Vijver van bbel

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
BBEL

Vijver van bbel

Bericht door BBEL »

Hallo,

Na al vele vragen gesteld te hebben op dit forum en al veel info ontvangen te hebben kan ik eindelijk tonen
hoe ver het hier staat. (En waarschijnlijk nog wat vragen stellen :D )
We zijn nog volop aan het graven maar gisteren zijn ze de vijverbak komen leveren, dus toch al iets om te tonen.

Eerst het grondwerk zeker? We moeten hier alles uitgraven met de spade, en elke kruiwagen 50 à 80 m verder in een
achtergelegen weide leegkappen. De weide ligt 1m lager dan de tuin, dus telkens bergje af, bergje op.
De grond is harde kleigrond, voorzien van de nodige 'rommel' :kez: Daarom duurt het graven zo lang.
Een foto van wat we zoal 'vangen' : (sorry, ik krijg de foto niet gedraaid)
IMG_1.JPG
IMG_1.JPG (135.51 KiB) 8191 keer bekeken
Dan een foto van eind december:
IMG_2.JPG
IMG_2.JPG (161.47 KiB) 8191 keer bekeken
Een foto van eind januari:
IMG_3 eind januari.JPG
IMG_3 eind januari.JPG (168.85 KiB) 8191 keer bekeken
Een foto van 12 februari:
IMG_4 12 februari.JPG
En een foto van gisteren na Ciara en voor Dennis :)
IMG_5 15 februari.JPG

Gisteren zijn ze dan onze vijverbak komen brengen en deze staat nu op de oprit :dance:
Het is een polyester bak van 6.5m x 2.5m x 1.2m

BBEL

Re: Vijver van bbel

Bericht door BBEL »

Foto's van de levering van de bak:
IMG_6.JPG
IMG_7.JPG
IMG_9.JPG
Mvg,

Bert.

beereke

Bericht door beereke »

volg :good:

grts beereke

BBEL

Bericht door BBEL »

Hallo,

Bij deze heb ik al 2 vragen.

Op de onderste foto links zie je de 3 retouren zitten.
2 hiervan zijn voor airlift. Ik had gevraagd (info via forum hier) om deze te steken: bovenkant buis 10cm onder bovenkant vijver.
Maar ze hebben center buis genomen en nu zit de retour van de airlift bovenkant buis 4,5 cm onder bovenkant vijver.
Is dit nog oké?

Men had mij verteld dat die bak maar 160kg zou wegen en makkelijk te verplaatsen met een aantal mensen.
Niet dus :dash:
Kennen jullie iemand in de ruime omgeving van Opwijk die dit kan plaatsen met een kraantje?
Er moet wel een redelijke afstand overbrugd worden (ik denk toch een 12 à 15 m)
De bak staat nu waar op de 2e foto het busje staat.

Mvg,

Bert.

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
BBEL schreef:
16 feb 2020, 12:54
Hallo,

Bij deze heb ik al 2 vragen.

Op de onderste foto links zie je de 3 retouren zitten.
2 hiervan zijn voor airlift. Ik had gevraagd (info via forum hier) om deze te steken: bovenkant buis 10cm onder bovenkant vijver.
Maar ze hebben center buis genomen en nu zit de retour van de airlift bovenkant buis 4,5 cm onder bovenkant vijver.
Is dit nog oké?

Mvg,

Bert.
4,5 cm van de bovenkant ok maar belangrijker is hoe diep de uitstroombocht/buis onder water blijft?
Dus waterpeil vijver boven die uitstroombocht houden.
Effect is dat het oppervlaktewater meer zal gaan gaan kabbelen door de hoge uitstroom.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

jocca

Bericht door jocca »

als die op 4,5 cm van de bovenkant van de vijver zit zal het toch vrij nipt worden denk ik ...
water staat vermoedelijk een 3-tal cm onder de bovenste rand,
blijft er 1,5 cm over, als je geen niveauverschil hebt in de collector tov het waterniveau in de vijver dan lukt het, praktijk is vaak dat het niveau in de collector lager is dan in de vijver.
Mits een perfecte doorstroming in de filter en een voldoende grote collector (en toevoeren naar collector) zou het nog net kunnen, maar dan moet alles goed gedimensioneerd worden.
En stel dat er een paar cm verlies is, dan zal alles nog wel werken, maar je verliest wel een deel rendement.

