voorbereiding nieuwe vijver Remco

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Plaats reactie
Remco.evers

voorbereiding nieuwe vijver Remco

Bericht door Remco.evers »

Goedemorgen iedereen.
Ik ben alvast alles op een rijtje aan het zetten en aan het plannen voor de nieuwe vijver.
Ik heb 8 jaar geleden wel een koivijver gehad van 8 kub en deze was voorzien van een bodemdrain-sieve-pomp-beadfilter.
Echter zijn er inmiddels weer een hoop nieuwe en andere technieken ook om de stroomrekening wat te beperken.
Nu we inmiddels verhuisd zijn en het toch al weer een tijdje kriebelt om een nieuwe vijver aan te leggen toch besloten dat we dit gaan realiseren (lees de vrouw heeft er mee ingestemd) :D

De nieuwe vijver gaat 6x3x hopelijk 2 meter diep worden afhankelijk hoe diep grondwater zit.
Ik heb inmiddels een filter gekocht via via en daar heb ik wel een aantal vragen over hoe jullie daar over denken.
Wat ik aangekocht heb zijn de volgende delen.

-Svv 1200 vortex met 3 ingangen 110 en een uitvoer van 160 mm De doorsnee is 110 cm en 150 cm hoog totaal 1200 liter en bovenin zit een bezinkpakket van 30cm.
-vervolgens gaat deze naar een Spierings statisch bed filter van 1000 liter net 400 liter bactogrip vulling. deze is 96 cm in doorsnee en 150 cm hoog, Deze is ook voorzien van luchtaansluitingen zodat je hem kunt spoelen.
-In het statisch bed zit een 104 wat amalgaan lamp.
-Vanuit het statisch bed gaat hij via een 160 mm uitgang naar een 110 Y-stuk.
-Vanuit dat Y stuk gaan er 2 airliften retour naar de vijver.
-verder nog een drijvende skimmer en hele vracht aan pvc en schuif-kogelkranen.
Dit alles heeft bij hem probleemloos gedraaid op een 60 kub vijver.

Nu heb ik een aantal vragen over hoe dit toe te passen op mijn vijver en hoe denken jullie over deze filteropstelling ?

De vijver zelf zal gebouwd gaan worden dmv sandwichpanelen en de filterkamer zal in het verlengde van de vijver komen te liggen, Dus het totale gat word 9 meter lang en 3 meter breed.
De filterkamer zal dan 3x3 meter worden.
Het plan is om met 2 bodemdrains te werken en 1 drijfskimmer 110.
Het filtersysteem wil ik gravity opstellen en de 2 drains en de skimmer op de vortex uit laten komen.
Nu rest mij nog de vraag waar ik de retouren en de skimmer het beste kan plaatsen voor de juiste circulatie dit ook icm met de airliften.
Ik moet zeggen dat ik nog helemaal niet bekend ben met het airliftprincipe wel de filmpjes gezien maar nog niet echt duidelijk hoe diep ze moeten zitten om een juiste flow te krijgen.

Dit is puur de voorbereiding zodat ik straks precies weet hoe ik het wil en wat er kan, en dat ik dan ook in 1 keer door kan met het werk.
Ik hoop dat jullie met mij mee willen denken en mij hierin advies willen geven !

Groetjes Remco

Guyke

Re: voorbereiding nieuwe vijver Remco

Bericht door Guyke »

Hallo,
Remco.evers schreef:
12 jan 2020, 11:35

De nieuwe vijver gaat 6x3x hopelijk 2 meter diep worden afhankelijk hoe diep grondwater zit.
Ik heb inmiddels een filter gekocht via via en daar heb ik wel een aantal vragen over hoe jullie daar over denken.
Wat ik aangekocht heb zijn de volgende delen.

-Svv 1200 vortex met 3 ingangen 110 en een uitvoer van 160 mm De doorsnee is 110 cm en 150 cm hoog totaal 1200 liter en bovenin zit een bezinkpakket van 30cm.
-vervolgens gaat deze naar een Spierings statisch bed filter van 1000 liter net 400 liter bactogrip vulling. deze is 96 cm in doorsnee en 150 cm hoog, Deze is ook voorzien van luchtaansluitingen zodat je hem kunt spoelen.
-In het statisch bed zit een 104 wat amalgaan lamp.
-Vanuit het statisch bed gaat hij via een 160 mm uitgang naar een 110 Y-stuk.
-Vanuit dat Y stuk gaan er 2 airliften retour naar de vijver.
-verder nog een drijvende skimmer en hele vracht aan pvc en schuif-kogelkranen.
Dit alles heeft bij hem probleemloos gedraaid op een 60 kub vijver.

Nu heb ik een aantal vragen over hoe dit toe te passen op mijn vijver en hoe denken jullie over deze filteropstelling ?

De vijver zelf zal gebouwd gaan worden dmv sandwichpanelen en de filterkamer zal in het verlengde van de vijver komen te liggen, Dus het totale gat word 9 meter lang en 3 meter breed.
De filterkamer zal dan 3x3 meter worden.
Het plan is om met 2 bodemdrains te werken en 1 drijfskimmer 110.
Het filtersysteem wil ik gravity opstellen en de 2 drains en de skimmer op de vortex uit laten komen.
Nu rest mij nog de vraag waar ik de retouren en de skimmer het beste kan plaatsen voor de juiste circulatie dit ook icm met de airliften.
Ik moet zeggen dat ik nog helemaal niet bekend ben met het airliftprincipe wel de filmpjes gezien maar nog niet echt duidelijk hoe diep ze moeten zitten om een juiste flow te krijgen.

Groetjes Remco
Welkom bij de koivrienden.

Heeft dit filter op een 60 m³ vijver gedraaid airlift gestuurd?
Volgens mij niet en eerder door een pomp.
Zo heeft de vortex 3 x110 in en 1 x 160 uit wat dus remming betekent in de flow.( 3 x 110 is ongeveer 236 cm² in en 160 is ongeveer 177 cm² waarbij
het ongeveer afhangt van de dikte van de gebruikte buizen )
En die remming is nu juist waar airlift veel last van ondervind.
Ook die drijfskimmer veroorzaakt remming. Als de drains dus het meeste van het gevraagde waterdebiet leveren gaat die drijfskimmer
slecht tot helemaal niet werken.
2 airliften op dat Y-stuk is ook geen goed idee. Zo kan het gebeuren dat de ene airlift water gaat aanzuigen uit de invoer van de andere lift.
Ook als er één lift uitvalt ( technisch, mechanisch, ...) gaat de werkende lift zijn water betrekken uit de stilstaande lift ( de weg van de minste weerstand )
en valt de flow door het filter stil.
Wat het filter betreft daar zullen anderen wel meer van weten wat betreft de doorstroom van een combinatie vortex met een spiering (bed) filter.
Persoonlijk vrees ik er wat voor ivm airliften.

mvg
guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

mart-ang
Contacteer:

Bericht door mart-ang »

De totale inhoud van de vijver zal ongeveer 36 m3 zijn.
Nu is het van belang om te weten hoeveel flow je wil halen.

Ik ben het wel een beetje met Guyke eens betreffende de doorstroomcapasiteit van het filter.

Misschien is het een idee om enkel de bodemdrains op je filter te zetten met 1 airlift erachter,
En je skimmer over een tricklefilter te sturen.
Mijn idee heb je dan een veel betere filtering voor je vijver

Succes met de planning :good:
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

Welkom bij Koivrienden, Remco.
Je ziet, de 1e reacties zijn al binnen. :D

Plaats reactie