nieuwe vijver didier

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
didiern
Contacteer:

nieuwe vijver didier

Bericht door didiern »

beste

ben beginnen tekenen aan het ontwerp van mijn nieuwe vijver voor binnen kort aan te kunnen beginnen.
maar voor ik er aan begin had ik graag van jullie wel even goede raad kunnen gebruiken denk ik :D

de vijver gaat 5M op 4M worden buiten maten met een diepte van 1.80M
Met boven de grond 0.70M met langs terras zijden een raam van 2Mx0.60M

deze zou ik voorzien voor 2 beluchtte bodemdrains te steken en 1 gewoon bodemdrain met een aansluiting van 110 diameter
hierbij 2 wand skimmers omdat er redelijk wat bomen staan en vlak naast de vijver een eik staat.

voor de filtersysteem heb ik plaats genoeg achter de vijver en beschik ik over een grootte van 3M op 5M
hier had ik in gedachte voor met een vier kamer filter te werken als eerste de borstels en daarna een bwb en daarna 2 kamers met Japanse matten.

voor terug naar de vijver te gaan een gecombineerd systeem 1 keer een pomp met een uv lamp er achter met een pomp van 15.000L / uur.
en dit samen met een airlift zodat ik in de winter de pomp met uv lamp kan uitschakelen en ook minder stroming in de vijver heb.

hopelijk is dit allemaal duidelijk genoeg
laat de goede raad maar komen nu is alles nog aan te passen.
vijvervoorbeeld.jpg
vijvervoorbeeld.jpg (61.04 KiB) 3405 keer bekeken

beereke

Re: nieuwe vijver didier

Bericht door beereke »

volg :good:

grts beereke

jocca

Bericht door jocca »

1 ding snap ik niet echt ...
waarom de combinatie airlift en pomp nemen ? om in de winter minder stroming te hebben? Dan steek je gewoon een lichter luchtpompje er op en klaar is kees.
pak minder stroming ;-).
Hou het eenvoudig, koi houden is al ingewikkeld genoeg.
Voor de uv-lamp kan je makkelijk een dompel uv gebruiken. Is ten eerste beter (gaat ook langer mee) en je hebt de pomp niet nodig om die te "voeden".

mijn mening, ofwel volledig airlift ofwel volledig op pomp draaien.

persoonlijk zou ik geen borstels nemen, prullen om uit te kuisen,
hier hebben we dubbele crielzeven en dit werkt echt aangenaam, om de zoveel tijd eens vlug uitspoelen. Of je plaatst een gravitaire zeefbocht, nog wat minder werk.
De borstels kan je dan vervangen door een SB, BWB en 2x matten na elkaar. Dan heb je een flink goede filter staan.

bij extreem veel bladval moet je misschien es overwegen om een ontvangstkamer te voorzien met overloop die naar uw zeef of andere filter gaat.
Dan heb je maar 1 skimmer nodig (wandskimmer bij voorkeur, die werkt het beste met airlift) en trek je de bladeren gewoon tot in de ontvangskamer waar ze verzamelen. Tegen dat die verzadigd is dan ben je al een paar dagen verder. Met een drijfskimmer met een mandje mag je in de herfst om het uur dat mandje legen.
Gebruik je toch geen en ga je rechtstreeks naar de borstelkamer dan zit ook die binnen de kortste keren vol maar kan je die niet zo makkelijk uitkuisen.

Met een crielzeef heb je dan probleem niet, de bladeren blijven steken tegen de zeven en draaien dan rond (hier verzamelen die dan in de hoeken van de bak),
even met een schepnetje er in en in 2 min zijn alle bladeren weg.

didiern
Contacteer:

Bericht door didiern »

beste

ik dacht de combinatie te moeten doen voor een uv lamp aan te sluiten in het systeem had niet gezien dan er dompel uv lampen bestonden.
dus dan ga ik ook de pomp weg laten en een dompel uv lamp steken.

de skimmer wordt zo en zo een wand skimmer.

hierbij heb ik dan ook nog even snel een schetsje gemaakt van de filter hoe dat ik hem verandert heb met ontvangstkamer en crielzeven erbij te zetten.
filter.jpg
dan heb ik nog een paar vraagjes.