BBEL

Bericht door BBEL »

Guyke schreef:
16 feb 2020, 13:49

Effect is dat het oppervlaktewater meer zal gaan gaan kabbelen door de hoge uitstroom.

mvg
Guyke
Dag Guyke,

Dat het oppervlaktewater wat gaat kabbelen door de hoge uitstroom vind ik niet erg,
als ik het positief bekijk is dit toch goed voor de zuurstoftoevoer ?

Mvg,

Bert.

BBEL

Bericht door BBEL »

jocca schreef:
16 feb 2020, 14:45
als die op 4,5 cm van de bovenkant van de vijver zit zal het toch vrij nipt worden denk ik ...
water staat vermoedelijk een 3-tal cm onder de bovenste rand,
blijft er 1,5 cm over, als je geen niveauverschil hebt in de collector tov het waterniveau in de vijver dan lukt het, praktijk is vaak dat het niveau in de collector lager is dan in de vijver.
Mits een perfecte doorstroming in de filter en een voldoende grote collector (en toevoeren naar collector) zou het nog net kunnen, maar dan moet alles goed gedimensioneerd worden.
En stel dat er een paar cm verlies is, dan zal alles nog wel werken, maar je verliest wel een deel rendement.
Dag Jocca,

De airlift is ingebouwd in de filter, het is een Spierings Combi Bed 25. De bovenkant van de filter wordt 2cm boven waterniveau geplaatst,
zodanig komt de uitstroom van de filter (bovenkant buis) gelijk met het waterniveau. Vanaf dan moet men zakken naar de vijver toe.
In mijn geval is dat dus maar een paar cm.
Ik dacht de vijver volledig te vullen (of tot 1cm onder bovenrand). Zou dit voldoende zijn in dit geval of moet mijn nieuwe bak al verbouwd worden? :shock:

Mvg,

Bert.

jocca

Bericht door jocca »

of uw filter nu 2 of 10 cm boven waterniveau word gezet, het waterniveau in de filter en vijver zal hetzelfde zijn als de airlift niet werkt, je vertrekt dus steeds vanaf dat punt.
Als je uw vijver tot op 1 cm van de rand gaat vullen heb je een 3,5 cm speling. Op zich is dit voldoende als de toevoeren en airlift op elkaar afgestemd zijn.
hier hebben we een zelfbouw 3-kamerfilter met airlift. De airlift staat als laatste achter de kamerfilter en tussen vijver en collector (bij werkende airlift) hebben wij amper verschil in waterniveau.

als alles netjes en goed gedimensioneerd is zou het moeten lukken volgens mij (maar het is wel nipt).

BBEL

Bericht door BBEL »

Hallo,

Ik begin mij nu wel serieus zorgen te maken omdat ze bij Spierings adviseren de retours op -40cm en -100cm te plaatsen.
Ik zal hen nog eens contacteren hierover, ik kan altijd nog nieuwe doorvoeren laten maken zolang de vijver niet geplaatst is.

Maar toch nog een vraag (omdat ik het eigenlijk niet snap :oops: )
Op onderstaande foto zie je de filter. De bovenste buis is de uitloop.
Als deze volgens voorschrift geplaatst wordt staat die bovenkant buis gelijk met waterniveau.
Waarom zou die dan niet uitstromen in de vijver op hetzelfde niveau? :roll:
IMG_10.JPG

Mvg,

Bert.

driver

Bericht door driver »

Hoe groot is de vijver,Bert?

