik de 2 leidingen van elkaar scheiden. De winter en gewone drain. Hier zie je ze binnen komen, links de winter en rechts de gewone.

74647

Hierboven zie je nog mijn answer zitten, daar zat een pomp in die de vuile deeltjes terug spoot met water, toen de pomp kapot ging heb ik deze weggelaten, veel meer doorstroming en een pomp minder. Blij dat deze er op zo een manier is uitgegaan. Tot hiertoe geen problemen meer gehad. Als je stroomsnelheid goed is geregeld, dan blijft het meeste vuil wel achter in de vortex. De rest spoel ik mooi uit in kamer 1 (matten) en kamer 2 (ksb²)

Na het wegzagen heb ik met een warme luchtblazer de overschotten eruit gehaald.

75999

76005

76006

Ik heb de vortex ingang even moeten inkorten
Zodat ik zeker wist dat de andere kant (ook al ging deze omhoog) kon passeren.

76004

Vortex afgeslepen en bijgewerkt

76001

Dan een overschot van 125/110 paste er juist over

76002

en mijn bocht paste dan juist in de 110

76003

Ik had alles in elkaar gelijmd, maar met te testen (en waarschijnlijk teveel bewogen voelde ik toch een druppel. Ik ben dan maar bij een forumsponsor wat polyester gaan halen en de boel mooi toegemaakt.

76011

Alles in elkaar gelijmd, en zo was ik toch van deel 1 vanaf. :Hyper: :Hyper: :Hyper:
Je zou denken dat dit sneller zou gaan, maar dat uit elkaar halen duurt nog het langst !

76012
13,5 m³
Uv Lamp 40 watt
Airlift gebruiker

bazzio

Bericht door bazzio »

Goed opgelost. Ben benieuwd naar de opvolging :wink:

DavyDK

Bericht door DavyDK »

Het volgende op de agenda was het gat in de beton maken, zoals gezegd vreesde ik al voor de dikte. Ik weet nog dat er teveel aarde was uitgenomen toen.

Eerst bepalen waar het gat moet komen, dus eerst de 2 ontluchters eens presenteren. Ze staan in stand max ontluchting.

76013

DUS... Gaatjes boren in de ronde met boor 18mm

76016

En zoals gevreesd was het redelijk dik

76015

Met een zware schieter er op nadien is het toch gelukt om de stukken eruit te krijgen. Ik had ook nog in het midden van de cirkel een lijn gaten geboord. Dat hielp echt wel, van zodra 25% weg was ging het iets vlotter.

76017

Dan maar graven ! De collector is in totaal 215 cm, en ik moest vanaf de beton nog 120cm diep gaan ongeveer. Daar kwam ik dan wat water tegen.

76022

76023

Toch blij dat die dag voorbij was :Yahoo: :dance:
13,5 m³
Uv Lamp 40 watt
Airlift gebruiker

nico1012

Bericht door nico1012 »

ziet er goed uit.

zet hem op met de verdere bouw

DavyDK

Bericht door DavyDK »

De buis 315 had ik gekregen van een forumlid, dank je Jeanvc ! Was iets te kort, dus had nog van iemand een tussenstuk gekregen en daaronder dan een deksel, alles in elkaar gelijmd.

76034

Dan de buis op maat gemaakt, want nu was ze te lang, en dan natuurlijk eerst testen of ze waterdicht is !

76024

Ze was waterdicht, eerst even presenteren om de gaten af te tekenen.

76025

De hoogte was ook goed, ik moest 5 cm onder de rand uitkomen (om 5 cm boven max waterlijn te zitten)

76026

Eerst had ik getest met een gatzaag van 79mm, voor de buis van 110, maar vond de kraag niet goed genoeg, dit was het stuk overschot van 315 dat ik liggen had. Indien iemand dit stuk graag heeft, je mag erom komen. Ik raad wel aan om de buis van 110 die je er moet doordrukken, de aanloop lang genoeg te maken. Ik had een te korte buis 110 gemaakt (rechts) de linkse heeft een langer aanloopvlak, lees langere sleuven geslepen, zodat het makkelijker was om door te steken.

76027

Wipzaagje is niet 100 %, maar het resultaat was bevredigend.

76028

Dit zijn al betere kragen, het gat was ongeveer 70 a 73mm

76030

Alles in elkaar gelijmd en kwam allemaal juist gepast uit.

76031

76032

76033

Nu moet ik de buislift nog maken. Maar ik mis nog enkele onderdelen. Vooral de bochten van 20mm, en de buis van 20. Ook de lijmmof 125 en insteekovergang van 125/110 vind ik niet. Heb vandaag al van 3 winkels gehoord dat ze dat niet hebben. Waaronder sponsors.

Ik had zelf dan maar al iets in elkaar geknutseld.

Een mof 125 waar ik 2 ringen van een buis 110 in gestoken heb. Dat pastte juist. Hopelijk glijd dit goed. :oops:

75995

75996

75997

Zo ver zit ik nu.

Ik heb wel nog een buis van 25mm liggen en een bocht van 25mm. Zou ik dat gebruiken in plaats van de 20mm's ? Of is dat te groot als toevoer ?

Alsook heb ik nog een vraag, kan je airlift regelen ? Voor meer en minder debiet te hebben ?
13,5 m³
Uv Lamp 40 watt
Airlift gebruiker

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
Ik zie dat je dan toch maar door de beton gegaan bent. :good: Daar zal je geen spijt van hebben.
Wel goed wat kompaktuna in de cement verwerken bij het terug aansmeren van de collektor.

Ik vrees een beetje als die schuifmof die je gemaakt hebt een tijdje er in zit deze niet gemakkelijk meer uit elkaar kan.
Moest het te moeilijk gaan dan kan je het proberen om het stuk te omwikkelen met een dweil en er heet water over gieten.
Ik had een rubberkoppeling gebruikt, deze kan ook als schuifkoppeling gebruikt worden en werkt eenvoudiger.

Je kan de luchtlijn ook in 25 mm maken. Weet dan wel dat je weer met overgangen moet gaan werken om de luchtpomp dan weer aan te sluiten.

Pvc en Ook rubberkoppelingen zijn er te krijgen bij onderstaande.
https://handelsondernemingdohmen.nl/3-pvc.
https://www.nikoi.nl/pvc-pe-pp/pvc-druk ... 28mm%29/20
Zijn beide ook forumsponsors.

mvg
Guyke

DavyDK

Bericht door DavyDK »

Ja, ben voor optie beton gegaan. Ben nu al blij dat ik het zo gedaan heb.

Ik denk ook dat het niet makkelijk zal zijn om uit elkaar te krijgen. Maar ik denk dat ik die stukken eens ga kopen die jij hebt gebruikt. Met die fernorubber koppelingen. Maar ben die nog niet tegen gekomen.

Ik heb een siliconeslang van dia 18. Met wat verwarmen krijg ik die over de 20 die ik in mijn luchtpomp heb zitten al. En met wat meer verwarmen krijg ik die wel over die 25 van de drukkamer.

Kan een airlift geregeld worden ? Of lukt dat niet ? Kan je de luchtpomp wat nijpen ? Of is dat niet aan te raden ?
13,5 m³
Uv Lamp 40 watt
Airlift gebruiker

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”