Vijver van bbel

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
driver

Re: Vijver van bbel

Bericht door driver »

Bert,
Als ik foto's zie van een gemonteerde combibedfilter merk ik op dat de uitvoer na het filter onmiddellijk naar beneden gaat alvorens hij in de vijver terecht komt.
Dan denk ik dat dat bij jou vijverbak met reeds voorziene ingang niet meer kan lukken.
De experts hier zullen je hierbij zeker helpen!😉
Groetjes,
Ronny

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Misschien zijn er mensen die met dit systeem werken.
Een airlift systeem in een filter die ( schijnbaar ) met de uitstroom verplicht naar beneden moet lopen is volgens mij mis.
De luchtbelletjes die voorbij de ontluchters geraken gaan tegenwerken op de flow naar de vijver als deze terugvoer neerwaarts gebouwd wordt.
Als ik het zou plaatsen zou ik zo perfekt mogelijk gravitair werken met die terugvoer.
Alles wat boven water komt van de terugvoer is vermindering van flow met een ailift.

Het zou op te lossen zijn om de uitvoer van de lift eerst in een grote ontvangst te plaatsen en onderaan deze ontvangst de verbinding naar de vijver te maken.
Zo gaat er geen lucht mee naar de vijver kunnen stromen.

Ik snap nu die geperforeerde buis.
Toch wil ik de bedenking daar aan meegeven dat water zich verplaatst naar de minste weerstand.
Dit in het achterhoofd houdend gaat de perforatie het dichtst bij de filter het meeste water aanvoeren wat het idee om de bodem wat vrij van vuil te houden zwaar op de helling zet.

mvg
Guyke
.
Een airlifter in hart en nieren !!!

BBEL

Bericht door BBEL »

Ik heb Spieringsvis, de fabrikant van de SCB, gecontacteerd om uitsluitsel te geven.
Ik zal het resultaat hier laten weten, en hopelijk is het dan voor anderen wat makkelijker in de toekomst.
Nu kan ik nog makkelijk nieuwe doorvoeren maken, wanneer de vijver in de grond zit is dat wel wat anders. :roll:

Mvg,

Bert.

BBEL

Bericht door BBEL »

Guyke schreef:
16 feb 2020, 20:37

Ik snap nu die geperforeerde buis.
Toch wil ik de bedenking daar aan meegeven dat water zich verplaatst naar de minste weerstand.
Dit in het achterhoofd houdend gaat de perforatie het dichtst bij de filter het meeste water aanvoeren wat het idee om de bodem wat vrij van vuil te houden zwaar op de helling zet.

mvg
Guyke
.
Hallo Guyke,

Ja die geperforeerde buis heb ik hier via het forum leren kennen. Ik dacht eerst te werken met bodemdrains maar na het lezen van een aantal problemen met kant en klare HDPE-bakken en bodemdrains i.v.m. afscheuren toch beslist om dit niet te doen. Mijn polyester bak weegt nog minder dan die HDPE-bakken.
Maar met de geperforeerde buizen heb ik wel gezorgd dat ik later makkelijk kan aanpassen.
Ik vertrek met een flexibele bocht 90 graden op -45cm naar beneden en dan boven de bodem terug 90 graden naar de geperforeerde buis.
Alles in 110mm zwart PE en moffen. De bedoeling is bovenop de geperforeerde buis een langwerpige luchtuitstromer of Japanse slang te monteren en zo een 'beluchte geperforeerde buis' te bekomen. Geen idee of dit al eens gemaakt is. :)
Ik twijfel er zelfs aan om die buizen met beluchting langs de lange zijde te laten lopen in combinatie met een robotstofzuiger.
Maar dat zijn dingen waarmee ik kan experimenteren zonder veel kosten of graaf- en breekwerk, dus daar kijk ik wel naar uit :wink: .

Mvg,

Bert.

driver

Bericht door driver »

Bert,
Er bestaan ook omgekeerde drain.Misschien even opzoeken of dit interessant kan zijn voor jou?
Ronny

jocca

Bericht door jocca »

@Guyke

1 ding snap ik wel niet in de opmerkingen ...
water in de collector mag 17 cm, dit maakt niet veel uit :shock:

als het water in de collector zakt dan kan dit een paar oorzaken hebben
- filterdoorstroming is niet goed
- doorstroming naar collector is niet goed
- airlift is te zwaar tov het debiet dat de filter door kan laten

komt dus overal wat op hetzelfde uit.

Maar als uw water in de collector zakt en onder het niveau van de bovenkant van de retour komt (of zelfs onder de retour - wat hier bv het geval zal zijn bij 17 cm) dan ga je toch water gaan opvoeren (aangezien uw water door die retour moet die boven het niveau van de collector zit) en zoals iedereen weet, als je nog maar 2 cm moet opvoeren heb je al meteen een verlies van debiet bij een gewone airlift.

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
jocca schreef:
17 feb 2020, 06:10
@Guyke

1 ding snap ik wel niet in de opmerkingen ...
water in de collector mag 17 cm, dit maakt niet veel uit :shock:

als het water in de collector zakt dan kan dit een paar oorzaken hebben

komt dus overal wat op hetzelfde uit.

Maar als uw water in de collector zakt en onder het niveau van de bovenkant van de retour komt (of zelfs onder de retour - wat hier bv het geval zal zijn bij 17 cm) dan ga je toch water gaan opvoeren (aangezien uw water door die retour moet die boven het niveau van de collector zit) en zoals iedereen weet, als je nog maar 2 cm moet opvoeren heb je al meteen een verlies van debiet bij een gewone airlift.
De punten die je opnoemt zijn correct.

Hier wil ik nog een belangrijk punt aan toevoegen en dat is:
-De aanvoer van de vijver naar de collektor.

Echter opvoeren is als je boven de waterlijn van de vijver komt. Het water in de collektor is in feite niet de waterlijn van de vijver.
Even een voorbeeld.
een collektor van 400 heeft een opp van ( met dikte buis gerekend van 8 mm ) = ongeveer 1158 cm²
verval in collektor is 17 cm komt dus overeen met 1158 x 17 = 19686 cm³ of ongeveer 20 liter.
Als we nu de collektor 10 x groter maken in opp zal het water in deze collektor ook met 20 liter moeten minderen daar de airlift hetzelfde blijft.
maar 20 liter op deze opp komt neer op een daling van 1,7 cm.
Moest nu die 17 cm daling ook ontstaan dan zou dezelfde lift 10 x meer water aan het verplaatsen zijn om een daling van 200 liter
te veroorzaken in de collektor. ( en dat is dus ook niet )
Er zijn mensen die een collektor steken van 250, 315, 400, 500,.....
Al deze collektoren gaan andere standen tonen met dezelfde airlift in hetzelfde systeem.

Ik ben akkoord dat ik met ""te zware "" liften werk.
Ga ik naar 35/40 cm opvoer verplaats ik minder water ondanks dat het water in de collektor dan omhoog komt.
Ik speel als ik naar 35/40 cm ga ook een deel van de kracht van de communicerende vaten kwijt.

In een normale opstelling waarbij de stijgbuis van de lift tov de vijver onder water blijft is een daling in de collektor 3/4 cm aanvaardbaar.
Moest er dan ook 17 cm daling zijn dan komen we terug op de punten die je aanhaalt en ik er nog eentje bijgevoegd heb.

Het is ook daarom dat ik mij niet graag uitspreek over het debiet dat mag verwacht worden in een bepaald systeem.

mvg
Guyke

BBEL

Bericht door BBEL »

Met alles wat ik juist gelezen heb begin ik het te begrijpen :D
De SCB heeft zijn airlift ingebouwd in de filter. De uitstroom van de airlift is de bovenste buis en die zit vast op 2cm onder de bovenkant van de filter.
De filter moet geplaatst worden met deksel 2cm boven de waterlijn, dus de retour van de airlift zit met bovenkant buis gelijk met de waterlijn.
Daar is niks aan te doen.

Na de retour van de airlift ga ik met 2x110mm naar de vijver. Hierbij zak ik nog 3,5cm (vijver gevuld voorzien op 1cm van bovenkant).
Ik zie niet in waarom dat niet zou werken :D
Zoals Guyke zegt, enkel wat kabbelend water omdat de uitstroom in de vijver maar net onder wateroppervlak komt.
Ik denk wel dat ik de waterstand in de vijver zal moeten opvolgen om niet te veel rendement te verliezen, maar dat is dan bij elke SCB toch zo.

Zoals driver zegt, op alle foto's van een SCB geplaatst zie je na de retour onmiddellijk buizen naar beneden duiken. Zelf raden ze ook een doorvoer aan op -40cm en -80cm.
Ik weet echt niet waarom maar wacht nog op antwoord hierover van de fabrikant.

Mvg,

Bert.

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Uit ondervinding met airlift wordt altijd aangeraden om de buis licht ""opwaarts"" richting vijver te leggen.
Veel heeft ook te maken met de afstand van de retoer naar de vijver. Hoe verder dit is hoe meer belangrijk dat het wordt om er voor te zorgen dat er zich geen lucht kan gaan ophopen in de retoerbuis. Als die buis licht oploopt gaan deze belletjes met de flow van het water mee naar de vijver.
Andersom gaan die luchtbelletjes omhoog willen en dan zo de flow hinderen want dan is het tegen de waterstroom in dat zij hun weg zoeken naar de ontluchters.

Ik veronderstel dat toen men dit type filter bouwde daar geen rekening mee hielden. Door de buis dan direct sterk naar beneden te laten lopen zorgen ze er voor dat de ontsnapte lucht sneller terug naar de ontluchter gaat maar dit dan ten koste van de flow.

Om toch wat meer zekerheid in te bouwen is het misschien raadzaam om een derde ontluchter er bij te plaatsen omdat je de retoerlijn ook nog eens gaat splitsen
en dus de retoerlijn ook gaat verlengen.
Wat ik in het verhaal dan wel niet volg is dat je deze filter gaat gebruiken maar de retoeropeningen in de wand van de vijver afwijkend liet maken tov wat men met het filter toepast. ( was voorzien op 10 cm onder rand vijver = nu maar 5 cm en zou dus 30 tot 40 cm moeten zijn )

mvg
Guyke

BBEL

Bericht door BBEL »

Hallo Guyke,

Je hebt volledig gelijk. Ik heb contact gehad met de fabrikant en zij laten de retour dieper zitten om zo de lucht naar boven te drukken.
Hij denkt ook dat het gewoon kan werken op de manier zoals het nu voorzien is, maar verwacht dat er wel wat lucht zal meekomen.
Ik ga jouw tip om een 3e ontluchter te steken zeker bekijken maar ik moet eerst meer gaan lezen over airlift, ik ken daar
nog veel te weinig van.

Waarom ik ben afgeweken van de plaatsingsvoorschriften? :oops:
Ik heb deze filter 2e hands op marktplaats gekocht, toen ik hem ging ophalen heeft de vorige eigenaar mij op het hart gedrukt de retouren
zo hoog mogelijk te steken en niet op -40 en -80 zoals voorzien. Hij had ze wel op -80 en -40 zitten en zei dat hij veel problemen had met de flow.
Ook problemen met nitrietwaarden zei hij.
Ik kende er eigenlijk niks van maar het was wel duidelijk een welgemeende goede raad.
Op het forum hier zag ik ook geen airliften met een retour naar beneden, wel de raad om zo eenvoudig mogelijk en horizontaal te werken.
In een ander topic waar ik een vraag stelde over mijn filteropstelling zei Jocca dat de retour idealiter 10cm onder waterniveau zit.
Bij FredLekx was het voorzien op 15cm.
Bij gebrek aan kennis :kez: dacht ik dat ik de doorvoeren op mijn vijverbak dus moest voorzien op -10cm en toen het maar -4,5cm was stelde ik
dus die vraag ... onwetendheid sorry :shock:

Ik dacht eigenlijk gewoon een kant en klare filter gekocht te hebben die weinig verbruikt. :dash:
Pas door jouw uitleg hierboven te lezen weet ik een beetje hoe het zit.

Ik ga er nu toch meer tijd in steken om het topic over airlift beter te leren kennen.

Sorry voor de misverstanden,

Bert.

driver

Bericht door driver »

Hallo,
Voor de scb 25 denk ik dat een luchtpomp word aangeraden van 60 liter.
Blijft het dan ook gelijk welke pomp want de ene verbruikt 50 Watt en de ander 27 Watt
En dat terwijl deze van 50 Watt ook 2 maal zo duur is als de andere.
Hier word veel gesproken over curves maar bij deze filter ga je toch niet meer dan 75 cm diep dus speelt dat dan nog een rol? Wil hier niet direct merken noemen om geen enkele sponsor tegen de borst te stoten :wink:
Mvg,
Ronny

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

BBEL schreef:
17 feb 2020, 17:34

In een ander topic waar ik een vraag stelde over mijn filteropstelling zei Jocca dat de retour idealiter 10cm onder waterniveau zit.
Bij FredLekx was het voorzien op -15cm.
Is inderdaad voorzien op -15 cm. Dit is bovenkant buis t.o.v. de waterspiegel.

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
driver schreef:
17 feb 2020, 17:58
Hallo,
Blijft het dan ook gelijk welke pomp want de ene verbruikt 50 Watt en de ander 27 Watt
Hier word veel gesproken over curves maar bij deze filter ga je toch niet meer dan 75 cm diep dus speelt dat dan nog een rol? Wil hier niet direct merken noemen om geen enkele sponsor tegen de borst te stoten :wink:
Mvg,
Ronny
Dit is niet helemaal correct.
De luchpomp wordt hier niet enkel voor de airlift gebruikt maar ook voor her gedeelte BWB dat in dat filter zit ingebouwd.
Moest er enkel de airlift mee aangestuurd worden dan zou een 60 literpomp wat overkill zijn.
BBEL schreef:
17 feb 2020, 17:34
Hallo Guyke,

Je hebt volledig gelijk. Ik heb contact gehad met de fabrikant en zij laten de retour dieper zitten om zo de lucht naar boven te drukken.
Hij denkt ook dat het gewoon kan werken op de manier zoals het nu voorzien is, maar verwacht dat er wel wat lucht zal meekomen.
Ik ga jouw tip om een 3e ontluchter te steken zeker bekijken maar ik moet eerst meer gaan lezen over airlift, ik ken daar
nog veel te weinig van.

Waarom ik ben afgeweken van de plaatsingsvoorschriften? :oops:
Ik heb deze filter 2e hands op marktplaats gekocht, toen ik hem ging ophalen heeft de vorige eigenaar mij op het hart gedrukt de retouren
zo hoog mogelijk te steken en niet op -40 en -80 zoals voorzien. Hij had ze wel op -80 en -40 zitten en zei dat hij veel problemen had met de flow.
Ook problemen met nitrietwaarden zei hij.
Ik kende er eigenlijk niks van maar het was wel duidelijk een welgemeende goede raad.
Op het forum hier zag ik ook geen airliften met een retour naar beneden, wel de raad om zo eenvoudig mogelijk en horizontaal te werken.
Bij FredLekx was het voorzien op 15cm.
Bij gebrek aan kennis :kez: dacht ik dat ik de doorvoeren op mijn vijverbak dus moest voorzien op -10cm en toen het maar -4,5cm was stelde ik
dus die vraag ... onwetendheid sorry :shock:

Ik dacht eigenlijk gewoon een kant en klare filter gekocht te hebben die weinig verbruikt. :dash:
Pas door jouw uitleg hierboven te lezen weet ik een beetje hoe het zit.

Ik ga er nu toch meer tijd in steken om het topic over airlift beter te leren kennen.

Sorry voor de misverstanden,

Bert.
Als je er een derde ontluchter bijplaatst zet er dan eentje dat wat groter is ( 125 of 160 )

Er zijn wel voorbeelden van een diepere retoer van airliften.
Dit past men al eens toe als winterretoer
13897

Zolang de misverstanden opgelost geraken zonder breekwerken is er nog niks aan de hand. :good:

mvg
Guyke

BBEL

Bericht door BBEL »

driver schreef:
17 feb 2020, 17:58
Hallo,
Mvg,
Ronny
Dag Ronny,

Je mag me altijd een pb sturen met de pompen die je gevonden hebt :wink:

Mvg,

Bert.

BBEL

Bericht door BBEL »

Guyke schreef:
17 feb 2020, 18:54
Hallo,

Als je er een derde ontluchter bijplaatst zet er dan eentje dat wat groter is ( 125 of 160 )

Er zijn wel voorbeelden van een diepere retoer van airliften.
Dit past men al eens toe als winterretoer
13897

Zolang de misverstanden opgelost geraken zonder breekwerken is er nog niks aan de hand. :good:

mvg
Guyke

Dag Guyke,

Het is gewoon super om zo geholpen te worden! :good: ;OK; :D

Ik heb nog eens een foto gemaakt van mijn speelhoek onder de trap :lol:
IMG_11.JPG

De ontluchters die nu op de SCB 25 staan zijn al 125mm. Kan ik dan op het eerste stuk achter de filter
een T-stuk plaatsen 125mm met rubber manchet? Dat zou dan de derde ontluchter zijn.
En van daar overgaan naar 2x110mm. Of moet die derde ontluchter verder staan?

Mvg,

Bert.

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”