-waar zet ik dan het beste de dompel uv lamp voor het beste resultaat te halen?
-en voor een vijver die rond de 30m³ zit kom ik hier dan met 1 airlift toe of beter een tweede plaatsen?
-welk materiaal steek ik dan het beste in het bwb?

jocca

Bericht door jocca »

als je met crielzeven gaat werken dan kan je de ontvangstkamer en zeefkamer als 1 geheel maken ;-).
De zeven steek je aan de andere kant (rechts op uw tekening ipv links).
Op zich mag de ontvangstkamer ook lekker groot zijn (zoals je nu voorzien hebt), hier komen er 4 buizen van 110 bij ons toe, dit zorgt voor redelijk wat werveling in die bak, als die wat groter (langer is) dan gaat het vuil minder lang ronddraaien en steeds tegen de zeven slaan).

De dompel-uv zou je perfect in de eerste ontvangstkamer kunnen steken, daar heb je een mooie lange/grote bak.

in het BWB kan je helix of K1 gebruiken, beiden werken prima.

wat zijn de afmetingen van de bakken?

naar airlift toe, op zich zou je met 1 lift kunnen toekomen, zorg dan wel ervoor dat je bakken onderling goed gekoppeld zijn (dus 4 toevoeren van 110 is ook tussen de bakken minstens 4 toevoeren van 110) van de laatste bak naar de collector van de airlift kan je dan met 2x160 mm gaan werken (is wat meten en passen maar dit lukt in een collector - hier bij ons lukte dit ook) en dan een retour van 125 mm nemen naar de vijver.
+ zo min mogelijk bochten ...

didiern
Contacteer:

Bericht door didiern »

ja die zeven kan ik gemakkelijk versteken dan.
daarna nog even uittekenen.
de bedoeling is dat de kamers in de breedte 1M breed worden
de ontvangskamer zou ik 1M lang maken
en de volgende kamers zouden allemaal ongeveer een 60 cm lang worden.
met ongeveer bijna een meter diepte.
dan heb ik ruimte genoeg voor met mijn buizen boven te komen en nog ruimte genoeg voor mijn airlift te plaatsen
ga de filter helemaal in steen metsen

didiern
Contacteer:

Bericht door didiern »

beste

bij deze een nieuwe schets van mijn filter die ik opnieuw getekend heb.
ben benieuwd of alles een beetje correct is en degelijk
en deze keer met afmetingen er bij
filter 1.0.jpg

jocca

Bericht door jocca »

als je 2 airliften gaat nemen dan kan je vanuit de bakken met 110 mm naar de collectors gaan hoor, ipv 165.
Het zal een enorm verschil in budget maken ;-).

Met 1 airlift zou ik wel 2x 165 nemen anders ga je geen toevoer genoeg hebben.

didiern
Contacteer:

Bericht door didiern »

Het starten van de vijver uit te scheppen :Yahoo:
Vandaag al een derde dat er uit moet
Weg geschept en hopelijk dit werk snel gedaan :Yahoo:

Hier zijn de eerste foto's van de werf
IMG_20200420_171808523.jpg
IMG_20200420_171808523.jpg (176.82 KiB) 2465 keer bekeken
IMG_20200420_171739041.jpg
IMG_20200420_171739041.jpg (175.22 KiB) 2465 keer bekeken

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

Hopelijk blijft het nog even droog weer.

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
jocca schreef:
16 feb 2020, 14:56
Of je plaatst een gravitaire zeefbocht, nog wat minder werk.
Dit werkt niet met airlift. Het water loopt wel gravitair over de zeff maar moet via pomp terug omhoog gebracht worden richting filter
en dat is opvoeren waar airlift het moeilijk mee heeft.

jocca schreef:
24 feb 2020, 22:30
als je 2 airliften gaat nemen dan kan je vanuit de bakken met 110 mm naar de collectors gaan hoor, ipv 165.
Het zal een enorm verschil in budget maken ;-).

Met 1 airlift zou ik wel 2x 165 nemen anders ga je geen toevoer genoeg hebben.
Volgens mij moet het 1 x 165 per collektor zijn voor de aanvoer per collektor.
2 x 110 als aanvoer naar de collektor is meer werk dan 1 x 165 en 1 x 165 heeft minder weerstand dan 2 x 110
1 x 165 heeft een doorstroom van plus min ( hangt af van de dikte van de buis ) 190 cm²
2 x 110 heeft een doorstroom van plus min ( hangt af van de dikte van de buis ) 82 cm² x 2 = 164 cm²

Maar waar ik al meermaals voor waarschuw is als 2 airliften hun water betrekken uit dezelfde aanvoerbak bestaat er een
reële kans dat deze liften hinder gaan ondervinden van elkaar.
er is namelijk geen enkele airift ( exacte lengte, boringen, dikte buizen en moffen ) , luchtpomp ( de ene wat zwakkere membramen als de andere,
constructieve verschillen, verschillend verbruik,enz ) , misschien gebruik van 2 verschillende merken pompen, enz gelijk aan elkaar.

Bv er valt 1 lift stil dan is de gemakkelijkste weg voor het water niet door het filter maar omgekeerd door de stilliggende airlift met als gevolg
dat de filter stilvalt. In de vijver is er schijnbaar dan toch nog stroming ( de 2 retoeren zitten nl naast elkaar ) wat tot misleiding kan leiden over de werking van het systeem.

mvg
guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

didiern
Contacteer:

Bericht door didiern »

Ey guyke

Alvast bedankt voor de info.
Dan is het misschien verstandiger van met 1 airlift te werken in plaats van twee.
Dan gaat de werking stabieler zijn
De bedoeling was om ongeveer een 25m3 rondt te kunnen krijgen
Dat zou denk ik wel moeten lukken met een airlift
Met een diameter van 125mm denk ik dan

Grts
Didier

koi.gin

Bericht door koi.gin »

Ik vind het HELEMAAL geen goed idee om met 1 airlift te werken.
Je krijgt nooit 25 m³ door 1 lift rekening houdend met de weerstand van je filter.
Met 2 liften ga je het water mooi laten circuleren. Wel is het aangeraden om met gelijke luchtpompen te werken.
Hier draait mijn vijver met 3 liften, en ik ondervind daar geen enkel nadeel van, het klopt wel dat als er een pomp defect gaat de ene airlift de andere gaat gebruiken als aanvoer, maar hoe dikwijls zou dat gebeuren?
Er heeft in die 10 jaar dat mijn vijver draait nog geen enkele pomp de geest gegeven.

Ik denk dat er al meer filters hebben stilgelegen door een defecte waterpomp dan door een defecte airlift. :wink: En de meesten zien het maar als ze problemen krijgen met de waterkwaliteit.
Mvg Gino
Volg hier de aanleg van de eerste airliftgestuurde vijver met een trommelfilter; viewtopic.php?t=5309

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Er zijn voor en nadelen om met 1 lift te werken of met 2.
Ik heb het maar als aandachtspunt naar voor gebracht.
Bij een bezoek aan een vijver met dit systeem bleek er toch heel wat invloed te zijn. Beide uitstromen lieten een duidelijk
verschil zien hoever ze beide kwamen in de vijver.Zolang beide liften draaien zal er altijd verplaatsing zijn.
De capaciteit van de filter moet het toelaten en ook deze stelling is al meermaals aan bod gekomen voor airlift.
Grote aanvoer van vijver naar filter, grote doorstroomcapaciteit van de filter en grote aanvoer van filter naar collektor(en )
Ik zou eerder opteren om 2 aparte lijnen te leggen.

""Ik denk dat er al meer filters hebben stilgelegen door een defecte waterpomp dan door een defecte airlift. :wink: ""
Mvg Gino

Dat kan ik goed volgen :good: want vroeger veel meer problemen gehad met pompen.
Ook was dat steeds een heel labeur om er een andere pomp op te plaatsen :dash:

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

didiern
Contacteer:

Bericht door didiern »

Beste

Ik heb 5 aansluitingen die naar de filter gaan
3 bodemdrains 110mm
2 wandskimmers 110mm aansluiting
En dan de bedoeling is dat mijn filterbakken met 4 keer 110mm verbonden worden
Hier kan ik eventueel nog naar meer doorvoeren gaan indien de doorstroom voor de filter te laag is
Maar dan denk ik dat ik toch ga opteren voor met 2 airlifts ga werken voor toch aan de gewenste
Capaciteit te kunnen komen

Alvast bedankt voor de info :Yahoo:

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”