Vijver van bbel

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
BDohmen

Re: Vijver van bbel

Bericht door BDohmen »

BBEL schreef: 05 jan 2021, 22:02 Hallo,

Hieronder de aansluiting van de OBD's op de filter, met de ontluchting in de filterput. Zoals je ziet werk ik maar met 1 schuifkraan per aansluiting.
Daarom heb ik de OBD's via een flexibele rubber mof verbonden met de buis door de vijverwand, dan kan ik makkelijk een stop op de doorvoer plaatsen wanneer ik aan de schuifkraan moet werken. Maar ik krijg die spanringen niet deftig beschermd.
Daarom dacht ik de flexibele mof te vervangen door een T-stuk 110mm met op de T een schroefdop. Dan zou ik indien de buis moet afgesloten worden
de schroefdop verwijderen en een opblaasbare buisafsluiter gebruiken. Zou dit werken? Iemand ervaring met zo een opblaasbare afsluiter?
Ik weet niet hoe soepel die is , of ik die via een T-stuk in de buis kan krijgen.
Of andere ideeën?

Mvg,

Bert.
Waarom wil je de spanbanden beschermen, je hoeft er na plaatsing niet meer aan te komen, hoogstens eenmalig naspannen? wil je de spanband beschermen, doe er dan stretchfolie overheen, ga niet met tape aan de slag, veel goedkopere flexibele koppelingen kunnen hinder van de lijm ondervinden. de spanband mag zeker niet te strak worden aangespannen, die fout wordt erg veel gemaakt.

Ik heb zelf de opblaasbare buisafsluiter voor lange tijd in gebruik gehad tijdens de filter verbouwing. na 3 maanden dien je wel een beetje lucht bij te plaatsen. ik heb zelf altijd 1 afsluiter als nood achter de hand.
voordat je de afsluiter plaatst, moet deze net in de buis passen. je moet alleen kijken of je dan de bocht haalt.
Ik heb er gelukkig geen verstand van!

Ik word niet gehinderd door enige vorm van kennis!
BBEL

Bericht door BBEL »

BDohmen schreef: 07 jan 2021, 20:59
Waarom wil je de spanbanden beschermen, je hoeft er na plaatsing niet meer aan te komen, hoogstens eenmalig naspannen?
Kunnen de vissen zich niet kwetsen aan die slangenklem?
BDohmen

Bericht door BDohmen »

Ik zie nu dat je de flexibele koppelingen in de vijver bedoeld, daar heb ik overheen gekeken.
ik zulke gevallen neem ik een maat koppeling kleiner en laat de spanband weg, er komt geen druk op te staan.
pak anders een Manchet mof.

BBEL

Bericht door BBEL »

BDohmen schreef: 07 jan 2021, 21:50 Ik zie nu dat je de flexibele koppelingen in de vijver bedoeld, daar heb ik overheen gekeken.
ik zulke gevallen neem ik een maat koppeling kleiner en laat de spanband weg, er komt geen druk op te staan.
Een manchetmof krijg ik niet meer los na verloop van tijd vrees ik. Het is enkel om aan de schuifkraan in de filterput te kunnen werken,
dus (hopelijk) niet voor de eerste jaren. Een maat kleiner van die rubber koppelingen, gaat dat er nog over?
jocca

Bericht door jocca »

je kan ook gewoon een reepje epdm snijden, wat lichtjes opschuren
en met een dot tec7 ene soort van wikkel maken dat je er rond plaatst.
Maak dit breed genoeg en veel schuiven zal dit toch niet doen. Op die manier kunnen de koi zich nergens aan kwetsen (anders kunnen ze hier toch wel lelijke wondes aan over houden moesten ze dit gebruiken om te schuren).
BBEL

Bericht door BBEL »

jocca schreef: 08 jan 2021, 06:26 je kan ook gewoon een reepje epdm snijden, wat lichtjes opschuren
en met een dot tec7 ene soort van wikkel maken dat je er rond plaatst.
Maak dit breed genoeg en veel schuiven zal dit toch niet doen. Op die manier kunnen de koi zich nergens aan kwetsen (anders kunnen ze hier toch wel lelijke wondes aan over houden moesten ze dit gebruiken om te schuren).
Dat was ook mijn eerste idee met zo een reepje epdm, maar het zie er niet echt uit :?
Eigenlijk zou het voldoende zijn iets over de uitstekende moer te plaatsen.
Maar een T-stuk zou ook kunnen denk ik , al staat de OBD dan weer een stukje verder van de rand.
En een T-stuk heeft eigenlijk ook een scherpe rand. :roll:
jocca

Bericht door jocca »

die epdm zie je toch niet tot amper? en anders misschien es kijken of je niet met een tape zou kunnen werken,
sommige tapes kan je nl onder water gebruiken.
bazzio

