vijver van Joris.

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Plaats reactie
joris

vijver van Joris.

Bericht door joris »

Dag allemaal,

Sinds kort ben ik bezig aan mijn vijver. Het zou een vijver worden van 3.5 op 2.5, 2 meter diep (ongeveer 17.5 kuub), met een beluchte bodemdrain, en een drijvende skimmer. Alles wordt gravitair gebouwd, liefst met airlift maar er zijn een paar eigenaardigheden...

Aangezien ons huis verhoogd staat, komt de vijver ongeveer 1 meter boven het maaiveld (en ongeveer 1 meter in de grond). Ik ga hem dus in het gewapend beton maken, dit lijkt mij het eenvoudigst aangezien ik niet kan metsen, en gewapend beton het stevigste zou moeten zijn. Ook zou ik graag een raam hebben van 1.2 op 0.6m op de wand van 3.5m. Ik heb het voordeel dat ikzelf het rvs profiel kan maken, en dat mijn schoonbroer mij het glas kan leveren.

Het filterhuis komt op 3 meter afstand van de vijver. Liefst zou ik graag een 5 kamer filter(osaka) hebben, waarvoor ik eerst een collector zou bouwen. Hierin zou de bodemdrain en de skimmer samen komen, nadien via een sieve in de 5 kamer filter, en dan terug in een buis van 315 waarin ik een airlift kan plaatsen. In deze collector zou ik ook graag een aansluiting maken waar een pomp kan verbonden worden voor een rvs waterval (waar een minimale stroom dient te zijn).

Het grootste probleem waar ik nu met bezig loop is de airlift. De filter staat ongeveer een meter boven het maaiveld. dat wil zeggen dat de airlift retour 1 meter onder het waterniveau terecht komt, met 2 bochten van 90°... Is dit nog rendabel genoeg? Of plaats ik beter een eco pomp.

Morgen neem ik nog enkele foto's ter verduidelijking.

Alvast bedankt voor jullie advies
Met vriendelijke groeten
Joris

Guyke

Re: vijver van Joris.

Bericht door Guyke »

Hallo,

Wat airlift betreft.
Een airlift werkt niet met een sieve.
Ook de drain en de skimmer ( als het een drijfskimmer is ) laten samenwerken is soms vervelend.

In plaats van een sieve kan je wel een crielzeef gebruiken.
Die retoer een meter onder water kan wel maar raad ik niet aan.
Het is misschien mogelijk om een verborgen ruimte te maken aan de kant van de vijver waarin de collektor komt.
Zo zou je dan met de airlift op de normale werkwijze kunnen werken.

Een pomp voor de waterval hoeft niet perse in de collektor te zitten maar kan ook parallel op de uitgang van de filter komen.

Tot slot ook nog een plaats voorzien voor een uv lamp.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

joris schreef:
03 mar 2020, 21:47
De filter staat ongeveer een meter boven het maaiveld. dat wil zeggen dat de airlift retour 1 meter onder het waterniveau terecht komt, met 2 bochten van 90°... Is dit nog rendabel genoeg? Of plaats ik beter een eco pomp.
Ik vind dit niet echt een groot probleem aangezien de collecter naast het filter staat , enkel voor zorgen dat de diameter naar de vijver iets groter is en zeker goed ontlucht
Verwacht niet veel rendement verlies, is per slot 1 bocht extra en al het overige is hetzelfde buiten de iets langere leiding die dan ook iets groter moet zijn :wink:
Dacht zelfs dat Gino ( koi.gin ) onderdoor de vijver is gegaan en dan terug naar boven , en dit met goed resultaat
Groetjes
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

joris

Bericht door joris »

Bedankt voor de reacties.
De put is gegraven, de bodemdrain en aquaforte drijvende skimmer zijn reeds in mijn bezit, alsook een 5 kamer filter met vortex, en een zeeffilter.
Mijn gedacht is nu de skimmer aan te sluiten op de zeef, pompgevoed rechtstreeks naar de waterval.
De bodemdrain zou ik dan naar die 5 kamer filter laten gaan, en dan via een airlift terug naar de vijver.
Is er echter een mogelijkheid dat ik die vortex kan ombouwen naar een soort van zeef waardoor mijn gebruiksgemak wat naar boven gaat?
Ook ben ik nog altijd aan het twijfelen of ik de vijverwanden ga opgieten in gewapend beton, of stapelblokken ga gebruiken. Naar het schijnt, als ik gewapend beton giet moet dit in 1 keer gebeuren ( welke mij op mijn eentje niet gaat lukken met de beton molen), en als ik stapelblokken gebruik kan ik dit in meerdere dagen doen. Enige tips aub?

Mvg Joris.

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

joris schreef:
23 mar 2020, 20:39
Is er echter een mogelijkheid dat ik die vortex kan ombouwen naar een soort van zeef waardoor mijn gebruiksgemak wat naar boven gaat?
Enkele voorbeelden, al heb ik er hier al tientallen zien voorbij komen in een vortex :wink:
viewtopic.php?t=11603

viewtopic.php?t=12574

Groetjes
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

koi.gin

Bericht door koi.gin »

Marcje schreef:
04 mar 2020, 21:03
joris schreef:
03 mar 2020, 21:47
De filter staat ongeveer een meter boven het maaiveld. dat wil zeggen dat de airlift retour 1 meter onder het waterniveau terecht komt, met 2 bochten van 90°... Is dit nog rendabel genoeg? Of plaats ik beter een eco pomp.
Ik vind dit niet echt een groot probleem aangezien de collecter naast het filter staat , enkel voor zorgen dat de diameter naar de vijver iets groter is en zeker goed ontlucht
Verwacht niet veel rendement verlies, is per slot 1 bocht extra en al het overige is hetzelfde buiten de iets langere leiding die dan ook iets groter moet zijn :wink:
Dacht zelfs dat Gino ( koi.gin ) onderdoor de vijver is gegaan en dan terug naar boven , en dit met goed resultaat
Groetjes
Marc
Hoi,

betreft de airlift 1 mr onder waterniveau. ik heb er ook zo eentje en die werkt ZEKER niet minder als mijn andere airliften, kan ik perfect zien aan de uitgang van mijn filter.
Die gaat wel niet onder de vijver door zoals Marc aanhaalt.

@ Marc, het zijn mijn skimmers die onder de bodemplaat gaan om dan in de filter te komen. :wink:
Volg hier de aanleg van de eerste airliftgestuurde vijver met een trommelfilter; viewtopic.php?t=5309

jocca

Bericht door jocca »

hier hebben er een paar jaar 2 airliften gewerkt met een retour ongeveer 90 cm diep in de vijver.
Of er veel debiet verlies was weet ik niet, maar als ik mijn hand in de ontluchterst stak dan was er daar toch een meer dan behoorlijke stroming.
maar nogmaals ... ik zou het niet met zekerheid kunnen zeggen, buikgevoel zegt dat het al bij al nog meevalt.

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”