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Volgens mij is er geen reden tot ongerustheid.
Dat het water in de collektor lager zou staan is geen probleem ( hier gaat dat soms 17 cm omlaag ).
De stijgbuis blijft gevuld zolang deze al is het maar 1 cm onder max waterpeil blijft.
In de testen die er gedaan zijn zat de uitstroom ook maar 1 tot 2 cm onder water en zakte het water in de collektor ook een beetje.
Alleen moet de aanvoer naar het filter, doorstroom van het filter optimaal zijn ( dus ruim voldoende.)

mvg
Guyke

BBEL

Bericht door BBEL »

Hallo Guyke,

De aanvoer is 2x110 (buizen onderaan filter) die ik ga voorzien via 2 geperforeerde buizen.
Maar is mijn redenering te simpel als ik denk dat de uitvoer van de filter gewoon dat niveau mag houden? Ze voorzien die net onder waterniveau.
Nog een (domme) vraag. Mogen mijn retours eerst wat zakken (30cm) en daarna terug stijgen?

@driver,

Vijver is 6.5mx2.5mx1.2m, volledig gevuld 19,5 m³.

Mvg,

Bert.

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
BBEL schreef:
16 feb 2020, 17:17
Hallo Guyke,

De aanvoer is 2x110 (buizen onderaan filter) die ik ga voorzien via 2 geperforeerde buizen.
Maar is mijn redenering te simpel als ik denk dat de uitvoer van de filter gewoon dat niveau mag houden? Ze voorzien die net onder waterniveau.
Nog een (domme) vraag. Mogen mijn retours eerst wat zakken (30cm) en daarna terug stijgen?

@driver,

Vijver is 6.5mx2.5mx1.2m, volledig gevuld 19,5 m³.

Mvg,

Bert.
Het wordt wat verwarrend.
Dus eerst wat vragen.
- welk type filter is het ( 15,25,....)
- hoe wordt het water van de vijver naar het filter gebracht. ( bodemdrain, zijdrain,skimmer,....)
- de vijver heeft een max inhoud van 6,5 x 2,5 x 1,18 = 19.175 liter of 19,175 m³ als de opgegeven maten de binnenmaten zijn....)
Als ik op deze gegevens voort ga zal het filter volgens mijn een scb 25 zijn ( een scb 15 is dan wat klein )
Deze heeft 2 ingangen wat ik wel wat min vindt. Normaal zou op deze lengte vijver er al 2 drains mogen zijn wat het vermoeden doet rijzen
dat de skimmer er ergens mee zal op gezet worden met een drainlijn ( wat al zeker geen goed idee is )

wat je met een geperforeerde buis aan de ingang van het filter bedoelt is mij ( voorlopig ) een raadsel.

Je retoers moeten met airlift in feite iets opwaarts lopen richting vijver ( als er lucht van de airlift voorbij de ontluchters geraakt dan gaan deze
een stop vormen wat flow remming veroorzaakt )

Als die doorvoeren je blijven irriteren kan je op die geplaatste openingen een stop plaatse en nieuwe doorgangen maken die lager zitten.

Je spreekt ook over 2 airlift retoeren betekent dit dan je 2 zulke filters wil plaatsen?

mvg
Guyke

BBEL

Bericht door BBEL »

Hallo Guyke,

Het is een SCB25 (zie foto). Die heeft 2 ingangen 110mm. Hierop ga ik 2 drains aansluiten.
Maar in plaats van met bodemdrains ga ik met 2 geperforeerde buizen gravitair werken.

De skimmer krijgt een aparte filterlijn, via een midisieve naar een pomp terug naar de vijver.

De SCB moet zodanig opgesteld worden dat het deksel 2cm boven waterniveau staat, waardoor de retour (bovenste buis op foto) automatisch
gelijk staat met het waterniveau. De retour naar de vijver kan dus alleen in neerwaartse richting. Daarom dat ik het logisch vond die zo hoog mogelijk
te zetten, alleen hebben ze die hoger geplaatst dan gevraagd :(
De retour is een diam 125mm en die wordt gesplitst naar 2x110mm (plaatsingsvoorschriften SCB)

Hopelijk is het zo een beetje duidelijker,

Mvg,

Bert.
IMG_10.JPG

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”