Bericht door bazzio »

Rescue tape!
BDohmen

Bericht door BDohmen »

BBEL schreef: 07 jan 2021, 22:06
BDohmen schreef: 07 jan 2021, 21:50 Ik zie nu dat je de flexibele koppelingen in de vijver bedoeld, daar heb ik overheen gekeken.
Een manchetmof krijg ik niet meer los na verloop van tijd vrees ik. Het is enkel om aan de schuifkraan in de filterput te kunnen werken,
dus (hopelijk) niet voor de eerste jaren. Een maat kleiner van die rubber koppelingen, gaat dat er nog over?
het belangrijkste is dat je beide maten weet welke je wil koppelen, zijn deze gelijk, bijvoorbeeld 110mm dan kun je een koppeling pakken die tot 105 of 108mm gaat.
je legt de koppeling in warm water en dan kun je rustig 5 a 6 mm groter zitten. teminste bij de flexseal en fernco durf ik dat zonder problemen zo uit te voeren. voor andere merken durf ik deze uitspraak niet te doen, omdat ik deze bij genoeg klanten heb vervangen door Fernco en Flexseal koppelingen.

BBEL

Bericht door BBEL »

Bedankt voor de reacties [thank_you
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Jawadde , :oops: ik heb deze topic totaal gemist :dash:

Mooi bakje en een super voorbeeld dat het met omgekeerde drains perfect kan :D

Knap werk :good:

Groetjes
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
BBEL

Bericht door BBEL »

Marcje schreef: 12 jan 2021, 20:36 Jawadde , :oops: ik heb deze topic totaal gemist :dash:

Mooi bakje en een super voorbeeld dat het met omgekeerde drains perfect kan :D

Knap werk :good:

Groetjes
Marc
Dank u Marc [thank_you :D
BBEL

Bericht door BBEL »

Hallo,

Om in deze donkere dagen de hersentjes bezig te houden heb ik al een nieuwe vraag :P

Ik ben momenteel aan de skimmerlijn bezig. De skimmer gaat gravitair naar een midisieve met een 110mm buis en vanaf de midisieve
een retour 63mm die opgesplitst wordt naar 2 x 63mm. Eén retour gaat rechtstreeks terug naar de vijver en één retour gaat naar de plantenfilter.

Mijn vraag is nu, hoe kan ik dat laten draaien met zo weinig mogelijk stroomverbruik? De plantenfilter heeft een waterval van 30cm breed, dus
een debiet van 3500 à 4000l/u is hiervoor voldoende. Maar dat is niet genoeg om de skimmer te doen werken. Hoeveel heb ik daarvoor nodig? 8000 l/u?
De rest moet dus naar de retour rechtstreeks de vijver in.
Doe ik dat nu best met 1 pomp na de midisieve en die uitsplitsen in 2x63mm of neem ik beter de splitsing na de midisieve en dan 2 aparte pompen met
elk 1 retour?
Bedoeling is zo laag mogelijk energieverbruik.

Mvg,
Bert.
BBEL

Bericht door BBEL »

BBEL schreef: 13 jan 2021, 21:46 Hallo,

Om in deze donkere dagen de hersentjes bezig te houden heb ik al een nieuwe vraag :P

Ik ben momenteel aan de skimmerlijn bezig. De skimmer gaat gravitair naar een midisieve met een 110mm buis en vanaf de midisieve
een retour 63mm die opgesplitst wordt naar 2 x 63mm. Eén retour gaat rechtstreeks terug naar de vijver en één retour gaat naar de plantenfilter.

Mijn vraag is nu, hoe kan ik dat laten draaien met zo weinig mogelijk stroomverbruik? De plantenfilter heeft een waterval van 30cm breed, dus
een debiet van 3500 à 4000l/u is hiervoor voldoende. Maar dat is niet genoeg om de skimmer te doen werken. Hoeveel heb ik daarvoor nodig? 8000 l/u?
De rest moet dus naar de retour rechtstreeks de vijver in.
Doe ik dat nu best met 1 pomp na de midisieve en die uitsplitsen in 2x63mm of neem ik beter de splitsing na de midisieve en dan 2 aparte pompen met
elk 1 retour?
Bedoeling is zo laag mogelijk energieverbruik.

Mvg,
Bert.
Hallo,

Ik denk dat ik serieus mis ben :oops:
Als ik hier het forum doorlees zie ik dat een drijfskimmer een minimaal debiet van 3m³ nodig heeft, maar beter toch 4 à 5 m³.
Klopt dit?

Mvg,
Bert.
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Klopt inderdaad en niet alleen voor een drijfskimmer

Eveneens minimaal 4000 voor een wandskimmer is mijn ondervinding :wink:

grtjs
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef